1 Vart finns trälar/slavar i mundana?
Lite överallt. De allra flesta kulturer har slavar i någon form. Speciellt Västlanden och Tirakstammarna är utpräglade slavsamhällen. I övriga Mundana är slavsystemen ofta på väg att luckras upp, så till exempel i Consaber, men råder fortfarande i någon utsträckning. Cirefalierna har officiellt inga slavar, men drar sig för den skull inte det minsta för att handla med dem, ändå.
2 Vilket folkslag är de flesta av dem?
Flest slavar finns förmodligen i Mûhad. De allra flesta av dessa är zhaner eller vanarer, de senare oftast förda till Mûhad som krigsfångar. Det finns en del darkenska slavar i Momolan. Alviska slavar är väldigt populära i Västlanden, tack vare skönhet och kvalitét, men den begränsade tillgången trissar upp priserna något ofantligt. Det är dock ofta en bra investering ändå - så länge man inte är alltför elak mot dem är de en hyfsat outslitlig produkt som varar i praktiskt taget all evighet. Kiriyastammen är populärast, och följaktligen är kiriyaalviska slavar vanligast.
Tirakerna håller mest gûrder och klena tiraker från fientliga stammar som slavar, men förslavar gärna allt de kommer över - också människor och annat löst folk. Övriga människoländer håller mest trälar vars familjer varit trälar i generationer, och det egna folket är följaktligen överrepresenterat där.
3 Hur mycket kostar en slav?
Varierar ju väldeligen beroende på slavens kvalitét, och tillgång och efterfrågan i allmänhet. När min rollperson Tienne såldes som slav i Eumo fick säljaren över 6000 silverdirhamer för henne, vilket dock bör ses som ett furstligt pris. Söta, rödhåriga små léaramälvor är å andra sidan mer än förbaskat sällsynta därborta, så hennes köpare fick en väldigt fin trofé att skryta med för pengarna.
4 Vad gör de flesta trälar?
Arbetar eller agerar prydnader. De allra flesta slavar arbetar med jordbruk, boskapsskötsel eller som hushållstjänare eller bärare, men en hel del i Västlanden fungerar som krigare eller livvakter åt sina herrar. Rena lyxslavar, alver speciellt, är också populära här, och blir ofta inte mer än sexleksaker utan andra uppgifter än att se vackra ut och underhålla sina herrar. Jag kan tänka mig att den tirakiska Frakkstammens slavar fungerar som matreserv emellanåt om födan skulle tryta - Frakk äter allt annat, så varför inte andra tiraker med?
- Ymir, vill ha en egen älva