Nekromanti Tjuvar och diverse klättring

Glittergrus

Veteran
Kom att tänka på att om man spelar tjuv så kanske man inte vill döda alla som vaktar det man vill stjäla.
Det är ju onödigt och rätt barbariskt att döda alla för man kan ju t ex slå dem medvetslösa.
Men då uppstår ju ett litet problem, det finns egentligen inget lämpligt vapen för det.
De som har spelat Thife: The dark project vet vad jag menar.
Borde det inte finnas någon typ av vapen som man enbart slår folk medvetslösa med?
En annan sak jag inte hittar är strypsnaran.
Finns den inte eller har jag bara missat den?

Sedan det här med klättring man kan ju använda sig av en änterhake men finns det något annat (förutom steg och bergskilar)?

Hur fungerar egentligen det här med bergskilar?
Slår mna in dem i bergväggen med en hammare eller något dylikt?
Hur får man ut dem?

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kom att tänka på att om man spelar tjuv så kanske man inte vill döda alla som vaktar det man vill stjäla.
Det är ju onödigt och rätt barbariskt att döda alla för man kan ju t ex slå dem medvetslösa.
Men då uppstår ju ett litet problem, det finns egentligen inget lämpligt vapen för det.
De som har spelat Thife: The dark project vet vad jag menar.
Borde det inte finnas någon typ av vapen som man enbart slår folk medvetslösa med?<p><hr></blockquote><p>Tja olika former av klubbor är väl det närmaste både verkligheten och Eon har..
Problemet med att slå folk medvetslösa ÄR att man riskerar att slå folk till döds och det är ju grymt.
Det bästa en potentiel tjuv kan göra är att unvika att bli sedd överhuvudtaget så slipper han riskera att döda någon eller lämna ett vittne till sitt brott.
OM du appsolut MÅSTE slå någon medvetslös har jag för mig att det finns en teknik i Krigarens bok som gör det lättare att få någon att svimma..
Alternativt TÄNK blåsrör + drog = sovande/yrande snubbe... ( ooowoauw se på alla färger och titta inbritstjuvar stora inbrotstjuvar jag är en liten spindel tipp tapp tå NEJ TRAMPA INTE PÅ MIG ska krypa under bordet )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>En annan sak jag inte hittar är strypsnaran. Finns den inte eller har jag bara missat den?<p><hr></blockquote><p>Finns regler för strypning..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sedan det här med klättring man kan ju använda sig av en änterhake men finns det något annat (förutom steg
och bergskilar)?<p><hr></blockquote><p>Tja man kan använda Lasso, sedan kan man använda en klätter påle ( Klätter påle = enklare och lättare version av stege )
man kan använda sig av besvärjeser för att få fäste och därmed leka spindelmanen..
Man kan använda sig av en stav och hoppa stavhopp..
man kan stoppa en Trukh och påstå att "Du orkar inte kasta mig över muren"
Man kan stoppa en Dvärg och påstå att "Du orkar inte lyfta muren" sen kryper man under..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hur fungerar egentligen det här med bergskilar? Slår mna in dem i bergväggen med en hammare eller något dylikt? Hur får man ut dem?<p><hr></blockquote><p>Man hittar sprickor i berget där dunkar man in kilen och sen hamrar man in den sakta. När Kilen är i bergen trär man in rep och använder kilen som en ankare inför nästa del av berget.. ( genom att fästa repet i kilen så slipper man ramla ALLT för långt om man tappar taget om berget. )
Normalt så låter mankilarna kila stadigt med berget och man lämnar dom..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.
<p><hr></blockquote><p>Rätt attityd i alla fall *ler*

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Orchson

Veteran
Medvetslöshet.

Jag har något allvarligt emot det där med att slå folk medvetslösa. Jag kan tänka mig att droga vakter så att de blir medvetslösa. Men att banka folk bak i nacken med ett venusianskt dödsgrepp för att få de medvetslösa tycker jag är direkt fånigt.

Det finns ett undantag, och det är när man väl kan någon speciell teknik med vilken man slår på känsliga nervknutar och/eller blodkärl och därmed orsakar en medvetslöshet.

När det gäller den klassiska blyfyllda handsäcken som man ser i Kalle Anka så kan jag inte göra annat än att protestera. Jag kan inte tänka mig att det skullle finnas speciella redskap med vilka man lätt och ledigt kan banka någon medvetslös. Det handlar ju inte längre om känsliga punkter, utan snarare om att hjärnan lägger ned verksamheten på grund av misshandel. Det är fullt reella skador som gör att man blir medvetslös. Det är skador som kantas av hjärnskakningar, avslagna benflisor från skallen och permanenta synfel och hjärnskador. Det är inte så att det säger smock och sedan vaknar man 20 minuter senare och mår prima. Utan man behöver med största sannolikhet läkarhjälp efter en sådan smäll.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Devram

Veteran
Jag säger bara Rep och änterhake

"En kung är människans bästa skydd mot dess värsta tyrann, dem själva"

Glittergrus

Veteran
Re: Medvetslöshet.

