Nekromanti Tråd till Robban

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
aka "Otympliga magiska föremål som uppmuntrar till kreativa lösningar"

Vi har spånat lite i vrålet och följande idéer har kommit fram hittills (lägg gärna till fler):

1. Kyrkklocka på ett par ton som öppnar dörrar när man ringer den.

2. Stålrör på tre fot (en fot i innerdiameter) som fördubblar hastigheten på allt som passerar igenom.

3. Maskeringsmantel som lyser när det är orcher i närheten.

4. Säck som tar tre ggr så stor plats som volymen på dess innehåll.

5. Stor harpa som söver unga men väcker döda.

6. Gobeläng på sju meter som kan ha vilket motiv, färg och textur som dess ägare vill.

7. Hästsko ur vilken det rinner glitterdamm om man vänder den med ändarna ner, sedan har man -1 på allt resten av dagen.

8. Tavla på 2*1 meter som alltid föreställer det som är bakom väggen den står/hänger mot.

9. Likkista vars innehåll alltid är i stasis.

10. Metallkula som väger 2 ton.
 
G

Guest

Guest
11. En 1x1x1 meter stor kub av en främmande stenart. Den är väldigt tung och man kan stå på den.

12. En stor king size-säng som skickar användaren bakåt i tiden vid nyttjande. Den står för närvarande högst upp i "De Trasiga Knänas Torn".

13. En burk med 2d20 jättegoda mandelkakor i form av små pengar. Dessa blir till guldpengar när de, smärtsamt, passerat tarmarna... (De blir väldigt otympliga om man äter dem...)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
14: En vagn (4-spann) of holding. Den är krånglig att köra runt med och folk som sätter sig i den försvinner.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
16. Horse-ambulance: en 4-hjulig täckt vagn med en sänglpats för en sjuk person och plats för en skötare eller doktor. Det måste vara hästar och vagnen måste röra på sig, då helar den som ligger i sängen lika mycket per timme som denne skulle gjort av ett dygns omvårdnad. Det är helt lugnt inne i vagnen: inga skakningar, lutning, temperaturskillnad eller dålig luft oavsett vilken terräng man kör på - så länge vagnen rör på sig och dras av häst. Så fort vagnen stannar försvinner effekten.

17. Loom of war: En vävstol, som om den vävs på av en befälhavare under ett krig får befälhavaren + och motståndarlaget -. Räkna befälhavarens trupper som dubbelt så många och motståndarens hälften så många. Befälhavaren måste givetvis sitta och väva hela tiden samt sitta så att denne ser slaget.

18. Chains of the thief: 4 st (fång)kedjor, varje kedja är 10' / 3 m lång, väger 25# / 12 kg samt har en boja i ena änden. Det finns en nyckel som passar till alla 4 bojorna, när man låst fast alla 4 bojorna runt armar och ben (1 boja per arm/ben) blir man osynlig och ljudlös - men man måste släpa på vikten av bojorna när man rör sig.

19. Organ of terror: den som spelar på orgeln är imun, alla andra flyr i panik tills de är utom hörhåll. vi talar givetvis storlek kyrkorgel.

