Jag jobbar för tillfället på ett mindre rollspel med relativt enkla regler. Jag undrar vilken typ av stridssystem ni föredrar? Bör det innehålla en träfftabell eller bara grundläggande kroppspoäng?
Personligen är jag inte så förtjust i skadepoäng. Blödningspoäng däremot är en annan sak.
I Terra Draconis har jag gjort så att man slår ett slag för att träffa och då får man välja ungefär var man vill träffa och så slumpas det exakta området (med avdrag kan man dock sikta väldigt noga). Det kan enligt mitt tycke ibland vara lite för stor variation på var man träffar i somliga träfftabeller men en bra träfftabell sitter fint.
Därefter slår man ett skadeslag (vapeneffekt+sty-ev. skydd mot tålighet)på träffområdet. Skadan utdelas i form av något av ett antal givna skadesteg som betyder lite olika beroende på kroppsdel. Till exempel är det inte riktigt lika illa att få en kritisk skada i armen som i huvudet...
Skadan ger t. ex. manöveravdrag och uthållighetsavdrag i form av blödning.
"Jag undrar vilken typ av stridssystem ni föredrar?"
Ett snabbt och trovärdigt.
"Bör det innehålla en träfftabell eller bara grundläggande kroppspoäng?"
Jag är inte förtjust i kroppspoäng. Jag tycker bättre om att man får skador av skador istället. Till exempel kan en schysst träff ge en Allvarlig Skada, medan en sämre träff kan ge en Lätt Skada. Jag brukar heller inte ackumulera skadorna, utan effekterna av skadorna. Två Lätta Skador brukar inte bli en Allvarlig Skada i mina system. Däremot ger två Lätta Skador dubbelt så mycket Omtöckning (som sänker chansen att lyckas) som en Lätt skada hade gjort, kanske till och med lika mycket som en Allvarlig Skada. Men det är fortfarande två Lätta Skador.
Träfftabeller är inget krav, men vill man ha ett detaljerat system så är det ingen nackdel. Själv använder jag träfftabeller mest för att ta reda på var man träffat, för att se om målet är skyddat just där och om några riktigt gosiga skadesorter kan inträffa. Däremot har jag inte något separat KP-system för varje kroppsdel, utan brukar oftast betrakta en Allvarlig Skada som en Allvarlig Skada, oavsett om den träffar i benet eller huvudet.
Det är iof en smaksak. Men det är väll enklast tycker jag att man har skada i varie kroppsdel och sedan när man ligger på minus i kroppsdelen så är det bryter man den eller iaf att den blir obrukbar.
Ett alternativ kan vara att göra som vi brukade göra på den gamla goda tiden, med riktigt gamla DoD, där ingen kroppsdelsuppdelning fanns: Om skadan är allvarlig
tog den säkert i en viktig kroppsdel (vilket förklarar dess allvarlighet). Om skadan är mindre allvarlig tog den säkert i en arm eller ett ben eller högst ytligt i kropp eller
huvud. Allt beroende på vad som passar in i situationen och anfallets typ.
använder själv ett rutnät och ett fast skadesystem och låga kroppspoäng till mitt rollspel, det gör det hela mycket enklare och varianten med överbeväpnade överbra rollpersoner elimineras, alla har samma möjligheter att dö, och det kan gå mycket lätt om man har otur, använder även ett system för stryk som rustningen tar.
Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
Det beror oxå en hel del på vilket fokus du ska ha i rollspelet. Säg som WoD tycker jag att stridsregler är
ganska onödiga, då det hela (iaf när vi spelar) går ut på rollspelande och intrigerande. Ska du ha ett mer action-betonat rollspel bör du har ganska realistiska regler, så det går att simulera strid bra. Då kan det vara intressant med kroppspoäng/smärtpoäng/blodpoäng och då kanske på en såpass detaljerad nivå så att det ger skada på olika kroppsdelar... eller nåt.
/Mvh Jonas Carlsson *svammlandes*
[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
Jag jobbar för tillfället på ett mindre rollspel med relativt enkla regler
Om du inte ska ha träfftabeller bör du kalla spelet "Mycket Simpelt" istället för "Relativt enkelt"
Ska du ha ett mer action-betonat rollspel bör du har ganska realistiska regler, så det går att simulera strid bra.
Å andra sidan kan man inte ha för realistiska regler för då får man knappast någon action, mera ett utdraget beräknande av hur många ben anfallet spräcker osv
Det vill jag inte påstå. Bara för att rollspelet inte innehåller träfftabeller behöver det inte betyda att rollspelet är simpelt. Rollspel går trots allt inte bara ut på strid och ett enkelt stridssystem kan alltid vägas upp med andra regler.
"Å andra sidan kan man inte ha för realistiska regler för då får man knappast någon action, mera ett utdraget beräknande av hur många ben anfallet spräcker osv "
Men det där är inte realism, det är detaljism. Vilket är en helt annan sak.
Du menar typ ett enkelt regelsystem i små lättuggade bitar och sallad (& annat nyttigt) för den som vill ha, inrullat i en välgjord fluffig värld med gott om plats för karaktärerna och som inte smakar lika trist som alla andra torra brödbitar...
...och givetvis en överraskning då och då när man biter i en pfefferoni.
För övrigt anser jag att Steppenwolf är bra (åtminstone gruppen).
..han menar naturligtvis ett riktigt kladdigt spelsystem där man gör kebab av sina motståndare! Bwahahahahaaa! Var är min yxa?
Föresten, det här måste jag berätta: På min skola så fick jag idag veta att dramagruppen (Som jag tänker gå med i) har en tradition av att anordna vampyrlajv på lucia varje år. I skolan.
[color:green]-Så ungdomar, nu skall vi lära oss att böja verbet corper, vilket betyder bajsa. Är det någon som..</font color=green>
PLÖTSLIGT slås dörren upp! En vampir av nosferatuklanen störtar in och gör en volt ut genom fönstret. (Första våningen.)
[color:green]-Men.. men.. Vi ska böja verb jöh!</font color=green>
Hans kamrat följer efter, och passar på att sätta tänderna i Jessica innan han hoppar ut genom fönstret. Några sekunder senare stiger Exorcisten in! Svart kappa, svart kors- I ansiktet. Magnum med silverkulor. Han är rå..
Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.