Nekromanti Transformering i Extemporering

Berfa

Veteran
I M&M står följande att läsa:

"Transformeringar kan inte utföras då man improviserar
(observera att det felaktigt står att man kan transformera på sidan 192 i regelboken)"

Då är den stora frågan: Varför kan man inte transformera?!

Finner inget vettigt svar på den frågan...snälla någon få mig att förstå varför det är som det är? (gärna om någon som skrivit boken kan berätta hur det är tänkt?)

/Berfa

Tullaris

Veteran
För då skulle fördelarna med improviserad magi vara för stora.
Tror inte det finns några andra anledningar.

Tullaris: ska man blixta först eller fråga först? menar de kan ju vilja oss illa.

Baelor

Veteran
Transformeringar kan inte utföras då man improviserar
HELT RETT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

For transformering er en ting man IKKE KAN improvisere. Det er tross alt en krevende ting som tar tid. Og Extemporering skal ikke ta tid. Det er derfor det heter improvisasjon.

Berfa

Veteran
hmm...den hade jag inte läst förut, ursäkta att jag inte sökt nog bra! =P

men jag tycker ändå att hennes resonemang brister på vissa ställen (omän det iof borde vara helt rätt vilket det antagligen är men det övertygade inte mig!)

Det hon skrev va att man inte kunde transformera eftersom det tog för mycket plats i minnet eftersom man då inte fick plats med besvärjelsen? jag kan ha förstått fel då hennes ordval inte alltid är det lättaste =P

men jag skulle vilja säga att man inte väver en besvärjelse sammtidigt som man transformerar, för man behöver ju filamenten innan man börjar väva...altså borde transformeringen vara klar...

annars borde man ju kunna göra så att man transformerar filament och bara har, då borde man ju kunna väva samman dessa sedan...men det är ju hur jag ser på det hela...förstår inte hur det ska gå till annars?

/Berfa

Krille

Super Moderator
"Det hon skrev va att man inte kunde transformera eftersom det tog för mycket plats i minnet eftersom man då inte fick plats med besvärjelsen? jag kan ha förstått fel då hennes ordval inte alltid är det lättaste =P"

Nej. Vad hon skrev var att improviserade besvärjelser saknar kontroll men har god frihet, och på grund av avsaknaden av kontroll kan man inte transformera i en improviserad besvärjelse.

"men jag skulle vilja säga att man inte väver en besvärjelse sammtidigt som man transformerar, för man behöver ju filamenten innan man börjar väva...altså borde transformeringen vara klar..."

Skilj på besvärjelsen och besvärjandet. Besvärjelsen är en process som börjar med alstrande av kraft och slutar med vävandet av effekter. Besvärjandet är det sista steget: att väva effekterna. Jag tror att missförståndet kommer av att du ser besvärjelsen som det som far iväg mot tirakerna och förvandlar dem till frikassé: det är fel. Det som far iväg mot tirakerna är effekterna, det vill säga resultatet av besvärjandet som ingår som en del av besvärjelsen.

En formaliserad besvärjelse är helt enkelt strukturerad som en helhet, från första början vid alstrandet till sista slutet med vävandet. Däremellan hamnar transformeringen. Ska du ändra på någonting i denna process, inklusive transformeringen, så har du ändrat på besvärjelsen. Då har du en ny besvärjelse som du måste forska fram eller lära dig.

Berfa

Veteran
Jo det kan jag nog mycket väl ha gjort =P...

men fortfarande...man kan ju alstra ett filament och sedan bara ha det under kontroll, man kan ju äver transformera det och fortfarande ha det under kontroll...som jag har förstått iaf?

då förstår jag inte VARFÖR man inte kan göra det först och sedan väva (klart) besvärjelsen? =)

det skulle säkert ta tid, kanske den dubbla eller en extra tredje runda, men av magin som står i böckerna tycker inte jag att något motsäger sig det =/

/Berfa, tror att krille har rätt men måste förstå varför =)

Hartland

Warrior
Förslag: låt transformering ske väääldigt långsamt. typ 5-6 rundoms som minst. Då kan du behålla Eon's värds realism men endå få som du vill. Sen så har jag för mig att man inte kan "hålla inne" med effekter, utan dom kastas när dom kastas. Det gör att ett yterligare förslag är att låta transformeringen ske precis innan man ska besvärja så om du gjort en effekt innan den du ska transformera till så har den redan tagit form.

Jag kan förstå att det känns dumt att om man tar det lugnt och sakta och tar minst flera extra runder på sig för att göra varje steg i besvärjelsen inte kan få fram en transformering. Eller så kanske inte. Blev osäker

/Hartland - hoppade över en friluftsdag genom att vara uppe till 5

Krille

Super Moderator
"då förstår jag inte VARFÖR man inte kan göra det först och sedan väva (klart) besvärjelsen? =)"

Därför att utan besvärjelsen som "form" eller "behållare" så kan du inte ha filamentet under kontroll under transformationen.

