Nekromanti Tjänare i borgar

Enshadi

Warrior
I min spelgrupp finns det en baron som har ett ganska rejält hov. 18 personer och nu har det kommit fram att han inte kan försörja dem på mycket gott leverne längre utan måste minska till gott leverne.

På texten står det då att baronen har en handfull tjänare och ett flertal kokerskor och kökspigor. I kampanjen spelar det roll om hur många som bor i borgen där alla i hovet samt tjänarna huserar så jag undrar på förslag hur många tjänare, kokerskor och kökspigor det kan finnas?

Korpen

Hero
Det beror helt på hur rik han är.

Men ett hov på 18 pers är gigantiskt, om du i det inte har räknat in tjänare, soldater, pager, pigor och deras respektive.
Vilket är det egentligen som ingår i det hovet som är så stort?

lijat

Swordsman
är 18 personer verkligen så mycket? 4-5 husriddare och deras familjer borde tillsamans med länsherrens familj bli rätt många kanske 4 per familj om man räknar lågt så då borde 4 gifta riddare + länsherre bli 20 personer.

Lijat - har för sig att riddare var gifta.

Enshadi

Warrior
Från början bestod hovet av en baron med sin fru och fem barn. Dennes faster, hennes man och deras tre barn, sex alver som fick plats i hovet, baronens moder, moderns bästa kompis, baronens båda systrar plus ett gäng snikna rollpersoner.

Nu har hovet reducerats och innehåller bara baronen och hans familj, modern, fyra av alverna och en nyinflyttad kurtisan som baronen vann på en tornering. Alltså tretton personer varav det är fem barn. På kostnaden för hovet kostar barnen bara hälften av kostnaden så det blir 9,5 hovmedlemmar. Jag tänkte att det på gott leverne kunde vara 1,3 tjänare per hovmedlem så låter fjorton stycken tjänare bra. Av dem blir det två kokerskor, sex kökspigor och sex tjänare.

Tjänare är dem som klär på, städar och passar upp va?