Nekromanti Tja

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag lär aldrig bli en Stureplansprofil i alla fall. Någon domsaga har jag inte läst men jag har svårt att tro att det skulle vara en rent politisk dom som feministerna tvingat igenom. Men hela affären ger en liten glimt av en värld som är mig helt främmande och som jag överhuvudtaget finner ganska motbjudande.

Sedan kan man undra varför just Caligulas uttalande blev en del av inslaget. Representerar han en vanligt förekommande ståndpunkt eller är det ett sätt att få Stureplansfolket att framstå som osympatiska? Iofs var han nog den enda som inte pratade runt frågan eller uttryckte sig positivt. Som vanligt är det omöjligt att veta hur många personer som faktiskt har intervjuats, vilka frågor som ställts och hur svaren sorterats. Det vetenskapliga värdet är därmed lika med noll. Studiosnacket i efterhand handlar dessutom mer om våldtäkter som fenomen snarare än om det specifika fallet och det är väldigt politiskt korrekt. Jag håller väl med om det mesta men det är ingen debatt som direkt speglar vad som verkligen förekommer i samhället. Precis som att ha en debatt om rasism där alla håller med om att det är dåligt och ett problem och enbart diskuterar kring vad som måste göras för att stoppa den.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Sedan kan man undra varför just Caligulas uttalande blev en del av inslaget. Representerar han en vanligt förekommande ståndpunkt eller är det ett sätt att få Stureplansfolket att framstå som osympatiska?"

Åtminstone någon annan s.k. Stureplansprofil (knuten till webplatsen stureplan.se, om jag inte missminner sig) fick i Expressen för ett tag sedan dela med sig av sina åsikter om hur detta var framdrivet av feminister och hur det är en viss människotyp som blir våldtagna (icke desto mindre var det en kvinna som skrev detta). Nu är visserligen inte Expressen en pålitlig källa till information, men då personen själv fick skriva kan vi nog anta att det finns fler än en av dessa individer i dessa kretsar (mina personliga erfarenheter av dem motsäger inte heller detta). Först, väggen, revolutionen och allt det där.

Arfert

Facit
Re: Tja, lite OT

...är det inte lite väl mycket vältrande av det här i media? Är det bara ja som tycker det? Förmodligen för att det handlar om blonda "rika" pojkar och flickor i "lyxig" miljö...

Däremot står det knappt en rad om våra tråkiga underklassvåldtäkter här i förorten. Vilket förmodligen är mycket vanligare.

Ett litet exempel:
För ett tag sen knackade det på vårt köksfönster kl. 01.00. Vi tittade ut och såg en tjej (thai, runt 30 år) gråtande och i upplösningstillstånd. Vi släppte in henne och hon berättade att hon blivit våldtagen av ett antal killar. En av dem hade träffat henne på en krog i Skärholmen och lovat köra hem henne. Istället kör han ner på parkeringen till Mälarhöjdsbadet (som ligger 500m från vårt hus). Sen ringer han sina polare som kommer i bilar. Efter ett tag lyckas hon komma loss och flyr i mörkret till närmsta hus (vårt). Hon är jagad, men när de ser att vi kommer ut hoppar de in i sina bilar och drar. Vi ringer polisen som kommer (rätt snabbt, faktiskt!), och de kör tjejen till sjukhuset.

En sån här ruskig grej borde ju hamna i tidningen, tycker man. Men nix pix, det blev bara sju rader i tidningen Södra Sidan. Inget någon annanstans.

Och sånt här händer hela tiden.

Min analys är att den här incidenten var ointressant ur mediasynpunkt för att det handlade om en småfull thaitjej (kan tänka mig att hennes etniska bakgrund ökade ointresset) i en halvsunkig förort, som blir våldtagen av några andra från "samhällets botten". Sånt säljer inga tidningar.

Foggmock

Myrmidon

Det verkar bli dags för en trådutbrytning...

