Spelet är igång! Deltagare:
Tjuvagillet är i trubbel! Gillesmästare Genesis är arresterad och väntar på sin dom. Polismästaren är otroligt nöjd över sin insats och ser sin karriär säkrad. Gillet är i sorg och alla är dessutom rädda för vad som kommer att hända om GG golar. Finns det någon heder bland tjuvar?
Att befria gillesmästaren är inte tal om; att ta sig in är nog görbart, men han är inbuntad i så mycket stålkedjor att han knappt syns. Det finns dock en lösning. Borgmästaren är notoriskt korrupt och i utbyte mot en enorm summa pengar har han gått med på att benåda GG. Men pengarna måste införskaffas inom fem dagar, annars kommer gillesmästaren att avrättas (eller kanske sälja ut er alla). För att hjälpa er har borgmästaren vänligt givit er en lista med lämpliga mål under veckan som kommer.
Men akta er! Genesis hade aldrig kunnat fångas om det inte vore för att det finns minst en mullvad i gillet. Någon här är en grismullvad i fårakläder. Faktum är att en källa hos bylingen säger att det finns inte bara en, utan två! Planering måste ske i största hemlighet. Berätta inte om era planer för dem ni inte litar på!
Regler
Spelet kommer att fortgå i ett antal drag, som består av en dag- och en nattfas. Under dagfasen är det fritt fram att skriva i den allmänna tråden, som jag kommer att starta (detta är den första sådana tråden). Det är också fullt tillåtet att samtala privat med andra deltagare via PM. Detta får göras helt fritt utan översyn, men vill ni inkludera mig i era konversationer så att jag kan hänga med i spelet så uppskattas det.
Skrivande i den allmänna tråden och privata PM måste upphöra när dagfasen upphör. Den första dagfasen kommer att vara två dagar lång och avslutas på söndag klockan 21:00. Resterande kommer att vara en dag långa. Jag tillkännager slutet på dagfasen med ett inlägg i huvudtråden (»STOPP«). Det är alltså INTE tillåtet att fortsätta med privata PM efter att dagfasen är över.
Under dagfasen får deltagare skicka in PM till mig med information om vad de kommer att företa sig under nattfasen. Endast PM skickade innan dagfasens slut kommer att vara giltiga. Deltagare kan antingen delta i en stöt, attackera någon eller ligga lågt. Om inget PM med drag inkommer till mig kommer jag att anta att deltagaren ligger lågt. Man får ändra sig hur många gånger man vill, fram till rundans slut.
Delta i en stöt
Det finns ett antal möjliga stötar att delta i. Listan ligger i slutet av det här inlägget. Varje stöt har ett antal personer som behövs för att lyckas, samt en belöning. Om antalet personer som deltar i stöten (genom att skicka PM till mig och meddela detta) är tillräckligt för att stöten ska lyckas, så ökar tjuvarnas konto med belöningens värde. Om inte tillräckligt många dyker upp så händer ingenting. Så om en stöt kräver tre personer, men bara två åker dit, så blir det ingen belöning.
Stötarna kan endast utföras en gång. Efter att en stöt är utförd så stryks den från listan och kan inte försökas igen. Om inte tillräckligt många åkte dit så stryks den dock inte.
Mordförsöka någon
En deltagare kan också åka till en plats och attackera någon. Detta sker alltså på samma plats som en stöt, och vart man åker (vilken stöt) samt vem man attackerar ska uppges i PM:et till mig. Om personen man vill attackera befinner sig på platsen så gäller följande:
Anfallarna måste vara fler. Så minst två personer behöver attackera för att vinna. Om du anfaller ensam så kommer ditt offer att klara sig och meddelas om vad som hänt.
Om flera giltiga attacker sker under samma runda så kommer de att ske i tidsordning efter vem som skickat in sin attack först (första PM som tillkännager attack är det som räknas, oavsett när anfallare två skickar in sitt). En person som blivit eliminerad kan inte utföra sin attack.
Observera att personer som attackerar någon inte deltar i stöten och räknas därmed inte mot att göra den framgångsrik.
Ligga lågt
En deltagare som ligger lågt deltar inte i någon stöt, men kan heller inte bli attackerad eller arresterad (se nedan).
Bylingen
Mullvaden kan delta i spelet som en vanlig deltagare. Hen kan delta i stötar och samla in pengar till tjuvarnas konto. Förutom detta kan mullvaden även skicka in ett tips till bylingen. Detta tips innehåller en plats där mullvaden tror att en stöt kommer att äga rum. Om tillräckligt många dyker upp på platsen för att utföra stöten så kommer de alla att bli arresterade och är ute ur spelet. Om det inte är tillräckligt många på plats för att utföra stöten så kommer den inte att påbörjas och ingen blir arresterad. Mullvaden själv kan såklart delta så att stöten blir av, men kommer inte att bli arresterad. Mullvaden kan också välja att åka till en plats, men inte delta i stöten.
