Nekromanti Torsktabellen + fråga om graviditet

Annchen

Veteran
Jag roar mig (och förhoppningsvis mina spelare) med en kampanj som utspelar sig på glädjehuset Tusenskönan i Katharsis. De spelar en underhållartrupp som kör sin show på kvällarna och två av spelarna extraknäcker även med lite andra arbetsuppgifter när de spelat klart *host*

För att slumpa fram lite trevliga och mindre trevliga torskar att befolka bordellen med knåpade jag ihop en torsktabell. Eftersom jag inte orkat hitta på hundra olika ännu får man snällt gräva fram en T20 för att slå på tabellen. Lägg till 5 till varje givet slag om den prostituerade befinner sig inne på en bordell.

Någon som har förslag på förbättringar eller annan feedback?

Apropå dylika aktiviteter så undrar jag om någon på rak arm kommer ihåg reglerna för att bli gravid. I örtbeskrivningen för grå tveblading står att den ökar svårigheten med så mycket för att bli gravid men jag kan inte hitta grundsvårigheten och jag vet att jag läst det någonstans. Nån som kan sparka mig i rätt riktning?

En av de prostituerade börjar komma upp i den åldern när hon vill ha barn till nästan vilket pris som helst. I annat fall skulle jag bara strunta i det och anta att preventivörterna var effektiva i stort sett alltid.

k7e9

Hero
I riddaren, typ i slutet, finns regler för att bli gravid...
Man räknar ut ett fertilitetsvärde för kvinnan (beroende på ålder) och sedan slår man emot det, hur många tärningar beror på hur ofta man har sex och så...
Lyckas slaget blir kvinnan gravid...

Rakhori_UBBT

Veteran
Helt ok lista. Men du behöver utöka den rätt mycket ifall ni ska hora på tusenskönan en längre tid. Försök göra en lista med 100 olika händelser :gremooo:

Annchen

Veteran
Jag har en längre lista men jag ville ha en användbar tabell innan den når 100-strecket också. Den längre versionen innehåller mer neutrala torskar där jag bara tagit två, tre egenskaper utan någon speciell händelse kopplad till dem.

En av glädjeflickorna verkar vara helt betuttad i en man hon pratade med på Tusenskönan igår kväll så jag vet inte hur mycket hon tänker "jobba" framöver...

Nåväl, det kommer snart att börja hända saker som förhoppningsvis ger dem en massa andra saker att göra :gremelak:

Wilmer

Hero
Eller inte...

Var lite jävlig och låt någon bli gravid oavsett vilket, det kommer leda till en problemfylld gravititet eller abort med hjälp av diverse preparat (kvicksilver och mald almbark, mums för fostret och modern!) :gremelak: Kvacksalvare och apotekare brukar vara roliga och minnesvärda SLPer.

Annchen

Veteran
Re: Eller inte...

Det är ju också ett alternativ... :gremsmile:

En av dem är en alv som i alla fall tror att det är hyffsat säkert att sätta på människor, den andra vill faktiskt ha barn. Konstig kvinna, men den biologiska klockan börjar väl ticka...

Regmolar

Swashbuckler
Jag lägger märke till att du har väldigt många speciella kunder, men få "medelsvensson" (vad jag vet: har faktiskt inte stenkoll på just bordellkunder :gremwink:). Kanske det vore rimligare att sätta en procentchans för att man får slå på tabellen, och annars använder man de två SLP-tabeller i Spelledarens Guide för att beskriva kunden?

Sen skulle jag kanske prioritera en, tja, "intressant" spelupplevelse snarare än realism själv, men det är ju upp till spelgruppen och SL.

Lycan

Hero
Hah hah. Skitkul :gremlaugh:

Lite ojämt i stämningen kanske. När torsken vill sätta på ett hyggelmonster (!) blir det nog lätt en ganska skämtsam stämning i gruppen, men när flickan måste lyckas med ett VIL-slag för att fullfölja akten... ja... det lät ganska hemskt helt enkelt.

Fast... att växla mellan stämningar är väl sällan ett problem, egentligen. Hur som helst blir jag lite nyfiken, hur är stämningen i kampanjen?

- L

Eagle

Swordsman
Men tänk om horan blir förälskad i sin torsk?

Hej!