20. Bucket of boom: en hink med 50' / 15 m rep fastsatt i handtaget. Hinken måste kastas ner i en brunn för att "fungera". At hälla vatten i hinken eller ta upp vatten från ett vattendrag fungerar inte. För vattnet som kommer upp med hinken gäller att varje pint (halvliter) vatten i hinken fungerar som en dynamitgubbe, hinken rymmer 10 pints. Vattnet exploderar efter 30 s. Det finns inget man kan göra för att avaktivera effekten efter att man dragit upp hinken.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
21. En elefantgolem som fungerar som ett "Horn of blasting" Och så finner folk det hart när omöjligt att prata om den. Den är den berömda "Elefanten i rummet" så att säga. Som en sista lite bonus så glömmer den aldrig.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,611
Location
Umeå
22. En låda av metall. Den är formad som en kub, väger 10 lbs och rymmer 2 pints. Framsidan är rödmålad. Lägg något i lådan och stäng locket; 30 sek senare teleporteras föremålet så långt som line of sight är från den röda sidan. Om "line of sight" är noll (dvs lådan står med baksidan nedåt, ligger i en säck eller på annat sätt inte kan "se" ut) så förvandlas innehållet istället till en kraftfull potion av något slag.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
483
Location
Stockholm
Vill bara säga att jag älskar den här tråden. Återkommer om jag får några bra idéer :gremsmile:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
23. Ett horn man blåser i, när man blåser i det så söver man alla orcer och vättar inom en 500meters radie. Tyvärr lockas alla troll inom en 5 kilometer radie till platsen.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
24. Tystnadens sten. En gråsten, stor som en knytnäve. Inom en radie om 3 meter från stenen råder alltid komplett tystnad. Detta går inte att avaktivera på något sätt. Just nu ligger stenen slängd precis vid sidan om en vandringsstig genom en stora skogen, efter att dess tidigare ägare tröttnat på den och helt enkelt lämnat den där, redo att hittas av några observanta äventyrare.

25. Ljusets kristall. En kristall, stor som en knytnäve. Om man gnider den hastigt, börjar avger den ett sken som lyser upp en radie om 10 meter som om det vore dag. Skenet varar i 10 minuter, under vilket det inte kan avaktiveras. Så länge den lyser, avger kristallen också ett högt, skärande ljud, som hörs på långt avstånd, särskilt i trånga gångar och likande utrymmen.

26. Järnhandsken. En handske av vad som ser ut som metalliskt tyg. När man tar den på sig, förtär den under fruktansvärd smärta bärarens naturliga hand. Sedan sitter den där den sitter och fungerar i stort som en vanlig hand. Dock är den närmast oförstörbar och extremt stark. Bäraren kan t ex krossa en svärdsklinga i dess nypa. Dock är det så att varje gång spelaren fumlar (eller motsvarande) så hakar handen upp sig och gör något av följande (avgörs slumpmässigt): 1. Näven knyts. Det man just då håller i krossas. 2. Spärras upp. Fingrarna spretar ut, och handen kan inte användas. 3. Greppar. Handen håller i ett järngrepp (men krossar i) det man just håller i, eller det första man tar tag i. Låsningen varar i 1-100 minuter. Man kan förstås amputera handen genom att hugga av armen ovanför den.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
27. Drömmarnas världar. Ett set med kanvas och målarpenslar. Om man målar i ett rum där någon sover så drömmer personen vad man målar på duken. Om man använder andra penslar än de som tillhör så målar man vad personen drömmer om istället. Målningen försvinner när personen vaknar.

28. Krigets frön. Dessa frön växer upp till vapen, lika vassa och tåliga som stål. Mycket populära bland människor som håller på med bonsai.

29. Sårande kniv. En magisk kniv som kommer med förolämpningar hela tiden. "Min döda mor kan slåss bättre än så där, med bägge händerna bakbundna!", "Kallar du det där ett slag?", "Alltså, du är ju inte vacker, men du kan ju inte heller slåss. Finns det nåt du är bra på?" o.s.v. Man blir dock immun mot charm och sleep, även om man får taskig självkänsla av det.

(Nu saknar vi bara en gaffel, så har vi ett helt set med talande bestick!)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
30. Skeden av förvärrande
Skeden av förvärrande ser almänt underlig ut, den ser ut ungefär som om någon försökt göra en krigshammare och när det väl kom till hammarbiten så var de sugna på soppa istället. Skeden av förvärrande är ett vapen trots att det är format som en sked, den funkar endast på levande varelser och den fördubblar alla skador (inklusive gift, mjölksyra och myggbett) i kroppsdelen den drämmer till, men den har absolut ingen möjlighet att skada på annat sätt, träffar den ett oskadat ben kommer ägaren till benet inte ens snubbla.

/Zorbeltuss
 
Top