Jäkla schema...
Nåja, jag har egentligen en hyfsat klar bild av ungefär hur jag vill att systemet ska fungera, men hoppas ändå någonstans att det på forumet fortfarande finns tradsimspelare som vill bidra med kommentarer och idéer.
Vad jag vill att systemet ska göra: En översikt
- Systemet ska, med en hög grad av flexibilitet generera rollpersoner. Det ska gå att skapa ganska många från varandra skiljda rollpersoner, och det ska gå att själv som spelare avgöra mängden slump som ska ingå. Alla rollpersoner ska i slutänden kunna, om viljan finns, balanseras mot varandra.
- Systemet ska på ett snabbt och trovärdigt sätt kunna simulera utgången av sådana handlingar, där rollpersonens och spelarens kompetenser går isär - framförallt gäller detta fysiska handlingar, men i begränsad mån även sociala färdigheter. Detta är vanlig tradspelsstandard vad gäller målsättning; jag vill kunna dyrka lås och banka gobbos, och inte så värst mycket mer.
- Systemet ska, i spel, kunna skötas av SL ensam, och döljas i stort sett helt för spelarna. Detta ställer ganska höga krav på systemets enkelhet och strömlinjeformning, om en enda person - som dessutom ska kunna vara då dålig som jag är på matte och liknande - ska kunna sköta allt själv.
- I systemet ska det ingå ett system för byggandet av rymdskepp, som inte är mindre detaljerat än skapandet av rollpersoner. Rymdskepp är, tycker jag, viktiga för genren och möjligheten, för den som gillar sådant, att meka och bygga om, uppgradera och pilla, ska det finnas goda möjligheter till detta.
- Rymdskepsstrider ska täckas av systemet; här prioriteras känslan av paranoia, instrumentens tillfärlitlighet, användande av eventuell "terräng", gärna tredimensionellt tänkande på ett mer eller mindre abstrakt plan. Skador på skepp ska gärna ge en direkt indikation på hur rollpersonernas fysiska miljö förändras; vilka system slås ut, vad händer, finns det trycktäta dörrar, och så vidare. Det här systemet får gärna vara hyfsat detaljerat.
- Systemet för att skapa rollpersoner ska kunna kompletteras med utomjordiska raser, med högre eller lägre grad av människa-i-gummimasksyndromet; idealiskt sett ska man kunna skapa allt från intelligenta gasmoln till elvabenta robotar med chtulhumunnar till vanliga människor-med-spetsiga-öron-och-dryg-attityd. Här vore ett modulärt system ett plus, kanske något där man byter ut delar av karaktärsskapandet beroende på vilken ras det rör sig om, för att understryka att vissa raser fungerar helt annorlunda än människor?
- Det ska finnas utrymme för både magi och psykiska krafter, även om sådant rimligen bäst sköts av ett speciellt system för varje setting.
----
Så, det där tror jag täckte in ungefär vilka delar av rollspelandet jag vill att systemet ska täcka in. Jag vill alltså ha ett ganska traditionellt simulationistiskt system, med trovärdighet snarare än dramaturgi som ledstjärna. Jag vill helt enkelt ha ett system som gör allt vad... konkurrerande system gör, fast helst bättre. Där "bättre" ur min subjektiva synvinkel betyder snabbare, mer trovärdigt, mer balans, mer flexibilitet.