Nekromanti TO vs Tid

Magnus L

Hero
Undrar lite..

Hur brukar ni köra med turordning och tid?

Exempel:
A har TO 60 och B har TO 50. Dom får syn på varann samtidigt och bägge bestämer sig för att skjuta ett enkelskott. A skjuter först och träffar B i huvudet så han dör på fläcken. Frågan är nu..hinner B skjuta..eller inte? hur långt tid är en skillnad på 10 i TO..hade B haft 59..hade han hunnit skjuta då?

Hur kör ni?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Om

A har TO = 60 och
B har TO = 59.

En runda börjar utan överraskningsmoment eller dylikt, utan både A och B får agera på fulla sin TO. Om A skjuter B och dödar honom så får B inte skjuta tillbaka alls, inte ens med responshandlingar.

Så kör vi.

/Naug

Herr Brownswick

Veteran
Vi med..
Nån annan som har nån annan regel?
Vi är inte direkt så bundna av TO när vi spelar, vad som händer när i förhållande till andra händelser, typ vem hinner skjuta först brukar många gånger avgöras med rätt lite inblandning av TO.

Så i ditt exempel:
A med TO 60
B med TO 50

Hinner B avfyra ett skott innan han döden dör, det beror helt på situationen och ofta andra dramaturgiska omständigheter, inte tänker jag låsa mig vid siffrorna.

Herr Brownswick

GrottrolletNaug

Swashbuckler
En variant

En variant är att man varje runda (eller varje strid om man inte vill slå så många tärningar) lägger till en tärning till sin TO.

T.ex.
1T10 eller 1T20.
Detta gör att man kan komma att få agera först om ens TO ligger bara några få poäng under motståndarens.
Är differens mellan motståndarnas TO lika med eller större än tärningens spann så behövs inget slag slås.

/Naug

Big Marco

Läskig
Min tanke med TO är att det är just en turordning. TO-värdet har ingen betydelse i tid, typ att TO 20 är dubbelt så bra som TO 10, utan bara att 20 > 10, därför får snubben med TO 20 köra först. TO är liksom bara en kösystem.

Jag brukar köra med att hela den aktiva handlingens effekter appliceras innan responshandlingar får infinna sig (utom där det står annorlunda). Dödas en person som har lägre TO så får denne alltså inte göra en responshandling. Oavsett om det skiljer ett poäng eller hundra poäng i TO.

zokie

Veteran
dödslag i slutet av rundan?
iofs har man smärta nog för attt skjuta sig själv igen när man blivit träffad, men det e väll värt ett försök?

Benax_UBBT

Veteran
Vi lägger till 2T10 till TO varje runda just för att inte låsa den för mycket. Det skapar tillräckligt mycket osäkerhet för att man inte kan vara helt säker på när man får göra.

/Benax