Nekromanti To Fight!

magoo

Hero
Strid är ofta centralt i rollspel och film - slutstriden mellan hjälten och skurken, uppgörelsen mellan rivalerna, den älskade "cat-fighten"... Jag har några minnesvärda stridsscener från film - kanske har ni några egna favoriter?

1. Uppgörelsen i Greven av Monte Christo (2002), en fantastiskt fin fäktscen i högt gräs. Den är en favorit eftersom jag verkligen längtat hela filmen efter att få se skurken få däng!

2. Slagsmålet i Bridget Jones Dagbok (2001) där Hugh Grant och en annan kille slåss om Rene Zellwegger - så där härligt fumligt och realistiskt, ungefär som jag tror att det skulle se ut om två nybörjare skulle få för sig att puckla på varandra.

3. Striden mellan kvinnorna i Crouching tiger hidden dragon (2000) där de använder alla möjliga svärd, spjut och andra vapen - skådespelarnas skicklighet imponerar och den långa stridsscenen innehåller både humor och dramatik.

Johan K

Gammal & dryg
Jag gillar de slag som är i Braveheart, de känns på nått sätt ganska maffiga & bra gjorda.
Sedan så de slag som är med i SW-filmerna, med alal tie-skepp, fregatter & sådant är jag åxå barnsligt förtjust i.
Sedan så är jag även imponerad av de dokumentärer som tar upp slag mellan olika flottor, då speciellt från 2:a världskriget...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har några personliga favoriter:

1. Slutstriden i "Rob Roy" är i princip det bästa med hela filmen. Sannolikt den scen som jag sett flest gånger.

2. Hero. Alla strider i Hero är en fröjd för ögat även om de säkerligen inte är särskilt realistiska.

3. Pulp Fiction. Travolta sitter på dass och läser en bok när Willis oväntat återvänder till lägenheten. Så himla coolt. :gremsmile:

Tyvärr är riktigt bra actionscener en bristvara. Nedan följer en lista på några av de stridsscener som jag hatar allra hetast.

1. På dödliga mark. Hela filmen är en orgie i pinsamheter. Men det finns särskilt en scen som jag ständigt återkommer till. Och det är i slutet när den stenhårde R. Lee Ermey dyker upp ur en vattentank en meter ifrån Segal med ett pumphagel och Segal griper det i pipan, snurrar runt det ett varv och skjuter ihjäl honom. Med en axelryckning. Usch vad jag hatar Segal och hans urusla filmer.

2. Patrioten. Mel Gibson mejar ner typ en pluton med en tomahawk, en kniv och några rädda småpojkar till hjälp. Efter det ser han ledsen ut och svär över krigets elände...

3. Commando. Superarne dödar en hel bunte soldater med vad han hittar i ett trädgårdsskjul. Blöö!

w176

Förlorad dotter
1: Bersärk scenerna i Evangelion. Shinji är underbar när blodtörsten gå på. Men scenerna med Asukas grymma målmedvetenhet är också värda att nämna.

2: Kattfigheten i Kill Bill volym 2. Två tejer som pucklar på varandra helt utan översexulla övertoner och puttignuttighet.

3: Alla Battle Royales underbara taffatta/konstiga/komiska/sarkatsika/realistiska stridscener.

Krille

Super Moderator
Slaget om Proxima (Babylon 5 säsong 4, "No Surrender No Retreat") - ett underbart rymdslag med massor med taktik! Det är inte bara specialeffekter och coola repliker. Det är taktik och ståry också.

Slaget om Agincourt (Henry V, Kenneth Branaghs version) - det är sån intensitet i det slaget! Det är helt och hållet ett stämningsslag. Det finns ingen taktik alls, knappt några repliker, utan bara kallt, obarmhärtigt vackert lerigt foto och Patrick Doyles musik. Från samma film måste också nämnas slaget om Harfleur, inte så mycket på grund av slaget utan på grund av Kenneth Branaghs underbara framförande av hotelserna om vad osm ka hända om Harfleur inte kapitulerar.