Låt oss säga att torsken är en udda personlighet - vad händer om horan blir förälskad i torsken? Tänk efter när ni själva blev förälskade - hade ni egentligen ett val? Hur låter man detta komma till uttryck i rollspelens värld. Hur triggar man igång rollpersonens hormoner av förälskelsekärlek? Tänk om kärleken inte blir besvarad eller om torsken är gift med någon annan... hur ska horan kunna snärja och vinna sin kärleks hjärta? Eller tänk er följande situation. Horan är förälskad och kan inte tänka på någonting annat. Men denna kärlek är omöjlig och den kommer bara resultera i att rollpersonen blir olycklig och får ett brustet hjärta. Äventyret kan handla om vad de behöver göra för att rollpersonen ska bli fri från kärlekens "förbannelse". Eller så kan äventyret gå ut på hur horan får fösöka undanröja alla hinder som står ivägen för henne och dennes kärlek. Vad tror ni om detta?

Rakhori_UBBT

Veteran
Re: Men tänk om horan blir förälskad i sin torsk?

Jag tror...att en SL aldrig ska tvinga någon av sina spelares karaktärer att bli kär i en NPC. Jag är generellt extremt emot att en SL ska bestämma sådant åt sina spelare. Däremot om spelaren, med SL, diskuterade fram detta gemensamt så hade det kunnat vara roligt att spela.

Zolod

Veteran

Jag håller helt med där. Vi i våran spelgrupp har verkligan fått se hur fel det kan gå om spelledaren tvingar in rollpersoner i kärleksförhållanden (med tanken att det ska vara besvarad kärlek).

Ett exempel på det var när vi alla spelade adelsmän som gick på ett cirefaliskt universitet. Vid starten så bestämde spelledaren att en av rollpersonerna skulle ha en flickvän, något som spelaren inte alls gillade. Detta ledde till att rollpersonen i fråga under äventyrets gång hela tiden ville göra sig av med flickvännen, något som gjorde spelledaren sur. Detta ledde till flera oönskade situationer under spelets gång, som t.ex. en gång när spelledaren sa att flickvännen slog till rollpersonen, efter att han sagt något dumt, och rollpersonen oturligt nog nästan dog av slaget (han var ju trots allt bara en mesig adelsman :gremwink: ).

Efter det äventyret så tog vi alla lärdom av detta och sedan har likande situationer undvikits, och om kärleksförhållanden varit inblandade så har de oftast varit på spelarens initiativ.

k7e9

Hero

Mjo... Du vet att alver har lättare att bli gravid med människor, eller..? :gremwink:

DesertRain

Hero

Jag har inte boken om alver men står det inte på flera ställer att de har svårt för att bli gravide? Detta borde ju gälla med alla raser och inte bara med andra alver.

k7e9

Hero

Som jag har för mig så har alver svårt att bli gravida flera gånger... Dom får typ svårare och svårare att lyckas med sina graviditetsslag efter varje graviditet...

Men första graviditeten är lika lätt/svårt som för en vanlig människa... Förutsatt att det är med andra alver, det är lättare med människor...

Tyvärr kan jag inte kolla upp det, jag e på jobbet... Ska snart börja jobba... Men, har ganska klart för mig att det är så...
Sedan blir ju barnet mellan en alv och en människa antingen människa eller alv (50% chans/risk för människa 50% chans/risk för alv)... Halvalver finns ju inte i mundana... :gremtongue:

Annchen

Veteran

Det råkade faktiskt hända en av mina spelare... Det var inget jag planerade, jag beskrev bara en snygging hans rollkaraktär spanade in på andra sidan lokalen (hon letade efter nån som såg snygg och rik ut och jag slog ett lyckat tur-slag åt henne så hon fick syn på ett riktigt kap)...

Hon misslyckades med att ragga upp honom men satt och pratade en stund istället.

Så... Nu måste jag hitta på en komplett bakgrundshistoria eftersom hon vill veta ALLT om honom. Trodde inte att hon skulle bli betuttad i en SLP på en så vag beskrivning, men allt kan tydligen hända.

Nog tror jag att det funkar som äventyr, men det ska vara på spelarens initiativ.

Eh.. spelaren är en kille som spelar en tjej om någon blev förvirrad.

Annchen

Veteran
I den förlängda varianten ska det blandas in en massa medelsvensons ihopplockade av egenskaper från tabellen i spelledarens bok.

Jag försöker hitta nån slags balans mellan realistiskt och intressant och lyckas faktiskt ibland...

Annchen

Veteran

Intressant...
Men näe.. Jag ska nog inte djävlas mer med den karaktären, hon har redan råkat bli kär i en torsk, oplanerad graviditet vore lite väl mycket att handskas med.