Nekromanti Trakorienrollspel

Snow

Swashbuckler
Ett trakorienrollspel med hjälp av Brior hade varit sjukt trevligt, men det känns väldigt otroligt.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Re: Mutant läggs ner!

Problemet är väl att Paradox, genom Drakar & Demoner, sitter även på licensen för Trakorien. Hade det inte varit så tror jag spelet redan hade funnits ute.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Bengt Petter said:
Problemet är väl att Paradox, genom Drakar & Demoner, sitter även på licensen för Trakorien. Hade det inte varit så tror jag spelet redan hade funnits ute.
Riot har tagit över licensen på Drakar och Demoner sedan länge.

/M

Snow

Swashbuckler

Nu kommer vi in på kluriga copyrightgrejor. Men jag tror knappast att det finns en licens för Trakorien. Licensen gäller varumärket "Drakar och demoner". Det är ju inte så att Tolkien har copyright på orcherna.

Om det skulle finnas en licens för trakorien så har de redan den. De ger ju ut femte konfluxen i bokform.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Snow said:
Nu kommer vi in på kluriga copyrightgrejor. Men jag tror knappast att det finns en licens för Trakorien. Licensen gäller varumärket "Drakar och demoner". Det är ju inte så att Tolkien har copyright på orcherna.
Jag tror att Granström är en troligare innehavare av de immateriella rättigheterna till Trakorien som koncept.

/M

Arfert

Facit

Det är Riotminds som sitter på DoD-licensen, inte Paradox. Trakorien äger väl författaren. Om nån äger det.

Dimfrost

Special Circumstances

Ja. Jag är rätt säker på att jag har sett det skrivas att Erik Granström äger alla rättigheter till Trakorien, även som rollspel (men man måste naturligtvis rensa bort alla DoDismer, om det nu finns några sådana kvar, inklusive regelbitar, om man vill vara extra säker), men jag vet inte var så jag kan inte länka. Det är kanske enklare att kontakta honom direkt? :gremlaugh:

Frågan är om Järnringen har option på ett Trakorien-rollspel i och med att de ger ut Svavelvinterserien som romaner, eller om det är möjligt för andra att komma med anbud. I så fall, och om jag hade haft ett företag och viljan att investera, hade jag varit väldigt lockad att slänga ihop en pitch till spelet. Faktiskt.

Arfert

Facit

Kontakta honom, om du eller nån annan är intresserad. Finns säkert nån form av marknad för ett sånt spel... jag skulle troligen köpa, det, även om jag själv inte är intresserad av att procudera att Trakorien-spel. Har ingen relation till Trakorien.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag känner att jag inte riktigt klarar av de ekonomiska ramarna för ett projekt i den storleksordningen.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

Jag tror att ni har fel. Trakorien är en del av Ereb Altor. Det är det som är knäckfrågan.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Utbruten deltråd

Den här deltråden är utbruten ur tråden om att Mutant läggs ner.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances

Frågan är ju vad som händer när man rensar bort alla referenser till Ransard, Melukha och så vidare. Det är då jag tror att jag har sett att Granströms rättigheter skulle räcka, men det behöver kollas upp.

Andy

Vila i frid

Hörsägen:

Granström har rättigheterna till Trakorien ( och Ransard, Melukha och Mërovydel, felstavat?)

Han har hittat på en massa saker som finns i Ereb Altor men som Arfert säger så är det författaren som har rätt till det han har skrivit.

Granström är ganska säker på vad som är hans och vad som tillhör DoD-licensen men jag tror att Riotminds har bråkat lite och vill avgöra saken i domstol. Något som Granström är säker på att vinna men inte har orken att gå igenom.

Det finns en del inlägg på www.erebaltor.se

Arfert

Facit

Frågan är i så fall Ereb Altor ingick i licensen, eller om det bara gällde rätten att skriva Drakar & Demoner på sina spel.

Gäst.

Veteran
Uppsnappat i Järnringens chatt under gårdagen:

landhaj Jocke: Finns det en möjlighet att ni gör ett Trakorien-spel?
Jocke Landhaj: Vi vurmar för Trakorien.

Helt klart låter det som om Järnringen leker med tanken att ge ut ett Trakorienspel. Men min egen gissning är at den nuvarande svackan i rollspelsförsäljningen måste plana ut innan det sker.

Dimfrost

Special Circumstances
Helt klart låter det som om Järnringen leker med tanken att ge ut ett Trakorienspel. Men min egen gissning är at den nuvarande svackan i rollspelsförsäljningen måste plana ut innan det sker.
Frågan är om den någonsin kommer att göra det.

Brior

Swordsman
Jag publicerade nyss nedanstående inlägg på Järnringens forum för att klarlägga min syn på rättigheterna runt Trakorien. Eftersom saken har diskuterats här också så kopierar jag det hit.

Brior said:
Jag är alltså Erik Granström som skrev Svavelvinter m.m. om det undgått er.

Saken är att den att ägandet till vissa rättigheter rörande mina Trakoriska alster är omstridda. MIN åsikt är att UPPHOVSRÄTTEN är och alltid har varit min, och med 'åsikt' menar jag då 99%-ig säkerhet byggd på läsning av skrivna avtal och svensk lag samt yrkesmässig hantering av såväl patent och upphovsrätt som varumärkesrätt åt MySQL AB under flera år. Upphovsrätt till ett originalverk tillfaller automatiskt upphovsmannen enligt lagar från 1800-talet.

Target Games hade när det begav sig PUBLICERINGRÄTT till spelen men jag har aldrig överlåtit upphovsrätt till dem. Publiceringsrätt upphör automatiskt under vissa förutsättningar av vilka jag anser flera föreligger. Saken kompliceras av att en del avtal saknas men å andra sidan ligger inte bevisbördan hos upphovsmannen så den saken bekymrar mig inte.

Upphovsrätten till bilderna i rollspelsböckerna torde i analogi numera ägas av illustratörerna medan kartorna antagligen är mina eftersom jag ritade originalskisserna.

Det Target Games och deras efterföljare oomstridligen äger är VARUMÄRKESRÄTT till "Drakar och Demoner" och en del andra begrepp och logotyper. Sådan rätt söker man aktivt hos PRV men den kan också uppstå genom inarbetning på marknaden. Emellertid har ingen utgivit rollspel under Trakoriska namn på många år och aldrig använt dem som varumärken så någon sådan inarbetning kan knappast anses föreligga. Varumärken får bara användas med ägarens tillstånd, exempelvis genom licens.

Problemet är alltså att jag och Target Games efterföljare inte är överens (vilket blev klarlagt när jag för ett par år sedan avsåg att släppa mina rollspelstexter under öppen, icke-kommersiell licens, sk "Creative Commons".) Förmodligen skulle saken bara kunna avgöras i domstol men det tror jag inte att någon är intresserad av för dagen eftersom det skulle medföra trassel och kostnader samtidigt som inga stora ekonomiska värden i nuläget står på spel.

Vad gäller romanerna så finns det inga tveksamheter alls eftersom jag redan från början i avtalen förbehöll mig rätten att skriva romaner på det Trakoriska materialet. Detta har även medgivits av den andra parten. Järnringen har vad gäller romanerna en klart definierad publiceringsrätt och vi är överhuvud taget på god fot så där finns inga problem.

I frågan om övriga Ereb Altor så har jag i mina romaner konsekvent bara använt namn som jag själv har hittat på. Det innefattar INTE namnet Ereb Altor, men däremot många andra geografiska namn såsom Samkarna, Soluna, Akrogal, Morëlvidyn, Ransard, Magilre, Klomellien, Orghin, Marjura, Krun, Golwynda, Efaro, Jorpagna, Hynsolge, Traxilme, Yndar etc. De är så många därför jag ritade den gällande Ereb-kartan och skrev Erebs äldre historia. Melukha är det faktiska namnet på en gammal högkultur i vår egen värld och således allmängods.

Om och när det blir aktuellt att skriva ett nytt rollspel baserat på Trakorienromanerna så får vi väl ta tag i situationen. Innan dess så lär läget förbli som det är.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Vad jag funderar på är om det inte vore möjligt att återutge den gamla Svavelvinter-boxen och Konflux-serien igen, men i två inbundna samlingsböcker istället för en massa småhäften. Det mesta av arbetet är ju gjort. Texterna (och framför allt illustrationerna) har ju en del år på nacken. Men materialet står sig ändå förvånansvärt väl, även idag. Jag tror att det skulle finnas en hyfsat stor och helt säkert delvis ny publik.

Arfert

Facit
Hej Erik, eftersom jag också via jobbet har koll på hur det fungerar med upphovsrätt och så kan jag våga mig på att säga att du med all sannolikhet har rätt i det här fallet.

Om det inte finns papper skrivna mellan dig och Target Games där du gett upp all din upphovsrätt till Trakorien (utom rätten att anges som upphovsman, den går inte att förhandlas bort) så kan du göra vad du vill. Saknas skrivna avtal är det som du säger, bevisbördan ligger på den som påstår sig äga upphovsräten. Så om du till exempel skulle vilja ge ut ett Trakorien-rollspel, eller allmänna äventyr utan att använda varumärket Drakar & Demoner, så är du fri att göra det.

Är övertygad om att om någon skulle bestrida det i domstol skulle de förlora. Dessutom skulle de troligen få en del badwill i rollspelskretsar för ett sådant tilltag. Varför bråka med en upphovsman om rätten till hans skapelser; för nåt som man ändå inte kan göra storkovan på. Skulle bara se dåligt ut. Jag är vän av samarbete mellan rollspelsskapare i Sverige, och att aktivt sätta käppar i hjulet för folk ser inte snyggt ut.

Dimfrost

Special Circumstances
Rättsprocesser är ju inte så roliga även om man är ganska säker på att vinna, kan jag tänka mig. Och Riotminds är inte samma sak som Paradox, och dessutom är så många av kunderna antingen rabiata fanboys eller också helt ovetande, så jag tror knappast att badwillargumentet håller. (Men jag önskar att det skulle göra det. Jag tycker också det behövs mer samarbete i den här lilla hobbyn.)

Det är synd. Ett Trakorienrollspel baserat på boken (böckerna) vore trevligt att se.