Nekromanti trött på..

Jerker

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
2
trött på folk som hela tiden vill ha nya moduler om världen och vägrar att hitta på och bygga upp sin egna häftiga värld men ändå med hjälp av eons underbara regelsystem...(min spelar grupp är sådan.) Inte bara för att det kostar pengar men man kan på så sätt bygga upp häftiga kampanjer utan att förstöra mundana.. kanske ett förglömt land söder om tiban och söder om... ni förstår nog vad jag menar.. problemet är hur ska man övertala spelargruppen att det oxo är häftigt..


Look ye into that darkness, and ye shall find me there - a me that u have never known..
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Det borde du inte vara...
Problemet är att folk räknar med att nytt är rätt...
Skriv eget och spelled dina egna kampanjer...
Du behöver inte berätta för någon att det är dina kampanjer...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Jerker

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
2
ursäktar

det är iofsig väldigt sant och oerhört dumt att útformulera sig på det sättet men jag syftade på att dem(andra i min spelargrupp) skulle bygga upp andra miljöer, land, kontinenter osv.. tycker att det bästa rollspelandet kommer när spelledaren byggt upp allt själv.. IMO

Look ye into that darkness, and ye shall find me there - a me that u have never known..
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
ursäktar 2

Okej, jag trodde att du spelledde själv. Men du kan i alla fall roa dig med att skriva egna saker och låta din SL godkänna det och om han inte gör det så lägger du bara upp det här så vi andra kan njuta av dina mästerverk...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Re: Jag anser...

Du har rätt till viss del men vägrar SL göra egna saker är det ju bra att spelarna tar eget initiativ och gör saker...

Även om de "riktiga" modulerna är bra så är de ju ganska dyra för en enskild person...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Delad kostnad

Vi gör alltid så att vi delar på kostnaden för böckerna. Jag har inet riktigt fatat varför SL ska betala allt. Verkar som om många grupper gör så att SL betalar. Vi delar på kostnaderna... alla spelar ju, inte bara SL. Men det är klart jag bor ju på ett litet ställe så där byter vi ju inte grupper heller. Det finns ju bara några enstaka. Typ två... eller nått?

Delad kostnad är dubbel kostn... opps... delad kostnad är dubbel glädje... ähh ni fattar!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
200 spänn = 5 öl.

Dyr?

Vafalls, en modul i halvåret från NeoGames om vi är glada.
Det är 4-5 bärs typ i kostnad.
Så mycket är vi väl beredda att lägga ner på EON.
;]

Om inte det går.
Dela kostnaden på spelgruppen alt. starta/gå med i en förening. Då kommer ni billigt undan.
Spelar man typ WoD och vill hänga med i deras utgivningstakt är det nästan ett krav att man delar kostnaderna. Men NeoGames har ju väldigt låga priser och inget vansinnigt högt (understatement) utgivningstempo så det borde väl inte bli nåra problem för gruppen om ni går ihop och köper grejerna.
Jag sa det til min grupp för ett bra tag sedan att jag var trött på att punga utt tusentals kronor - så nu delar vi på steken och det slutar på typ nån hundring i månaden per skalle, om nu inte nån person tvunget VILL äga en modul själv.

Och det är ju knappast tillräckligt med pengar för att folk ska börja gråta.

När det gäller att spelarna ska skriva om världen själva?
Njaa ... oftast är det ju den person som är villig att lägga ner mest tid som är SL. Och spelarna vill oftast bara spela och utveckla sina karaktärer. Sen tror jag bestämt att det är bäst om SL skriver själv för att kunna få in allt i "sitt" universum utan större problem.

Så sätt dig ner och skapa alt. kräv cash av spelarna för inköp av moduler.
Om du nu sätter dig ner och tar 20-30 timmar för att typ skapa dig ett förglömt land nånstans. Låt spelarna vbeta att det faktiskt ligger lite svett bakom det hela och låt dom belöna dig med pizza/cola vid nästa spelmöte.


Att vara SL är ett slitgöra - men ack så kul.


MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Storleken har betydelse[OT]

Jo, men dricker ni inte typ hinkstorlek i norrland?
Och drinkrecepten börjar oftast med "ta en dunk .." och avslutas oftast med "garnera med granris".
;]

Eller är jag felinformerad?
Själv lever jag i en del av landet där folk kommer på begreppet "en Gallop" - öl i vinglas.
Jag menar, hur dum får man bli?

suck ...


MvH
Kullen

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag anser...

"...det blir bäst om spelledaren gör allt själv."

Det är för mycket slitgöra. Jag uppskattar om spelarna hjälper till på vissa saker. Visst, de kan inte få bygga på min plot, men de får mer än gärna skapa bakgrund till sina rollpersoner (inklusive ärkeskurkar), leta bakgrundsfakta och skapa kartor och liknande.

Som ett exempel, i Västmark-kampanjen som jag ledde en gång i tiden så var hälften av skurkarna skapade av spelare, samtliga borgar utom två uppforskade av en av spelarna, och den spelaren bidrog också med mängder av kartor från historiska England. Det blev helt suveränt resultat - spelarna visste lika mycket som spelvärlden som deras rollpersoner, och de var känslomässigt engagerade i den. De var ju trots allt med och byggde världen, mer eller mindre.

"Blir lite fel, SL ska ju vara den allvetande allsmäktige... tycker jag!"

Finns väl inget som hindrar att spelarna hjälper till för det?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ölande [lite ot]

Eftersom det inte stod [ot] så antog jag (eller ville anta) att ni dricker öl när ni spelar./images/icons/wink.gif
Är det något att rekommendera eller? Om JA vilket märke?
Och killar... låt inte detta gå överstyr!

Lite [ot] är det väl ändå?

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
det förstås

I vissa saker kan spelarna vara med och hjälpa till (t.ex. med rp-bakgrunder och sånt allmänt) det är helt okej. Men att göra monster och så? Nja, tycker inte jag iaf. Det kan lätt bli fel då.

Under ett spelmöte då SL tänkt använda ett moster en spelare har tillverkat:
Den Skapande Spelaren till en VanligSpelare: "...och inte nog med det, den har giftiga klor också så akta dig!"
SL ger upp och allt vad som heter överraskningar är borta.

Lite enkelt exempel kanske men ändå. Ska det inte vara lite mer spännande när det är monster och så med i bilden?

Ovetande kan ju vara mystiskt (spelarna bör bara veta så mycket som rollpersonerna) så jag behåller gärna det mesta för mig själv som SL. Någon gång kommer det ut och då blir det liksom lite magiskt. Precis som jag vill ha det./images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nej det förstås

"Den Skapande Spelaren till en VanligSpelare: "...och inte nog med det, den har giftiga klor också så akta dig!"
SL ger upp och allt vad som heter överraskningar är borta."


Nepp. Spelledaren spänner ögonen i Den Skapande Spelaren: "Å hur mycket har du i Zoologi?" och ger honom en kasse färre erfarenhetspoäng.

Enligt samma princip, om en spelare skapar en skurk till sin bakgrundshistoria så tvekar jag inte att använda den, även om det innebär att en spelare vet mer om skurken än de andra. Från det att jag tar över skurken så kommer skurken utvecklas och ha ett eget liv, men eftersom spelaren skapade den är den ändå så att säga "hans". Det jag förlorar i överraskning spelar ingen roll - jag kan överraska på annat sätt, till exempel med ståryn som jag utvecklar - och det jag vinner i form av personligt engagemang tar mer än väl ut eventuella förluster i överraskningar. Jag har hellre en allvetande och engagerad spelare än en ovetande och uttråkad spelare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Så sant så sant

"Jag har hellre en allvetande och engagerad spelare än en ovetande och uttråkad spelare."

Absolut! Man vill ju inte att någon ska sitta och ha tråkigt. Då rasar ju allt till slut.
Att vara SL är ett ruskigt jobbigt jobb, man ska göra alla glada, men ack så roligt!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Top