Det är i alla fall bättre att människor överlever än att de dör.
Om vi säger så här, du ska stjäla ett föremål och det föremålet bevakas av 50 vakter som patrulerar, så kan det ju var bra att "avlägsna" några av dem så att man har en chans att sno föremålet utan att någon kommer på en.
Och om du då dödar dem så lär de ju ge ifrån sig nåt ljud som kan vara ganska högt men om man slår dem medvetslösa så, dels överlever dem (med vissa bestående men) och dels så låter dem inte lika mycket.

Glittergrus

Veteran
Kan man då använda sig av bergskilar för att klättrapå tak?
Alltså inomhus, genom att man använder rep och på så sätt hänger upp och ner.

Orchson

Veteran
Rent mord.

Ja, visst... Det är mycket mer humant att låta vakterna leva. Men frågan är nog, låter det verkligen inte mer? Jag tror det låter mer att däcka någon att att döda dem. Om du sticker en kniv i lungan på dem, så kan de inte skrika. Om du sticker en gång till i ryggraden, så kan de inte röra sig. Om du sticker hål på magen och njurarna så kommer de inte heller att flyta upp om du slänger de i en vallgrav. De sjunker direkt till botten.

Nu blev det ganska många stick, men att sticka någon i lungan och sedan greppa dem så att de inte kan smita, det är ett mycket ljudlöst och effektivt sätt att arbeta.

Det absolut bästa är om du inte däckar någon av dem. Om du avlägsnar någon av dem, genom mord eller genom att göra dem medvetslösa... Så riskerar du att få tidspress på dig eftersom luckan i vaktombytet garanterat kommer att upptäckas förr eller senare. Om du inte dödar någon alls utan tar dig in obemärkt, så kommer de fortsätta sina vaktpass som om inget har hänt, och det blir lättare att planera en flykt, det blir lättare att komma undan med bytet. Och det blir svårare för eventuella magiker att förfölja dig.

hatten

Swashbuckler

Hybris

Veteran
Medvetslöshet

Ett enkelt och efektivt sätt att få människor metvetslösa är just att strypa dem, och en enkel regel är väl att det blir Ob 1t6 svårare att komma loss om någon har lyckats strypa rp:n med ett föremål (snara, käpp eller säck). Angående medvetslöshet vid smällar kan jag bara tillägga att det är relativt lätt att däcka av en smäll, de flesta av oss har väl nån gång ramlat av cykeln eller snubbalt och förklorat medvetandet ett tag, själv har jag erfarenhet av att i panik rusa från orcher på live och skalla ett träd i mörkret, jag vaknade upp en kvart senare med en fet huvudvärk och en mosad skogssnigel på skjortan. Klätterkilar måste väl vara relativ lätt att fästa i en mur, då murbruket någ inte är av det hårdaste slaget och om klättraren har tillgång till en liten hammare kan han nog med enkelhet fästa både kilar och krampor i en mur eller vägg. Dock vet jag inte hur ljudlöst det går att genomföra.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

Big Marco

Läskig
Re: Slå medvetslös (OT)

Själv blev jag förfärad när realismen infann sig när vi spelade 2300 AD en gång med vår eminente SL som knäckte mig. Min ryske industrispion skulle ta sig in i komplexet och mötte en sekreterare som snabbt var tvungen att undanröjas. Men jag ogillar att döda så jag sade
"jag slår henne över hakan så hon däckar".
SL: "Du slår till henne, hon knäcker näsan, blodet forsar och hon ligger och skriker på det kala golvet".
Jag: "Men jag ville ju slå henne medvetslös?!"
SL: "Hur?"
Jag: "Typ på hakan, liksom. Knockout-uppercut?"
SL: "Du slår igen, hennes läpp spricker och hela hennes ansikte är blodigt. Hon skriker fortfarande i panik och stirrar skräckslaget på dig!"
Jag: "Men, va fan?! Jag vill slå henne medvetslös?! Jag vill inte döda henne, absolut inte! Jag försöker igen."
SL: "Att slå henne medvetslös? Okay, du slår den liggande kvinnan igen över ansiktet. Hon försöker försvara sig men lyckas inget vidare. Slaget spräcker även den andra läppen och ett par tänder slås ut. Blod skvätter på dig och på väggen. Hon skriker och gråter fortfarande. Vad gör du?"
...
Här slutade vi, eftersom jag själv var helt jävla förstörd över situationen. Vår SL var ingen sadist som njöt av äckel-beskrivningar när det gäller våld, utan han var bara realist. Han påpekade just det att det är så gott som omöjligt att utföra "vulcans dödsgrepp" på någon och få dem att däcka av utan skador. Kroppen fungerar inte så. Det "säkraste" sättet är att strypa någon, men det är en hårfin linje mellan att strypa någon tills denne blir medvetslös eller dör, samt att risken att kan förstör delar i halsen är överhängande.