Gettysburg (Robert Maxwells film) - hela filmen är ett slag! Fast tre höjdpunkter kan man inte komma undan: först general Bufords desperata kamp för att försvara staden så att unionstrupperna kan komma fram och på plats, sedan överste Chamberlains insats och stormning vid Little Round Top, och slutligen Pickett's Charge, och då speciellt artillerisalvorna precis innan! Den kanonaden skrämmer skiten ur grannarna!

La Fille de d'Artagnan - Sophie Marceaux ser fantastisk ut när hon fäktas! Rent fäkttekniskt är den väl ingen höjdare, men den är ett underbart exempel på känslor i fäktningen, speciellt som man märker hur ilska övergår till desperation.

The Man in the Iron Mask (ja, den med Leo Dicaprio i) - stridandet är väl sådär, men stormningen är underbar! Har ni sett den så vet ni vilken scen jag menar, och har ni inte gjort det så märker ni det.

Snatch - Bullet Tooth Tony mot Boris the Blade är en underbart komisk shootout, men faktum är att Mickeys knytnävsfajt i ringen är det mest som man kommer ihåg mest. Maken till underbart läckert filmad boxningsmatch får man leta efter!

Och slutligen Shanghai Knights - åkej, allting som Jackie Chan gör är totalt over the top, men här är det Donnie Yen som snor showen, med en kort, totalt oväntad fajt mot Jack the Ripper, som dessutom förklarar varför det bara blev fem mord i Whitechapel.

Slutstriden i Rob Roy är utan tvekan den bästa fäktscen som finns på film. Tim Roth (som spelar Archibald Cunningham) gör en kanonprestation. Synd bara att den bästa fäktaren inte vinner....

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Patrioten, när han plockar ner en pluton med sin tomahawk, faktiskt en av de scener i den filmen som jag tycker bäst om. :)

Annars innehåller Saving Private Ryan en del saker som har fastnat på näthinnan.

Ymir

Liten kantbaron
Utan inbördes rangordning:

Judge Yens ärkesaltomortal med pilbåge i 'A Chinese Ghost Story'. Liten gubbe gör en sjukt snygg volt med båge i hand och landar på fötterna med bågen spänd, varefter han avlossar en pil mot dödsrikets furste. Läääckert.

Bärsärkscenerna i 'Neon Genesis Evangelion'. Det ser brutalt, så plågat och så härligt ryckigt ut när Unit 1 resp 0 går bärsäk vid tillfälle.

Angreppet mot den fångna prinsessans mongoleskort i 'Musa - the Warrior'. En härlig intensitet och elegans utan att brutaliteten för en sekund går förlorad.

Master Ans träningsscen i 'Warriors of heaven and earth' - så ska wuxia se ut. Inga fjantiga luftbaletter här. Den avslutande rundsparken/volten/whatever är oerhört läcker, och bakgrundsmusiken klockren.

Hela 'Hard Boiled' och 'A Better Tomorrow II'. Actionfilmernas actionfilmer. Underbart snygga och intensiva rakt igenom. Så här borde eldstrid se ut...alltid.

Allt med nazgûlerna på deras flygdjur i Sagan om Ringen-filmerna. Alla kavallerichocker i samma filmer.

Duellscenen vid sjön i 'Onegin' - mycket, mycket vacker.

Mongolernas ryttarangrepp uppe i bergen i 'Mulan'. Ryttarhorder är helt enkelt grymt maffiga i alla lägen, speciellt om de uppenbarar sig så dramatiskt som här.

Sedan finns det förstås ytterligare en uppsjö, men jag ska inte namedroppa i all evighet...höög tid att sova nu. En särskild elogé måste jag dock tillskriva Art of the Saber.

- Ymir, sover nu

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: To Fight! [diverse spoilers]

Mina favoritstridsscener, utan inbördes ordning:
[*]Fighten i slutet av Equilibrium, enda från att han tar sig förbi vakterna till han kommer in och slåss och tar kol på father.
[*]Neo vs Morpheus i Dojon i första Matrix.
[*]Jag måste ju säga Pirates of the Caribbean-fighterna också, bara för att...
[*]...Men även de flesta striderna från de flesta De Tre Musketörerna-filmningarna går in under favoriter.