Om mullvaden elimineras kommer polistipset fortfarande att gälla, eftersom det redan lämnats in till bylingen.
Tillkännagivanden
I början av varje dagfas efter denna så kommer jag att tillkännage följande information:
Dessutom kommer jag att i PM till individuella deltagare att tillkännage vilka som var på platsen ifråga, oavsett om stöten lyckades eller ej. Om något åkt till platsen men inte deltagit i stöten så kommer jag också att säga detta. Jag tillkännager dock inte vilka som legat lågt, även om du också gjort det.
Vinst
Tjuvarna vinner om de lyckas få ihop 10 000 daler på sitt saldo. Mullvadarna vinner om alla tjuvar arresteras, eller om spelet når runda 6 utan att tjuvarna fått ihop pengarna. Stötar som utförs på nattfasen runda 5 räknas alltså in. Bylingen vinner även om det är omöjligt för tjuvarna att vinna, för att de stötas som är möjliga för dem att utföra med tanke på deras antal inte räcker till vinst. Tjuvarna vinner såklart också om de lyckats eliminera båda mullvadarna.
Möjliga stötar
Följande stötas är möjliga att göra. Notera att de endast kan utföras en gång, och att de ger samma inkomst oavsett hur många som deltar, förutsatt att antalet är tillräckligt.
Den sista kuppen är lite speciell: Ni kan besöka gillesmästare Genesis på kåken. GG har nämligen en speciell förmåga: Han kan osvikligt nosa fram en mullvad. Alla som går till gillesmästaren får därför reda på huruvida de närvarande är mullvadar eller (o)hederliga tjuvar. Så om A och B går dit, får bägge reda på varandras tillhörighet. Går A, B och C dit så sår alla tre reda på varandras tillhörighet. Detta meddelas privat i PM till de närvarande. Betänk dock att mullvadarna mycket väl kan tipsa polisen om även denna stöt, och då blir alla som går till gillesmästaren arresterade (förutom eventuella mullvadar, såklart). Denna stöt stryks inte när den blivit utförd.
Frågor
Men röstningen då?
Nej, ingen röstning i detta spel. Enda sättet att bli av med mullvadarna är genom att attackera dem. Men mullvadarna behöver inte elimineras för att vinna spelet.
Nattmord?
Bara arresteringarna och attackerna. Inga andra nattmord finns.
Finns det några dolda mekaniker?
Nej. Alla regler, så väl jag lyckats få ur mig dem, står här. Jag kan ha glömt/missat saker, men jag har inte avsiktligt hemlighållit något.
Vad är det jag behöver skriva i mitt PM till SL egentligen?
Får mullvadarna eliminera tjuvar genom mordförsök istället för arresteringar?
Japp, det kan de göra. Det är betydligt mindre effektivt, men det kan de, om de kan lura med sig sitt offer. Och de kan både attackera och lämna in tips till bylingen samma runda.
Får man samtala privat utanför wrnu, på Discord, WhatsApp och liknande?
Tja, om ni tycker att det är smidigare så tänker jag inte förbjuda det. Det är dock strikt förbjudet att samtala om spelet med personer som inte deltar.
Får man citera roll-PM?
Visst. Tjuvar får ett PM där det står »tjuv« och mullvadar ett där det står »mullvad«, samt namnet på kumpanen. Citera så mycket du vill.
Får man citera saker folk sagt i PM i den allmänna tråden, eller i andra PM?
Du får citera vem du vill när du vill, okej? Citera Marx om du tror att det hjälper.
Jag har en annan fråga!
Ställ den i tråden och @-tagga mig, alternativt skicka ett privat PM till mig. Du kan också skicka ett PM till mig och inkludera andra i detta PM, så får ni alla svar i denna PM-tråd.
---------------------------------------------------
DENNA RUNDA SLUTAR SÖNDAG 21:00
Övriga rundor kommer att vara en dag långa
Tjuvagillet är i trubbel! Gillesmästare Genesis är arresterad och väntar på sin dom. Polismästaren är otroligt nöjd över sin insats och ser sin karriär säkrad. Gillet är i sorg och alla är dessutom rädda för vad som kommer att hända om GG golar. Finns det någon heder bland tjuvar?
Att befria gillesmästaren är inte tal om; att ta sig in är nog görbart, men han är inbuntad i så mycket stålkedjor att han knappt syns. Det finns dock en lösning. Borgmästaren är notoriskt korrupt och i utbyte mot en enorm summa pengar har han gått med på att benåda GG. Men pengarna måste införskaffas inom fem dagar, annars kommer gillesmästaren att avrättas (eller kanske sälja ut er alla). För att hjälpa er har borgmästaren vänligt givit er en lista med lämpliga mål under veckan som kommer.
