Nekromanti Transformersrollspel? - ett par idéer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ett av de där ämnena där jag faktiskt sitter på riktiga mängder kunskap dök upp i vrållådan: Transformers! Jag tänker inte babbla så mycket om mitt intresse där, utan nöja mig med att låta min kompletta samling av svenska utkomna serietidningar med Transformers, inklusive de kenpiga specialnumren med GI. Joe-crossovers, berätta allt ni behöver veta om min besatthet mitt intresse för dem.

Nå; jag har grunnat lite på det här. Tror inte det blir nåt seriöst av det, men jag vill kasta ut idén. Det enda Transformersrollspel jag känner till är Mechamorphosis, ett mini-d20-spel. och nåt kasst hemmabygge nånstans då, men det räknas inte.

Lite snabbt framkastade idéer:

De av er som möjligen läst IDW Publishings Transformers: Infiltration kan tänka er den. Ni andra: Ignorera allt som hänt i eventuella TV-serier, serietidningar eller filmer. Detta är en ordentlig reboot av universat.

Vi är fortfarande på jorden. Cybertron är långt borta, man vet inte ritkigt vad som pågår där - inte robotarna på jorden heller. De har varit här länge, men inte börjat vakna förrän de senaste 10-30 åren eller så. En del kanske varit på benen sedan WW2. Man kan tänka sig kampanjer i lite olika tidsåldrar.

Konflikten är mellan Autobots och Decepticons, även om jag nog vill fila bort serienumren och kalla dem Autarchs och nåt annat om det här går vidare.

Ingen av dem är några direkt sköna lirare. Optimus Prime sitter som en diktator över autobotarna, som är religiösa fanatiker som följer det de anser vara Primus' (transformersskaparens) ord. De är inte direkt "goda". De manipulerar människor och sprider propaganda, bombar Decepticons tillverkningsfabriker och så vidare. Benhårt övertygade om sin rätt.

Decepticons är rebeller, eller terrorister, eller frihetskämpar, eller förtryckare, beroende på vem som frågar. De tillämpar gerillataktik. Megatron är ganska intakt, en vansinnig härskare ständigt följd av sin förrädiske och opålitlige högra hand Starscream och den kalle, logiske Shockwave.

Rollpersonerna är transformers, som måste välja sida - eller försöka gå den smala, smala linjen mellan dem. Det är en mörk, sjuk värld med massor av regn, lera och dimma. Människorna är i stort relativt omedvetna om att det finns utomjordingar bland dem, men konflikten är en krutdurk, och ingen vet egentligen vem som infiltrerat vilket lands militär mest... Just nu är det ett kallt krig, på väg att värmas upp. Spioner och terroroperationer, maktkamp och kokande konflikt.

Vapenteknologin är mer projektilbaserad, mindre färggrann laser.

Det finns såklart också människor inblandade; rykten talar om Shockwaves och Ratchets tysta kapplöpning av teknologisk infiltration av organiska system. Perversa kombinationer av kött och metall, utomjordisk teknologi inopererad i mänsklig vävnad. (Såna borde det också kunna vara ballt att spela)

Jag tänker lite trad-sandbox här. Det finns en värld, med fraktioner som vill saker, och rollpersonerna smack in the middle. Deras handlingar kan avgöra kriget, när det kommer...

krank

(Om jag tillåts dra en politisk paralell så vill jag ha lite känslan av Israel och Palestina; båda sidor gör ganska avskyvärda saker, det är ganska svårt att helhjärtat ställa sig bakom någon)

!Paxen

Swashbuckler
Låter skitbra, och jag gillar iden helt och fullt. Att det inte ska vara en renodlad gott mot ont tycker jag låter bra, åtminstone i den settingen du har planerat..

Anywho, en fråga: Människorna ser inte TF? Kan dom inte se för att TF gömmer sig, lr finns det någon annan anledning?

krank

Paxen said:
Låter skitbra, och jag gillar iden helt och fullt. Att det inte ska vara en renodlad gott mot ont tycker jag låter bra, åtminstone i den settingen du har planerat..

Anywho, en fråga: Människorna ser inte TF? Kan dom inte se för att TF gömmer sig, lr finns det någon annan anledning?
Min tanke är att Transformers ju faktiskt har sina fordonsformer av en anledning. Jag tänker mig att de framför allt jobbat "undercover" - det finns hemliga baser insprängda i berg och så, men "ute bland folk" är det bara bilar, kasettbandspelare etc. Man måste förvandla sig mycket mindre när man inte har kravet på sig att dels sälja in vilken cool leksak man är och dels berätta för nytillkomna läsare att man faktiskt är en transformer.

