Nekromanti Transformers - The Movie [4/7]

krank

Går ondskans ärenden
Som Transformersnörd sedan tidig barndom, med en mycket respektabel samling av både serietidningarna (har alla som kom i sverige. Japp, alla) och leksakerna (har ett antal hyllor ståendes...) ska jag självklart gå på premiärdagen 4/7.

Jag har väl inga egentliga förhoppningar på filmen, får jag erkänna. Om den innehåller stora ronbotar som förvandlas och slåss, är jag nöjd. Med tanke på hur många gånger det där universat rebootats eller på annat sätt diversifierats (original-TV-serien har t.ex ett eget continuum jämfört med original-serietidningen, och sedan tillkommer RiD, Beast Wars, Armada, Energon, Infiltration, etc etc i all evinnerlighet) finns det liksom ingen riktig "kanon" att bryta mot. När man t.ex gjorde film av League of Extraordinary Gentlemen eller V for Vendetta fanns ju så att säga en enda, stark källa - Transformers är inte lika hårt styrt.

Sedan kommer ju många av de gamla röstskådisarna komma tillbaks, och jag har hört att killen som skrev originalets theme song också skrivit filmens...

Kort sagt, jag tror att herrarna Spielberg och Bay trots att de är Hollywoods kanske mest överskattade filmskapare kommer att få jobba mycket hårt för att göra mig besviken.

Men - down to business. Ska ni därute se den? Vad tror ni?

Själv ska jag se den i Gävle, 4/7, klockan 18:00. Om någon därute tänkt gå på samma datum, samma tid, samma plats, så vore det trevligt att träffas innan och säga hej, åtminstone =)

Big Marco

Läskig
Jag skall se den i VIP-salongen på Bergakungen på fredag (6/6).

Så här är det enda sättet att se på bio:

(bekvämt och med högre åldersgräns så man slipper idioter som saknar bioetikett)

Storuggla

Champion
"(bekvämt och med högre åldersgräns så man slipper idioter som saknar bioetikett)"

Av ren nyfikenhet, vad är åldersgränsen?

Storuggla, låter som en bra idé

Storuggla

Champion
Re: Biografidioter

"...eller så kan man helt sonika välja filmer som idioterna inte går och ser..."

Det, min gode herre, är en ypperlig strategi.

Storuggla, tre löskokta ägg

Big Marco

Läskig
Re: Biografidioter

så kan man helt sonika välja filmer som idioterna inte går och ser

Fast jag gillar ofta filmerna som idioterna också gillar. Och än så länge så har jag ingen hemmabioanläggning som klår Bergakungen (men det är ett av mina livsmål att skaffa) så då går jag på bio.

Dock kan tilläggas, att svensk bioetikett generellt sett är tiotusen ggr bättre än den i USA, där alla pratar, flamsar, tuggar mat och dricker öl, och svinar i största allmänhet medan man glor på film.

(Men "Knocked up" är en av de bästa komedierna jag har sett på mycket, mycket länge. Kommer i augusti till Sverige, då skall jag se den igen.)

Big Marco

Läskig
Av ren nyfikenhet, vad är åldersgränsen?

Eftersom det ingår en lounge med fullständiga rättigheter så råder 18-års gräns. Att biljetterna dessutom kostar ca 200:- styck hjälper ytterligare att mota idioterna.

(Dock är priset billigt, det ingår fria drycker, popcorn och godis i valfri mängd i priset)

Ymir

Liten kantbaron
Billigt och billigt...med din ekonomi kanske. Är det bara jag som tycker -90- spänn är väldigt mycket för en biobiljett?

Alltså, en snubbe med mer modest ekonomi som betalade 200 spänn för att gå och se en Michael Bay-film om jätterobotar som slår ihjäl varandra hade enligt min definition lugnt kvalat in i idiotfacket :gremsmirk:

...det skulle väl vara om 'Transformers' visar sig vara ett expressionistiskt mästerverk utan motstycke, isåfall...

- Ymir, festivalpriser for the win

Big Marco

Läskig
Är det bara jag som tycker -90- spänn är väldigt mycket för en biobiljett?

Jag inser att det skiljer på livssituation och livssituation. För mig är ett par hundra för bio per månad inga problem, det är en upplevelse jag gärna betalar för. För 50-100kr per timme i underhållning tycker jag inte alls är för mycket.

Andra åker till Rhodos eller köper golfklubbor med titan vilket jag, från mitt perspektiv, tycker är onödigt. Dock inte idiotiskt.

Jag går även på operan och teatrar då och då och får då betala mer och får oftast ut mindre upplevelse av det hela.

Kanske skall jag tillägga att jag bara har sett en enda DivX-nedladdad film i hela mitt liv också. Kvaliteten är för sunkig så där tycker jag istället att min tid inte är värd att slösas.

Rising

Vila i frid
"Robots in the skies!" trodde jag att de sjöng när jag var liten.

