Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Hur är egentligen indelningen och vad syftar de på?
Jag tänker på tradrollspel som något med en ganska strikt spelledar-spelarhierarki utan större spelarbestämmande förutom vad ens rollperson försöker göra. Dessutom regler som eftersträvar simulation mer än story/drama. BRP, DnD osv
Andra polen, är det "indie?". Det verkar lite brett. Här tänker jag mest på Svavelvinter (det enda jag har som inte är trad). Reglerna är inte samma för spelare och SLP:er, det är alltså inte simulation av naturlagar man gör, utan regler för att driva en story mer.
Och vad är då neo-trad? Järn är neo-trad. Är det spelarbestämmandet av klanen som gör det annorlunda än trad?
Jag tänker på tradrollspel som något med en ganska strikt spelledar-spelarhierarki utan större spelarbestämmande förutom vad ens rollperson försöker göra. Dessutom regler som eftersträvar simulation mer än story/drama. BRP, DnD osv
Andra polen, är det "indie?". Det verkar lite brett. Här tänker jag mest på Svavelvinter (det enda jag har som inte är trad). Reglerna är inte samma för spelare och SLP:er, det är alltså inte simulation av naturlagar man gör, utan regler för att driva en story mer.
Och vad är då neo-trad? Järn är neo-trad. Är det spelarbestämmandet av klanen som gör det annorlunda än trad?