Nekromanti Träffområde

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Använder som sagt inte kroppsdelar: Skada tas antingen i mentala egenskaper eller fysiska egenskaper. Nu är bara frågan hur man ska ta reda på vad som skadas: FYS eller MEN. I och med att varje stridsslag mäter hur pass mycket man försvarar sig så täntke jag att ett lågt försvarsslag = lite försvar = större risk att bli träffad = större risk för fysisk skada. Mycket försvar = mindre risk att bli träffad och blir man det så tar är risken större att man tar det på mentala egenskaper.
Självklart kan man skada fysiska attribut även om man försvarar sig mycket men risken är mindre och vice versa. Det gör att försvarsslaget också spelar roll för vilken typ av skada man eventuellt kan komma att få. Man minimear risken med skada om man har högt försvar men har man otur kommer skadan förmodligen tas i mentala attribut. Fysiska skador påverkar ofta striden mer direkt medan mentala skador påverkar på längre sikt. Frågan är om det här är okej?

Fördelar/nackdelar med det här?

Surukai

Warrior
Jag tycker det låter lite rörigt men jag är inte insatt alls i hur du tänkt i övrigt. Vad för sorts spel pratar vi?

Att skada mentala attribut som följd av att någon tagit sig förbi försvaret låter ju bara begripligt om man menar att en träff slagit i huvudet och gör dig vimmelkantig, eller att du får chockeffekt (sk. blunt trauma) som följd av en träff i rustning och de har väl på alla sätt och vis MER momentan effekt och lägre långsiktig, inte tvärtom som du skriver. Fysiska skador såsom blödning, organskador med mera gör sig inte till känna särskilt fort (ur stridens tidsperspektiv) medan en smäll i huvudet eller njuren definitivt är momentant skitjobbigt men knappast så långvarigt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nja jag tänker att lågt försvar ger större risk att få ett fysisk skada. problemet är vad som händer om man försvarar sig mycket men ändåblir träffad. Då tänker jag att risken att man skadas fysiskt är mindre. I och med att systemet väger upp för psyke så ökar chanserna att man får mentala eftergifter. Det är inte logiskt och jag arbetar inte efter detaljism men jag förstår din synpunkt.

Sen kommer man plocka kroppspoäng ner till en nivå då man drabbas av tex blödning. Innan dess sker endast försämtringar i stridsvärden. Se blödningen som en Egenskap som påverkar negativt på andra sätt än bara sänkning av attribut.

problematiken är egentligen att jag måste väga in när det mentala tar stryk. Det fysiska är ju rätt självklart. För att slippa ifrån att slå träffområden tänkte jag låta ett försvarsslag som ändå slås i striden få avgöra detta för att minimera antal tärningsslag. Alltså hellre mindre tärningar än höjd realism med trauma etc...

Gör jag mig förstådd?