Nekromanti Träfftabellsprogram

Johan K

Gammal & dryg
Re: Version 4

Det blir bara bättre & bättre tycker jag.
Har varit lite oäven att använda just datorgrejer till att slå. Men jag får nästan böja mig & säga att det är inte helt dummt.

Adams

Veteran

Ditt pogram blir bara bättre och bättre. Keep up the good work. Jag har testat det nu för mig själv och kommer med all säkerhet använda det på nästa spelmöte.

Ichabod_UBBT

Warrior

Japp, jag håller med! Verkligen bra jobbat.

Ett förslag?

Kanske man kan ha ett par flikar, eller snarare utfällbara fält.
Dvs att "ovanliga träfftabeller" som fyrbenta och bevingade djur finns med på en sida som dyker upp till höger när man trycker på en liten knapp. Så att programmet inte blir så stort på skärmen (jag har andra program igång också).

Så att i grunden finns BARA de viktigaste knapparna, de andra kan man ta fram om man vill. Däremot ska de inte ligga på olika flikar, man ska kunna se allt på en gång om man vill.

Does it make any sense at all?

Zadrith

Hero
Version 5

Så, nu är alla skadetabeller klara och alla frivilliga skador som exempelvis men och ärr visas. Dessutom går det nu att mata in resultatet från skadetabellen manuellt om spelarna vill slå det själva.

Det som saknas innan programmet är helt klart är träfftabeller för fyrfota djur, specialregeln som Marco önskade samt hantering av tabellerna för amp och bryt så att man omedelbart får reda på hur många tärningar man skall slå för att se om man får kroppsdelen kapad eller bryter något.

Sedan är jag naturligtvis öppen för fler förslag.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Version 5

Man måste säga att du kan dina saker åtminstone... programmet gör ungefär allt vad jag vill att ett dylikt program ska göra, och är samtidigt smidigt, enkelt och flexibelt.

En liten sak som skulle kunna förbättras är rutan som visar skada; blir det mycket skador blir den svårläst, vilket kanske kanske kan fixas bra med lite nya rader, åtminstone för att skilja ytlig och allvarlig skada? Är inte säker på hur mycket skillnad det egentligen gör, men är det inte för svårt kan du ju alltid prova. Det skulle också vara bra om du gjorde mellanslag innan parenteser, för annars blir det väldigt plottrigt när man ska läsa. Sedan finns det nog inget mer som fattas?

Keep up the good work!

Just det, kryssrutan "spec" ställer av/på för "slå en T10 för varje 10 sv", eller hur?

k7e9

Hero

Nu har jag (äntligen) tagit mig tid att titta på programmet och jag måste säga att det är ett av de bättre programmen för detta ändamål... Smidigt, lättöverkådligt och enkelt... Precis som det ska vara... Jag kanske till och med kan tänka mig att använda det när vi spelar, även om jag inte brukar använda mig av datorer för att slå tärningar åt mig (vilket var skönt att man kunde låta bli, men ändå använda programmet).

Ser fram emot att se varianten där man kan använda sig av Marcos specialregel för skada då jag använder den då vi spelar och tycker den är mycket bra... Är det det som "spec" checkboxen ska vara till för?

Adams

Veteran

Bättre och bättre. Ser verkligen fram emot det färdiga pogramet. jag kommer använda det när jag spelar helt klart.

Cirid

Veteran
Re: Version 5 några fel

Blev mycket lättare att kolla igenom tabellerna nu när man kan mata in resultaten manuellt.
Och jag har hittat några fel.
<ul type="square">
"(Kross)Allvarlig skada: Öga: Tx2, Sx1" ska vara T/2.
Dom allvarliga skadorna för "(Stick)Skalle: skallben" använder Bx1, det ska vara B/10, skadorna för "(Stick)Mage: Inälvor" har samma fel fast tvärtom (B/10 ska vara Bx1).

Dom allvarliga skadorna för "(Hugg)Mage: Ryggrad", "(Hugg)Ben: Benpipa", "(Stick)Ansikte: Näsa" saknar 'Bryt', och "(Stick)Mage: Artärblödning" saknar 'Fast'.

I "(Hugg)Arm" ska kött(8) och kött(9) byta plats, samt Ryggrad(3) och Ryggrad(2) i "(Kross)Bröstkorg".

En hel del av resultaten som har 'Tappar', 'Faller', 'Fast' eller dylikt slår inte fram nått värde för tärningsslagen i beskrivningen, medans vissa gör det.

