Jag är alltså Erik Granström som skrev Svavelvinter m.m. om det undgått er.
Saken är att den att ägandet till vissa rättigheter rörande mina Trakoriska alster är omstridda. MIN åsikt är att UPPHOVSRÄTTEN är och alltid har varit min, och med 'åsikt' menar jag då 99%-ig säkerhet byggd på läsning av skrivna avtal och svensk lag samt yrkesmässig hantering av såväl patent och upphovsrätt som varumärkesrätt åt MySQL AB under flera år. Upphovsrätt till ett originalverk tillfaller automatiskt upphovsmannen enligt lagar från 1800-talet.
Target Games hade när det begav sig PUBLICERINGRÄTT till spelen men jag har aldrig överlåtit upphovsrätt till dem. Publiceringsrätt upphör automatiskt under vissa förutsättningar av vilka jag anser flera föreligger. Saken kompliceras av att en del avtal saknas men å andra sidan ligger inte bevisbördan hos upphovsmannen så den saken bekymrar mig inte.
Upphovsrätten till bilderna i rollspelsböckerna torde i analogi numera ägas av illustratörerna medan kartorna antagligen är mina eftersom jag ritade originalskisserna.
Det Target Games och deras efterföljare oomstridligen äger är VARUMÄRKESRÄTT till "Drakar och Demoner" och en del andra begrepp och logotyper. Sådan rätt söker man aktivt hos PRV men den kan också uppstå genom inarbetning på marknaden. Emellertid har ingen utgivit rollspel under Trakoriska namn på många år och aldrig använt dem som varumärken så någon sådan inarbetning kan knappast anses föreligga. Varumärken får bara användas med ägarens tillstånd, exempelvis genom licens.
Problemet är alltså att jag och Target Games efterföljare inte är överens (vilket blev klarlagt när jag för ett par år sedan avsåg att släppa mina rollspelstexter under öppen, icke-kommersiell licens, sk "Creative Commons".) Förmodligen skulle saken bara kunna avgöras i domstol men det tror jag inte att någon är intresserad av för dagen eftersom det skulle medföra trassel och kostnader samtidigt som inga stora ekonomiska värden i nuläget står på spel.
Vad gäller romanerna så finns det inga tveksamheter alls eftersom jag redan från början i avtalen förbehöll mig rätten att skriva romaner på det Trakoriska materialet. Detta har även medgivits av den andra parten. Järnringen har vad gäller romanerna en klart definierad publiceringsrätt och vi är överhuvud taget på god fot så där finns inga problem.
I frågan om övriga Ereb Altor så har jag i mina romaner konsekvent bara använt namn som jag själv har hittat på. Det innefattar INTE namnet Ereb Altor, men däremot många andra geografiska namn såsom Samkarna, Soluna, Akrogal, Morëlvidyn, Ransard, Magilre, Klomellien, Orghin, Marjura, Krun, Golwynda, Efaro, Jorpagna, Hynsolge, Traxilme, Yndar etc. De är så många därför jag ritade den gällande Ereb-kartan och skrev Erebs äldre historia. Melukha är det faktiska namnet på en gammal högkultur i vår egen värld och således allmängods.
Om och när det blir aktuellt att skriva ett nytt rollspel baserat på Trakorienromanerna så får vi väl ta tag i situationen. Innan dess så lär läget förbli som det är.