Nekromanti Trasig telefon: betala självrisk eller köpa ny?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag gillar inte att köpa dyra prylar till mig själv, men i våras gick jag och gjorde det. Jag tyckte nämligen att jag ville ha en telefon med en bra kamera, och man får inte en bra kamera om den inte har bra allt annat också ungefär.

Den höll i fyra månader. Nu har den oförklarligt en spricka i displayen, under skyddsglaset. Sony tycker inte att det är ett garantiärende eftersom en spricka är tecken på yttre åverkan. Nu är jag irrationellt bitter över det här eftersom jag troligtvis måste betala självrisken på försäkringen, 1500kr, för att få den reparerad. Så en dyr telefon blir ännu dyrare, trots att den hanterats varsammare än alla mina skräptelefoner genom åren.

Nu funderar jag på att köpa billigare lur från Kina istället för att betala självrisken. Det är ju egentligen bara kameran jag bryr mig någorlunda om däremot och en bra kamera får man inte billigare därifrån heller egentligen. Men för under tusenlappen skulle jag kunna få en telefon som är lagom stor (4,5" ung.) och har hyffsade specifikationer i allmänhet. Kameran skulle då vara på 13MP, att jämföra med de 20MP den trasiga telefonen har. Den billigare luren skulle heller inte kunna filma i HD (vilket jag iofs inte brytt mig om hittills).

Vad göra? Å ena sidan vill jag ha tillbaka min bra telefon, men å andra sidan skulle jag nog bli ännu mer bitter om den pajade igen inom kort. En billig telefon skulle jag inte bli lika sentimental över. Är 13 MP en okej bildkvalitet i regel? Jag vet att det inte bara är megapixlar som har betydelse, så ni får gärna berätta om era egna erfarenheter och slutsatser.

Snow

Swashbuckler
Megapixel har väldigt lite med bildkvalitet att göra. På den gamla goda tiden hade jag en kamera med 3 MP och den var helt ok. Det funkade att trycka upp i A4 om man inte var allt för kräsen. Vad sensorn klarar säger egentligen inte så mycket om upplösningen. Tänk att du flottar ner linsen, får du 13 effektiva megapixlar då? På samma sätt, tänk att linsen är repad eller dåligt tillverkad. Den riktiga upplösningen begränsas alltså av linsen. Du kan få suddiga bilder med väldigt många pixlar. :-/

Jämför istället bilder tagna med kamerorna. Hitta på nätet. Leta efter bilder tagna inomhus. Vem som helst kan bygga en kamera som tar bra bilder utomhus i bra ljus. Men inomhus får sämre kameror det lite knepigare (för att det är mörkare). Givetvis samma på natten. Även om du tycker att du ser hyfsat väl inomhus är det stor skillnad på vad kameran ser. Bilderna blir suddigare och grynigare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det går inte bara att lämna till nån telefonreparatör, då? Det finns ju en del firmor som försörjer sig på just sånt, numer. Bytte glas i min gamla Galaxy S2 via sån service. Osäker på vad man kan göra när det är själva displayen som gått åt fanders, dock.

Att döma av vad jag fick när jag köpte en Galaxy Trend så får jag väl säga att det är rätt svårt att få en telefon med bra kamera och som inte är så seg att varje användning är en plåga för under tusenlappen. Trend ligger på 900 och Samsung brukar (enligt min erfarenhet) göra okej grejer, men det här är det segaste jag någonsin använt. Det kan dröja upp till en minut mellan pet och att något händer. Och kameran är extremt undermålig, snudd på oanvändbar.

Så jag skulle nog tänkt att "äh, 1500:- skulle jag ju ändå fått betala för en okej telefon, så då kan jag lika gärna lägga 1500 på en riktigt bra".

Över sisådär en 8mp slutar jag kolla på megapixlar på kameran överhuvudtaget, och som Snow säger: Kolla andras bilder tagna med kameran.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om jag lämnar in det för reparation kommer det kosta 1499, minst. Plus de 345 jag kommer få betala Telia/Telecare för att de ens tittat på den. Mitt försäkringsbolag har en reparatör i stan och de har gått med på att låta de 345 kr för "diagnosen" ingå i reparationspriset. Dvs jag kommer få betala 1500 kr för självrisken.