Nåja, det var rätt fattigt med strider nu, men jag är trött. Återkommer eventuellt med fler.

chrull

Stockholm Kartell
Det finns väl många bra, och många som är bra på så vitt olika sätt.
Men bäst är nog Mickey och Mallorys flykt från fängelset i NBK. Allt är så fruktansvärt välregisserat. Går att jämföra med den sjukt snygga kameraåkningen i Goodfellas (när de kliver in på restaurangen), den plötsliga blinkningen i La Jetée, slutscenen i the usual suspects osv.

Sen har vi ju såklart Fight Club. Första fighten ("aouch, my hear, why did you hit my ear?") är ju ingen man glömmer direkt.

Hela filmen Mean Guns måste räknas som en fight. grymmt lätt film utan större pretantioner till djup, vilket kanske är därför den lyckas få mer djup än de flesta andra actionfilmer. Dessutom är musiken och rytmen i filmen grymmt nice.

När det gäller asiatisk kampkonst på film så är det nog inget som slår Ong-Bak. Jag minns inte vem det är han slåss mot, men fighten på arenan som slutar med saker som kastas överallt och hur de tar sig upp på övervåningen är snygg.

Starship troopers. oj. vad är bäst i den? granat-fighten? stormingen av utposten? landsättningen?

Mode-fighten i Zoolander med Bowie som domare :gremgrin:

chrull

magoo

Hero
1. Slutstriden i "Rob Roy" är i princip det bästa med hela filmen. Sannolikt den scen som jag sett flest gånger
Det är sant - Rob Roy hade jag glömt. Den skurkaktigaste skurk som någonsin förtjänat att få pisk och en riktigt fin fäktning. Mmmm, den får nog läggas till min lista.

På dödliga mark. Hela filmen är en orgie i pinsamheter. Men det finns särskilt en scen som jag ständigt återkommer till. Och det är i slutet när den stenhårde R. Lee Ermey dyker upp ur en vattentank en meter ifrån Segal med ett pumphagel och Segal griper det i pipan, snurrar runt det ett varv och skjuter ihjäl honom. Med en axelryckning. Usch vad jag hatar Segal och hans urusla filmer.
Här har du en till! En tvåmetersman med en ynklig och mesig röst, kassa manus där allt våld motiveras med att han är snäll med miljön som skurkarna förstör - urk!

Storuggla

Champion
Tja, det är svårt. Men på rak arm klämmer jag nog in följande:

De Tre Musketörerna (1973) – Fajten mellan D'Artagnan och Rochefort i skogen om natten, som avslutas med att Rochefort slås ut med ett träd.

The Killer – Hela jefla rullen alltså. Wow. Hard Boiled blir bara för mycket tycker jag, men Killer har en bra balans.

My Wife Is A Gangster – fajten mellan Killen med Hästbenet och Det Elaka (Men Dumma) Gänget, där han inleder med "När jag är naken ska jag spöa skiten ur er alla." Sen går han mot dem och varje gpng de slår ner honom så tar han av ett klädesplagg. Ett slags manlig fight-striptease? Underbart kul.

Once More With Feeling – Buffyavsnittet. Öppningsscenen där Buffy sjunger på en kyrkogård och demoner och vampyrer glatt dansar och sjunger kör tills de blir dödade och i ett fall medan han blir dödad. Sjukt kul.

Storuggla, gillar kul fajter på film

Ulfgeir

Swashbuckler
Hmm...

En favorit är från De Tre Musketörerna (1973) där de börjar slåss inne i en restaurang, då Athos(?) just har spelat bort deras pengar, men de har ändå bestämt sig för att fixa mat...

Instämmer definitivt i ovan nämda fight från Crouching Tiger, Hidden dragon...