Tänk dig att du står i snabbköpskassan, med skolväskan i ena handen, plånboken i andra, parably inklämt under armen och bärkassen på något sätt där, och du ska försöka lämna över pengar till kassörskan. Du önskar i det läget att du hade en extra hand eller två, eller en avlastningsyta som du i alla fall kunde lägga ifrån dig något av dina femtielva prylar på. Men det har du inte, så du fumlar och tappar pengarna på golvet.

Samma sak i magi: om du improviserar en besvärjelse så har du inte tillräckligt med kontroll, så försöker du transformera ändå så kommer du att fumla och tappa saker omkring dig. Vad du behöver är en avlastningsyta där du kan lägga ifrån dig saker så att du kan koncentrera dig på en sak i taget.

Det är precis det som en besvärjelse (hela processen är): en avlastningsyta för alla komponenterna, så att du kan koncentrera dig på en sak i taget. Utan besvärjelsen så har du inte dessa avlastningsytor, och tvingas koncentrera dig på alla saker samtidigt. Det går väl bra om du bara ska hålla koll på skolväska, paraply och plånbok (dvs enbart alstra och transformera), men ska du dessutom lämna över pengar (dvs alstra, transformera och besvärja) så blir det för jobbigt. Då behöver du en avlastningsyta, det vill säga besvärjelsen.

Berfa

Veteran
Kontring: om jag tar fram pengarna innan jag har lyft upp de andra sakerna så kan jag med större sannolikhet lyckas att betala (hehe...bra exempel föresten =P ) visst det blir ju svårare men det blir lättare än om man måste plocka fram pengarna just när man ska betala (brukar själv plocka fram pengar i förväg irl, hehe...men det hör inte hit).

ex/
Jag går in i affären, plockar åt mig varorna jag vill ha (tänker ut vilka effekter jag vill ha) sedan räknar jag ut priset (tänker efter hur många filament som behövs), sedan kan jag lika gärna ställa ner varorna på marken bara jag kommer ihåg priset, sedan tar jag upp plånboken (alstrar) sedan tar jag fram pengar av rätt valör (transformerar) sedan kan jag plocka upp varorna igen och sist betalar jag (väver) effekterna

Anledningen til latt jag vill diskutera det här är för att det känns som en regel som bara är till för att förhindra att magi blir för bra, men då tycker jag att det är fel sätt, regeltekniska begränsningar utan (iaf för mig) förstålig grund är bara jobbiga och irriterande (IMHO).

En sista fråga: Är du övertygad av vad du skriver? inte illa menat altså! =)

/Berfa, som fortfarande inte är övertygad =/

Krille

Super Moderator
Så puttenuttigt... men det är FEEEEL!

"Jag går in i affären, plockar åt mig varorna jag vill ha (tänker ut vilka effekter jag vill ha) sedan räknar jag ut priset (tänker efter hur många filament som behövs), sedan kan jag lika gärna ställa ner varorna på marken bara jag kommer ihåg priset, sedan tar jag upp plånboken (alstrar) sedan tar jag fram pengar av rätt valör (transformerar) sedan kan jag plocka upp varorna igen och sist betalar jag (väver) effekterna "

Bra, liknelse, men DET ÄR FEEEEEL!

En bra liknelse till hur formaliserad magi kommer till är ungefär som att beställa pizza på ett spelmöte. Man börjar med att lista ut vad man vill ha för slutresultat (leta i pizzalistan och skriva upp en lista). Sedan leker man med siffror för att få matematiken att gå ihop (ser till att skrapa ihop pengar till beställningen), och slutligen sammanställer man alltihop till en besvärjelse (ringer in besvärjelsen). Nu är den formaliserade besvärjelsen klar. Den kan inte längre ändras.

Nästa steg är att kasta besvärjelsen. Den innefattar alltid alstringen (någon bakar pizzor), transformering (utbyte av pengar och pizzor) och vävande (utdelning av pizzor). Du kan inte dela ut pizzor förrän du har några. Du kan inte byta pengar mot pizzor förrän pizzorna är bakade. Kort sagt, pizzabakandet är tämligen strikt. Dito besvärjandet.

Sen kan man förvrida det hela med löjliga exempel som inte har med sammanhanget att göra, men poängen är denna: en formaliserad besvärjelse är en process som startar med första alstringen och slutar med sista vävandet. Vare sig mer eller mindre. Frångår du processen så gör du fel. Då är det en annan process och en annan besvärjelse, även om slutresultatet råkar vara samma sak.

