Den färdiga versionen av TransNet (bortsett från det som står i gamla Hardware) kommer att så i nya Hardware (samt förmodligen extra info i Neotech America). Jag kan försöka ge en lite luddig bild av hur jag ser det, så får vi se om det är så TransNet faktiskt slutar i modulen..
TransNet är inte globalt; det finns tyvärr (som alltid) olika standarder. Foggmock nämner att det borde vara samma standard tack vare megaföretagen...snarare är det tvärtom. Tack vare megaföretagen har flera standarder dykt upp, men de har tvingats bli mer eller mindre kompatibla.
I stort så kan man säga att TransNet i en eller annan form finns i alla modernare storstäder i världen. Paris, New York, Bombay, Tananarive, etc. Anledningen att de finns främst i städerna är att TransNet egentligen bara är ekonomiskt gångbart (genom att öka trafikeffektiviteten) i stadsområden. Trots det har ett flertal länder infört systemen på nationell nivå, med olika täckningsgrader. Tekniken finns för att täcka hela jorden om man så vill, men det finns helt enkelt ingen vits att göra det. I Europa täcks i praktiken alla tätorter, samt alla större vägar mellan dessa. Den kvarvarande landsbygden, särskilt i östra Europa, har dock inget TransNet. Skandinavien har ungefär samma system.
I USA har man lite olika standarder, och det är itne heller som i Europa lag på att ha TransNet-utrustade fordon överallt. New England har samma system som Europa, men i Federationen har systemet bara täckning i de större städerna, och det är dessutom fullt laglgit att köra utan. Där anses det alltså bara vara ett hjälpmedel. Och så vidare. I Asien är det också abra storstäderna som har TransNet-system, och det varierar mellan länder och städer om det är lag på att ha det installerat.
Nu till ditt lilla scenario. Du reser med en europeisk bil med TransNet till en Asiatisk storstad. För det första, en bit ut på havet (ganska kort bit dessutom) kommer färddatorn meddela att den inte har kontakt med nätet. Inte mycket att göra åt, tycker den. Av säkerhetsskäl går förstås fordonet alldeles utmärkt att köra utan fungerande TransNet. Sedan kommer inte mycket alls hända under hela båtresan, förrän du ska köra i land i staden i Asien. Sedan kan man tänka sig att de finns olika metoder. Om systemet är kompatibelt (vilket ju kan bero på vilken stad man åkte till) är det bara att köra av från båten och in i staden. Är systemen något sånär kompatibla så kan du köra dit och deras nätverk kommer att identifera dig som en utländsk bil, men du kommer inte att kunna utnyttja färddatorn till mycket. Är de inte alls kompatibla får man köpa, hyra eller låna en temporär sändare som man fäster på exempelvis innerrutan och kopplar till sin färddator;en adapter helt enkelt.
Nu, vad "bryr" sig TransNet om? I allmänhet inte så värst mycket, så länge du inte är efterlyst av polisen. TransNet är nämligen ett superbt sätt att ta reda på brottslingar; man kan följa deras väg genom staden i realtid, man kan kolla vart alla fordon varit de senaste veckorna, etc. Mycket användbart. Men TransNet gör inte så värst mycket för att hitta förbrytare. Tekniken finns för att rapportera det mesta, och i allmänhet lär det fungera så att TransNet bara meddelar personal om något dåligt sker upprepade gånger, eller är särskilt allvarligt. Det vill säga, om transpondern inte sänder till nätverket och inte dyker upp igen snart så loggar TransNet det som en varning, men förmodligen komemr det inte att meddela personal. Sker en trafiköverseelse flera gånger meddelas polis. Sker ett trafikbrott meddelas polis omedelbart. Upptäcks (med andra sensorer) ett fordon som kör omkring utan TransNet så kommer polis att meddelas. Observera att detta är bara ett problem (och då ett rejält stort problem) i länder där alla måste ha TransNet. Det kan nämligen bli stora trafikproblem om oregistrerade fordon kör omkring och förstör hela systemet som försöker undvika köer. Observera även att olika fordon har olika system för att hindra sina ägare från att göra dumheter. De flesta fordon har exempelvis automatiska inbromsningar om framförvarande fordon bromsar snabbt, de har ofta spärrar för att köra för snabbt och kommer om inte annat högljutt klaga på föraren för alla övertramp som görs, inklusive att köra vårdslöst i vänsterkurvor
Lite snabbt; hur kommer man då undan från TransNet? Förutsatt att du prompt ska åka med en bil som har TransNet så kan man göra tre saker: hacka / modifiera enheten för att lura nätverket, förstöra enheten, ta sig utanför polisen och / eller TransNet:s räckvidd. Att hacka eller lura nätverket går alldeles utmärkt, det är bara dyrt och svårt. Antingen åker man till en mindre nogräknad verkstad som för ett par tusen Euro kan mixtra med transpondern, eller så ber man en hacker installera lite programvara på färddatorn som lurar systemet. Dessa lösningar gör att man kan köra hem i godan ro från bankrånet, men ju längre tid man har ett modifiera system påkopplat, dessto större risk att något säkerhetssystem inom TransNet upptäcker att någon fuskar.
Man kunde även förstöre enheten. Detta har dock gjorts så svårt som möjligt, främst med anledning att TransNet skall fungera även efter trafikolyckor. Det innebär att TransNets "hjärna" sitter långt in i motorblocket, och man måste veta vart man ska rikta hagelbrakaren för att få stopp på systemet. Nackdelen med förstörelsen är ju dels bilens egna varningssystem som kan få spatt när färddatorn pajar, eller så upptäcker TransNet ett oregistrerat fordon och kallar in hela stadens trafikpolis. Å andra sidan "får" man köra hur fort man vill när TransNet pajat, så då kan man ju fly.
Sista metoden är ju att helt enkelt antingen åka rakt ut i bushen, eller in i slummen. Den försa kräver ju ett mer eller mindre terrängående fordon, det andra kräver inte så mycekt mer än att man hinner före polisen. Väl inne i slummen lär polisen vara mindre benägen att leta efter en, och flera stadsdelar i de större städerna har faktiskt inga fungerade TransNet-system på grund av skadegörelse och reparatörer / installatörer som inte vågar gå in i områdena.
Det blev en del text, och det är säkert osammanhängande, men jag hoppas det klarade upp en del. Och, jag reserverar mig för ändringar inför nya Hardware
/RipperDoc - pust