Nekromanti Transformers 3...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Igår såg jag TF3... Som hyfsat skamlös TF-fanboy sedan unga år var mina förväntningar blandade - ettan och tvåan var... blandade kompotter. Snygg och tuff action, men lite för mycket töntigheter (robotar som humpar ben, fiser och har testiklar; hash brownies etc).

Men... Trean var riktigt bra, tyckte jag.

Snabb uppspaltning:

Positivt:
- Snygg action
- Assnygga miljöer (förstört chicago med enorma Decepticonmaskiner.. Mumma!)
- Våldsamt våld (Optimus sliter ryggraden ur Megatron; Bumblembee stoppar kanonen i bröstkorgen på en decepticon och trycker av... OK, inte så mycket mänskligt blod etc, men vi hade iaf en kille som ramlade och splattade mot gatan utanför bild)
- Bra hantering av klassiska karakrärer (Shockwave, Sentinel Prime, rymdbron...)
- Bra skådisar (John Malchovich och Leonard Nimoy var positiva överraskningar)
- Schysst twist (Sentinel prime har alltid varit Primes mentor, men jag har aldrig sett honom bli ond. Plus att Nimoy numera mest spelar godingar... Mysfarbror. Ändå har Nimoy en historia av att spela just onding i TF - i The Movie från '87 spelade han Galvatron).
- Jag blev ruskigt inspirerad att skriva mer på min TF-kampanjidé, trots att jag vet att jag aldrig lär hitta en tillräckligt TF-intresserad spelgrupp...
- Grym och obehaglig Optimus Prime, som tillåter att Chicago invaderas och massa människor dör - för att bevisa en poäng. Jag har länge tyckt att Optimus är en skenhelig skit, och det känns skönt att få't bekräftat.
- Folk dör till höger och vänster. OK att de dödar Que, som ju var ny för filmen, men STARSCREAM!? Nog för att det väl lär komma nåt sätt att återuppliva dem, men det kändes ganska definitivt... Får hoppas på Unicron nästa film.
- Megatron som sliten ökenvarelse
- Väldigt lite töntighet/"humor"

Negativt:
- KORVFEST! Vafan, var det fyra tjejer totalt i filmen? Inte fler än 7-8 om man räknar med fotomodellssekreterare i bakgrunden.
- Carly var precis som tidigare flickvännen helt värdelös. Finns bara till för att bli kidnappad, ställa jobbiga krav på och bli räddad av / motivera huvudpersonen. Woman in refridgerator fast utan faktisk refridgerator. OK, hon får lite plus för att hon fejsade Megatron, men att hennes "grej" visar sig vara att med silvertunga kunna vända de onda grabbarna mot varandra känns inte heller det särdeles... 2011 vad gäller kvinnosyn.
- Ett par plothål; Malchovichs karaktär gick från dryg chef till rövslickande lekpojke utan att man fick se stegen mellan. Hur ett gäng Autoboter tar sig in till mitten av Chicago utan att bli upptäckta av Decepticons. De påstår att Matrixen är "det enda" som kan återuppliva en fallen transformer, men i tvåan livar decepticons upp Megatron utan den...
- Fortfarande en del töntighet/"humor".

Så, mitt intryck blir trots allt väldigt positivt. Ser man filmen med förväntningen att se en riktig rejäl korvfestfilm, och inte blir förvånad över bristen på genusmedvetenhet, så tycker jag nog att jag vill ge den 9/10. Den hade allt jag gillade från ettan och tvåan, minus typ allt jag ogillade, plus en massa extra jox med konspirationer och grejer.

Har ni sett filmen? Vad tycker ni?

Nej, men nu ångrar jag att jag inte följde med gänget oh såg den igår......men men.

Och jag skulle gärna spela en TF kampanj även om jag inte är djupt insatt i det så kollade jag endå på det när jag var liten och det har alltid legat mig varmt om hjärtat! :gremsmile:

Unfair

Hero
Har inte sett den, osäker på om jag kommer se den, ogillade tvåan något oerhört på grund av de anledningar du radat upp och för att den led av ett allt för dåligt dolt "en hjälte kan inte dö"-element.

Blir däremot lite sugen efter att ha läst din post.

Så den fällande frågan blir nog:

Hur var soundtracken?

Lycan

Hero
Fyfan krank, kan du aldrig skriva något utan att dra en massa poänglösa genusanalyser? Visst, det kan väl fylla en funktion, men jag tycker faktiskt det börjar "slå över" och jag är kungligt trött på att behöva bry mig om genus när jag vill läsa om saker som är helt frikopplade från sin sociala kontext (som film) :gremfrown:

Eller... ööh. Jag menar. Bra recension :gremlaugh:

Jag blev mer sugen på att se trean än tvåan, men jag vet inte om jag lyckas uppbåda tillräcklig sugighet för att faktiskt orka se den.

- L

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lycan said:
Fyfan krank, kan du aldrig skriva något utan att dra en massa poänglösa genusanalyser? Visst, det kan väl fylla en funktion, men jag tycker faktiskt det börjar "slå över" och jag är kungligt trött på att behöva bry mig om genus när jag vill läsa om saker som är helt frikopplade från sin sociala kontext (som film) :gremfrown:
lol