Men akta er! Genesis hade aldrig kunnat fångas om det inte vore för att det finns minst en mullvad i gillet. Någon här är en grismullvad i fårakläder. Faktum är att en källa hos bylingen säger att det finns inte bara en, utan två! Planering måste ske i största hemlighet. Berätta inte om era planer för dem ni inte litar på!
Regler
Spelet kommer att fortgå i ett antal drag, som består av en dag- och en nattfas. Under dagfasen är det fritt fram att skriva i den allmänna tråden, som jag kommer att starta (detta är den första sådana tråden). Det är också fullt tillåtet att samtala privat med andra deltagare via PM. Detta får göras helt fritt utan översyn, men vill ni inkludera mig i era konversationer så att jag kan hänga med i spelet så uppskattas det.
Skrivande i den allmänna tråden och privata PM måste upphöra när dagfasen upphör. Den första dagfasen kommer att vara två dagar lång och avslutas på söndag klockan 21:00. Resterande kommer att vara en dag långa. Jag tillkännager slutet på dagfasen med ett inlägg i huvudtråden (»STOPP«). Det är alltså INTE tillåtet att fortsätta med privata PM efter att dagfasen är över.
Under dagfasen får deltagare skicka in PM till mig med information om vad de kommer att företa sig under nattfasen. Endast PM skickade innan dagfasens slut kommer att vara giltiga. Deltagare kan antingen delta i en stöt, attackera någon eller ligga lågt. Om inget PM med drag inkommer till mig kommer jag att anta att deltagaren ligger lågt. Man får ändra sig hur många gånger man vill, fram till rundans slut.
Delta i en stöt
Det finns ett antal möjliga stötar att delta i. Listan ligger i slutet av det här inlägget. Varje stöt har ett antal personer som behövs för att lyckas, samt en belöning. Om antalet personer som deltar i stöten (genom att skicka PM till mig och meddela detta) är tillräckligt för att stöten ska lyckas, så ökar tjuvarnas konto med belöningens värde. Om inte tillräckligt många dyker upp så händer ingenting. Så om en stöt kräver tre personer, men bara två åker dit, så blir det ingen belöning.
Stötarna kan endast utföras en gång. Efter att en stöt är utförd så stryks den från listan och kan inte försökas igen. Om inte tillräckligt många åkte dit så stryks den dock inte.
Mordförsöka någon
En deltagare kan också åka till en plats och attackera någon. Detta sker alltså på samma plats som en stöt, och vart man åker (vilken stöt) samt vem man attackerar ska uppges i PM:et till mig. Om personen man vill attackera befinner sig på platsen så gäller följande:
Anfallarna måste vara fler. Så minst två personer behöver attackera för att vinna. Om du anfaller ensam så kommer ditt offer att klara sig och meddelas om vad som hänt.
Om flera giltiga attacker sker under samma runda så kommer de att ske i tidsordning efter vem som skickat in sin attack först (första PM som tillkännager attack är det som räknas, oavsett när anfallare två skickar in sitt). En person som blivit eliminerad kan inte utföra sin attack.
Observera att personer som attackerar någon inte deltar i stöten och räknas därmed inte mot att göra den framgångsrik.
Ligga lågt
En deltagare som ligger lågt deltar inte i någon stöt, men kan heller inte bli attackerad eller arresterad (se nedan).
Bylingen
Mullvaden kan delta i spelet som en vanlig deltagare. Hen kan delta i stötar och samla in pengar till tjuvarnas konto. Förutom detta kan mullvaden även skicka in ett tips till bylingen. Detta tips innehåller en plats där mullvaden tror att en stöt kommer att äga rum. Om tillräckligt många dyker upp på platsen för att utföra stöten så kommer de alla att bli arresterade och är ute ur spelet. Om det inte är tillräckligt många på plats för att utföra stöten så kommer den inte att påbörjas och ingen blir arresterad. Mullvaden själv kan såklart delta så att stöten blir av, men kommer inte att bli arresterad. Mullvaden kan också välja att åka till en plats, men inte delta i stöten.
Om mullvaden elimineras kommer polistipset fortfarande att gälla, eftersom det redan lämnats in till bylingen.
Tillkännagivanden
I början av varje dagfas efter denna så kommer jag att tillkännage följande information:
- Huruvida någon stöt lyckades (och vilken/vilka)
- Tjuvarnas aktuella saldo på kontot
- Huruvida någon blev arresterad (och vem/vilka)
Dessutom kommer jag att i PM till individuella deltagare att tillkännage vilka som var på platsen ifråga, oavsett om stöten lyckades eller ej. Om något åkt till platsen men inte deltagit i stöten så kommer jag också att säga detta. Jag tillkännager dock inte vilka som legat lågt, även om du också gjort det.