Regelrätta strider och slag brukar ingen vara intresserad av; det skulle kosta för mycket resurser och innebära att människorna fick alldeles för bra koll på dem, vilket skulle göra det svårare för båda sidor att infiltrera.

Klart varje seriöst lands militär har en hemlig forskning om saken, det finns såklart motsvarande Roswell etc där man snappat åt sig och tagit isär de invaderande robotarna. Det är dock inte saker som når ut till gemene man. Möjligen konspirationsteoretiker. Kanske läser man om robotfotspår i En Ding Ding Värld.

I originalserietidningen är ju autoboterna en nästan löjlig pastich på USA; Optimus Primes röda, blå och vita färger och hans amerikansk-fotboll-hjälm, deras samarbete med oljemagnaten Blackrock, "krig för att få fred", och så vidare. Som kontrast behöver man bara kolla på Megatrons hjälm och hans maktfullkomnliga, skrikiga gestalt för att se vart den inspirationen kommer; ett förlöjligat, avideologiserat och stereotypt nazityskland. En mycket tydlig ond-god konflikt, med amerikaner som självklara godingar. Man kan alltså absolut inte säga att originalet är särdeles opolitiskt; det ter sig bara så om man VILL se det så, eller om man ser just den världsbilden som så självklar att varje hot mot den betraktas som ett avvikande hot.

Det jag vill göra är som sagt att ta bort denna lite naiva världsbild och ersätta med något mer skitigt, lerigt, ideologiserat. Jag vill ge Autobots en obehaglig klang av 1984, åsiktskontroll, Fred Phelps och Vatikanen. Jag vill göra dem totalitära, med en egen moral de håller fast vid och envisas att andra också ska hålla fast vid. Jag vill göra decepticons mer sympatiska - men inte mycket. De ska inte heller vara några godingar. Det ska vara två sidor i ett utomjordiskt krig.

Sedan finns det massor av utrymme för allmänt nörderi: Oavsett om serienumren ska filas bort alldeles så kommer jag nog inte att kunna låta bli att hitta på balla saker om Primus och Unicron och hela mytologin bakom Transformers. jag öppnar settingen för homages till snart sagt alla klassiska komponenter; genom Ratchet/Shockwaves experiment (där jag ser båda lite som mengeles) skapas Headmasters, Powermasters, Weaponmasters, för att underlätta infoltration skapas Micromasters och Pretenders (där de senare då är människostora, inte jättar). Combiners av olika slag är en självklarhet.

Estetiskt tror jag att jag vill lägga mig närmare originalserien än filmerna; kanske låna delar av det distinkt utomjordiska hos vissa karaktärer i filmerna men definitivt inte låna några pruttskämt eller så, liksom.

(Nu när jag kollar upp vad Autocracy egentligen är, så passar faktiskt namnet Autocrats ganska bra på Autoboterna, frågan är fortfarande vad Decepticons kan tänkas få heta istället...)

krank

Regler...

Eh. Jag har ingen aning. Jag vill nog att det ska vara tradregler, för jag tycker sånt funkar bäst i en sandlådevärld.

Plus...
- Som SL vill jag vara en traditionell SL. Annars får jag tråkigt. Se på EB, det vill jag verkligen inte spelleda.
- Jag tycker att det är roligare när spelarna bryr sig om vad deras karaktärer bryr sig om utan att de gör det för att spelmekaniken uppmuntrar/tvingar dem till det.
- Jag är inte det minsta intresserad av Berättelsen här, så att säga.

Spontant behöver det vara ett ganska "komplett" rollspel. Det måste ha skalor som medger både robotar som förvandlar sig till rymdskepp och robotar som förvandlar sig till kasettband. Och människor. Och alla möjliga konstiga kombinationer (som weapon masters, headmasters, etc etc). Spontant tänker jag mig nåtslags pluginbaserat strömlinjeformat system, som kan byggas ut efter behov. Ett stridssystem som är snabbt, coolt men ändå har kvar viss realism och "tyngd" och dödlighet i sig. Inget socialt stridssystem, för såna tycker jag är aptråkiga.

Hade inte jag haft så oerhört svårt för ORE, d20, GURPS och BRP och de andra standardgrejerna så hade nån av dem säkerligen kunnat funka skitbra.

Det som ligger närmast tillhands är nästan ett fulmoddat GURPS Lite eller liknande. GURPS har så jäääääääävla många tillägg... Men samtidigt; fyra grundegenskaper och inte ens tillstymmelsen till spelbalans? Helst inte.

tull

Hero
krank said:
(Om jag tillåts dra en politisk paralell så vill jag ha lite känslan av Israel och Palestina; båda sidor gör ganska avskyvärda saker, det är ganska svårt att helhjärtat ställa sig bakom någon)

Fast jag skulle nog vilja se klassisk paladinisk goodhet mot klassisk mörk ondska. Att ändra på grundkonceptet till att bli en, båda sidor är lika dåliga tror jag är att förstöra mycket av grunden i transformers och känslan av "hjältar".

