Nekromanti TORCHBEARER

Konrad Konvalj

Myrmidon
Torchbearer är fett!

Såhärva.

Jag och min pöbel har avklarat ett spelpass och det dyker ju upp en hel del frågor som jag har på mig att lösa tills nästa spelpass. Givet så är jag inte ute i tid eftersom spelpasset äger rum i morgon.

Är det någon som lirar Torchbearer?

Är det någon som har bra koll på Mouse Guard? (Möller och Måns har det vad jag vet)

Min fråga funkar nog lika i MG (hoppas jag på) så därav hoppas jag på Mönsa eller Möller om det inte finns någon som är inkörd på TB.

När du lyckas eller misslyckas med en färdighet får du ju kryssa i Pass och Fail rutorna.

Har du 3 i Fighter krävs 3 lyckade och 2 misslyckade för level up!

Vad händer om jag får 3 misslyckade före 3 lyckade? Lixom, skiter jag i att kryssa i den tredje misslyckade eller måste jag offra en check eller liknande för att få bort den? Eller gör det inget att jag misslyckats fler gånger än behövligt?

G

Guest

Guest
Mjärden said:

Vad händer om jag får 3 misslyckade före 3 lyckade? Lixom, skiter jag i att kryssa i den tredje misslyckade eller måste jag offra en check eller liknande för att få bort den? Eller gör det inget att jag misslyckats fler gånger än behövligt?
Jag vill minnas att det inte spelar någon roll.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Stövelkatten said:
Mjärden said:

Jag vill minnas att det inte spelar någon roll.
Vill minnas låter vagt. Var du full?

Jag kör i värsta fall på det du minns eller så kräver jag betalt med checks i campen för att "ta bort" överflödiga Fails.

Trasapa

Swordsman
Sug oss på våra checks din förtorkade ostlord! Checks som jag fått genom att bli rabies-kanylad i näven av mutantråttor!

(TB är det nya rosa btw)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:
Sug oss på våra checks din förtorkade ostlord! Checks som jag fått genom att bli rabies-kanylad i näven av mutantråttor!

(TB är det nya rosa btw)
TB is the shiiit!

Jag har lurkat runt lite nu och tror det inte spelar någon roll om du kryssar i för många fails.

Bestraffningen i sig är ju Twists och Conditions så det går nog att leva med att ni failar för många gånger för min del. Att suga checks av er skulle ju vara lite väl kanske, men jag är inte helt främmande för det.

Jag gillar att psuuuga!

Trasapa

Swordsman
Jag kan köpa att man "köper" sig fri från ett överflöd av fails med sina checks i camp fasen. Det hela beror ju såklart på hur tight det blir med checks när det väl kommer till kritan. Vi har ju inte kommit till camp fasen så vi kan ju inte säga med säkerhet men som det ser ut efter vår korta session så sitter jag med 3(?) checks så vi borde ju ha tillräckligt för att både käka, sova och fixa bort smutsiga fails.

Trasapa

Swordsman
Det kan ju också vara så att det är ett minimumkrav som står skrivet på formuläret. Alltså att du måste minst ha samma antal lyck som du har i värde och minst en mindre fail än värdet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Trasapa said:
Det kan ju också vara så att det är ett minimumkrav som står skrivet på formuläret. Alltså att du måste minst ha samma antal lyck som du har i värde och minst en mindre fail än värdet.
Mmm. Högst troligt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Utan att ha sett TB.

Baka 3suc 1fail.

Dvs när du har slagit flera färdighetsslag för Baka, och fått totalt 3 suc och 1 fail så ökar den och du suddar rutorna.

Om du har otur och slår 10 fail i rad så får du inte spara de 9 till nästa level.

Möller

Hubert Hortlax
I Mouse Guard så spelar kryss utöver vad som behövs för att gå upp i färdigheten igen roll. Du kan skriva ner dem, men de suddas när du väl dingar färdigheten.

Så du kan ha 8 lyckade men inga misslyckande i din Fighter 3 alldeles förgäves, eller 5 misslyckade utan lyckade lika förgäves.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
I Mouse Guard så spelar kryss utöver vad som behövs för att gå upp i färdigheten igen roll. Du kan skriva ner dem, men de suddas när du väl dingar färdigheten.

Så du kan ha 8 lyckade men inga misslyckande i din Fighter 3 alldeles förgäves, eller 5 misslyckade utan lyckade lika förgäves.
Yes, då är det bekräftat och det var lite som jag trodde. Tack alla inblandade!

Konrad Konvalj

Myrmidon
TORCHBEARER -ny fundering-

Yo!

Mmmkay. Nu har vi kört 2.5 spelpass och det börjar flyta på riktigt bra. Torchbearer är fortfarande fett, det är inget one hit wonder lir.

Nu har jag (och kanske övrig pöbel) lite funderingar över det här med att använda Traits emot sig själv.

Troligen är det så här simpelt det fungerar:

* Du kan ta -1D straff på ett slag om du rollspelar in ett av dina Traits till din nackdel.
* Du kan ge motståndaren +2D eller bryta ett oavgjort läge till din nackdel genom att rollspela in ett av dina Traits till din nackdel.

Så är det väl?

