Nekromanti Träff-tabeller

Jaak

Warrior
Är det någon som kan dela med sig träff-tabeller (de som säger var man träffar, om man träffar och hur man träffar) från Eon till en Dungeons and Dragons spelare?

G

Guest

Guest
:Cþ

kolla på: http://www.neogames.se/neo_gratistabeller.htm
dom är till neotech men det är nästan samma sak bara det att man få sänka projektil skadan lite grann ifall man vill ha en stick tabell. ta typ bort en trauma från alla skador så blir det så fint så...
träfftabellerna är nog identiska förutom att eldstrid=stick och närstrid=kråss och hugg... tyvärr har dom inte med träfftabellen för häst&ryttare...

Staffan

Myrmidon
Om jag minns rätt:
Hugg/Kross Huvud 1-2, vänster arm 3-4, höger arm 5-6, bröstkorg 7, mage 8, vänster ben 9 och höger ben 10
Stick Huvud 1, vänster arm 2, höger arm 3, bröstkorg 4-5, mage 6, vänster ben 7-8, höger ben 9-10. I båda fallen slås som kanske förstås 1T10.

Sedan finns det "underområden" till dessa, men de träfftabellerna kan jag inte i huvudet.

Jaak

Warrior
tack men en sak ti...

skit bra..... verkligen vad jag behövde..... prefekt

men är det någon som spelar både dungeons and dragons och Eon som kan översätta skadeverka och hur svårt det ska vara att träffa?

Staffan

Myrmidon
Re: tack men en sak ti...

D&D och Eon har så pass olika skadesystem att översättning dem emellan är i stort sett omöjlig.

D&D har hitpoints, och så länge man har dem kvar har man inga problem alls. När de tar slut så blir man medvetslös (vid -1) eller dör (vid -10).

I Eon får man skada som mäts i tre olika värden: Trauma, Smärta och Blödningstakt. Trauma innebär att man går sönder, Smärta innebär att man har ont, och Blödningstakt innebär att man läcker. Blödningstakt i sin tur leder till Blodförlust. Från vart och ett av dessa tre värden (Trauma, smärta och blodförlust) får man en svårighetsgrad. Dessa svårighetsgrader lägger man sedan ihop för att få totala svårighetsgrader för dödsslag (som inte påverkas av smärta) respektive chockslag. Missar man det första så dör man, lyckas man slår man chockslag för att se om man svimmar eller inte.

Kotten

Veteran
D&D Har en träfftabell

Det är faktiskt som så att D&D har på sätt och vis en egen tabell och det är vad du får på tärningen slår tärningen högt(över sitt medelvärde) träffar den på ett bra ställe och vice versa om den visar lågt(lägre än sitt medelvärde. Jag tycker det skulle vara lite fjantigt om en halvorch som har 20 i styrka träffar en person i huvudet när han slår en 1 på sin d12(greataxe) eller? fast visst det är bara min logik jag vet inte om du har någon motsägande??

Krille

Super Moderator
Re: D&D Har en träfftabell

"Jag tycker det skulle vara lite fjantigt om en halvorch som har 20 i styrka träffar en person i huvudet när han slår en 1 på sin d12(greataxe) eller?"

Aldrig hört talas om snuddträffar?

Det fåniga med D&D är att allting är snuddträffar (eftersom man måste jämföra med totala antalet HP - en tolvpoängshit på en person med 8 HP är dödande, men en tolvpoängshit på en person med 80 HP är på sin höjd en skråma) ända tills man bankat ner HP ner till under femton.

Kotten

Veteran
Realism och dödlighet i D&D

Nej det är inkorrekt en tolva är en tolva, visst lär sig karraktärerna att undvika mer men dem blir samtidigt tåligare efter att kroppen härdas. Det är det att dem är övernaturliga, D&D bygger inte alls på realism men skulle du vija införa ett mer realistiskt spel så har jag ett sätt...
För varje träff måste en spelare slå ett fortitude save på DC 8+Damage dealt eller automatiskt gå ner till 0-Damage dealt! Det är ett bra sätt...

Jo jag har förresten förtals om snuddträffar men det är sällan att det blir sådana i strider!

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.

Jag förstår inte riktigt det här med att du rackar ner på D&D just där. Är det levelsystemet du hatar så förstår jag. Men en varelse med mycket HP är oftast stor och/eller seg. Det är som att i Eon jämföra skadetålighet mellan en missla och en trukh mot ett storsvärd. Trukhen tål mer. Jag hängde inte riktigt med vad du menade.

Krille

Super Moderator

"Jag förstår inte riktigt det här med att du rackar ner på D&D just där. Är det levelsystemet du hatar så förstår jag. Men en varelse med mycket HP är oftast stor och/eller seg. Det är som att i Eon jämföra skadetålighet mellan en missla och en trukh mot ett storsvärd. Trukhen tål mer. Jag hängde inte riktigt med vad du menade."

Det är inte levelsystemet i sig, utan att mängden HP ökar med level. Detta gör att misslan efter ett tag tål lika mycket som trukhen eller mer och faktiskt tål en direktträff av ett storsvärd.