Nekromanti Transformers 2: Revenge of the Fallen [SPOILER]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, nyss kommit tillbaks.

Jag tänker inte slösa tid på att sammanfatta storyn, utan nöjer mig med några viktiga punkter. Överlag tyckte jag att filmen var exakt samma sak som ettan, fast MER AV ALLT. Mer av det bra, mer av det dåliga.

+ Soundwave. Aphäftig.
+ Starscream och Megatron interagerar. Precis på rätt sätt också.
+ Bruden i filmen är inte ett totalt CP, som filmbrudar annars brukar vara så snart det är en manlig huvudrollsinnehavare.
+ Prime är ball.
+ Megatron är, som alltid, ballare än Prime.
+ Devastator. Alltid en favorit.
+ Mycket maffig bakgrundsberättelse; mytisk och episk och grejer. Som serietidningen kunde vara ibland, med rätt författare.
+ Jetfire, trots att han fick bli en gammal comicreliefsnubbe.
+ Jetfire + Optimus Prime-combiner. Ganska bra odds att det blir en sån leksak sen.
+ Devastator. Devastator är så stor (och cool) att han får två plus alldeles själv.
+ Ännu en ny schysst take på det här med ledarskapets matrix och hela grejen, lite som att Underbasen var med under ett nytt namn i ettan.
+ "Megatron har en maskin som han tänker använda för att förgöra solen för att göra energon av den". En av de absolut första plottarna i den tecknade TV-serien. Fett med respekt.
+ The Fallen är en så obskyr TF-karaktär att inte ens jag kände till honom (även om jag, i ärlighetens namn, har ganska kass koll på allt som kommit efter de klassiska tidningarna, typ Dreamwave etc. Ska köpa in mig nåt tag.)

- Allt collegetjafs. Otroligt kasst genomfört, genomhastat och stereotypt framkrystat. Bajs, bajs, bajs.
- Hela "huvudpersonen orkar inte säga till sin supersnygga flickvän som han inte förtjänar att han älskar henne".
- Att sagda flickvän måste hålla en man i handen varenda jävla gång hon springer.
- Smårobotar. Fy faaaaaaaaan vad jag hatar smårobotar som bara är där för comic relief. Liksom, ge mig några scaplings. De är små och söta, men de pratar inte fånigt och de fucking äter upp robotar.
- Twins. En förolämpning till allt vad antirasism heter. Uppenbara "lågutbildade niggrer" vars ENDA fucking bidrag till filmen är deras vedervärdigt plumpa försök till humor. Det här är fan värre än Jar-Jar, men plötsligt förstår jag hur dia-hard starwarsfans kände sig när den jävla apajäveln dök upp. Jag satt verkligen och hoppades att de skulle slitas i små stycken av Devastator, men nääää då kan vi inte ha med dem i nästa film... och av publikens skratt att döma kommer de tillbaks.
- Att Jetfire också blev en comic relief. Hela jetfire-byter-sida-grejen, med hjärntvätt av Shockwave och allt, är ju en riktigt ball plot i tidiga transformerstidningar, det här var bara fjantigt.
- Alla människor. Armén fyllde exakt noll funktion. Varför ens ödsla ammo på en kille som är förti meter hög och just tog en raketträff utan att blinka? Jävla mongisar. Det är hit amerikanska skattemedel går. Mänskliga soldater var mest i vägen, de gjorde ingen nytta whatsoever, och jag hade hellre sett mer interaktion mellan robotarna istället. Gärna utan humor, om det alls är möjligt.

Överlag består filmerna av tre delar: Collegedramakomedi, slapstickkomedi, och coola robotar som slåss. De två första känns malplacerade, men jag hade kunnat köpa paketet med en femma i betyg om de kastat Twins och smårobotarna åt helvete.

En tjejkompis som var där och såg filmen med mig är övertygad om att jag egentligen bara är bitter för att jag inte fått nåt på ett tag. Det är en alternativ teori, som jag inte kan vare sig bekräfta eller förneka.