För egen del, som har studerat det här med sexualfall relativt ingående, så ser jag det som konstigt att det här fallet (som ändå har fällt ett viktigt avgörande - en tjej som sagt ja tusen gånger kan, när hon säger nej tusenförsta gången, få lov att säga nej utan att någon kille ska få röra henne) får mer uppmärksamhet än en gängöverfallsvåldäkt. Nog för att detta var brutalt så det räcker till, men det var frivilligt till att börja med, hon blev inte påhoppad ur en buske liksom. Om personerna som våldtog dessutom var invandrare så är det ännu konstigare att ingen ville göra headlines på det. Smaskigast för en tabloidtidning är såklart om ett gäng håriga, muskliga blattekillar (alla "vet" ju att de inte respekterar vår kultur bla bla etc) ger sig på en oskyldig, svensk tös och sätter på henne allihopa medans hon gråter och sparkar och skriker "NEJ!". Alla förhållanden i fallet är så solklara och lättbedömda, och lite hetsrasism och sympati för de svaga (gärna svenska) offren säljer lösnummer så det smäller om det.

Överfallsvåldtäkterna har nämligen, traditionellt sett, fått mer uppmärksamhet på grund av det bestialiska i brottet och att det helt saknats relation mellan offer och gärningsman. Engelskan har ett utomordentligt uttryck, "date rape", som nästan helt saknas i svenskan - dessa våldtäkter som består av en tjej som sagt ja först och sen nej och killen ändå fortsätter, eller en tjej som är försatt i vanmakt och blir våldtagen av en "kompis", har istället tonats ner.

Arfert

Facit
Re: Tja, lite mer OT, då

Kanske handlar om ett trendbrott då? I USA har ju daterape varit på tapeten i media ett tag med stora nyheter, och det som är stort i Amerika brukar ju komma hit... (som mediafenomen då... sånt här har ju säkert förekommit tidigare, som sagt)

Foggmock

Myrmidon

Givet urvalet vi använder för bedömning (din anekdot samt det oerhört uppmärksammade fallet) skulle jag inte våga dra en slutsats, men klart är att den här typen av "osynliga" våldtäkter börjat uppmärksammas mer och mer.

Bra läsning om man vill på ett enkelt och snabbt sätt att ta sig in i ämnet är "Flickan och skulden" samt "En riktig våldtäktsman" av Katarina Wennstam. I böckerna finns gott om litteraturtips och referat till olika domar i referensförteckningen för den som vill förkovra sig.

Men pass på, min mamma klarade inte av att läsa ut "Flickan och skulden" eftersom den är obehaglig, och om man läser domarna så tappar man lätt tron på mänskligheten (om man har en).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Bra läsning om man vill på ett enkelt och snabbt sätt att ta sig in i ämnet är "Flickan och skulden" samt "En riktig våldtäktsman" av Katarina Wennstam. I böckerna finns gott om litteraturtips och referat till olika domar i referensförteckningen för den som vill förkovra sig.
Vill passa på att stoltsera med att "Flickan och Skulden" är obligatorisk kurslitteratur för värdegrundskursen som ingår i lärarutbuildningen vid Högskolan i Gävle.

Och ja, det är en tung bok. För många, i varje fall. Många av mina klasskamrater av båda könen har berättat om hur tungt det var att läsa igenom den. Det otäcka är att boken vare sig gav mig klumpar i halsen eller sade något jag inte redan visste. Antingen är jag avtrubbad, eller så har jag helt enkelt fruktansvärt låg tilltro till det svenska rättsväsendet och samhället i stort.

Foggmock

Myrmidon

Jag hade heller inga som helst problem att ta mig igenom boken, och jag vet inte om det säger mer om mig eller de som bangade ur...

