Nekromanti TPK!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag kan glatt meddela att jag igår upplevde min första* Total Party Kill! De fyra glada level 2 äventyrarna stötte på en Displacer Beast och valde att i vanlig ordning kötta rakt på och försöka ta ihjäl den utan att förbereda sig med spells och dyligt.

- Vulf

*<font size="1">Ja, om man inte räknar Dungeon of Doom förstås</font size>

G

Guest

Guest
Hände mig också i Conan för inte så länge sen. Spelarna var lvl 8-11. Mötte en kärlekskrank demon djupr under Shadizars gator...Svosch! 3 Massive Damage på 3 SR. Tack och hej!

Lite trist. För alla karaktärer hade sköna projekt på gång. En Tempresses skulle öppna bordell exempelvis...

olaberg

Hero
Absolut!

Tanklös tapperhet är spelarfigurs bane.

"Ni överlever inte för att ni är någonsorts hjältar. Ni blir hjältar om ni överlever det här!"

J_L_Seagull

Veteran
Min bästa TPK var när mina spelare skulle färdas till ett torn långt norr över i Greyhawk (precis ovanför Lands of Iuz). Wizarden (som var alldeles för övermodig) var den enda som visste vart de skulle så han teleporterade partyt dit. Partyt bestod av Wiz 12, Pal 10, Rang 10, Rog 9. Sedan bestämde de sig för att flyga till toppen av ett torn som stod ute i ödemarken. Givetvis fanns det ett monster i toppen av tornet så när de flög in så kastade mobben en Call Lightning som drog ner wizarden till 1/3 av sina hp. Då wizarden inte tyckte det var konstigt att en relativt vacker dag med lite moln kunde framkalla blixtar så flög han (och partyt) vidare till tornet. En till blixt träffade partyt vilket sänkte wizarden och roguen dog av fallet (vilket även skadade de andra två, då det var wizarden som underhöll Fly). Det slutade med att rangern och paladinen var tvungna att försöka ta sig till ett gästvänligt ställe för att raise dead på dessa två. Då de inte visste var de var så vandrade de rakt söder ut och in i Iuz land. Med en paladin i partyt behöver jag nog inte förklara vad som hände sedan. Riv gubbarna och slå nya. :gremlaugh:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Snålheten bedrar visheten

Mitt mest intressanta TPK inträffade i min Classic Traveller-kampanj med lite hemkokta regler. Bland annat hade jag infört fummel vid färdighetsslag.

Äventyrargänget reste i ett typ S Scoutskepp och hade en hel del pengar. Av ren snålhet beslöt de att tanka i en gasjätte (gratis, men inte helt riskfritt) istf att köpa soppa i rymdhamnen (helt riskfritt).

Den skicklige piloten har enligt mina fummelregler 1 chans på 7776 <font size="1">(1:6E5)</font size> att drabbas av en rejäl katastrof. Hans spelare rullar tärningarna och får maxfummel: Rymdskeppet störtar under pågående tankning rakt ner i gasjätten och drabbas av fatal skrovbristning. TPK!

Troberg

Sinister eater
Vi åkte på en TPK förra veckan.

Ett tips: När ubåten börjar ruska och ha sig i Cthulhu, titta inte i periskopet. Massiv sanity loss, vilket ledde till beteende som är olämpligt på en sjunkande ubåt. Och när en gjort tabben så bör inte nästa karaktär göra samma sak för att se vad som pågår...

Mattis

Swordsman
Re: Snålheten bedrar visheten

Passar sig regler med såna konsekvenser verkligen i ett spel som Traveller? I D&D kan jag förstå att TPK-chansen bidrar till utmaning men det kan ju inte blivit så roligt att sitta vid spelbordet efter den händelsen.

rks

Warrior
Para-TPK

Spelade ensam med en spelledare som tidigare gick med alias Caligula här (!) och vi körde Dragonfiend Pact (lvl 2). Jag spelade fyra chars själv, för att ha ett riktigt party. En strongheart halfling warlock, en human rogue, en dwarven fighter och någon mer. Vi kom till slutet och alla överlevde tills motståndarna fick in tre crits i rad på tre av mina rollpersoner. Bara dwarven fighter kvar (som var tiny sized, av olika skäl) och han slogs mot en human lvl 3-cleric (medium size) och en goblin ranger eller vad det var. Han slog under tio med sina attackslag MER än tio rundor i rad och sedan dog han också - alla döda.

En ny rollperson - en human warlock - kunde inte (av olika spolier-skäl) hänga med och väntade i en by och hon fick med sig de dödas skatter och vart rik, för sin level.

Flurtis

Hero
Oj, hoppsan impad över att se dig här i D&D forumet utan en endaste negativ kommentar :gremtongue: :gremlaugh:

Får man fråga hur ni sänkte ubåten?

//Flurtis som tydligen fortfarande tror på mirakel.

Troberg

Sinister eater
Oj, hoppsan impad över att se dig här i D&D forumet utan en endaste negativ kommentar
Oops, sorry. Alla D&D-spelare har flatlöss.

Får man fråga hur ni sänkte ubåten?
Det var grejen vi såg genom periskopet som sänkte den. Den var alltså på väg ner utan vår hjälp. Det var inte vårt fel att den behövde döpas om till USS Lewinsky.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Snålheten bedrar visheten

Nej, det var inte kul att skåda. <font size="1">(Men pilot-spelaren visste exakt vad han gav sig in på.)</font size> Idogt bitande i sura äpplen började spelarna sedan rulla fram nya rollpersoner.

Troberg

Sinister eater
"Oops, sorry. Alla D&D-spelare har flatlöss."

Det är bara för att de, till skillnad från spelare av andra system, då och då har sex.
Nu är du orättvis. Vi solospelare har massor av sex, fast vi får inte flatlöss av det.

Det är precis sådana här ogrundade påhopp som D&D-anhängarna brukar komma med jag ogillar så mycket.

Kanske det är dags att någon moderator flyttar den här deltråden till OT-forumet?

Organ

Out of time, out of mind
Nu är du orättvis. Vi solospelare har massor av sex, fast vi får inte flatlöss av det.
Det är sant. Smittorisken vid onani är ju minimal.

/Anders