Nekromanti Tjuvgillen i Jarla [SPOILER]

nicole

Warrior
En av mina spelare vill spela tjuv. I "Jarla-äventyr och stadskampanj" finns ett gille nämnt, Skuggväktarna (se Hamnkvarter, Ankaret). Jag sitter och funderar på om det också finns andra tjuvgillen, och hur de olika gillerna skiljer sig åt, vad de kan tänkas heta, antal medlemmar, social skyddsnät, hederskodex, tatueringar, handslag, hieraki, och så vidare. Dessa funderingar gäller förstås också skuggväktarna, då gillet inte är beskrivet i detalj.

Har du också funderingar kring gillen kan du väl skriva en rad.

Kakan

Veteran
en del personer *host*Krille*harkel* verkar inte riktigt uppskatta ordet "tjuvgille" eftersom det ofta ger asosiationer till de typiska high fjantasy tjuvgillena som kanske inte passar helt in i eon som i alla fall gör anspråk på att vara genomtänkt och realistiskt.. men iaf

Har du också funderingar kring gillen kan du väl skriva en rad.
okej, du bad om det..

om det också finns andra tjuvgillen, och hur de olika gillerna skiljer sig åt

finns säker gott om rövarband och mindre grupper busar som slagit sig samman, och som inte skiljer sig så mycket från varandra..

vad de kan tänkas heta

vad som helst som innehåller ord som "skugg-", "svart", "mörk" och liknande.. eller inte, de borde nog inte ha namn alls i min mening, de är liksom bara smågäng.. kallar du och dina vänner er för något?? dessutom, att ha ett namn innebär ju att man erkänner att det kan finnas andra, och det ska det ju inte göra
"ni betalar oss en liten... summa.. för att vara säkra på att inga.. olyckor.. inträffar.."
"m-m-men vi har ju redan betalat ju!"
".. HUH?"
"ja ni var ju här igår och.."
"nej det var vi inte alls, ni ska betala nu, till oss"
"men vi har inte mer pengar nu!!"
"ville ni få ett hus mindre att bo i eller?!"
"m-m-m-men!!"

det blir liksom mycket mindre imkomst om det finns konkurenter. bäst att se till att det inte finns några.

antal medlemmar

allt från en handfull till ett par dussin i en mindre stad/håla kanske? kanske hundratal i en stor stad? beroende på hur aktiv lagens långa arm är.. kungen (eller vem som nu styr i landet) vill ju ha sin del, och gärna utan konkurens, heh

hederskodex

typ inget? gör vad som krävs för att få så mycket pengar som möjligt? sen kanske någon blir onödigt sur och kallar in onödigt mycket riddare för att rensa upp om man går till överdrift, samt så är det ju bra om de man driver in pengar ifrån får ha kvar så mycket så de klarar sig och kan betala nästa gång också

tatueringar,

tatueringar verkar vara en rätt dålig idee tycker jag..

"men om det är sant som du säger att det finns män i er stad som driver in skatt från befolkningen bakom grevens rygg så måste vi verkligen göra något åt det, det är bara ett problem: hur känner vi igen de inblandade?"
"men det är den lätta biten herr fogde, bara checka underarmen på dem, de har alla en svart dolk intatuerad där!!"
"..ehh.. varför?"
"..det ville se coola ut typ..?"

hieraki

vad sägs om:
1 styck boss, grundaren kanske eller någon efterträdare.
en nypa captains, lite snubbar som bossen litar på och som har ansvaret över olika områden
en näve thugs, som samlar in cash åt sin captain och spöar upp folk som inte betalar
samt om det behövs: en nypa lönnmördare, speciella typer som tar lite större risker och får lite mer betalt än de andra, till exempel kidnappa baronens dotter, döda hans hundar och lämna den där lappen skriven i blod där det står att han inte ska lägga näsan i blöt. (det känns som om det är svårt för ett gille att etablera sig om det redan finns adel i området.. kanske måste de aliera sig med den lokale länsherren och gillet i princip bara är trupper som samlar in skatt och förhindrar uppror pga de skyhöga skatterna och som får sin betalning i % av hur mycket de samlar?
eller också blir det krig och ett landområde tillfaller en ny härskare och folket är ovilliga att betala skatt till denne så det är enkelt för någon karismatisk ledartyp av lokalbefolkningen att dra igång ett av folket "sponsrat" gäng som sätter sig upp mot den nye härskaren..? hmm..)