Fighten i början av Vargarnas Pakt där det spöregnar. Ok, fighten på marknaden går ju inte av för hackor heller.

Från Femte Elementet, Milla sparkar utomjordlisk stjärt i takt med techno-opera...

Har säkert glömt en rad med riktigt snygga grejer..

/Ulfgeir

Staffan

Myrmidon
Jag är lite förvånad över att ingen nämnt fäktscenen mellan Inigo Montoya och The Man in Black från The Princess Bride än. Scenen i fråga är helt lysande, med kringskuttande bland klippor, samt trevligt meningsutbyte. Som t'exempel:
Inigo Montoya: You are wonderful.
Man in Black: Thank you; I've worked hard to become so.
Inigo Montoya: I admit it, you are better than I am.
Man in Black: Then why are you smiling?
Inigo Montoya: Because I know something you don't know.
Man in Black: And what is that?
Inigo Montoya: I... am not left-handed.
[Moves his sword to his right hand and gains an advantage]
Man in Black: You are amazing.
Inigo Montoya: I ought to be, after 20 years.
Man in Black: Oh, there's something I ought to tell you.
Inigo Montoya: Tell me.
Man in Black: I'm not left-handed either.
[Moves his sword to his right hand and regains his advantage]

Pom

Swashbuckler
Mycket fint har sagts. Vad kan man hitta på mer?

Djupdyket i början av TTT är inte dumt.
Kanske inte "bra" men rätt fascinerande är den kubistiska sköldduellen i Dune.
Sedan är det ju TV och inte film, men nämner man Buffy måste jag ju nämna Xena, slutstriden i Ides of March exempelvis.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ran ...

Kurosawas »Ran« innehåller en del maffiga slag.

I slow-motion.

Utan annat ljud än musiken.

Mmm … maffe!

Rising

Vila i frid
Indiana Jones : Raiders of the Lost Ark (Den stora tysken)
Den bäst etablerade striden jag någonsin sett. Man får se honom kliva ut ur sitt tält och se på hur Indiana slår skiten ur den stackars mekaniker som står vid planet. Han skrattar kort och redan då vet man att det kommer bli en fet strid. När första slaget träffar Indiana så bevisas det en gång för alla att actionhjältar aldrig är så coola som när de får ta enormt med stryk. Spielberg är kung.

Nightmare On Elm Street 3: Dream Warriors (Taryn White dör)
Taryn är punktjejen som har rätt mycket attitydproblem när hon sitter där på gökboet, men när hon tar sig in i drömvärlden och får använda sin egen fulla drömpotential, då uppenbarar hon sig plötsligt som den genom tiderna sexigaste punkthjältinnan någonsin. Det är liksom lite "too much"; så det känns verkligen som att hon är en drömsk idealbild av sig själv, även om punkaccessoarer förstås inte är det första man tänker på när man skall gestalta något i drömvärlden (det är ju vanligare att man går på Alice i Underlandet-klichéer). Nå, Freddy Krueger kommer fram och börjar mopsa, men hon bara drar fram några stiletter och ger honom vad han tål. Han slås bakåt och är nära att loosa när han plötsligt säger "let's get high!" och det visar sig att han har heroinsprutor istället för knivar på fingrarna. Då tappar hon greppet och han avlivar henne. De vackra är alltid de som dör först... Problemet med filmen är att killen som är rollspelare är värsta lökmeistern och han suger stenhårt.

South Park: Good times with weapons (Strid mot Butters)
Barnen har köpt ninjavapen och när de leker strider så ser de ut som balla mangaversioner av sig själva, samtidigt som en typisk corny kamplåt spelas i bakgrunden där en japansk text sjungs med några få inslag av engelska rader som liksom inte riktigt är vettiga: "let's fighting love! let's fighting love!" Barnen slåss liksom inte med vapnena, utan de bara leker fram striden och säger vad de gör. Äh, det är så häftigt att jag citerar hela skiten:

