Nekromanti Tolkienbaserade spel

McKatla

Utan titel
Cubicle 7 ger ut två olika Tolkienbaserade spel: The One Ring och Adventures in Middle-Earth. Hänger de ihop på något sätt? Vad skiljer? Vilket är bäst regelmekaniskt? Vilket är bäst som Tolkientolkning? Vilket är bäst som rollspel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det första är Cubicle 7 egna spelsystem, baserat på tärningspölar. Det andra bygger helt och hållet på DnD 5th, med levels och allt (men med mindre magi, för att spegla settingen).

Jag har än så länge mest bläddrat i den senare, men känner igen så gott som all artwork från den första versionen. Det verkar sånatt säga väldigt mycket vara samma sak med två olika regelsystem.

Om mqn inte älskar DnD så skulle jag rekpmendera det första, dvs the one ring.

Krille

Super Moderator
The One Ring är byggt lite som ett tyskt brädspel, med intrikata och integrerade mini-mekanismer för Strid, Resor och Möten Med Viktiga Personer, och med äventyrsfas för äventyr och spelarfas för återhämtning och utveckling.

Adventures in Middle-Earth är teknikerna och mini-mekanismerna från The One Ring överförda till D&D5-reglerna.

Personligen föredrar jag The One Ring. Adventures in Middle-Earth känns inte som en sammanhållande enhet, utan mer som en hårt moddad D&D5 med synliga svetsfogar.

CapnZapp

Myrmidon
Hänger de ihop på något sätt? Samma utgivare, samma värld

Vad skiljer? Reglerna är fullständigt olika

Vilket är bäst regelmekaniskt? D&D är snabbt och lätt och för många amerikaner det "enda" rollspelet. TOR kräver nyinlärning, och är ibland rätt kryptiskt. (Har du inte spelat någondera har D&D ingen fördel här).

Vilket är bäst som Tolkientolkning? The One Ring, utan något som helst tvivel. D&D har levlar och hit points - det spelet är helt enkelt inte det minsta jordnära (inte efter typ level 4 iallafall). TOR däremot dryper av Sagan om Ringen specifika mekanismer särskilt skapade för att maximera Tolkienstämningen (även om dessa ibland kan te sig en smula märkliga för utomstående).

Vilket är bäst som rollspel? Är balans och strid och snabba regler viktigast? Dina spelare kanske inte alltid djupt engagerade? Och du själv egentligen mest vill åt lite lätt LOTR-patina på dina coola actionäventyr? Välj D&D. I annat fall väljer du The One Ring.

Kanske låter det som att jag dissar D&D med dessa svar, men det är faktiskt fullt legitimt att inte vilja binda sig hundra procent till en tung Tolkien-upplevelse. Då finns Adventures in Middle-Earth, som gör mycket av jobbet tusentals dungeonmasters gjort själva under årtionden.

McKatla

Utan titel
Tack för upplysande svar! Det får bli TOR – det passar bäst givet våra preferenser.