Nekromanti Träffkon

Celledor

Hero
Sitter och försöker slimma VEUS reglerna och lekte lite med tanken på ett annorlunda träff system:

Färdigheter slås med 1T100 +- modifieringar mot färdighetsvärdet FV.

Bilden tolkas så att man inte får några extra modifieringar på slaget för att träffa (med avståndsvapen) på träffytor på samma rad eller under ens FV. Men om man ska skjuta på en träffyta på raderna över ens FV så ökar sårigheten med +10 per rad över.

Träffyteskalan är relativ vilket betyder att det inte finns några fasta bestämningar på vad de betyder. 10 kan vara träffytan på en lastbil några meter bort och 5 en katt på samma avstånd. Men om lastbilen är längre bort så får den träffytan 5 och katten 1.

Grundtanken är att det endast är skyttens skicklighet och målets träffyta som bestämmer svårigheten, det är så långt jag kommit. Så fråga: är det värt att arbeta vidare på, finns det några självklara nackdelar/fördelar som jag missat, bör något modifieras?

Genesis

Ni dés ni maître
Sitter och försöker slimma VEUS reglerna och lekte lite med tanken på ett annorlunda träff system:
Ärligt talat: om det här är en nedslimmning, hur ser originalet ut? Jag tycker att det verkar ganska komplicerat, och ser inte att det skulle lösa något större problem. Eller är att träffa relativt små saker något som förekommer ofta i VEUS? I min erfarenhet så är nio av tio skott gjorda i strid, och då brukar det handla om ungefär samma storlek på och avstånd till målet. Det är i så fall om man söker skydd, men det tycker jag enklare kan hanteras av avdrag på FV. Risken finns att SL kommer att hålla 90% av alla skott på träffyta 5-6.

Med det sagt så tycker jag ändå att det är en fräck idé. Det ger ett kvantitativt värde på hur bra man är (hurra, nu har jag FV 81! Nu kan jag träffa storlek 4-mål utan avdrag!). Men det inför ju en specialregel för just skott, som inte applicerar på andra handlingar, och jag är inte vidare förtjust i specialregler (så därför bör du antagligen ta min kritik med en nypa salt).

Celledor

Hero
Ärligt talat: om det här är en nedslimmning, hur ser originalet ut?
Själva nedslimmningen var tänkt att bilden skulle ersätta tabeller med en modifiering för olika avstånd och en för olika storlekar och kanske inte reglerna i sig då allt man behöver är ett slag mot färdigheten. Håller på med ett antal ideér och denna var kanske inte den bästa.