Tänk dig snarare autobots som USA i ww2 och decepticons som typ ehm, hitler.

krank

Herr Persson said:
Fast jag skulle nog vilja se klassisk paladinisk goodhet mot klassisk mörk ondska. Att ändra på grundkonceptet till att bli en, båda sidor är lika dåliga tror jag är att förstöra mycket av grunden i transformers och känslan av "hjältar".
Jag tycker å andra sidan att originalserietidningen är så bra just när man ser starka nyanser - när Grimlock är hyllan Autobotledare trots sina minst sagt hårdhänta policies, eller när den ändå någonstans mänsklige Scorponok styr Decepticons. Det är ju till och med han som går med på vapenvilan, alliansen mot Unicron mot slutet.

Det är nog anledningen till att jag så gärna spottar på den tecknade TV-serien; där finns ingen plats för nyanser, det är bara urtråkigt Gott mot Ont. Och sådant har jag ingen lust, tid eller ork med, i något medium. Och absolut inte i rollspel.

Herr Persson said:
Tänk dig snarare autobots som USA i ww2 och decepticons som typ ehm, hitler.
Nu tycker jag inte direkt att USA var några duvungar i WW2 heller, men det är faktiskt exakt den paralellen (som jag ju drar några inlägg upp) som jag vill bort från.

Det finns en hel del jag gillar i Transformers, men reducerandet av komplexa konflikter till Ont Vs Gott får det alltid att vända sig lite i magen på mig. Onda resp. Goda karaktärer är så inobomben tråkiga. varför ska jag bry mig om dem?

krank

Jag funderade lite kring det här med kampanj- och äventyrsuppslag. Jag funderar på vartifrån rollpersonerna kommer; jag vill ju att de helst ska vara "unaligned" från början. Kanske har de skickats som en extra hjälptrupp från Cybertron? Jag tänker mig att det ändå finns ganska få transformers, och att det knappast lullar runt så värst många "äventyrargrupper" i världen. Rollpersonerna blir lite av unikum. I ett nummer av den brittiska serien upptäcks en autobot som legat i sitt eget lilla rymdskepp skitlänge under en medeltida borg...

Vill man tvinga ihop gruppen från början kan man ju alltid göra dem som Combiners, alltså transformers som förutom sina egna altmodes också kan kombinera sig och forma en större robot.

Nå; jag tänker mig att båda sidorna är intresserade av de nytillkomna, de agerar lite "free agents" även om det nog kan hetta till ganska snart - båda sidor vill ha med de nya på sin sida, och blir ganska griniga om motståndarsidan får dem. Kan tänka mig en hel del uppdrag som handlar om att välja sida eller hitta lösning på specifika konflikter, att rädda folk från militärinstallationer, och så en massa infiltrationsuppdrag och typiska militäruppdrag (vakta X)...

Simon

Swashbuckler
Hej hopp, synd att det varit så få svar, hittills. Jag tycker att det är asfeta ideer du har här, framför allt som setting i sig självt. Jag är mycket osäker på om jag skulle vilja använda den i spel för egen del, men som sagt, asfet läsning och tankelek! Påminner lite om The Skywalker Paradigm som vänder upp och ned på vad som ligger bakom det som händer i SW-filmerna.

Krille

Super Moderator
Simon said:
Hej hopp, synd att det varit så få svar, hittills.
Jag skyller på att Transformers inte var ett favvokoncept till att börja med, och med tillägget i form av de nya filmerna är jag rätt ordentligt bortskrämd från varumärket.

krank

Krille said:
Jag skyller på att Transformers inte var ett favvokoncept till att börja med, och med tillägget i form av de nya filmerna är jag rätt ordentligt bortskrämd från varumärket.
Tja, hela grundtanken är byggd för att tilltala eller åtminstone diskuteras av såna som redan är bekanta med och helst fans av serietidningarna... Mycket av det jag skriver om combiners, powermasters och namn som starscream etc blir ju helt obegripligt om man inte redan är insatt.

Hade filmerna rensats från tafflig humor, så hade de varit riktigt OK, tycker jag. Snygga, schysst action, stora robotar som slåss och förvandlar sig. Allt man som TF-nostalgiker kan önska sig...

Tyvärr är målgruppen sorgligt liten. Gruppen "folk som gillade transformersserietidningen på 80-talet", ytterligare filtrerad med "folk som fortfarande gillar transformerstidningen", och sedan ytterligare minskad med filtret "folk som spelar rollspel"... Det blir inte många kvar, tror jag.