Varför undrar jag då. Jo, så här långt så har det inträffat några gånger att min pöbel filat in en beskrivning till sin nackdel i situationer utanför en strid exempelvis och gett mig +2D. Alltså, höjd OB (svårighetsgraden) med 2 har jag då valt att köra det hela och jag har misstänkt att nått är fuffens här. Om jag tolkar reglerna lite mer noggrant kan jag tänka mig att endast spelarna kan tjäna 1 check genom att ta -1D på slaget om det inte rör sig om ett versus-test i en strid exempelvis då kan de tjäna in två checks genom att ge mig +2D?

Är jag rätt ute då?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: TORCHBEARER -ny fundering-

Kånkel Kanel said:
Diverse yrsel.
Det jag menar:

Kan spelarna tjäna in 2 checks när de utför ett random test så som Cook genom att utnyttja ett Trait emot sig själv genom att höja OB med två (alltså ge SL +2D)?

Eller kan spelarna max tjäna 1 check i de lägen genom att välja bort 1 tärning när de rullar mot matlagning.

Möller

Hubert Hortlax

Ja, du är rätt ute.

I independent tests så kan spelarna bara ta en simpel nackdel (-1D) för en check, inte bryta ties (för de finns inte) eller ta svåra nackdelar (+2D till motståndaren). De är förbehållna vs.-test (vilket gör att de inte ens funkar i alla slag i konflikter, för vissa där är ju independent).

Dina spelare har fuskat, aj aj =)

Konrad Konvalj

Myrmidon

Möller said:
Ja, du är rätt ute.

I independent tests så kan spelarna bara ta en simpel nackdel (-1D) för en check, inte bryta ties (för de finns inte) eller ta svåra nackdelar (+2D till motståndaren). De är förbehållna vs.-test (vilket gör att de inte ens funkar i alla slag i konflikter, för vissa där är ju independent).

Dina spelare har fuskat, aj aj =)
Yes! Tack.

Jag lägger det hela på mig eftersom jag tillåtit det hela och hela tiden känt att nått är väldigt fel. I de båda fallen mina spelare fått tillräkna sig 2 checks har det skitit sig fullständigt för spelarna så jag kanske har handlat fel men tyckt att de har varit värda dessa extra checkar med tanke på vilka Conditions de dragit på sig av sina rätt dumma moves.

Trasapa

Swordsman

Konrad Kanyl said:
men tyckt att de har varit värda dessa extra checkar med tanke på vilka Conditions de dragit på sig av sina rätt dumma moves.
Dumma? Eller heroiska?

Ajaj det här betyder att checks kommer bli värre hårdvaluta än färskvatten och havreflarn.

Ingen bonus står alltså att få när man spelar "med" sina traits?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Trasapa said:
Konrad Kanyl said:
men tyckt att de har varit värda dessa extra checkar med tanke på vilka Conditions de dragit på sig av sina rätt dumma moves.
Dumma? Eller heroiska?

Ajaj det här betyder att checks kommer bli värre hårdvaluta än färskvatten och havreflarn.

Ingen bonus står alltså att få när man spelar "med" sina traits?
Heroiska va det ja.

Jo det blir snäppet värre för er, men det blir ju mer ärligt :gremsmile:

Och sen går det att använda Traitsen för att få fördelar när som helst. Oavsett strid eller vanlig matlagning om det går att skohorna in nått fränt.

Chryckan

Swordsman
tänkte kidnappa den här tråden med en kort fråga.

I Torchbearer är klasser och raser ihopbakade, dvs. tjuvar är automatiskt halflings, eller kan man mixa klasser och raser hur man vill dvs, ha en dvärg som tjuv eller halfling som krigare?

(Mitt femhundrade inlägg! Kanske inte så mycket att fira jämfört med kranks 20 000 inlägg men ändå. Tjohooo!)

Möller

Hubert Hortlax
Chryckan said:
I Torchbearer är klasser och raser ihopbakade, dvs. tjuvar är automatiskt halflings, eller kan man mixa klasser och raser hur man vill dvs, ha en dvärg som tjuv eller halfling som krigare?
En kort titt (jag har ju inte spelat eller ens läst spelet) avslöjar att du väljer en class och en stock (ras) som ett paket. Humans har flera classes, medan typ Elf alltid är Ranger.

Men, jag förstår inte varför det är viktigt =) Torchbearer är en helt annat typ av spel än vanliga grottröjar lir; en petitess som race = class borde inte påverka beslutet att spela det. Tycker jag.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller said:
Chryckan said:
En kort titt (jag har ju inte spelat eller ens läst spelet) avslöjar att du väljer både en class och en stock (ras).

Men, jag förstår inte varför det är viktigt =) Torchbearer är en helt annat typ av spel än vanliga grottröjar lir; en petitess som race = class borde inte påverka beslutet att spela det. Tycker jag.
Stämmer bra Chryckan, du väljer Class och Stock ihopbakat.

Nu i vårt första test av spelet har jag sagt att vi kör by the book så inget fnul med klasserna. Jag själv var ju sugen på att ta bort alven direkt och även halvlängdsknörten, men nu får jag drass med båda.

Nästa sväng så är då min tanke att spelarna gör som dom vill och de får även skapa egna stockar så länge det följer mallen på ett vettigt vis.