Efter ca en halvtimmes paus där jag fick lugna ner mig fortsatte vi, och när uppdraget var utfört lämnade min RP in en rekvisition efter mängder av gasvapen, tasers och liknande.

-Marco Behrmann

Vindhand

Myrmidon

Han påpekade just det att det är så gott som omöjligt att utföra "vulcans dödsgrepp" på någon och få dem att däcka av utan skador. Kroppen fungerar inte så.

Det händer ju att folk svimmar utan några bestående men så en viss chans borde man ju ha... särskilt om man är erfaren på området.

Big Marco

Läskig

Jo, men även om du vet var svaga punkter sitter (tinningen, bakom örat, någon av kotorna osv) så är det ju inte säkert att målet har precis den anatomin eller att man ens träffar där man vill.

Jag säger inte att det är omöjligt, jag säger bara att det är svååååååååårt. =)

-Marco Behrmann

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Re: Rent mord.

Min karaktär i Eon (inbrottstjuv) har mött det dilemmat många gånger. Efter man slår vakterna medvetslösa så har man ju ändå en kropp att dölja. En gång, när han stod nära ett fönster, binde han en duk runt munnen på vakten så han inte kunde skrika, sedan kastade han ut honom genom fönstret så han landade på takett bredvid.

Fast den bästa metoden (och den svåraste) är att helt enkelt smyga undan.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Om man är riktigt skicklig kan man ju använda Shuko och Ashiko (hand, och fotklor), och klättra. Men jag vet inte hur effektivt det är, och hur verkligt det är. I trä kan jag tänka mig att det fungerar, men knappast i sten.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Orchson

Veteran
Ja, jo...

Det GÅR väl att lyckas. Men som inbrotts-thuv, tar du verkligen en sådan risk? Om du ändå skall knycka från hederliga människor, så kan du lika gärna garantera din egen framgång utan risker.

Bli inte sedd, däcka ingen, döda ingen.
Lättaste sättet.

Måste du av någon anledning röja någon ur vägen är det ojämförbart bästa sättet att helt enkelt döda dem ljudlöst.
Fast, att droga dem är också bra, risken är att när de börjar känna att drogen verkar så försöker de fly och kan välta inredning, eller kanske till och med vråla på hjälp.

Gör de det, så står man där sedan med pungen fladdrande i vinden och är hjälplös. För, det är ganska menlöst att försöka fly.
Åtminstonde när det gäller inbrott.

Orchson

Veteran
Jag har svårt att tänka mig att trät skulle kunna stödja en tyngd på 75 kilo, som är ungefär vad en vuxen man väger.

De skulle säkert kunna erbjuda ett fastare grepp om redan existerande greppytor, men jag tror inte att en slät trävägg skulle tåla tyngden utan att klorna slinter.

Oceanliner

Warrior
ALDRIG ralism till kostnad av stämmning...[OT]

Nedanstående beskrivning får mig att ryyysa...hatar att skada oskyldiga i rollspel. Hade en spelare vars rollperson vred nacken av ett barn...gillade inte det (Rpn dog)

Ialla fall så är jag inte den som sätter realism framför stämmning. Hur ballt är det om den stora starka rollpersonen kastar sig mot dörren för att rädda sin älskare som skriker från andra sidan och dörren håller?

Eller om rollpersonens ärkefiende i början av slutduellen uppe på bröstvärnen fumlar trillar ner och bryter nacken i fallet. Kvar står rollpersonen snuvad på sin hjältestatus.

Så länge det finns viss balans och alla har kul tillåter jag mig själv att kringå reglerna, mygla med tärningsslag, mixtra med tabeller, fuska ljuga hota, böna och be...ja allt som står i min makt för att ge mina spelare ett roligt spelmöte. För har de kul så kan ni hoppa upp och klappa er på att jag har skoj.

PS: Roligast har man när äventyrets baksida är intressantare än texten på framsidorna därför att man kan klottra ner alla namn och idéer som flyger förbi när man improviserar bort natten.

//Jonas