"(Kross)Underliv" saknar alla allvarliga skador, förutom den för kött.
[/list]

Zadrith

Hero

Just det, kryssrutan "spec" ställer av/på för "slå en T10 för varje 10 sv", eller hur?
Det ska den göra, men funktionen är inte klar än

Zadrith

Hero

Ser fram emot att se varianten där man kan använda sig av Marcos specialregel för skada då jag använder den då vi spelar och tycker den är mycket bra... Är det det som "spec" checkboxen ska vara till för?
Ja det är det checkboxen är till för men ska du ändå inte låta programmet slå tärningarna så är det ju bara att skriva det högsta resultatet i rutan och köra med den redan nu

Zadrith

Hero
Re: Version 5 några fel

Tack så mycket för hjälpen med testningen, jag ska rätta det så fort jag hinner.

När det gäller Tappar och Faller så ska man modifiera slaget fär smärta och uthållning och eftersom programmet inte håller reda på det så har jag valt att inte göra något slag för dem. Fast ska däremot alltid generera ett tärningsresultat.

Zadrith

Hero
Funderingar kring redovisningen av Ob-slag

Vill gärna ha lite synpunkter på hur jag ska redovisa ob-slag i programmet. Just nu ser det ut så här:

19 ((14)31(23)5)

vilket innebär att summan blev 19. Den första tärningen blev en 6:a som och omslaget resulterade i 1 och 4, den andra respektive tredje tärningen utföll med resultaten 3 och 1, den fjärde tärningen blev en 6:a och omslaget resulterade i en 2:a och en 3:a och den sista tärningen fick resultatet 5.
Fördelen med den här metoden är att det inte tar så mycket plats och att allt ändå redovisas, Nackdelen är att det blir lite grötigt. Är det här ett vettigt sett att redovisa det på eller har någon något bättre förslag?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Funderingar kring redovisningen av Ob-slag

Jag skulle föreslå att du antingen använder mellanrum eller ett skiljetecken emellan de olika siffrorna (och mellan siffror och yttre delen av en parentes). Punkt eller kolon verkar fungera ganska bra, men det beror ju också lite på hur de visas i programmet. Blir det läsligt för andra omgången sexor är ju det också bra.

Annars tycker jag att systemet som fanns i din tärningssimulator (att den bara ger summan och antalet ettor och sexor i första omgången) fungerar gott nog, om det inte finns fler regler än Perfektion som konstrar till det.

Big Marco

Läskig

Jag skulle ha formaterat det hela så här:

Original
19 ((14)31(23)5)

Förslag
19 [1 + 3 + 5 + (1, 4) + (2, 3)]

Alltså: hakparantes som avgränsare, mellanslag mellan tecknen, sorterade i storleksordning från lägst till högst siffra, med Ob-omslagen efter vanliga slag. Skulle Ob-slagen "nestlas" skulle jag nog skriva så här: "... + (3, (3, 4)) + ..."

Ichabod_UBBT

Warrior

Hur går det med programmet? Jag gillade det mycket så det skulle vara kul att få en uppdatering på arbetet.

Dueenlurrv

Veteran

är det jag som är seg och inte hittar i det nya forums utseendet eller vad är det här... var trycker jag för att ladda ner ditt fina program?

Regmolar

Swashbuckler

I och med uppdateringen av forumet försvann alla uppladdade filer, så det är väl upp till mig att lägga upp det försvunna igen... det här är tredje gången det inträffar, tror jag ^^

Attachments

Gemstone

Swordsman
Re: Version 3 med skadehantering

Mattias Svendsen said:
Bra initiativ helt enkelt.
En liten sak som jag rekommenderar dock är att du tar bort + som står i alla skador, tex T+20 S+10 B+2, och istället skriver ut det utan såhär, T.20 S.10 B.2 (Alternativversionen skriver ut TSB .20 .10 .2 rakt av). Man kan dividera om det exakta utseendet men faktum är att pluset bara är i vägen för läsbarheten.
Pluset har aldrig fyllt nån funktion i tabellerna utom att göra dem svärlästa (Vilket jag påpekade görsent i produktion, men det var för jobbigt att ta bort eller nått, sa cjs el mb). Det är ju inte så att man kan få minus...

Kanske inte dagens brännhetaste ämne men GUI design och Usability är en passion...
Måste säga att jag inte håller med dig. + gör det enklare att läsa tycker jag, för då går jag automatiskt in i additionsläge, vilket gör att feltolkningar av hur mycket trauma man får aldrig sker ens omedvetet :gremsmile:

Regmolar

Swashbuckler

I ursprungsinlägget säger den att du måste ha .net framework installerat; det kan inte vara det?