Nekromanti Tonys beställda skisser

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tjo,
så först ut är Rymdhamsters önskan om en muterad enhörning, så jag satsade på en tvåhövdad springande sådan.

Jag tyckte inte resultatet blev jättebra, speciellt inte bakdelen på kreaturet, men så är det också bara en övning. Folk som önska ge kritik får gladeligen göra så :)

Jag lämpar in hela så att folk ska få se processen, jag börjar med att göra ett tre-fyra studier av anatomin på hästar som är min bas i det här fallet, med noter om kritik. Därefter så gör jag ett försök. Skulle jag vara mer seriös (i.e. försöka ta det här hela vägen) så skulle det nog krävas fem-sex studier till, speciellt på benens anatomi följt av kanske totalt tre-fyra försök att få till en bra pose innan jag faktiskt försökte mig på någt slutgiltigt.

Säg till om ni vill ha fler kommentarer på bilden.

Det är lite roligt att, med ett extra huvud, ser enhörningen ut att vara på väg åt två håll samtidigt. Bra gjort (jag höll faktiskt på att skriva hjort)!

solvebring

Superhero
Utan att själv vara mästare tänkte jag bara understryka det du själv säger. Problemet är för få studier och för lite underlag. Ett större antal övningsskisser och ett mer detaljerat skissunderlag för slutskissen skulle helt enkelt ge ett bättre resultat.

Coolt koncept och najs bild ändå. Och djärvt gjort – hästar är då ingen enkel match! Jag skulle dock inte ha dragit en så hård linje där det lilla huvudet sätter fast i huvuddjurets hals. Det gör att det ser mer påklistrat än utväxt ut. Bara genom att ta bort den linjen får vi ett annat resultat.

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring;n80272 said:
Utan att själv vara mästare tänkte jag bara understryka det du själv säger. Problemet är för få studier och för lite underlag. Ett större antal övningsskisser och ett mer detaljerat skissunderlag för slutskissen skulle helt enkelt ge ett bättre resultat.
Jupp, inte så mycket mer att säga.

solvebring;n80272 said:
Coolt koncept och najs bild ändå. Och djärvt gjort – hästar är då ingen enkel match! Jag skulle dock inte ha dragit en så hård linje där det lilla huvudet sätter fast i huvuddjurets hals. Det gör att det ser mer påklistrat än utväxt ut. Bara genom att ta bort den linjen får vi ett annat resultat.
Nä, när jag gjorde den först så såg den väldigt platt ut, därav linjen, men absolut. Jag valde inte riktigt en bra vinkel heller. Mer övning behövs.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Förlåt, jag borde verkligen ha kommenterat på det här förut eftersom det var min beställning =) Sjukdom och jobb har dock tagit ut sin rätt senaste veckorna, men bättre sent än aldrig.

Jag tycker det är en jättebra skiss, med en bra idé. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig när jag föreslog en enhörningsmutant. Massor av olika fragment flög genom huvudet. Din tolkning tycker jag är jättebra. Jag gillar också posen, som jag tycker är väldigt ambitiös (tummen upp för att du vågade dig på den!). Jag tycker det vore skitkul om du jobbade vidare med den nån gång, för jag tror att med lite tillfixning skulle den gå från riktigt bra till jäkligt bra.

Till och börja med håller jag med Solvebring om den där linjen, men jag förstår samtidigt hur du tänker. Jag tror att det skulle se bättre ut om du flyttade bak det mindre huvudet lite gran på halsen, samt körde med en lättare skuggning mellan dem snarare än en linje.

Sen tycker jag inte riktigt linjen mellan kroppen och vänster bakben riktigt fungerar. Jag ber om ursäkt för att jag är grov, men först när jag tittade på bilden trodde jag det var hästens röv och att den var mitt i en riktigt obekväm krumbukt. Jag tror antingen korta av den där skiljelinjen en hel del, och möjligen separera den lite mer från benet. Alternativt vända på böjen åt andra hållet så den markerar låret snarare än buken.

Slutligen tror jag att man kanske skulle leka runt lite med placeringen och böjen på svansen.

Håll i åtanke dock att jag bara pratar rätt små justeringar här. Jag tycker det är en riktigt stabil grund du har fått till, mycket bra!