Nekromanti Tjenamors, alla glada laxerz och belästa braxerz!

Harmonia

Veteran
Här kommer lite spån om mina drömmars rollspel, Kristal. Världen är en fantasyplats vars fokus ligger på underbara platser... skönhet... magi. Det kanske låter corny... men det är musik i luften, bokstavligt talat. Musiken är sort-of individuell... det blir så att säga en upplevelseenlig musik. När enhörningarna dundrar förbi över slätten råder våldsam, men vacker, stråke, när paret kysser varandra på ebenholtsbron hörs dramatisk känslomusik och allting blir... perfekt...

Kort sagt: ett hollywoodrike. Var mans uppfattning av världen är en berättelse, och allt är vackert och dramatiskt.

Äsch, jag ville ju bara berätta... nu kommer den svåra biten, att begära något av er. Då så... har ni tips? ^_^

Lät lite svagt, umm... har ni slips? Nej, attans, fel fråga. Tips på fräcka element att blanda in i en 100% dramatiskt korrekt värld, där alla dramer kan utspelas - lagkänsla, rädsla, kärlek, uråldrig visdom... you name it, vore gillat.

Nu skriver jag lite kort och virrigt, för det är kväll. Vem vet, jag kanske följer upp i morgon?

/Liz, pömsig

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hur ska detta skötas, ska det vara någon form av "obligatorisk bakgrundsmusik", ska spelledaren beskriva vad som spelas eller ska spelaren beskriva inte bara vad rollpersonen gör, utan dessutom hur handlingen ackompanjeras? Det sista verkar kul tycker jag...

Johan K

Gammal & dryg
HIGH fantasy !

Kan man inte göra som så att du blandar in det mesta när det gäller sagofigurer, hjältar, gott vs ond & sånt....
Den känslan fick iaf jag när jag läste ditt inlägg

CeJ

Veteran
Idén är ju väldigt rolig, och med de rätta medlen är det ju inte omöjligt att genomföra.
Bygg upp ett stort, nej förresten, STORT bibliotek av mäktig orkestermusik, från massor av olika filmer och operor som du sedan spelar från CD eller, mer praktiskt, från din dator i MP3 form. Har du bara någorlunda koll på din musik så kan du väldigt enkelt med schysst timing skapa sagokänslan med ett musklick!
Det behöver ju egentligen inte vara ett eget regelsystem eller en ny värld, känslan ligger ju i hur du spelleder och hur väl spelarna accepterar din vision.

Attisen

Veteran
En sak som jag tänker på är att du måste överdriva alla varelsers roller i spelet. T ex enhörningar då. Egentligen så är de skygga varelser som oskulder rider på och allt det där. Här bör de, som du skrev, springa i flockar och ha ett regnbågsspår efter sig. Allt sånt där.
En annan sak är att du givetvis inte kan ha med fula varelser som orcher, ens som fiender. Drakar (överallt där man kan klämma in dem) och vampyrer (aristokratiska), Havsormar (glänsande såklart), och svarta riddare (svarta men skinande rustningar).

Var det här till hjälp?

Sodivra

Champion
Var¨å?

Är det en parodi på hollywood, eller är det verkligen "suverän sagomystik-struktur"? Ifall det ska vara "seriöst perfekt" så skrev jag faktiskt lite om den egna känslan jag har angående det (Det där med Uråldrig visdom passar rätt bra in på det jag snackar om) här. Specifiera dig, alltså!

/Arvidos, som kanske är forumsynsk.. Vill jag ha en förevändning att nämna något så brukar den komma upp.. :gremsmile: