Nekromanti Traits / Flaws

Goonie

Veteran
Västerbottens län, Robertsfors i Robertsfors Kommu
Nu är man tillbaka från en lång sömn från forumet och startar en ny tråd!

Jag skulle vilja ha hjälp med att ta fram en bra lista eller massor med olika "Traits / Flaws" till ett rollspel jag sitter och skriver på för stunden.

Det är så att jag kommer slopa tärningskastningen till det yttersta. Och då kanske ni tycker jag ska hålla på med friform?
Men jag tycker att det ska styras upp på något sätt, rollspel är ju ändå tänkt till att rollspelas!
Och för att göra det till att utvecklas/(tvingas till att rollspela) så kan man ha Traits/Flaws att rollspela efter.
så därför tänkte jag att man kunde ha istället för färdighets poäng eller liknande ha tabeller som går från 1-20 eller 1-10 med olika traits/flaws
ungefär som i pendragon

Chaste/Lustful
Energetic/Lazy

Sen får man sätta ut eller slåfram den poängen man skulle vilja ha, och rollspela ut efter det.

Dock är det så att antingen blir det för många traits/Flaws så man sitter med 400A4 papper med en gubbe eller så blire för lite så skulle vilja ha en lite knuff på vägen.

Kanske det är att någon har knapat ihop en förut som kanske vill dela med sig? Eller så kanske någon har lust att hjälpa till?

och sen om ni har några synpunkter så snälla skriv!

RaskoInikov

Veteran
traits-smaits.

Goonie said:
Jag skulle vilja ha hjälp med att ta fram en bra lista eller massor med olika "Traits / Flaws" till ett rollspel jag sitter och skriver på för stunden.
Vad är det för rollspel du skriver ?
Jag tycker att du ska angripa problemet utifrån din spelvärld för att få rätt "traits / flaws".

Annars kan du ju bara säga till dina spelare att skriva upp 5 bra och 5 dåliga egenskaper deras RP har. På det sättet får de ju mer frihet och du får inte för många värden (dessutom slipper du anstränga dej :gremgrin:).

Goonie

Veteran
Re: traits-smaits.

det är skräck rollspel övht.. men kanske mera åt stämningshållet.. inte att man ska skita på sig under uppdraget kanske mera att man blir lite eftertänksam och får in rollspelet i den centrala bilden ^^

sen så vet jag inte hur jag ska göra än, men vafan, det är väl bara att tuta och köra och pyssla lite..

kör friform annars, men det känns lite stelt och allt axlas på spelledaren, för folk som är fast i pen and paper blir lite låsta när dom inte har karaktären framför sig.

men nu babblar jag bara på, för jag är så jävulskt trött..
får väl skriva ett bättre inlägg imorgon, efter en 12 timmars arbetsdag :|

RaskoInikov

Veteran

Jag är lite semi-friformare själv. Jag tycker inte att man ska haka upp sig lika mycket på regler som många tenderar att göra i dagsläget.

Jag gillar dock en viss regelgrund. Det jag vill är att reglerna ska kunna svara på är väldigt grundläggande vad RP kan och inte kan göra.
Därför bygger jag på mitt eget universalsystem. Jag anser inte att regler som finns är på rätt 'våglängd' för vad jag vill ha som spelledare. De verkar alltid ha fel fokus och de flesta system är för tidskrävande rent spelmässigt.

Nackdelen som jag ser det med 100% friform är att spelarna inte blir säkra på vad de kan och inte kan göra. Det är ju hela tiden SL som avgör allting. Lyckas man, misslyckas man etc. Det finns liksom inga ingångsvärden som kanske säger att "jag är bra på att göra just det här, därför kan jag ta en liten risk här".

Goonie

Veteran

Nackdelen som jag ser det med 100% friform är att spelarna inte blir säkra på vad de kan och inte kan göra. Det är ju hela tiden SL som avgör allting. Lyckas man, misslyckas man etc. Det finns liksom inga ingångsvärden som kanske säger att "jag är bra på att göra just det här, därför kan jag ta en liten risk här".
jo precis.. så därför tänkte jag mera tabbeller på en karaktär med siffror från 1-10 så man vet ungefär hur bra man är på att utföra sina "färdigheter" och sen slopa Grundegenskaperna totalt.

lite mera lirkande runt rollpersonen så kanske det är roligare med just tabbeler, inte vet jag. men sen så har man "slump moment" som man kan plocka ur "färdigheterna" med den sifran som är på tabbelen.

men jag vet inte, får se ska kika vidare på just vad jag vill med mitt rollspel först..
lär bli ganska inspirerat av mordheim iaf. :gremwink:
inte lika mycket fantasy kanske men åt det hållet.

cogitare

Swashbuckler
Köp eller låna Pendragon. Det spelet har ett system som fungerar exakt som det du beskriver.

Du har ett värde mellan 1-20(summan blir alltid 20 också) på två motsatta "livsåskådningar" som deceitful/honorable. Det finns även system för hur man höjer och sänker dessa samt hur de påverkar din RP systemmässigt(man kan få bonusar för vissa kombinationer av traits beroende på religion bl.a).

C.