Nekromanti Träskalle

Kalim

Veteran
Jag kom hem från ett spelmöte just och måste bara berätta vad som hände - Den ena av RP'na som för övrigt är livakt skulle försöka slåss med en Thalisk spion som ville stjäla ett dokument av RP'n. Nåja - RP'n hann bli lite skada eller ganska mycket egentligen, dessutom hadde fienden tagit pargamentet... RP'n reser sig från att ha varit slagen till marken till stående och tänker göra en Bullrush mot motståndaren som står med ryggen mot och sadlar sin häst för att ge sig av - RP'n kommer nu alltså springande i full gallopp och ska slå tackla, FUMMLAR! - Det slutar med att RP'n missar - springer förbi, in i ett träd brevid med ansiktet förre... BOOM CRASH !!! OCH DÖR!!! Dödslag med Ob1T6 mot 13... Hahahahaha ... Har typ aldrig garvat så mycket...

Kalim - "den evige vandraren"

"They had it comming"

trinker

Warrior
Det är ju i stil med idag när vi spelade...jag var SL och en riddare och en magiker skulle slå ner ett uppror och upprorets ledare som var milisman lyckades döda både riddaren och magikern utan att bli skadad...hoho :gremlaugh:

Baron Marak

Swordsman
Ehmmm...?
Han blev ganska mycket skadad men dödsslaget blev på Ob1T6 för att han slog skallen i ett träd?
Vi brukar låta bli att slå sådana dödsslag som uppkommer efter krockar med träd. Vi har för otur och vår SL är snäll.

Missförstånd mellan er spelare eller? Jag tycker det ser så ut...

Mouja

Hero
Det påminner mig om den gången jag var SL och de råkade ut för en kanin... du läste rätt.. en kanin...

"Få se nu herr Thism jägare" Sade Léaram munken Cailean till den mycket skicklige Thism jägaren.
Thism jägaren gick mot kaninen, som de skulle använda att mata trollet med, tillsammans med den unnga oerfarna Kiriya pojken. Thism alven muttrade någonting och drog sitt jaktspjut och siktade på kaninen, kaninen hade sett honom men hade inga planer på att fly. Kiriya alven stod någon meter bakom Thism alven och såg på denne och kunde kanske lära sig någonting tänkte denne. Léaram alven, som starkt misströstade Thismens förmåga med spjutet, lutade sig mot ett träd i närheten.
Thism jägaren tog några snabba steg mot kaninen, men då hans ögon var fästa på kaninen såg han inte roten som han snubblade över, då han tog i marken rullade han på rygg och kippade efter andan. Då hoppade kaninen upp på Thism alvens anisikte och bet honom i näsan, blodet bara sprutade och färgade halva kaninen röd och planerade inte att sluta, Thism alven somnade inom kort in.
Léaram alven slog sig för pannan och suckade tungt medans Kiriya alven drog sin Ishani som den hade hängande på ryggen och närmade sig kaninen.
Kaninen tog en rejäl tugga av Thismens öra och fortsatte att tugga på det, hans öra såg rejält missbildat ut innan Kiriya alven hunnit fram. Kiriya alven gjorde ett svepande hugg med sin Ishani, som inte ens kom i närheten utav kaninen.
Kaninen tog ett skutt mot Kiriya alven och bet denne i armen, 'klick' sade det då dennes tänder gick enda in på Kiriyans ben och orsakade en benpipa att nästan bli bruten*.
Kiriya alven tappade sin Ishani och höll sig om armen som nu kaninen släppt, då insåg Léaram alven hur de inte skulle klara det mycket längre utan hans hjälp och drog fram sin Visna och gick med bästämda steg mot kaninen.
Med en sving som nästan påminnde om en golf-sving träffade han kaninen som med en smäll bröt ryggraden och flög tvärs över den lilla gläntan.

* Br1: (Utföll med en 6, som utföll med 3 & 6, Som utföll med 2 & 4) 9 - Kiriya STY:10

Så såg det ut då... jag minns det som om det var igår

Duddmannen

Hero
Piraja-attacken!

Jag tyckte detta påminde lite om en episod i vår kampanj. Några ungdomar från Asharien har via en del turer hamnat på ett skepp där några underliga dvärgar sysslar med skumma saker. Utan fungerande vapen anfaller ungdomarna i klunga en av dessa dvärgar. "Har vi något som ger Hugg-skador?" undrade vi. "Ja, bett." svarade spelledaren. Sagt och gjort, ungarna BITER ihjäl dvärgen! Det tog ett tag. Ett LÅÅNGT tag. Men vi lyckades faktiskt få resultat som t.ex. Brytrisk i ryggkotorna (som jag inte tror gick igenom, men ändå) under vårt legendariska Piraja-anfall.

Skum episod.

Dieter

Veteran
Påminner lite om förra gången vi spelade. Kompisens kraggbarbar slår till min magiker lite för hårt i bakhuvudet. Jag skickar en" liten" blix mot honom. Skadan som blixten gör får honom att slå ett chockslag med Ob2t6 mot 16. Resultatet av tärningarna blir 30 så han svimmar helt i onödan.

Zippo

Veteran
haha sånt har jag också varit med om.

