Sitter och försöker slimma VEUS reglerna och lekte lite med tanken på ett annorlunda träff system:
Färdigheter slås med 1T100 +- modifieringar mot färdighetsvärdet FV.
Bilden tolkas så att man inte får några extra modifieringar på slaget för att träffa (med avståndsvapen) på träffytor på samma rad eller under ens FV. Men om man ska skjuta på en träffyta på raderna över ens FV så ökar sårigheten med +10 per rad över.
Träffyteskalan är relativ vilket betyder att det inte finns några fasta bestämningar på vad de betyder. 10 kan vara träffytan på en lastbil några meter bort och 5 en katt på samma avstånd. Men om lastbilen är längre bort så får den träffytan 5 och katten 1.
Grundtanken är att det endast är skyttens skicklighet och målets träffyta som bestämmer svårigheten, det är så långt jag kommit. Så fråga: är det värt att arbeta vidare på, finns det några självklara nackdelar/fördelar som jag missat, bör något modifieras?
Färdigheter slås med 1T100 +- modifieringar mot färdighetsvärdet FV.
Bilden tolkas så att man inte får några extra modifieringar på slaget för att träffa (med avståndsvapen) på träffytor på samma rad eller under ens FV. Men om man ska skjuta på en träffyta på raderna över ens FV så ökar sårigheten med +10 per rad över.
Träffyteskalan är relativ vilket betyder att det inte finns några fasta bestämningar på vad de betyder. 10 kan vara träffytan på en lastbil några meter bort och 5 en katt på samma avstånd. Men om lastbilen är längre bort så får den träffytan 5 och katten 1.
Grundtanken är att det endast är skyttens skicklighet och målets träffyta som bestämmer svårigheten, det är så långt jag kommit. Så fråga: är det värt att arbeta vidare på, finns det några självklara nackdelar/fördelar som jag missat, bör något modifieras?