Betyg: 4/5.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Med andra ord så är det en till rulle med Transformers som beter sig som (fåniga hero, inte coola ninja) Turtles utöver att Starscream och Megatron faktiskt har rätt typ av kemi mellan sig? I så fall så tror jag inte på teorin om att du är bitter för att du inte fått nåt; du ger ju uppenbarligen ett allt för högt betyg. :gremwink:

(Nä, jag vet inte... den kanske är helt okej liksom. Jag återkommer om ett år eller nåt när jag har råkat se den.)

krank

DeBracy said:
Med andra ord så är det en till rulle med Transformers som beter sig som Turtles utöver att Starscream och Megatron faktiskt har rätt typ av kemi mellan sig?
Typ. Alltså, stora delar av mitt höga betyg kommer sig av att jag är gammal TF-nostalgiker. Jag uppskattar stora robotar som förvandlar sig och slåss, och går direkt igång när det är karaktärer jag känner igen som gjorts på ett maffigt och ballt sätt. Jag blir lyrisk av grejer som "Soundwave har en cool röst", typ.

krank

Nu har jag kollat på TF1 igen, för att se om jag hade fel i betygsättningen.

Min slutsats var... nä. Första filmen har mer fjanterier i karaktärer jag gillar (Jazz t.ex), exakt samma tråkiga rasist-humor (tjocka TV-spelande slackersnegrer), och samma typ av uppspeedat, komprimerat Dwasons-Creek-mjäkande som tvåan.

(Fatta mig inte fel nu, jag älskar Dawsons, men det funkar inte när man försöker banka in det i femminuterssegment som dessutom ska vara roliga).

I tvåan är Optimus och de övriga man känner igen mycket mindre Turtles, mycket mindre fjantiga. Däremot då dyker ju Twins upp, och en myriard små slapstickrobotar.

Så, vafan ska man säga? I båda filmerna varierar jag mellan "men vafan håller de på med" och "helvete vad coooooooolt!", och i slutänden får båda fyra av fem.

Jag vill spela en Transformerskampanj...

Dilandau

Myrmidon
Jag citerar mig själv på twitter (@magnusedlund): "Att se transformers2 är som att någon urinerar dig i ansiktet i 2 timmar och 30 minuter. Förutsatt att du inte tänder på sånt, då."

G

Guest

Guest
Ja, någon måste ju bajsat i Michael Bays garderob för värre skit får man fan leta efter...

Man måste verkligen anstränga sig för att hitta mer pubertala och meningslösa filmer än de Michael Bay skiter ur sig. Jag blir bara förolämpad av filmer som Transformers (1 och 2), The Rock och Con Air. Micael Bay är ju USA´s motsvarighet till Daniel Fridell.

Och vad i helvete är det med alla jävla slowmotion scener med solnedgångar och helikoptrar i hans filmer. Har han komplex? Fick han inte göra militärtjänst eller?

Inte ens Megan Fox fick mig att vilja se klart filmhelvetet [Ja, jag gick ut innan den var klar], hennes kåtblick och botoxade putläppar äcklar mig... och nu vill vissa genier påstå att hon är världens sexigaste kvinna! I tvärtomvärlden kanske...

krank

Lexx said:
hennes kåtblick och botoxade putläppar äcklar mig... och nu vill vissa genier påstå att hon är världens sexigaste kvinna! I tvärtomvärlden kanske...
Tja, jag får tillstå att hon knappast motsvarar mina skönhetsideal etc heller.

Däremot tycker jag mest att det är en rackarns massa gnäll på Michael Bay. Liksom, antingen gillar man MB-action eller så gör man det inte; och gör man det inte är man liksom bara en idiot om man fortsätter gå och se såna filmer. Framförallt om man gör det på bio, dvs betalar för det.

Och om man inte betalar, utan laddar ner och se nån sunkig camversion så saknar man givetvis all talan, men det säger sig självt.

krank

Magnus Edlund said:
Jag citerar mig själv på twitter (@magnusedlund): "Att se transformers2 är som att någon urinerar dig i ansiktet i 2 timmar och 30 minuter. Förutsatt att du inte tänder på sånt, då."
Tja, den tackar man för. Så eftersom jag gillade TF2 så gillar jag också att bli kissad på, är det det du säger, hm? =)

Eller är det som något helt annat om man gillar att bli kissad på?

