Nekromanti Trött på män i fantasy

Recca

Femme Fatale
Jag började läsa en fantasy-roman i veckan. Den heter Shadow of the Torturer och är helt fantastiskt bra. Och ändå så blir jag så ledsen. Samtliga fantasy jag någonsin läst har i grunden samma könsmaktsordning som "vanligt". Kunde det inte någon gång vara möjligt att läsa en fantasy som tog avstamp i en annan samhällsnorm? Det är ju fantasy för bövelen!

Nåväl, i shadow of the torturer så känns det ändå som att orättvisorna är nakna för ögat att se. Förtrycket är liksom inte romantiserat som det ofta är. Jag har förhoppningar, som jag förvisso inte tror kommer uppfyllas, att den rådande ordningen kommer problematiseras mer i boken. Med en så vass författare som detta så hoppas jag det men misstänker att fokus snarare kommer ligga på en annan typ av orättvisa i så fall, den mellan herre och slav (genus är ju inte en klassfråga - ett halvkontroversiellt uttalande i sig men inte desto mindre sant).

anth

Vetefan
Har du läst serien Parasol Protectorate av Gail Carriger?
(det är iofs urban fantasy / steampunk ...)

Arfert

Facit
ahh, av Gene Wolfe? Första delen av Book ot the New Sun? Bra grejer. Lysande bokserie.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har faktiskt orkat läsa hela den serien trots att den är seriöst tuung, men kan ändå inte säga riktigt hur könsmaktsordningen ser ut. Den är så pass absurd och drömsk att man inte riktigt får något grepp om någon av personerna han möter. Antagligen är den som vanligt dock.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Recca said:
Det är ju fantasy för bövelen!
En av fantasy-genrens främsta kännetecken är att den ganska fantasilös.

Jag tänker att fantasyförfattares oförmåga att bryta sig ur steortypa skildringar av manligt och kvinnligt säger något om hur dystert läget på den här fronten egentligen är.

(Jag är också trött på detta. Och även om det finns problem med GRRM:s skildringar av manligt och kvinnligt, så är det befriande att han har så många kvinnliga karaktärer).

Troberg

Sinister eater
Covenant-böckerna? Witchworld? Gor (OK, det kanske inte är vad du letar efter, men definitivt en annan könsmaktordning än rådande...)? I stort sett all fantasy av Storm Constantine? Ronja Rövardotter?

Liksom, det är ju inte ens svårt att hitta exempel, och då läser jag inte ens speciellt mycket fantasy.

Mukwa

Swashbuckler
Ronja rövardotters värld har väl ändå (typ) samma genusstruktur som vår värld, men råkar handla om en flicka som periodvis bryter mot strukturerna?

Precis som Pippi Långstrump.

Recca

Femme Fatale
Mucus said:
Ronja rövardotters värld har väl ändå (typ) samma genusstruktur som vår värld, men råkar handla om en flicka som periodvis bryter mot strukturerna?

Precis som Pippi Långstrump.
Ja, precis. Det räknas inte (eller alltså, det är ju bra att protagonisten är ett undantag till normen men om det bara handlar om undantag så blir det surreellt och i längden orealistiskt).

Lupus Maximus

Tekniker
Troberg said:
Gor (OK, det kanske inte är vad du letar efter, men definitivt en annan könsmaktordning än rådande...)?
Huh? Hur tänkte du där? Om någon anser att rådande könsmaktsordning är att det är en mansvärld, så är väl Gor snarare rådande könsmaktsordning på steroider.

Sedan har några av böckerna sin point-of-view från en kvinna. Jag har inte läst någon av dem, men de slutar väl också med att hon inser att hon "blir lyckligare som slav till en riktig man"?

Troberg

Sinister eater
Lupus Maximus said:
Troberg said:
Gor (OK, det kanske inte är vad du letar efter, men definitivt en annan könsmaktordning än rådande...)?
Huh? Hur tänkte du där? Om någon anser att rådande könsmaktsordning är att det är en mansvärld, så är väl Gor snarare rådande könsmaktsordning på steroider.
Nja, det där är ungefär som att säga att det är lika långt till Danmark som till Australien, eftersom båda ligger söderut...

Jag skulle knappast kalla Gor-serien för "rådande könsmatkordning".

Kan man dessutom ha överseende med deras syn på makt och sånt, så är de faktiskt helt OK bronsålderfantasy utan magi.

Recca

Femme Fatale
Troberg said:
Covenant-böckerna? Witchworld? Gor (OK, det kanske inte är vad du letar efter, men definitivt en annan könsmaktordning än rådande...)? I stort sett all fantasy av Storm Constantine? Ronja Rövardotter?
Jag gör en sökning på Covenant, jag vet inte vad jag letar efter, kan du specificera?