Vinst
Tjuvarna vinner om de lyckas få ihop 10 000 daler på sitt saldo. Mullvadarna vinner om alla tjuvar arresteras, eller om spelet når runda 6 utan att tjuvarna fått ihop pengarna. Stötar som utförs på nattfasen runda 5 räknas alltså in. Bylingen vinner även om det är omöjligt för tjuvarna att vinna, för att de stötas som är möjliga för dem att utföra med tanke på deras antal inte räcker till vinst. Tjuvarna vinner såklart också om de lyckats eliminera båda mullvadarna.
Möjliga stötar
Följande stötas är möjliga att göra. Notera att de endast kan utföras en gång, och att de ger samma inkomst oavsett hur många som deltar, förutsatt att antalet är tillräckligt.
Stöt | Min. antal | Byte |
---|---|---|
Ficktjuveri | 1 pers | 500 |
Väpnat rån | 1 pers | 750 |
Sälja mirakelmedicin | 1 pers | 500 |
Stjäla godis från småbarn | 1 pers | 300 |
Juvelerare Glittrigh | 2 pers | 2500 |
Grevinnan von Tratts juvelsamling | 2 pers | 3000 |
Byrådirektör K.P. Thalette | 2 pers | 2500 |
Omoderna museet | 3 pers | 5000 |
Roy Ahls Casino | 3 pers | 5000 |
Myntverket | 4 pers | 8000 |
Skatteverket | 5 pers | 50000 |
Gillesmästaren | Special | Special |
Den sista kuppen är lite speciell: Ni kan besöka gillesmästare Genesis på kåken. GG har nämligen en speciell förmåga: Han kan osvikligt nosa fram en mullvad. Alla som går till gillesmästaren får därför reda på huruvida de närvarande är mullvadar eller (o)hederliga tjuvar. Så om A och B går dit, får bägge reda på varandras tillhörighet. Går A, B och C dit så sår alla tre reda på varandras tillhörighet. Detta meddelas privat i PM till de närvarande. Betänk dock att mullvadarna mycket väl kan tipsa polisen om även denna stöt, och då blir alla som går till gillesmästaren arresterade (förutom eventuella mullvadar, såklart). Denna stöt stryks inte när den blivit utförd.
Frågor
Men röstningen då?
Nej, ingen röstning i detta spel. Enda sättet att bli av med mullvadarna är genom att attackera dem. Men mullvadarna behöver inte elimineras för att vinna spelet.
Nattmord?
Bara arresteringarna och attackerna. Inga andra nattmord finns.
Finns det några dolda mekaniker?
Nej. Alla regler, så väl jag lyckats få ur mig dem, står här. Jag kan ha glömt/missat saker, men jag har inte avsiktligt hemlighållit något.
Vad är det jag behöver skriva i mitt PM till SL egentligen?
- Om du vill ligga lågt kan du skriva det, eller bara inte skicka in något PM.
- Om du vill delta i en stöt säger du vilken stöt du vill delta i.
- Om du vill attackera någon säger du vilken stöt du åker till och vem du vill attackera. Du kan inte attackera någon som ligger lågt. Kom ihåg att du måste få med dig någon annan för att din attack ska lyckas, och dessutom lura med dig offret till platsen.
- Dessutom måste någon av mullvadarna skicka tala om vart de vill skicka bylingen.
Får mullvadarna eliminera tjuvar genom mordförsök istället för arresteringar?
Japp, det kan de göra. Det är betydligt mindre effektivt, men det kan de, om de kan lura med sig sitt offer. Och de kan både attackera och lämna in tips till bylingen samma runda.
Får man samtala privat utanför wrnu, på Discord, WhatsApp och liknande?
Tja, om ni tycker att det är smidigare så tänker jag inte förbjuda det. Det är dock strikt förbjudet att samtala om spelet med personer som inte deltar.
Får man citera roll-PM?
Visst. Tjuvar får ett PM där det står »tjuv« och mullvadar ett där det står »mullvad«, samt namnet på kumpanen. Citera så mycket du vill.
Får man citera saker folk sagt i PM i den allmänna tråden, eller i andra PM?
Du får citera vem du vill när du vill, okej? Citera Marx om du tror att det hjälper.
Jag har en annan fråga!
Ställ den i tråden och @-tagga mig, alternativt skicka ett privat PM till mig. Du kan också skicka ett PM till mig och inkludera andra i detta PM, så får ni alla svar i denna PM-tråd.
---------------------------------------------------
DENNA RUNDA SLUTAR SÖNDAG 21:00
Övriga rundor kommer att vara en dag långa