Jag är en transformersnörd - inte en meccanörd. Och de här nya transformerserna tycker jag ser ut som meccor - inte som transformers. What's up med Megatron? Han var ju perfekt som han var.

Jag tycker att filmatiseringar fungerar bäst när de verkligen tar med känslan i originalet. Spindelmannen är ett bra exempel på filmatiseringar som verkligen behåller den charmiga "töntigheten" hos originalet. Peter Parker är inte tuff - han har aldrig varit det.

Men Transformersfilmen ser ut att bli en ny Constantine. Det ser till och med ut som om det kommer bli en kärlekshistoria i filmen... Båda tummar ner.

krank

Går ondskans ärenden
Jag tycker att filmatiseringar fungerar bäst när de verkligen tar med känslan i originalet.
Jag med. Men ibland... Ibland skulle det bara inte funka. 80-talskitch i all ära, men Transformers, som de såg ut då, skulle helt enkelt inte funka som otecknade. Det enda som kunde rädda dem i det formatet är i princip det de gjorde nu.

Sedan tror du alltså att det finns ett "original" av TF? Vad gäller källor, så har vi ju original-TV-serien, den tecknade originalserietidningen, Beast Wars, Armada, Energon, Cybertron, War Within, Infiltration... och många fler. Tranformers har länge varit mer än 80-talsoriginalet. Och på många sätt bättre.

Rising

Vila i frid
TV-serien och den tecknade serien tyckte jag var rätt lika. Och det är dem jag gillar, och det är enbart det jag skulle vilja se.

De här nya meccorna gillar jag inte alls. Jag tycker de är värdelösa.

Skulle mycket hellre ha sett något som byggde på känslan från det gamla, för det var hur ballt som helst. Dessutom är 80-talskitsch hur fränt som helst.

Krille

Super Moderator
Billigt och billigt...med din ekonomi kanske. Är det bara jag som tycker -90- spänn är väldigt mycket för en biobiljett?

Alltså, en snubbe med mer modest ekonomi som betalade 200 spänn för att gå och se en Michael Bay-film om jätterobotar som slår ihjäl varandra hade enligt min definition lugnt kvalat in i idiotfacket
Jag skulle vilja säga att en Michael Bay-film blir helt osebar på allt annat än i en biograf med stor duk, bra stolar, rejält bra ljud och utan korkade skitskallar.

För övrigt hyvlar jag rätt regelbundet upp pengar i 200-kronorsklassen för att få privilegiet att se en film med bra kvalisort på min 42-tumsplasma och hemmabio, det utöver investeringen på ca 50 000 totalt sett för att få hem det där systemet i första rummet. Som bonus kan jag stoppa filmen om jag behöver gå på toa, ingen skäller på mig om nallefonen ringer (och återigen, jag kan stoppa filmen utifall att det händer), jag slipper störande publik, och jag kan se om filmen om jag vill.

Men, alltså... jag ställer mig nog i samma ringhörna som Marco. Orsaken till att jag inte piratar mer är den ledsna kvaliteten på allt som jag hittills har piratat. De undantag som finns är fall där jag inte har något annat val, och för närvarande är det nog rätt begränsat till Doctor Who, Torchwood, Battlestar Galactica samt en och annan fansubbad animé. Och Swing Girls.

Krille

Super Moderator
Re: Transformers - The Movie [4/7] (ot)

Vadå "inget annat val"?
Waow! Finns säsongerna som sänds nu i England respektive USA på DVD i Discshop redan? Coolt! Har dom en tidsmaskin, eller?

Visst, jag skaffar gärna de där på DVD så fort de finns, men liksom... det tar väl ett år eller så innan de kommer ikapp, och då kommer jag garanterat skaffa dem för att göra upp med mitt taskiga samvete eller nåt, men det är då det.

krank

Går ondskans ärenden
TV-serien och den tecknade serien tyckte jag var rätt lika. Och det är dem jag gillar, och det är enbart det jag skulle vilja se.
Estetiskt - kanske korta bitar. Plotmässigt - inte det minsta. Mot slutet blev serietidningen rätt mörk, bl.a med "jakten på matrixen" och framåt... TV-serien var hela tiden väldigt "light" undethållning med rätt äckliga och uppenbara kalla-krigetvibbar.

Johan K

Gammal & dryg
Men - down to business. Ska ni därute se den? Vad tror ni?
Jag tror jag ska se den iaf. Vore ju om in te anant ämlans skoj att se den igen, eftersom man lekte en del med dessa figurer när man var liten.
Dock så tröttnade jag på dem efter ett tag & de gick samma öde som mina Star Wars-figurer.. De hamande framför min luftgevär & jag sköt sönder dem...

krank

Går ondskans ärenden
De hamande framför min luftgevär & jag sköt sönder dem...
*tugga matta*

Allvarligt... Vet du hur mycket pengar du skjutit bort? Har du en aning om hur mycket Transformers, respektive gamla Star Wars-figurer, är värda i dagsläget?