Jag var en riddare med några vänner som stridade mot några tjuvar i en skog en gång. Jag tog först insiativet utav alla och red på tjuvarna. Men så fummlade jag när jag skulle innan jag skulle attackera dom. Hästen stegrade, och jag flög tre meter bakåt. Landade på huvudet mot en sten. Stenen lyckades gå igenom mitt hjälm och få en extra skada på mig. Då behövde jag bara slå Ob1t6 mot dödsslag. Men jag hade värsta oturen o slog över 16 som var mitt chockresistent och dog. Pinsamt och tråkigt det var då!!!!!

Helmgast
Älska Ob!

En gång i ett äventyr i Asharina (tror det hade med Sorgernas Brunn att göra) så var min spelgrupp inne på ett värdshus där det blev strid. Frixeray får en kastkniv i handen. Ingen fara, han har ju chockvärde 25 (inte helt enligt reglerna, men lite kul). Ob-slaget visade sexa efter sexa och han föll död ner.

Sen ärvde jag hans gigantiska häst, gick till hästhandlaren Hederlige Harry och sålde den för 50 silver (han påstod att den hade fula tänder, Silversurfan påstod att han slog perfekt på övertala).

Tacka Dan Hörning för Ob-systemet!

zuntona

Swordsman
Du gillar verkligen den där dvärgen.
Bra med dvärgar är MAT MAT MAT och ÄTA ÄTA ÄTA. Har jag sagt de här förr, kanske men inte på forumet tror jag.

Xepp

Veteran
Hände något liknande med mig en gång. Smög upp bakom en tirak och ska hugga honom i huvudet med mitt lyfali. Var lite skadad och så, så jag måste slår Ob7T6 mot min skicklighet i svärd (17) Slå 6,6,6,6,6,6,5 = Fummlar. Ajdå tänkte jag. Jag slog mig i huvudet. Vart? Jo, i hjärnan. Ajdå tänkte jag igen. Slog Ob7T6 för att få fram skadan. Fick en 94/2 = 47. Får slå en Ob8T6 mot mitt chockvärde på 15.
Jag dör. Jippi! :gremwink:

Haha, jag som tyckte det var dåligt när min cirefaliske mördare fick en rostig kastkniv i ryggen och bröt den...

Fast förstås, vi har ju det här:

Vi är en grupp på mig (Cirefalisk Tempelriddare), en Darkensk Martaridyrkare, en dvärg, en alv och kanske någon mer.... Var ett tag sen.
Vi går in i drakens grotta. Framför oss ligger draken och sover. Alla utom jag och dvärgen svimmar av skräck, darkenen dör nästan....
Sen ser vi ett spöke som säger att vi måste använda det magiska svärdet mot draken.
Jaja, säger jag, det här fixar jag. Tar svärdet och drämmer till mot draken. Fummel. In i väggen.
Svärdet är så mäktigt att man bara kan använda det en gång. Jag slänger svärdet till dvärgen. Dunk, ner i golvet.
Draken vaknar. Vi springer och drar med oss våra vänner, medans draken river ner stenar på oss. Jag får en på örat, alven får en i bröstkorgen. Hon dör.
Vi drar ut de andra, och medans vi gör det råkar draken bränna mig i ansiktet. Jag överlever, men tack vare eld och avslitet öra är min PER på 0.
I alla fall, vi börjar dra oss tillbaks rätt snabbt med draken efter oss. Darkenen har vaknat och håller svärdet.
Sen vänder sig dvärgen om, skuter sitt armborst. Dunk, in i hjärtat på draken som står och skriker.
Självklart måste darkenen göra nått. Han håller hårt i svärdet, hoppar upp i drakens famn, och klyver den på mitten.
Sen ramlar han ner och slår sig rejält.

Nu har jag också fått tag på en spegel, och ser mig själv.
'Jag kan inte leva så här!' hoppar ner i vattnet utanför, iklädd helrustning.

The_shadow

Warrior
hmm. påminner lite om det undertecknad lyckades med i förmiddags, var pirat (eg en tjuv) på ett piratskepp som precis skulle anfalla ett handelsfartyg. jag var för tillfället utkik och satt således i masten när jag fick för mig att svinga mig ner medelst rep, fummlar och blir hängande i repet ca 20m över vattenytan 2 meter utanför skeppet. en medspelare (oerhört korkad Tirak) klänger sig ut till mig och frågar om jag har problem, jag säger til honom att fixa så att jag hamnar på däck igen. idioten klättrar ner och säger att jag behöver hjälp samtidigt som jag börjar lossna från repet jag fastnat i. jag börjar gunga för glatta livet för att komma tillräckligt nära båten och möjligen få tag i något annat rep. jag lyckas med gungningen men när jag skall greppa repet fummlar jag igen och faller handlöst ca 15m ner på däck och landar med huvudet på en hink. 2 extraskador i ansiktet (blödning + brutet kindben), blödning i magen och bruten arm. slår chockslag med Ob7T6 varpå jag fummlar igen (enbart sexor) och slutligen dör.

Arvid

Warrior
Hugga någon i ryggen

Vid anfall mot folk som inte kan försvara sig, d.v.s. anfall bakifrån eller dylikt föreslår jag följande regel:
Man slår som vanligt med svårighetsökningar p.g.a. sikta på delområde o.s.v. med undantaget att det blir automatiskt misslyckande utom vid fummel som räknas som misslyckat. Siktar man mot glipa i rustningen eller jättedetaljerat är dock inte regeln perfekt men den funkar i de flesta fall. Har för mig att det var Marco som nämnde den för länge, länge sen.
Svårigheterna i stridskapitlet är ju gjorda för strid då man rör sig, är beredd på anfall, och inte vågar gå för nära motståndaren (i många fall).