Äh, trams.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Liksom, antingen gillar man MB-action eller så gör man det inte; och gör man det inte är man liksom bara en idiot om man fortsätter gå och se såna filmer. Framförallt om man gör det på bio, dvs betalar för det.
I hear you, man kan liksom inte gå och se transformers och sedan klaga över att det är fånig matiné-sci-fi-action. Då är man (faktiskt) så nära dum i huvudet man kan komma utan att ligga i koma.

Det är som att gå och kika på en Roy Andersson-film och gnälla över att det var för lite explosioner.

krank

Vitulv said:
I hear you, man kan liksom inte gå och se transformers och sedan klaga över att det är fånig matiné-sci-fi-action. Då är man (faktiskt) så nära dum i huvudet man kan komma utan att ligga i koma.
Framförallt om man såg, och inte gillade, den första. Vad trodde de skulle hända?

Sodivra

Champion
Re: Transformers 2: Revenge of the Fallen [SPOILER

Jag har ingen åsikt om Transformers 2 egentligen, men i sin videorecension av filmen så plockar SpoonyOne in sin bror för att såga filmen dubbelt så hårt. I den andra delen av recensionen så går de igenom de värsta filmer de sett, en efter en, och frågar sig om de hellre skulle se om dessa filmer, eller lida igenom Transformers 2 en gång till.

http://www.spoonyexperiment.com/2009/06/25/transformers-revenge-of-the-fallen-review/

Det tyckte jag var skitkul.

seinet

Swashbuckler
Tyckte den kändes lite "disney-uppföljare". D.v.s. återanvända karaktärer (t.ex. snubben i den där affären som tydligen var med i ettan som jag inte har något minne av). Visst, vissa karaktärer är ju ganska nödvändiga att återanvända men seriöst. Håller definitivt med om att det var för mycket comic relief. Fast med den mängden comic relief det var i filmen hade det tyvärr inte blivit mycket film kvar ifall den togs bort.

Jag tyckte dock inte den kändes långtråkig, även om jag tittade lite på klockan när det var runt en halvtimma kvar så var det bra tempo i den.

Betygsmässigt sätter jag faktiskt en tvåa, hade humorn plockats bort och det hade varit lite mer drama och story i den så hade den fått en fyra.

Men något jag reflekterade över är hur olika lång tid det tar för dem att transformera sig. I början så transoformerar sig Optimus Prime på bara några sekunder när han jagar den där gigantiska kolossen på två hjul och senare i hangaren så tar det nästan en halv minut. Varför det?!

Re: Transformers 2: Revenge of the Fallen [SPOILER

Arvidos said:
Jag har ingen åsikt om Transformers 2 egentligen, men i sin videorecension av filmen så plockar SpoonyOne in sin bror för att såga filmen dubbelt så hårt. I den andra delen av recensionen så går de igenom de värsta filmer de sett, en efter en, och frågar sig om de hellre skulle se om dessa filmer, eller lida igenom Transformers 2 en gång till.

http://www.spoonyexperiment.com/2009/06/25/transformers-revenge-of-the-fallen-review/

Det tyckte jag var skitkul.
Kul att se att andra här känner till Spoony. Ja, hans recension rekommenderas verkligen.

Eksem

Champion
Man kanske har vänner som tvingar med en på bio eller nåt? Ibland blir man ju exponerad för sådant man helst hade velat undvika, ofta resulterande i oproportionelig aggression.

Fast bio brukar man ju kunna ducka rätt enkelt, vill jag mena.

krank

Eksem said:
Fast bio brukar man ju kunna ducka rätt enkelt, vill jag mena.
Absolut.

"Nä, jag hade tänkt på på X istället"
"Nä, har inte råd"
"Nä, de har så jobbiga stolar"
"Nä, jag hatar bio, det är bara en massa snorungar som pratar högt, leker med mobilerna och kastar popcorn och knullar"

I've heard 'em all. Eller det har jag inte, men många.

"Nä, har inte tid, jag ska supa" är ju en klassiker =)