Witchworld: Jag läste lite om det och kan bara konstatera att jag nog kommer kräkas lite i munnen om jag läser böckerna. Protagonisten är en man som i första boken räddar en häxa och i andra boken gifter sig med en häxa. Och jag fruktar att på grund av att könsmaktsordningen är annorlunda så kommer alla andra genusmarkörer befästas... Det är inte riktigt vad jag är ute efter. Jag kan förstås ha fel men böckerna är från 60-talet? Hur fel kan jag ha?

Gor: What should I search for??

Storm Constantine: Det lät spännande men kanske mer åt sci-fi?

Liksom, det är ju inte ens svårt att hitta exempel, och då läser jag inte ens speciellt mycket fantasy.
"Det är inte svårt att hitta exempel" känns ungefär som "det är inte svårt att hitta undantag som bekräftar regeln".

Lupus Maximus

Tekniker
Troberg said:
Nja, det där är ungefär som att säga att det är lika långt till Danmark som till Australien, eftersom båda ligger söderut...
Steroider => som att säga "ungefär åt samma håll, men Australien ligger långt mycket mer söderut."

Jag skulle knappast kalla Gor-serien för "rådande könsmatkordning".
Jag tror inte din åsikt om "rådande könsmaktsordning" riktigt är representativ för rollspel.nu :gremwink: Du vet att de första böckerna skrevs som någon form av motreaktion mot feminismen på 60-talet?

Kan man dessutom ha överseende med deras syn på makt och sånt, så är de faktiskt helt OK bronsålderfantasy utan magi.
Det har kommit fram mycket mer kunskap om bronsåldern de senaste 50-åren. Men författaren var helt klart insatt i antika kulturer. Sedan hade jag önskat att han insett att linjär-A och linjär-B inte uttalas som det skrivs.

Böckernas syn på makt (som i mångt och mycket baseras på forna kulturer) är en selling point för många.

Sedan angående magi och syn på makt i världen...
Det är i grund och botten en SciFi setting där mänskligheten på planeten hålls på brons/järnåldersnivå av gudakungar som ingen sett (egentligen gyllene jättemyror). Myrorna ligger i krig med några andra utomjordingar. En hel del av Gors kulturer kommer från när de hämtade människor från jorden, kombinerat med "social engineering".

Arfert

Facit
Läs The Left Hand of Darkness av Ursula K Leguin. Finns även på svenska, Mörkrets vänstra hand. SF som är lite som fantasy (precis som Gene Wolf). Och annorlunda.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Inte riktigt fantasy kanske, men jag har på sistone läst rätt mycket feministisk SciFi, följande böcker kanske kan vara av intresse:

The Bel Dame Apocrypha av Kameron Hurley
Slow River av Nicola Griffith
Ammonite av Nicola Griffith
The Handmaid's Tale av Margaret Atwood
The Dispossessed av Ursula K. Le Guin
Grass av Sheri S. Tepper

Heart of Iron och Boneshaker är lite åt vad jag skulle kalla feministisk fantasy, men jag vet inte om det kvalar... beror på vad tycker att feministisk fantasy är.

Lupus Maximus

Tekniker
Recca said:
Gor: What should I search for??
Gor, gorean, John Norman. Första boken är Tarnsman of gor.

Du kan börja med att kolla in denna site http://www.worldofgor.com/
Sedan kan denna vara till hjälp också http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Literature/Gor?from=Main.Gor

Passar nog inte riktigt in som under "trött på män i fantasy".

Tänk dig mer Drogo och Dothrakis (de skulle nog passa rakt in i Gor), antika Grekland och vikingar. Antika kulturer + konstiga fantasydjur (stora ödlor och jättehökar är de vanligaste riddjuren) + våld och slaveri. Krydda sedan med lite science fiction. Rätt ok inom sin gebit.

Recca

Femme Fatale
Tony.M.Meijer said:
Inte riktigt fantasy kanske, men jag har på sistone läst rätt mycket feministisk SciFi, följande böcker kanske kan vara av intresse:

The Bel Dame Apocrypha av Kameron Hurley
Slow River av Nicola Griffith
Ammonite av Nicola Griffith
The Handmaid's Tale av Margaret Atwood
The Dispossessed av Ursula K. Le Guin
Grass av Sheri S. Tepper

Heart of Iron och Boneshaker är lite åt vad jag skulle kalla feministisk fantasy, men jag vet inte om det kvalar... beror på vad tycker att feministisk fantasy är.
Många bra förslag i tråden. Tack så mycket. :gremsmile:

Också till övriga med bra förslag. :gremsmile: