Transformersrollspelet – farhågor och förhoppningar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
OK, så det är ett Transformersrollspel på G. Jag kommer såklart att köpa det, men jag tror tyvärr inte att det kommer att bli bra. Inte utifrån vad jag hört om samma företags Power Rangers-spel.

Här är vad jag tror att grundboken kommer att vara:
  • Klasser för typ "såna som blir en bil", "såna som blir ett flygplan", "combiners", olika storlekar etc.
  • Feats för specialförmågor typ illusioner och sånt.
  • Detaljerade regler för transformering, och man har separata stats i sin alternativa form.
  • Levels
  • 5e-aktigt stridssystem.
  • Stats för kända transformers.
  • En sammanfatting av Cyberverse och/eller War for Cybertron-varianterna av TF-världen. Väldigt lite fokus på spelbarhet, mer som att läsa på wikipedia.
  • Ett dödstråkigt, linjärt exempeläventyr. Där minst varannan "scen" är en strid.
  • Max en sida om att bygga äventyr. kanske två, om de har med tips för hur man gör strider mer spännande.
Så med andra ord, 5E med serienumren avfilade, ett gäng extra tråkiga regler, inget matnyttigt alls vad gäller värld eller äventyrsbygge. Med lite tur en del snygga illustrationer, men mer sannolikt mestadels Cyberverse-grejer.

Här är vad jag skulle vilja ha av ett Transformersrollspel:
  • Ett väldigt lättviktigt regelsystem utan klasser, där man kunde pussla ihop förmågor och egenskaper ganska fritt. Extremt lättviktig grund, inte speciellt många specialregler.
  • Utgå från IDW-tidslinjen; den är ju den mest utvecklade och bäst beskrivna. Ge sedan ut tilläggsböcker för att spela i G1, Bayverse, Beast Wars och så vidare.
    • Eller nu när jag tänker efter: I grundboken ska det nog mest vara pusselbitar och ett riktigt solitt kapitel om att bygga sin egen kontinuitet. Kanske med IDW eller nåt som exempel. För på samma sätt som Buffyrollspelet nog blir bäst om man helt ignorerar kanon så tror jag man får mer roligt i Transformers om man inte bryr sig om kanon och etablerad tidslinje. Rollpersonerna kanske är de första Transformers som möter det moderna samhället på jorden – vore inte det coolt? Clean slate, men med möjlighet att dra in ekon av saker som hänt i andra tidslinjer.
  • Fokus på jorden i grundboken, men vara väldigt öppen med att rymd-nonsens a' Lost Light också är en del av settingen.
  • Ett snabbt stridssystem som mer fokuserar på drama än taktik.
  • Ett gediget kapitel om att skapa intressanta äventyr som är minst lika mycket såpa och intriger som strid. Helst mer. IDW visade att såpa och intriger funkar utmärkt som stomme för Transformers. Kanske också en del utredning/undersökning, men det är nog mest för att jag själv gillar det än för att det har så värst mycket basis i originalmedia.
  • Ett exempeläventyr som ger en ny twist på något, nyanserar bilden av decepticons, eller något. Kanske vill en decepticon genuint gå över till autobot-sidan?
Nu vet jag att Venn-diagrammet över transformers-fans och rollspelare i sverige kanske inte har så stort överlapp, men jag ville mest skriva av mig.

För egen del är jag ju gammalt G1-fan som hyrde VHS:er och läste Marvel-tidningen som barn, och som senare gillat det mesta – undantaget Robots in Disguise (2015), Cyberverse och Beast Wars (inte för att jag är en "trukk not munky"-snubbe utan för att datoranimationen helt enkelt är för ful för mig). Jag gillar både G1 och Bayverse, liksom.