Nekromanti Trådlöst nätverksjävulskap

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter just nu hemma hos mina föräldrar, vilket är liktydigt med att sitta i ett lågteknologiskt helveteshål. De har allsköns gammalt sladdskräp och trasiga möss från '97 men de har ingen extra nätverkssladd (som jag skulle kunna använda för att korta stunder få tillgång till internet på min EEE)...

Nå, till problemet:

Mina föräldrar har internet. Det har de via bredbandsbolaget, som vänligt nog försett dem med en routermojj som kopplas till telefonjacket och har fyra vanliga nätverksplatser och en antenn för trådlöst nätverk. Modellen är XAVi X5258-P2. Den är svart, och det står Inteno på framsidan.

Det trådlösa nätverket kräver en nyckel för att man ska kunna accessa det. Helt i sin ordning. Jag har kommit åt det trådlösa nätverket via min PSP och brorsans splitternya (och dyra) laptop... utan problem.

Min EEE däremot, lyckas aldrig erhålla nätverksadress, oavsett om jag bootar linux eller windows. Linux gav mig inte ens ett begripligt felmedelande, men jag var för frustrerad för att leta i olika loggar. I Windows syntes däremot tydligt att den kopplade upp sig, försökte erhålla nätverksadress... och så gav den upp.

Det funkar alltså, helt enkelt, inte.

Så: Andra Lösningar.

* Koppla upp sig korta stunder med en kort nätverkskabel. Det gör att jag åtminstone kan tanka ner paket jag behöver till Ubuntu för att kunna skriva mina program etc... Men i grunden otillfredsställande. Gästrummet är på andra våningen, routern på första. Kräver inköp av kort nätverkskabel.

* Lång nätverkskabel. Att lägga en 20 meters nätverkskabel i halva huset skulle nog inte ses med blida ögon...

* Köpa ett trådlöst nätverkskort (USB). Antingen koppla in till EEE'n och hoppas att det funkar (i ett windows strippat på extra drivrutiner eller Ubuntu som är notoriskt kinkigt?) eller genom att stoppa in skiten i föräldrarnas dator och helt enkelt Ad-Hoc:a och dela ut internet. Föräldrarnas burk är ändå ALLTID påslagen, så det kan funka. KAN. Någon som gått igenom motsvarande?

* Skaffa nåtslags... jag vet inte, jag föreställer mig en mackapär vars enda funktion är att omvandla trådlösa signaler till trådade. Alltså, typ:

Internet ----> router ~~~~~~> "mojj" ----> EEE

Där då - betyder kabel och ~ betyder, som alla förstår, radiovågor.

Finns det andra lösningar? och vad kostar de? Finns ens den mojj jag skissar på ovan?

Anders Åstrand

Swordsman
Det är inte dina föräldrars router som är inställd på att bara tillåta specifika maskiner att ansluta då?

krank

Herr Nils said:
Jag antar att du har de senaste drivrutnera för just det trådlösa nätverkskortet. För det brukar kunna vara anledningen när en kombination av maskin inte funkar men alla andra gör det.
Jag har, öh, de drivrutiner som FINNS. Det är en EEE, liksom, inga standardkomponenter här.

Herr Nils said:
Mojen du funderar på skulle kunna vara en AP. Jag har ett par liggandes på jobbet som ändå är på väg att bli el-skrot, som du kan få.
Åfan, det vore riktigt trevligt. Kanske lite svårt att sköta överlämnandet innan nyår då jag åker hem, men helt klart en sån pryl jag skulle behöva flera gånger. Skicka mig ett PM om hur du tänker dig överlämnandet (posten? Frakt?) så fixar vi det.

krank

Anders Åstrand said:
Det är inte dina föräldrars router som är inställd på att bara tillåta specifika maskiner att ansluta då?
Nej, jag har ju kommit med icke mindre än tre helt okända maskiner (mosterns bärbara från jobbet, min PSP och brorsans sprilland bärbara) och de har funkat right off the bat.

Arfert

Facit
Jag hade samma problem med min EEE och mitt trådlösa hemma (airport)... dar har alltid tidigare allt funkat, macar, PC med XP och Vista, en Thinkpad med Ubuntu...

Men problemet försvann när jag körde en BIOS-uppdatering (från original-operativsystemet) på min eee 701:a, efter det kopplar den upp snällt.

krank

Jag har just fått det att funka genom ett Deltaco-nätverkskort (USB WLAN) som förvandlar föräldrarnas stationära till en Access Point som vidarebefordrar internet.

Funkar finfint än så länge. Undras om det finns några biosuppdateringar till 900'n jag borde känna till? Ubuntu EEE aknar ju den utilityn tyvärr... Men Xandrosgrejerna har jag fått att funka i Ubuntu förut, borde gå igen bara man hittar filerna...

krank

Herr Nils said:
Med AP menar jag en access punkt. Du använde dig av i princip samma lösning. Dyk upp på någon forums öl eller forums fika. ( Finns stor risk för en sådan i mellan dagarna)så tar jag med lite gammal skrot som kanske kan vara dig till gagn.
Jo, eller kanske mer en liknande lösning, då en hel burk fick agera AP...

Jag är tyvärr uppe i Hudiksvall hela mellandagarna, kommer inte ner till 08-område förrns kring den 2-3:e januari eller så.