Särskilt inte om jag börjar dra ner det ytterligare genom att börja tala i skägget om nyare "homage"- stransformersserier som bygger på 80-talsserien med designer och karaktärer men som använder moderna tekniker och berättelsestuk... Det ska till mycket speciella nördar.

Så det är lugnt, jag visste redan från början att gensvaret skulle bli svalt =)

Ekorren

Warrior
Nördigt tufft koncept. Jag skäms lite för det, men jag gjorde en gång ett spelsystem av mangan Naruto (med ordentligt genomarbetat ninjafightingsystem) men gav upp projektet för att det fick mig att framstå som nördigare än vad jag är villig att stoltsera med. Kunde inte diskutera projektet med folk jag känner utan att de påpekade att den serien suger. Nu ligger filerna i en mapp på datorn, över 100 sidor, och jag låtsas att jag inte längre ibland funderar på hur kul det var att skriva på.

!Paxen

Swashbuckler
Ekorren said:
Nördigt tufft koncept. Jag skäms lite för det, men jag gjorde en gång ett spelsystem av mangan Naruto (med ordentligt genomarbetat ninjafightingsystem) men gav upp projektet för att det fick mig att framstå som nördigare än vad jag är villig att stoltsera med. Kunde inte diskutera projektet med folk jag känner utan att de påpekade att den serien suger. Nu ligger filerna i en mapp på datorn, över 100 sidor, och jag låtsas att jag inte längre ibland funderar på hur kul det var att skriva på.
Har aldrig förstått dealen med manga direkt.. Det enda som jag verkligen har gillat (På ett "Jag ser på det för att jag tycker det är coolt" sätt) är Van Hellsing. Men, Naruto har ju vissa kvaliteér, såsom fighting. Jag själv skulle nog kunna vara rätt på om det skulle vara ett coolt system.. SHOW US!!

Krank är förresten cool som klarar av att fortsätta med idéer.. Jag är en sån bitch som aldrig fullföljer mina projekt..

krank

Paxen said:
Krank är förresten cool som klarar av att fortsätta med idéer.. Jag är en sån bitch som aldrig fullföljer mina projekt..
Åja, nu ska du inte tro för stort om mig här. jag har slutfört en (1) rollspelsprodukt hittills. Jag har hinkvis med ofortsatta idéer.

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Paxen said:
Åja, nu ska du inte tro för stort om mig här. jag har slutfört en (1) rollspelsprodukt hittills. Jag har hinkvis med ofortsatta idéer.
Precis som krille säger: Det är inte alla som lyckas ens med det.

//Paxen- Krävs inte mycket för att bli en hjälte

krank

Dark Lotus said:
låter sweet ,har funderat på liknande ,har du funderat på combinde sysstem ifrån g1-g2? x)
Jag har knappt alls funderat på system ännu, det enda jag kommit på där är vilken sorts system jag vill ha: Minimalistiaskt, traditionellt, flexibelt. Jag tror inte på något Eonmonstrum (eller Gurpsmonstrum, eller HERO system-monstrum) till regelsystem.

krank

Eftersom det här är min tråd och jag gör vad jag vill med den, så tänkte jag dumpa allt möjligt som ger eller har gett mig inspiration till mitt TF-rollspel här...

Här är till exempel en trailer för ett transformersspel som är på väg. De har massor med energivapen, men förutom det så gillar jag estetiken skarpt; mer en uppdatering av det gamla än Michael Bays insektifiering.

Nog för att jag inte har något emot insektifiering i sig, men den här trailern visar hur det kan vara modernt, snyggt - och ändå inte insektoidt.

Om jag skulle välja en estetik så skulle den ligga nånstans mellan filmerna och War for Cybertron. Designmässigt alltså, den mer töntiga humordelen från filmerna får gärna ruttna i en byrålåda. Synd att de tog såna apsnygga designs och gjorde prutthumor av dem...

krank

En grej jag gillade med Infiltration var att i den serien sågs jorden som något av en avkrok i ett större galaktiskt krig mellan autobots och decepticons. De var också ganska nyanlända; Decepticons snor världar genom att först skicka en landningsstyrka och så ta över hela skiten efter att man scoutat och så. och autobots försöker hindra dem.

Megatron gör flera referenser till "The Imperium". Ballt som tusan.

Jag har också för mig att det här är en av de får inkarnationerna av prime där han faktiskt egentligen inte bryr sig så mycket om människorna; de ska väl i teorin skyddas, men det primära är att det strategiska värdet i jorden, att den inte faller i decepticons' händer.

Jag vill inte rippa det här rakt av, det passar inte i min idé helt och hållet, men det är ballt. Boprde nog köpa den här miniserien vid tillfälle.

Infiltration på wikipedia