Nekromanti Tokontankar

Tell

Hero
Hej!
Har varit dum nog att ge löfte om att skriva en stump om Tokon till B&M.
Nu undrar jag: Har ni några tankar kring det här folket, några kommentarer och ändringsönskemål, några äventyrsuppslag, klaner, ätter, adelsmän, skurkar etc.
Alla idéer mottages tacksamt!

Se artikel i Codex!

En av de tidigare nummren av Codex innehöll en artikel skriven av Krille som behandlade såväl folket som området. Vill minnas att den var helt OK innehållsmässigt och den är vad som i mångt och mycket format min bild av Tokon. Ett tips är därför att utgå från den!

Tell

Hero
Re: Se artikel i Codex!

Har den. Har läst den. Vill ha fler tankar.

neowyn

Swordsman
Jag måste faktiskt erkänna att jag inte förstår ditt inlägg :gremblush:
Vad är B&M?
Vilket folk? vilket matterial är det du reffererar till? :gremconfused:

*förvirrad*

vandraren

Swordsman
Personligen skulle jag vilja veta mycket om tokons historia och storhetstid, de är ju trots allt ett av de äldsta folken i Mundana. Var allt precis likadant som det är idag då? Levde de i stammar eller var de högt utvecklade? Om de var en högt stående civilisation vad hände med den? Var det mörkret som raderade den eller finns något annat bakom dess fall?

Det ska vara mycket mystik och mycket om deras kontakt med drakar och alver. I vilket förhållande står de egentligen till varandra? I vilket förhållande står de till Consaber? Vill de egentligen vara självständiga? Braveheart-äventyrs-uppslag?
I den filmen intrigerar ju flera adelssläkter om tronen av skottland, man skulle kanske kunna överföra detta till Tokon.

Jag vill veta mer om den där gamla stenen också, och så ska det finnas mycket om andra runstenar, heliga platser och druider. Ett äventyrsuppslag skulle kunna vara att en sten talar om tokons allians med tirakerna under det förra mörkret. Kanske vill vissa inte att denna pakt ska bli känd? Kanske nämns dvärgarnas förräderi eller sanningen om alvernas härkomst? Det skulle kunna bli intressanta äventyr.

Man skulle kunna ta med någon nationalhjälte från tokon som SLP, kanske en som vill frigöra tokon. Eller ta med någon druid som har kontakt med drakarna eller är vän med Carwelan, som vandrar runt i tokon inkognito. Det var lite lösa tankar från mig. Hoppas att något var till nytta.

Krille

Super Moderator
"Personligen skulle jag vilja veta mycket om tokons historia och storhetstid, de är ju trots allt ett av de äldsta folken i Mundana. Var allt precis likadant som det är idag då?"

Förmodligen inte - jag misstänker nämligen att tokons storhetstid var före förra Mörkret.

Sedjem ash

Veteran
Ok när jag hör tokon tänker jag kelter o skottar. Om jag får ge ett tips så kan du ju läsa Catherine Caires böcker(mkt keltinspirerat). Själv har jag inte hunnit men jag har ett par polare som snackar oavbrutet om dem. Det är annars interessant att titta närmare på hur väl de utnytjar att de ses på som ett barbariskt folk av de närliggande folken. Dvs låssas de bli upprörda om någon tror att de förolämat dem eller tar de till tysta hotelser(t ex när de handlar står de o håller på yxan o bifdfar upp sig). Vikingarna gjorde så vid ett antal tillfällen med goda resultat.
jaja lycka till(väntar med spänning på B&M)

Pendragon

Swashbuckler
Ok när jag hör tokon tänker jag kelter o skottar.
Jag tänker snarare på Irland än Skottland. Alarinn fick större delen av skottlandtendenserna känns det som.

/Joel - som ändå hävdar att "The Blood of Chuchulainn" är ett utmärkt Alarinn-tema

Marcus J

Hero
Tokons storhetstid var i mellan mörkret och Colonans första expansion(ca 7000 f.D) då det hade kontroll över hela Alarinn och Consaber - Danbreann. före mörkret var det bara löst sammanhålna stammar, mörkret tvingade ihop dem till ett sammanhållet rike som sedan blev helt erövrat av ett Colonan på uppstigning.
(OT)Bland annat genom historiens största krigslist där härföraren skickar fram alla tirakiska legoknektar till floden Tokon och därmed samlades alla klanerna där och han erövrade hela (heter det Umbra?) halvön som idag är norra Consaber.

Krille

Super Moderator
"Tokons storhetstid var i mellan mörkret och Colonans första expansion(ca 7000 f.D)"

Lite matematik. Det förra mörkret var för 10 000 år sedan. Det är nu 2958 nånting e.D. 2958 + 7000 = 9958, vilket ger Tokon 42 år på sig att bygga upp sin storhetstid.

Jä! Snabba ryck, liksom, speciellt om man tar hänsyn till att Tokon ska bygga upp sig efter Mörkret också... :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler
Jä! Snabba ryck, liksom, speciellt om man tar hänsyn till att Tokon ska bygga upp sig efter Mörkret också...
Tja... det som numera är sporten stockstötning var från början en revolutionerande snabb teknik att uppföra byggnadsverk. En bunte rejäla tokonska karlar kunde med denna teknik uppföra byggnadsverk som palissader och broar på enbart några timmar.
Tyvärr har mycket gått förlorats sen tokonsk storhetstid och denna byggnadsmetod har sen länge fallit i glömska.

/Joel