Stan: Hm, this doesn't seem to be the right way. My ninja sense is telling me we might be heading in the wrong direction.
Kyle: Okay, hang on guys. I'll use my special power to see into the future and find out where we should head next.
Cartman: Hold on you guys. I actually have another power. I can see into the future too, but better than Kyle. Let me try it.
Kyle: Goddamnit, Cartman! You can't keep making up new powers!
Stan: Yeah dude, that's like the fifth power you've come up with!
Cartman: I am Bulrog and I have lots and lots of powers.
Kyle: No asshole! From now on you only get to have ONE power! So what is it?!
Cartman: I have the power to have all the powers I want.
Kyle: That doesn't count, fatass!
Stan: Yeah, that it, Cartman! You don't get to have any powers!
Cartman: [protests] C'mon!
Butters: Haaa hahahaha! [he appears with energy bristling all around him] Well well well! If it isn't the four ninjas!
Kyle: Who the hell is that??
Stan: I dunno. Craig, is that you?
Butters: [strikes a ground pose] Fools! [jumps into the air and more energy surges from him. A fireball appears between his hands] I am Professor Chaos! Bringer of Destruction and Doom! [closeup] Your feeble ninja powers are no match for me!
Kyle: Whoa.
Cartman: Looks like we have a sworn enemy, you guys.
Kenny: (Yeah.)
Stan: [steps forth] Very well, Professor Chaos! We'll play along. Now, fell the fiery sting of my tonfa Takanawa! [Stan strikes a battle pose and unleashes the energy from the tonfa tips. Butters shields himself with his cape, and the tonfa energy dissipates. Butters cackles] Hey kid, that knocks you down.
Butters: Nuh uh!
Stan: Yeah huh, I got you!
Butters: Nuh uh! Because my cloak is made of a ...titanium alloy that shields me from heat!
Cartman: That's bullcrap! Titanium alloy my ass!
Kyle: Well, let's see how he likes the icy blasts from my nunchakus Sokuromoto! [whips them around a few times and unleashes an icy stream of energy towards Butters. The blasts knock Butters out of the air and he hits the ground with a thud.]
Butters: Huh nice attempt, ninja! But now both of you shall feel the power of my Web of Holding! [leaps up into the air and jumps back down, strikes the ground with his right fist, and the ground cracks towards the boys, ending with them being tossed into the air. The boys land on the ground again and look up at Butters] Hahahahaha! You are both trapped in spiderwebs! [two spiderwebs drop down and trap Stan and Kyle]
Cartman: All right, dickhole! Time for you to pay! [Cartman attempts to unleash energy with his hands, but nothing happens.] Oh no! I have no powers! Kyle took them away from me! Quick, Kyle, give me back my powers so I can fight this evil villain!
Kyle: Okay, okay, you can have your powers back.
Cartman: All right! And now I will use my power to... [faces the other boys] turn Kyle into a chicken! Bleh! [in an instant Kyle becomes a chicken]
Kyle: Goddamnit Cartman!
Cartman: Hahahahahaaa ha! Now you are a chicken! Nyanyanyanyanyaaa nya!
Butters: Enough! Uh I grow weary of your foolishness. Professor Chaos cannot be stopped!
Stan: Oh yeah?! Kenny! Use your ninja star!
...och vad som sedan händer fick mig faktiskt att bita på naglarna på riktigt. Superklassisk strid.

PAX

Jordisk Äventyrare
Riddick

Scenen med plåtkoppen var rätt kul faktiskt.

Troberg

Sinister eater
Jag har några minnesvärda stridsscener från film - kanske har ni några egna favoriter?
OK, efter en del funderande har jag kommit fram till följande:

Slutstriden i Desperado. Så mycket kaxigare än så kan man inte filma en slutstrid.

Asukas slutstrid i Evangelion. Blodtörstig och vacker på en gång. Våldets estetik när den är som bäst.

Helikoptrar i gryningen i Apocalypse Now. Kommentarer är överflödiga.

Bruce Campbell slåss mot minatyrer av sig själv i Army of Darkness, eller för den delen mot sin egen hand i Evil Dead. Våld och humor på en gång!