Nekromanti Torg 2ed

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
jag smurfade runt lite på rpg.net och såg att det planeras att släppas en nyutgåva på kära gamla torg. det var faktiskt en stor glädje, då jag spelet ligger mej varmt om hjärtat och fast jag bara han påbörja relics of power kampanjen för en suck sedan. spelar folk fortfarnade denna höjdare och är det nått som borde ändras?... 2d10 masterbook systemet kanske skulle sitta fint

/tobzombie

Krille

Lord
"spelar folk fortfarnade denna höjdare och är det nått som borde ändras?... 2d10 masterbook systemet kanske skulle sitta fint"

Spelar och spelar... jag gillar det skarpt, speciellt dess drama deck och Infiniverse. Men spelar det? Nä, det har jag inte tid med.

Jag skulle nog hellre se d6-systemet än Masterbook, faktiskt, fast det blir väl lite småknepigt med axiomen.

Staffan

Myrmidon
Näe, d20 är roligare än 2d10 - större chans för extrema resultat på det sättet.
Ett klassiskt problem i TORG (som du nog sett folk bjäbbas om om du tittat på rpg.net) är "glasninjan." Problemet är att samma slumpvärde läggs till både på färdighetsvärdet och skadan. Det innebär att om man är svårträffad så krävs det ett högt slumpvärde för att träffa, vilket leder till enorm skada. Med andra ord: När stormtrooperna skjuter på ninjan så missar de nästan alltid, men när de väl träffar så blir ninjan bara en våt fläck.

Det uppenbara alternativet är ju att lägga till differensvärdet på skadan i stället (som i Masterbook), men det ger två andra problem: (a) man får aldrig fjutträffar, och (b) Dexterity blir mycket bättre än Strength och Toughness. Det verkar som om 2nd ed kommer att använda en variant av detta, fast med systemändringar som gör nackdelarna mindre (dela upp Dexterity i Dexterity och Agility t'exempel, och dra ner skadorna så grundskadan motsvarar en fjutträff och inte en hygglig träff).

Andra ändringar som herr Gibson verkar ha i tankarna är att ha en mer flexibel värld, med fler potentiella cosms, och regler för att göra nya. Jag är rätt tänd på TORG2, måste jag säga.

Och just det, lådan är levererad. Tack!

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
hmm jag upplevde väll alldrig skadan så, men du har säkert rätt.... jag vet ju att du är en regelguru. jag tycker reglerna är smidiga och flyter bra, vilket alltid varit det viktigaste för mej. men du har nog rätt att det är bättre med d20.. större chans för större resultat är mer "äventyrligt", vilket verkligen känns som tanken i Torg; ett smidigt lätt system för hjältar... fart, fläkt och hjältemod... rollpersonerna är ju trots allt Stormknights.

mina spelare som jag spelade med sist, upplevde hela världen ganska bizzar och svårgreppbar, även ifall jag gjorde en kort sammanfattning av världen. så jag vet inte om mer cosmos verkligen skulle göra susen. speciellt inte den lökiga cartonvärlden (även ifall denna nu kanske mer var ett skämt). men jag antar att det gäller att få spelvan i världen bara. man lär väll sig efter ett tag..... dessutom kan man ju ganska enkelt lösa det genom att låta alla komma från core earth.

det som jag verkligen gillade med torg är att världen inte var statisk utan att den förändrades i takt med att äventyren kom ut. samtidigt som man kunde köpa produkter för att hålla sig up to date, med vad som hänte rent geografiskt/politiskt.
och jag tror verkligen att det finns fler som ser fram emot 2ed...

har nån koll på prel. release datum eller är det bara snack än så länge?

np med lådan... det är alltid fint att få tillbaka en låda rpg.. fast jag skulle behålligt cassandra files som lagerkostnad =P

/tobzombie

Staffan

Myrmidon
INTE Cassandra Files!

Cassandra Files är ju lysande, full med glada äventyrsuppslag. Ju!

Angående fler cosms tror jag idén med TORG2 snarare är att ge fler möjligheter, och låta varje spelledare göra sin egen version (även om det antagligen kommer att finnas med en "defaultversion").

Angående releasedatum så har inte Gibson sagt något om det än - han har ju inte ägt WEG så länge, så han vill väl inte försäga sig innan han vet hur lång tid det kommer att ta. Jag såg något om att "Kansas" Jim Ogles uppgraderade TORG-regler skulle släppas som PDF någon gång under året, dock.

(Kansas Jim är nätets officielle TORG-guru, och fick i uppdrag av "franska WEG" att skriva en ny upplaga av TORG-reglerna. Dock så gavs denna aldrig ut, utan de fokuserade på Metabarons i stället.)

Warduke

Warrior
Re: INTE Cassandra Files!

Enligt vad Eric skrivit på rpg.net så kommer det finnas en default och sen möjlighet att skapa sina egna. Det kommer finnas en grundlinje och sen kommer metakampanjer finnas för dem som vill. Flera olika varianter om jag förstått det jag läst rätt.

Jag tror att TORG dyker upp någon gång i sommar baserat på att deadline för bilder är den sista februari.