Nekromanti Trådkarantän?

Feuflux

omjonasson.se
Nåt som inte skulle kräva moderatorer (men kodning...):

För varje inlägg du gör i en specifik tråd måste det ha gått X tidsenheter innan du får posta i den igen.
1:a inlägg, skriv det när du vill, kör hårt!
2:a inlägget, det måste ha gått 10 minuter sedan det förra.
3:e inlägget, det måste ha gått 30 minuter sedan det förra.
4:e inlägget, det måste ha gått en timme sedan det förra.
5:e inlägget, det måste ha gått två timme sedan det förra.
6:e inlägget, det måste ha gått tre timme sedan det förra.
osv...

Skulle iaf stoppa att man hittar en tråd som redan har hunnit få 500 inlägg och de gamla vanliga 10 (siffra tagen ur arslet) personerna har skrivit 485 av dessa, samt att tråden redan är låst innan vi som gillar att tänka efter innan vi postar hinner säga flaska.

Eller så kunde folk skärpa sig...

Ymir

Liten kantbaron
Problemet med såna lösningar är trådar som denna. Ämnet är kontroversiellt, men det rör en modul jag skriver, så jag måste kunna svara på väldigt många människors kommentarer, och medan jag nu kan skriva 10 svar på raken under loppet av en timme, hade din lösning krävt att jag sprider ut skrivandet av svaren över många timmar, vilket är ett extremt mycket mindre effektivt användande av min fria tid, och därtill helt emot hur jag fungerar som skribent.

Därför ogillar jag starkt idéerna på att begränsa antalet inlägg en och samma användare kan skriva inom en viss tidsrymd. Det ställer till det när få ska kommunicera med många, och det är extremt orättvist mot oss vars kreativitet går i vågor, och som gör massor åt gången när vi väl kommer igång.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag håller med Ymir. En allmän begränsning av postfrekvens är inte bra, av orsaker han nämnde. Jag tycker inte att vi bör göra några åtgärder som slår till mot alla trådar. Skall nya åtgärder införas så behöver de vara riktade. Annars är det bättre att vi låter det vara som det är.

chrull

Stockholm Kartell
Genesis said:
Jag håller med Ymir. En allmän begränsning av postfrekvens är inte bra, av orsaker han nämnde. Jag tycker inte att vi bör göra några åtgärder som slår till mot alla trådar. Skall nya åtgärder införas så behöver de vara riktade. Annars är det bättre att vi låter det vara som det är.
Eller så får folk som "behöver" svara på fler personer svara flera personer i samma inlägg?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
chrull said:
Eller så får folk som "behöver" svara på fler personer svara flera personer i samma inlägg?
Det funkar bara i system som enbart kör platt visning. Vi har ju (tyvärr) fortfarande kvar dubbelt system; vilket kräver att vi som kör platt svarar på "rätt" så att det blir lätt för de som kör trådat, och de som kör trådat citerar ordentligt så att det blir lätt för oss som kör platt.

Ymir

Liten kantbaron
Also, ska man svara flera människor i samma inlägg blir de helt schizofrena, hoppande mellan att tilltala tolv olika personer om lika många olika sidoissues kring huvudämnet. och lätt sjukt långa dessutom. Att tilltala varje person för sig gör inläggen både kortare och mer fokuserade, för att inte tala om lättare att hoppa över om man inte är intresserad av just det sidospåret, och det blir mycket enklare för alla inblandade (eller ja, iallafall de som kör trådad visning).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Väldigt många, mer eller mindre krångliga, förslag på lösning till ett problem som inte skulle finnas om folk tänkte efter lite innan de postade och ansträngde sig för att inte vara otrevliga.

Mitt förslag till lösning blir därför: att folk tänker efter lite innan de postar och anstränger sig för att inte vara otrevliga.

Feuflux

omjonasson.se
Jag ser att jag tog bort meningen "Egentligen tror jag inte på några sådana här lösningar." innan jag skrev "Eller så kunde folk skärpa sig."

Så för att förtydliga mig: Alla regler med karantän, tid innan du får posta igen, etc, faller om folk inte skärper sig. Det blir bara en tidsfördröjning innan det går åt skogen.

Så, vad Vän av ordning skriver: Väldigt många, mer eller mindre krångliga, förslag på lösning till ett problem som inte skulle finnas om folk tänkte efter lite innan de postade och ansträngde sig för att inte vara otrevliga.

Genesis

Ni dés ni maître
Vän av ordning said:
Mitt förslag till lösning blir därför: att folk tänker efter lite innan de postar och anstränger sig för att inte vara otrevliga.
Det vore ju såklart det allra bästa. Då skulle vi inte behöva moderatorer överhuvudtaget. Mitt förslag var som sagt tänkt som ett extra verktyg för att bättre kunna hantera trådar som skenar iväg utan att behöva moderera enskilda användare. Men det känns som att det inte är ett så poppis förslag och att den tekniska biten blir jobbig att kirra, så jag tycker nu också att vi struntar i det. Jag drar tillbaka mitt förslag.

Übereil

Swashbuckler
Fast hade det funkat sådär så hade vi ju haft en komunistisk revolution vid det här laget.

Poängen med dessa förslag är ju också att hjälpa folk bete sig på det viset.

Übereil, som alltid är lite skeptisk mot lösningar som förlitar sig på att folk beter sig rationellt