Nekromanti Torsktabellen + fråga om graviditet

Annchen

Veteran
Ehum.. ja. Hyggelmonstret var en "halv tre på natten"-grej.

Jag har låtit en av spelarna slå ett viljeslag för att förmå sig att ta en snuskig kund. Hon misslyckades och sprang i motsatt riktning, men det blev mest humor av det. Alla tyckte att det var ganska roligt. Det här hände innan kunden kom upp på rummet så det blev aldrig obehagligt. Jag kan tänka mig att en del andra saker i tabellen kan bli lite väl läskiga, men jag fuskar när jag tycker att nåt inte passar :gremgrin:

Vi håller det ganska ospecifikt. Jag beskriver inte ingående vad de gör med kunderna, ger bara en kort beskrivning av kunden eller något som händer.

DesertRain

Hero
Re: Eller inte...

Det som är konstigt är att det är lättare med människor, varför är det det egentligen?? Det skulle jag gärna vilja veta.

Annchen

Veteran

Mer fart i människospermier kanske? *zooooooom*

Värdelöst vetande: finska spermier > svenska spermier > danska spermier
Av nån anledning är män som bor i Finland alltså mer fertila än dem som bor i Danmark och Sverige. Skillnaden är dock inte kvar en generation efter att de flyttat till nåt annat land. Nåt i luften?

Annchen

Veteran
Nu har jag läst lite i riddaren och jag vet inte riktigt om det är vad jag söker. I och för sig antar jag att man skulle kunna behandla prostitution som ett förhållande med massa sex. Det jag skulle velat ha är något som går att använda för enstaka tillfällen... Humm...

En man (eller kvinna för den delen) som anlitar en prostituerad någon enstaka gång vet jag inte hur man ska handskas med. Hur vet man om det blev något av just det samlaget?

Iofs är det väl vettigast atta använda regler som liknar de i riddaren eftersom samma chans vid varje enstaka samlag verkar vara ganska korkat. En kvinna är ju inte fertil under hela menscykeln även om det är svårt att veta exakt när hon är det.

Jag tänker för mycket... Det kommer nog att sluta med att jag slår mot tur istället...

DesertRain

Hero
Håll det enkelt och simpelt så funkar det nog bra. Slag mot TUR räcker nog istället för att komma ihåg allt som står i Riddaren

k7e9

Hero

Jag håller med, det är lite mysko... Men det e vad alvboken säger om jag inte minns helt uppåt väggarna (och jag gör nog inte det, har en alv i gruppen jag spelleder som blidde gravid me en människa så)...

Det är kanske en mystisk bieffekt av förbannelsen? Jag tror inte det står ett skit om varför det är så, kanske i den nya alvboken..? :gremwink:

k7e9

Hero
Mjo, men om du slår ett slag i månaden för att se om de blir gravida... Jag tror faktist inte att en prostituerad vet precis vem hon blev gravid med... Eller tror du det?

Att isåfall behandla det som ett förhållande med massa sex är inget problem då det skulle kunna vara i princip vilken kund som hälst som gjorde henne gravid... Speciellt om man har säg 2-3 kunder per kväll, då blir det kanske 15-20 kunder på en vecka... Säg att man kan bli gravid 3 av de 4 veckorna i en månad då har man kanske 50-talet kunder att välja på som pappa...
Även om man bara har en kund per kväll så blir det nog fortfarande över 20 möjliga kandidater på en månad...

Det går omöjligt att veta vem det skulle vara som var pappa... Om du som SL vill veta så kan du ju antingen välja en, eller slå någon form av slag för att slumpa fram en av dem...

Ymir

Liten kantbaron
Om det bara gäller ett enskilt samlag, och man inte vill gräva ned sig i detaljer som att ta kvinnans menstruationscykel i beaktande, kan man slå 1T100; på 1 och eventuellt 2 blir kvinnan gravid, annars inte. Det motsvarar ungefär sannolikheterna min läkarbok sätter upp för att ett enskilt samlag ska resultera i graviditet. Med det i beaktande; oddsen att folk blir havande efter en enda sexakt är oftast groteskt överdrivna i böcker, filmer, etc. Det beror förstås på oönskade graviditeters stora dramaturgiska potential; but still...

- Ymir, vill spelleda

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alvers fertilitet

För att människor inte har den fertilitetshämmande Förbannelsen.

Som jag tolkat materialet, som är lite luddigt skrivet, så förhindrar det biotropiska fältet graviditeter eftersom dessa sliter på kroppen - och därmed det biotropiska fältet. Således, tycks det mycket rimligt att anta att alvernas fertilitetsproblem ligger hos kvinnorna; inte hos männen; vilket formuleringar i texten också pekar på. För en älva som har sex med människomän kommer det således inte att göra någon skillnad, medan en alv som har sex med människokvinnor kan få barn lika lätt som människor. Denna tolkning stöds av Morollan Elisaris talrika ungar, tex.

Å andra sidan, vilket få tycks ha tänkt på, finns det ju en fertilitetseffekt i Eon som gör det lättare för en kvinna att bli gravid. Givet mängden magiker bland alverna i Sunarialliansen, kan jag tänka mig att den borde vara mycket populär, minst sagt.

- Ymir, utreder

Annchen

Veteran
Jo, för att inte tala om tidiga spontana missfall m.m. Det är ganska otroligt att människor över huvud taget lyckas föröka sig...

Graviditeter verkar rätt ofta användas som plot device... "Han dog i strid när han precis talat om att han älskade henne och ingen annan... Buhu! Meeeeen de hade ju fått sig en snabbis bakom vedbon innan slaget och *flämt* hon blev gravid då så deras kärleksbarn kommer att leva vidare!"

Jag har läst en bok där det nästan var trovärdigt, men då hade de å andra sidan underförstått varit på varandra som kaniner under veckorna innan "den sista striden".

Ymir

Liten kantbaron
För att inte tala om den dramaturgiska sexregeln nummer 1; särskilt i historiska kärringromaner: Våldtäkt = Graviditet, nästan undantagslöst. Lite märkligt, kanske :gremsmirk:

- Ymir, konstaterar