Nekromanti Tracking, feat eller fiasko...

G

Guest

Guest
För mig är det obegripligt att hårdhudade äventyrare inte kan spåra i vildmarken utan featen "Tracking". Hur kan detta inte vara en skill?? T.o.m. en Rogue med Spot +20, eller Search +20 kan inte spåra i vildmarken.

Hur har ni löst detta? Har ni modifierat denna regel, eller t.o.m. gjort om den till en skill?

Pom

Swashbuckler
Vi använder Tracking väldigt sällan i de kampanjer jag deltar i, men det känns intuitivt fånigt, det håller jag med om. Det verkar som om man tyckt att Survival blev för bra om man kunde spåra direkt med den. Jag håller inte med om det, så för min del kan man gott ändra detta.

OK, det blev ett rätt menlöst inlägg här. Någon som har lite erfarenheter som Caligula inledde med att efterfråga?

Pom

Swashbuckler
Vad händer om man helt enkelt tar bort Track? Vem som helst kan då använda Survival för att Tracka folk (åh, vad rolig jag är) även om svårigheten är mer än 10.

- Folk utan Survival och med medioker Wis misslyckas ändå i 3 fall av 4 med att spåra (om vi antar normala utomhusförhållanden).

- Jag har svårt att föreställa mig någon som är jättebra på Survival (dvs mycket vildmarksvan) men som ändå inte kan spåra, så att korrelationen Survival <-> Track blir total gör mig ingenting.

- Rangers blir av med fördelen av att få ett bonusfeat. Man kan ju kompensera det genom att ge alla rangers +4 unnamed bonus på Survival-slag för Track. I och för sig kan man också dela ut Skill Focus (Survival), men det hindrar ju de stackars rangersarna från att ytterligare fokusera på spårning genom att senare välja just den featen.

Jag tror jag föredrar detta framför att göra en egen skill av det, dels för att min erfarenhet är att Track ändå används rätt sällan, och dels för att det vore synd att binda en massa skillpoints i en ny måste-skill för vildmarksnissar om de trots allt förväntas kunna spåra någon gång.

Gordeg

Hero
Feat

Jag ser egentligen inget problem med detta. Det finns ju även en rad färdigheter som man inte kan använda otränad. Och naturligtvis kan man lära sig överleva i vildmarken utan att för den skull lära sig att spåra. Att spåra någon eller något en längre sträcka, exempelvis i skogen, är faktiskt skitsvårt om man inte vet vad man ska leta efter.

Gordeg

rks

Warrior
Bra förslag. Kombinera gärna med att ge synergibonus för de som har 5+ ranks i Search - dessa får +2 på survival (track)-checks.

Pom

Swashbuckler
Jajamensan, synergibonusarna får man inte glömma.

Jag tror banne mig jag skall köra såhär. Jag är alltid på jakt efter metoder att minska "måste-ha"-featsens antal för att bereda plats åt egna och andras "vore-kul-för-just-den-här-snubben"-feats.

Staffan

Myrmidon
Jag har moddat så att jag höjt alla svårigheter för att spåra med 5, och Track-featet ger just +5 på slag för att spåra (på samma sätt som Combat Casting ger +4 på en specifik användning av Concentrate).

Basenanji

Postd20modernist
Basenanjis regler

Jag gillar sådana där regler.
Fördelen med dem är att om man väljer "survival" så väljer man inte tex "point blank shot".
Det är bar med feats som gör valet av feats svårare. Jag gillar att (både som spelare och DM) fundera på vad som är bäst.
Om alla kan allting- då blir det inte så kul till slut.

Hursomhelst- om du vill ha regler skulle jag använda "Search" med minusmodifikation, eller "spot" med minusmodifikation eller "Will"-save med minusmnodifikation eller slutligen "Wisdom vs d20" där DC skulle vara typ 15.

Annars skulle jag försöka hjälpa spelarna att hitta den som lämnat spåret via något annat medium än spåren. Typ genom att lyssna på byskvaller eller tolka djurlivet (kråkorna är oroliga över Barke Skog- kan det vara där som våra fiender har gömt sig?).

Lycka till!
/Basenanji

G

Guest

Guest
Re: Basenanjis regler

Jag tillåter redan spelarna att använda Spot och Search för vissa snarlika uppgifter, typ blodspår i gräset vid en strid, eller fotavtryck i ett dammigt rum.

Men att kunna spåra i vildmarken är en så otroligt grundläggande färdighet för en äventyrare, att jag faktiskt har svårt att köpa att det måste krävas en särskild feat. Det borde vara en skill åtminstone för Rangers, Druids, och Barbarians, men även en racial ability för t.ex. alver.

Men som det är nu kör vi inte med husregler i vår kampanj, så det blir bara att ta ytterligare en stor tugga av det väldigt sura äpplet...