om ett visst antal vanliga busar har en underboss som de tillhör så kommer alla innom hans områda att känna varandra, och inte behöva vara i någon av de andra underbossarnas områden, på så vis kan man slippa särskillda igenkänningssignaler som tatueringar

Schyte

Veteran
Eftersom det är du som är spelledare så kan du helt enkelt göra några.

Citat ur Grundregelboken: "Det finns igentligen bara en regel. Gör vad du vill"
Ha något "krig" mellan dem så blir det hela mer levande.
tex.Månskärorna kan ha en halvmåne tatuerad på överarmen och lyda under en enhandad kvinna med en självlysande måne i pannan (därav namnet). Allt som själs delas mellan alla i gillet. Namn på ledaren kan vara Hantera Måndotter. Hon kan ha blivit lurad av ledaren i skuggväktarna.

Hoppas det blir ett bar äventyr (Det är väll det du gör?)

nicole

Warrior
Som jag ser det är det svårt att överleva som tjuv om man inte har backup, det vill säga kontakter som kan hjälpa en att slippa offentligt spöstraff, sälja vidare stulna föremål, få tips om nykomlingar och lättintagna hus och framförallt få mat i de perioder då brödet inte är så sött. En en organiserad form blir dessa kontaktnät gillen.

Jag håller med dig om att kompisgäng knappast har namn, men ett gäng som består av 10-30 medlemmar och är beroende av varandra så kan de mycket väl ha ett namn. Jag inbillar mig att gängnamn emotionellt ersätter rollpersonens efternamn. Ett efternamn betyder ju bara något om man håller ihop med sin familj.

Visst kan man föreställa sig att konkurrens inte är att föredra, jag tror ändå att flera gillen kommer att uppstå på grund av olika hederskodex och personliga motsättningar. (Varför har "alla" subkulturer personliga motsättningar mellan medlemmar?)

Jag tror att olika gillen har olika hederskodex: Ett gäng kan kräva livslångt medlemskap ( det är där väl dolda tatueringar kommer in), andra kan kräva att ni delar lika eller betalar en fast summa till gillet...

1 styck boss, grundaren kanske eller någon efterträdare.
en nypa captains, lite snubbar som bossen litar på och som har ansvaret över olika områden
en näve thugs, som samlar in cash åt sin captain och spöar upp folk som inte betalar
samt om det behövs: en nypa lönnmördare, speciella typer som tar lite större risker och får lite mer betalt än de andra, till exempel kidnappa baronens dotter, döda hans hundar och lämna den där lappen skriven i blod där det står att han inte ska lägga näsan i blöt. (det känns som om det är svårt för ett gille att etablera sig om det redan finns adel i området.. kanske måste de aliera sig med den lokale länsherren och gillet i princip bara är trupper som samlar in skatt och förhindrar uppror pga de skyhöga skatterna och som får sin betalning i % av hur mycket de samlar?
eller också blir det krig och ett landområde tillfaller en ny härskare och folket är ovilliga att betala skatt till denne så det är enkelt för någon karismatisk ledartyp av lokalbefolkningen att dra igång ett av folket "sponsrat" gäng som sätter sig upp mot den nye härskaren..? hmm..)
mmm...låter intressant, jag skall fundera lite...

nicole

Warrior
mmm...Jag gillar att bestämma, men ibland har man sådan tur att någon annan spelledare skapat roliga tjuvgillen och då kan jag fräckt stjäla idéerna och införliva dem i min värld.

Jodå, det är ett ävetyr jag gör, baserat på "Jarla"-modulen.