Nekromanti Tracy Hickman överreagerar? ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tracy Hickman (Dragonlance etc.) reagerar starkt på senaste numret av Dragon Magazine som innehåller »Vile Content« som en teaser inför den kommande »Book of Vile Darkness«.

EN Worlds diskussionsforum finns Tracys inlägg i sin helhet samt en del intressanta inlägg angående ondska i D&D.

Vad tycker ni?

Behöver man ingående beskrivningar av onda handlingar, slaveri och prostitution för att kunna bekämpa ondska? (Jag utgår från att ondskan ska bekämpas av rollpersonerna snarare än utövas.)

Kommer det här att ge nytt bränsle till rollspelskritikerna?

Morgath

Warrior
Jag såg också det där. Jag undrar om diskussionen överhuvudtaget går att överföra till svenska förhållanden. Vi har inte en lika stark kristen moral-tant-höger i våran del av världen, så det är ju bara att skita i vad Tracy säger.

Tracy's tid är förbi och jag är bara glad om skitgubben lägger av med vad han håller på med.

Beskrivningar av "ondska" (vad det nu egentligen är) bör ingå i rollspel. Inte för att "elda upp" spelarna, utan för själva miljöbeskrivningen. Jag tror inte Book of Vile Darkness varken kommer att göra från och till i denna sak för min del, men den kanske hjälper andra som har svårt att veta var de skall lägga sin ondska-ribba. Att däremot göra som i Dragon #300 är ju lite klantigt faktiskt (att ha ett "moget" avsnitt där de riktigt läskiga sakerna finns att läsa). Hur skulle rollspelet KULT ha varit utan de slibbiga detaljerna?

Storuggla

Champion
Jag begriper inte riktigt vad man ska med Ville Mörker-boken att göra. Vad jag förstått så kommer den inte ta upp slaveri, mord och snusk. jag tror, och detta är bara min tanke, att i alla fall en hel del spelare är härdade av KULT och... Usagi Yojimbo RPG (eller kult-liknande saker).
Vill man ha ondska så är det bara att titta i tidningen eller titta i en historiebok, man ska inte böhöva köpa en bakgrundsmodul...

Nåja. Jag tror att kanske en eller annan frikyrkopastor i förenta staterna kan kommat att elda upp sig, men det blir nog ingen större moralpanik. Och här i Sverige tror jag inte det blir något gruff, medierna verkar inte minnas att vi finns längre. Vi har gått och blivit rumsrena.

Storuggla, har onda spelare

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eftersom jag har träffat Tracy, samtalat med honom och även lyssnat på en del föredrag av honom, vet jag att han är en djup religiös människa, och denna gången har tydligen mormonen i honom tagit överhanden. Att jämföra innehållet i en tidskrift, vad än de må ta upp för magstarka ämnen, med terroristattacker (specifikt 11 september) är så magstarkt att jag blir djupt besviken på Tracy.

Jag kan också tycka att vissa uttryck i spelbranchen ibland är ogenomtänkta (som när Thomas dekorerade Trads skyltfönster med svarta vaxljus och en nallebjörn torterad med nålar inför lanseringen av Kult) och riskerar att skapa ovilja även hos normala människor (alltså andra än D&B), men maken till onyanserat svammel var det länge sedan jag läste.

Skaffa dig ett liv, Tracy.

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
Hur skulle rollspelet KULT ha varit utan de slibbiga detaljerna?

Trevligare att läsa, mer fokuserat på skräck än splatter och över huvud taget bättre? Kanske skulle rollspel fortfarande säljas i leksaksaffärer?

Det är ju bara min åsikt naturligtvis :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Om ni inte får min åsikt inom 30 minuter...

...får ni den gratis! /images/icons/wink.gif

OK då, här är den:
Tracy överreagerar något oerhört. Huruvida det ger bränsle till rollspelskritiker ger jag, ärligt talat, blanka Falun i. Jag spelar mitt spel som jag vill, oavsett om de påstår att det är satanistiskt. Jag vet att de har fel, det räcker.

Och BoVD? Jag köper den nog, dels för att hälften av RPna i min kampanj är moraliskt tvivelaktiga i sina goda stunder, och dels för att jag känner att den kan lösa ett av mina personliga problem med D&D: varför vara ond? Den klassiska anledningen är ju att ondskan är den snabba vägen till makt, medan godhet är den strävsamma, svåra väg som slutligen visar sig vara sin egen belöning. Men i D&D blir man lika bra oavsett alignment (jag kan bara anta att detta är för att förhindra att alla minmaxare väljer att vara onda). Varför sälja sin själ om man inte får något för den?!?
Förhoppningsvis, alltså, tar BoVD upp det. Demonbeskrivningarna kan jag däremot ha eller mista.

/Feliath

chrull

Stockholm Kartell
hehe.

Herr Hickman har nog drabbats av den patriotiska våg som vi kunde se efter wtc-incidenten.
Genom att kalla Dragon och BoVD-författaren för terrorister så har människan lyckats dumförklara sig totalt i mina ögon.

Om boken kommer att väcka kritik mot rollspelen så kommer inte ens kritikerna kalla oss för terrorister. Det är ju helt sjukt.

Det kommer som sagt inte finnas något i den där boken som vi inte dagligen kan se i tidningarna. Frågan är ju om boken i överhuvudtaget behövs. Den kanske innehåller lite tuffa prestige klasser? Nåja. vi får se.

chrull

Organ

Out of time, out of mind
(OT)

Det här visar ju bara hur lite pejl jag har i största allmänhet. Jag trodde nämligen att TH var en kvinna /images/icons/grin.gif

/Anders (som satte i sig ett antal Dragonlance-böcker för många år sedan och gillade det)

Organ

Out of time, out of mind
Re: (OT)

>"Tracy" är som "Pat"; ett sånt där namn där man aldrig riktigt vet vad innehavaren är för nåt...

Ha ha..nu fick du mig att minnas en av mina favoritkaraktärer i Saturday Night Live. Tack Åke! /images/icons/grin.gif

/Anders

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag trodde nämligen att TH var en kvinna

Du är inte den förste... /images/icons/smile.gif

Jag trodde detsamma när jag såg hans namn första gången som författare till äventyret "Rahasia". Jag antag att "Tracy & Laura Hickman" var två systrar eller nå't. Sedan träffade jag honom och insåg mitt misstag... /images/icons/grin.gif

Dock tyckte jag att han var en trevlig kille. Han måste ha blivit knäppare på gamla da'r.

/Mikael - som bara blir klokare och klokare på gamla da'r /images/icons/hairy.gif

Organ

Out of time, out of mind

>Mikael - som bara blir klokare och klokare på gamla da'r

Själv blir jag bara äldre /images/icons/frown.gif

/Anders

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag trodde nämligen att TH var en kvinna

<hr></blockquote>

Men Margaret Weis är en kvinna...eller?/images/icons/grin.gif

Trodde med att Hickman var en kvinna..faktiskt därför jag började läsa Dagonlance...någon av den bästa fantasy jag har läst skrivs av kvinnor..de brukar hålla en högre genomsnittlig kvalitet.