Nekromanti Tontine

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill skriva ett scenario men jag har för lite fakta och jag kan inte hitta informationen jag behöver. Men folk som hänger här har en massa onödig kunskap så jag tänkte kolla om någon har koll på det här.

Jag ska skriva lite nära framtiden grejer och jag vill att Tontiner ska ha kommit tillbaks som en populär pensionsform eftersom ekonomin gått åt helvetet. En Tontine var ett lotteri/investeringsverktyg från 1700-talet som användes ända in till början av 1900-talet där alla deltagarna betalade in i en pott som samlade ränta. Varje år fick man en lite utbetalning, men när någon av deltagarna dog så får de andra deltagarna dela på den dödas andel vilket ger dem mer pengar. När bara en person är kvar får den personen alla de sammlade pengarna. Ni har säkert sett Simpsons avsnittet med en även om ni inte har hört talas om dem på något annat sätt.

Så, här är mina frågor. Är Tontiner lagliga i Sverige idag? Om inte, är de specifikt förbjudna eller är de inte tillåtna på grund av något som arvslagstiftning?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
God45;n145100 said:
Jag vill skriva ett scenario men jag har för lite fakta och jag kan inte hitta informationen jag behöver. Men folk som hänger här har en massa onödig kunskap så jag tänkte kolla om någon har koll på det här.

Jag ska skriva lite nära framtiden grejer och jag vill att Tontiner ska ha kommit tillbaks som en populär pensionsform eftersom ekonomin gått åt helvetet. En Tontine var ett lotteri/investeringsverktyg från 1700-talet som användes ända in till början av 1900-talet där alla deltagarna betalade in i en pott som samlade ränta. Varje år fick man en lite utbetalning, men när någon av deltagarna dog så får de andra deltagarna dela på den dödas andel vilket ger dem mer pengar. När bara en person är kvar får den personen alla de sammlade pengarna. Ni har säkert sett Simpsons avsnittet med en även om ni inte har hört talas om dem på något annat sätt.

Så, här är mina frågor. Är Tontiner lagliga i Sverige idag? Om inte, är de specifikt förbjudna eller är de inte tillåtna på grund av något som arvslagstiftning?
Jag vet inte, men jag föreslår att du kontaktar Lotteriinspektionen, en statlig myndighet som sitter på rätt expertis.

http://www.lotteriinspektionen.se/

anth

Vetefan
Citatet
Wikipedia said:
tontinerna blev mot slutet av 1700-talet i allmänhet förbjudna.
Källa

och det faktum att det inte finns i Sverige - får mig att dra slutsatsen att de är olagliga.

God45

#PrayersForBahakan
anth;n145115 said:
Citatet

Källa

och det faktum att det inte finns i Sverige - får mig att dra slutsatsen att de är olagliga.
Så mycket kunde jag också räkna ut. Men jag behöver de juridiska detaljerna.

.113

Swashbuckler
Om jag kommer ihåg rätt så var det väl dels det faktum att det stödjer mord, eftersom man delar på det.. Ungefär som ett arv från föräldrarna som delas mellan syskonen med skillnaden att de andra som delar på det är alltså fullkomliga främlingar.. Plus att du bara får något om du överlever längst.

Men framför allt så var det väl det faktum att, det var väl en statlig grej? det innebär att om tillräckligt många är inblandade i samma lotteri så att säga så kommer staten plötsligt måsta betala ut vi säger 100 miljoners miljarder PANG :p alltså tillräckligt för att ruinera "fel" land, och jag tror det var främst det här som gjorde att det förbjöds.

Edit: Rent allmänt alltså.. Just i Sverige vet jag inte, men jag kan tänka mig att det inte riktigt passat in i ett tidigare Sverige (inte kollat när det försvann i här, om vi haft det) eftersom det anses lite omoraliskt och åtminstone inte speciellt "vänster" vilket Sverige ändå varit ganska länge, jämfört med många andra länder åtminstone.