(Nu är vi till och med OT från det som deltråden hade blivit OT med.. :gremgrin:)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utbruten tråd

Den som vill diskutera sexuella övergrepp och medias hantering av dessa är välkomna att göra det i denna tråd istället för den som handlade om Agenda-programmet om Stureplansprofilerna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Något jag kan tänka mig är att i de kretsar detta mål rör är det betydligt vanligare att folk kring Stureplan uppnår höga positioner i samhället. Det är därför av större allmänintresse att avslöja om det finns till exempel kvinnofientliga tendenser i dessa skikt, då de som rör sig där utgör flertalet av morgondagens jurister, ekonomer och liknande. Skulle du lita på en våldtäktsdom där domaren utgörs av någon som talat föraktfullt om de "feministinfluerade domstolarna"? Folk från "samhällets botten" når ju mycket sällan några positioner där de på samma vis kan påverka människors liv.

w176

Förlorad dotter
Att banga

Det beror så mycket på ve du är. Jag tycker Wennstam böcker är bra och tankvärda, och har ingen problem med att läsa dem. "Ichi de killer" är bara kul och jag kan se "Ett hål i mitt hjärta" för avkoppling. Jag är härdad och har morbid smak.

Och plötligt stötte jag på något jag bangande på. "Hon går genom tavla, ut genom bilden" ingick i en litteraturkurs och var obligatorisk. Jag gjorde under veckor försök att klara av att läsa den men jag kom bara ett par kapitel in i boken. Jag mådde illa, fock ångest, bara skakade och fick panikångestattaker när jag läste den, och fick till slut ge upp och säga till att jag psykiskt inte klarade av att ta mig igenom den, och fick som enda person i kursen skippa en del av kursen. Jag har fortfarande inte läst mer än ett tjugotal sidor i den. Vad man regerar på handlar ju så mycket om vad man har i bagaget och vad för värderingar man bär med sig.

Vavva

Swordsman
Word

Vad man tar illa vid sig av har nästan helt och hållet med erfarenhet att göra. Jag pallade bara skumma Flickan och Skulden eftersom jag ville ha hum nog att kunna diskutera den, men fick samtidigt kämpa med kroppsminnen och en stigande ångest. Samtidigt kan jag läsa psykologiska profiler på seriemördare för avslappningens skull.

Det handlar nog helt enkelt inte om att vara generellt hårdhudad eller inte, utan om hur nära ämnet ligger ens egna känsliga punkter.

Foggmock

Myrmidon
Re: Word

känsliga punkter.

Jag har inga sånadär. Inte känsliga nog, hursomhelst. Men jag har empatisk förmåga nog att inse att en bok om våldtäkter nog inte går hem helt hundra hos någon som blivit våldtagen.

magoo

Hero
Jag tycker att det är förvånande att kvinnan fick rätt mot de båda männen eftersom de var två och hon en. Vanligtvis brukar två vinna över en där ord står mot ord. Jag antar därför att bevisen i form av skador, SMS och liknande var ganska tydliga. Det verkar också osannolikt att kvinnan skulle fara med osanning och sätta sig själv i en situation där hon förmodligen fryses ut av vänner och bekanta och få problem senare i livet när hon stöter på släktingar till männen när hon söker jobb.

Säkert älskar media att skriva om rika pappas pojkar som tas på bar gärning med byxorna nere medan andra brott inte är lika intressanta och det skulle förvåna mig om de som är inblandade i domar kan koppla bort påverkan utifrån och sina egna känslor för eller emot en samhällsklass och döma helt opartiskt. Men särskilt feministiska tycker jag inte att man kan beskylla domstolarna för att vara.

Den lilla insyn jag har i det övre samhällsskiktet från när jag jobbade i Lidingö är att kvinnosynen var från tidigt 1800-tal (till nackdel för båda parter). Jag har aldrig sett så många olyckliga kvinnor som bland Lidingö-töserna på mitt jobb - uttråkade, hatiska mot sina män och rädda för att bli övergivna och utkastade från sin ekonomiska trygghet. Tänk brittisk film om adeln där kvinnorna står och surar bakom tunga sammetsdraperier medan maken drar iväg med älskarinnan...

Sen kan ju jag som gammal Fröken Pryd tycka lite synd om 19-åringar som känner sig sugna på att utforska dominans-sex och bli spottade på. Gå hand i hand med en Stureplans-påg, sitt och fika på café och ha najsigt sex istället tycker jag. Man ska ju ha sex hela livet, sluta stressa!

/Magoo, känner sig gammal och tråkig