Och i extemporerad magi är det ännu enklare: du kan inte transformera, eftersom den extemporerade magiformen inte tillåter tillräckligt god kontroll över filament för att göra transformering möjlig.

Kort sagt: extemporerad magi har friheten att göra vad du vill, men inte kontrollen för att tillåta transformation. Formaliserad magi har kontrollen för att tillåta transformation, men inte friheten att göra något annat än vad som är formaliserat i besvärjelsen.

"Anledningen til latt jag vill diskutera det här är för att det känns som en regel som bara är till för att förhindra att magi blir för bra, men då tycker jag att det är fel sätt, regeltekniska begränsningar utan (iaf för mig) förstålig grund är bara jobbiga och irriterande (IMHO)."

Det är faktiskt fel. Regeln kom till för att besvärjelser var besvärjelser som en helhet, inte en lös klump med komponenter.

Vad vi tänkte oss från början var att kraft inte är något som kan hanteras lättvindigt. Carl-Johan har en liknelse med en spiralfjäder. Har du en spiralfjäder och börjar böja och tänja den för att få den i en viss form så måste du hålla i den hela tiden. Släpper du den bara sådär så kommer den att smätta dig i ansiktet. Hans tanke med filament var lite av samma sak: har du väl plockat fram dem så kan du inte göra vad som helst, emedan du är fullt upptagen med att hålla ordning på dem. Den formaliserade besvärjelsen är en hållare som kan låsa fast den vridna spiralfjädern så att man kan göra något annat utan att den skadar dig. Den extemporerade besvärjelsen saknar sådana hållare. Alltså kan du inte göra något med ett transformerat filament utan att det skadar dig.

Så ska man nu ha en regel för transformation i extemporerad magi så lyder den så här: "all transformation i extemporerad magi leder automatiskt till okontrollerad dissipation."

"En sista fråga: Är du övertygad av vad du skriver? inte illa menat altså! =)"

Självklart. Jag var med och skrev skiten. :gremwink:

Lord decado

Veteran
Re: en liten fråga?

Har aldrig förstått hur en formaliserad besvärjelse skiljer sig från en improviserad?? Förutom faktum att man hittar på för stunden istället för att ha en "karta" över besvärjelsen.

Krille

Super Moderator
Re: en liten fråga?

"Har aldrig förstått hur en formaliserad besvärjelse skiljer sig från en improviserad??"

Den improviserade är improviserad. Den formaliserade är formaliserad.

Jag hör vad du tänker: "How very zen!" Men det är faktiskt så enkelt.

"Förutom faktum att man hittar på för stunden istället för att ha en "karta" över besvärjelsen."

Liksom, det är exakt det som är skillnaden.

Ska man likna det hela med något, tänk dig att resultatet av besvärjelsen motsvarar en bild. Du har samma byggstenar att utgå ifrån: färgpennor och papper.

I det formaliserade fallet så har du en beskrivning av hur man ritar bilden. "Tag en röd penna, rita en linje från 0/0 till 5/76. Tag en blå penna, rita en linje från 92/-12 till 39/12." Och så vidare. Varenda gång du följer de olika instruktionerna exakt så får du en exakt kopia av bilden. Du har snorfin kontroll men ingen frihet, och det tar en massa jobb att skapa den där beskrivningen. Å andra sidan behöver du aldrig fundera över slutresultatet.

I det improviserade fallet så får du se en bild. Sen får du uppgiften att rita av bilden. Vilken ordning du tar pennorna är helt upp till dig. Men slutresultatet kommer aldrig att bli exakt likt, oavsett hur många gånger du ritar av den. Du har all frihet i världen och behöver ingen tid att förbereda dig, men du har ingen kontroll. Slutresultatet kan bokstavligt talat bli hur som helst.

En annan viktig skillnad är att den formaliserade besvärjelsen kan nedtecknas. Den är såpass formaliserad att den kan skrivas ner i text, exakt hur man gör. Den improviserade besvärjelsen kan inte nedtecknas. Man kan bara beskriva resultatet och vad som ingår, men allt däremellan går inte att beskriva.

Berfa

Veteran
Re: Så puttenuttigt... men det är FEEEEL!

Hmm...jag tror jag börjar förstå hur du tänker...men då tycker jag att det ska bli svårare istället för att vara omöjligt, för ordet omöjligt klingar inte bra! =P

"Självklart. Jag var med och skrev skiten."

Jasså såpass =P...då valde jag väl fel person att argumenter mot omän jag står fast vid att det iaf inte borde vara omöjligt =)

/Berfa, som gillar målningsliknelsen längre ner i tråden =P