Mogger
Hipsteranka
Färdas
Ja, det kanske inte är så mycket en kommentar som en fråga, men ska inte detta ses som en slumptabell men som inte känns fullt så random eller godtycklig samt att det finns viss transparens? Jag gillar överlag när det är spelarna som slår fram farligheter odyl och inte att SL gör det bakom en skärm.När det är dags för att färdas sliter spelledaren fram en hexgrid och ser hur många rutor det är fågelvägen, multiplicerar vissa bitar med X beroende på om rutorna tillhör marktypen Y eller Z och sedan slår spelarna N antal slag mot skill O för att se om de får ökad Fatigue. Varje skill-slag som visar Saurons öga (0 på d12) genererar en farlighet som måste slås med skill I för att inte drabbas av effekt J.
Jag ... ser ärligt talat inte hur detta kan vara kul, oavsett hur bra spelledaren spelar ut det. Skaparen själv sade att detta var meckigt.
Detta förutsätter att RP kan välja Tryggvägen framför Mörka skogen och att deras färdvärd, förberedelser och kunskaper faktiskt spelar roll.
Jag håller dock med om att sånt här sällan blir kul, sådär som rollspel blir när det är som bäst, men å andra sidan ska man väl inte ha kul hela tiden! Alltså, ibland behöver man stanna upp och få lite input och då upplever jag att sånt här funkar bra.