Jag har insett nu när jag sovit på det att det mest ekonomiskt försvarbara är att betala självrisken och få den reparerad. Men det suger verkligen. Jag som brukar lägga i snitt 1000 kr på en telefon kommer då att ha betalat 5200 kr för den här, och sen jag köpte den har den varit hos reparatören nästan 25% av tiden för att jag bråkat om att jag vill ha det på garantin. Det som innan den pajade var det bästa telefonköp jag gjort har ganska snabbt förvandlats till en otroligt dålig upplevelse, helt enkelt. De där pengarna till självrisken hade jag kunnat göra mycket roligare saker med :(

Jarl

Hero
Ville bara sälla mig till de som pratar om kameror och megapixlar. Det enda sättet att få reda på om en mobilkamera är bra är att läsa tester om dem, där man kan jämföra med andra modeller. Specifikationer säger nästan ingenting. Mobiler är så små att det går inte rent fysiskt att få in bra sensorer och optik i dem. Därför måste allt kompenseras med mjukvara. Många 20+ megapixelkameror ger inte mer detaljerade bilder än 13MP, eftersom brusreduceringen som måste göras smetar ut detaljer. Särskilt Sony har väldigt aggressiv brusreducering som tar bort väldigt mycket detaljer, speciellt i dåligt ljus (men även, tyvärr, i fullt dagsljus).

Den antagligen bästa mobilkameran totalt sett just nu är den i iPhone 6 plus, och den är på 8MP. Men kombinationen av bra grund med sensor och lins, samt enorm prestanda att korrigera brister mjukvarumässigt gör att den slår de flesta mobiler med långt fler megapixlar. Så det är rätt mycket vad man gör med specifikationerna, inte specifikationerna i sig som avgör.

Tyvärr är det, som du upptäckt, att det är bara topptelefonerna som har bra kameror; de billiga modellerna ligger ofta flera generationer efter...

Troberg

Sinister eater
Det finns småfirmor som lagar rätt så billigt, så det kan vara värt att kolla upp.

Sedan håller jag med dem som säger att megapixlar inte är så viktigt.

* Lins: En riktig kamera har en stor glaslins, som dels tar in mycket mer ljus, dels är tillverkar med högre precision (och dessutom består av fler linser som samverkar för att garantera minimala ljusskillnader över bilden, jämn färgåtergivning och minimal distorsion), En telefonkamera har en enda pytteliten plastlins. Det ger mörkare bilder, längre slutartider (dvs suddigare bilder, speciellt som en telefon inte är gjord för att hållas stadigt när man trycker av), diverse distorsioner (ta tex en bild av en dörröppning, och se hur kanterna tenderar att böja sig) samt bilder som oftast är lite mörkare i kanterna.

* Sensor. En riktig kamera har en sensor som normalt sett är 20 mm eller större på bredden (och proportionell storlek på höjden), de bättre kamerorna har 36 mm. En telefon har en sensor som är, på sin höjd, ett par millimeter. Det gör att alla pixlarna blir tätare packade. Detta ger flera problem. Det ställe mycket större krav på linsen, eftersom även små fel gör att mycket ljus hamnar på fel pixlar (se lins ovan). Det ger också överhörning mellan pixlarna, vilket ger brus och en oskarp bild. Sensorn är också gjord med en billigare teknik, så mätnoggrannheten i varje enskild pixel är mycket sämre.

Sammantaget så skulle jag säga så här: En telefon duger som kamera enligt principen "ibland är bästa kameran den man har med sig", men den är inte bra nog för att ersätta en riktig kamera. Detta kommer inte att ändras inom en överskådlig framtid, eftersom det är fysiken som sätter begränsningarna. En liten lins kan inte prestera så bra. Detta kan man, om man är road av sådant, räkna på, för det finns formler för att räkna på hur stor lins man behöver för att nå en viss kvalitet. Det är tex det som gör att teleskop måste vara så stora (om jag minns rätt så har det med ljusets våglängd att göra, men citera mig inte på det).

Så, skaffa en telefon med OK kamera, men stirra dig inte blind på pixlarna. Även om luren kanske kan ta bilder med massor av megapixlar, så är kvaliteten sådan att det egentligen kanske motsvarar en kamera på 1 MP, kanske 2 MP om man har tur. Prova att zooma in riktigt långt i en bild tagen med en bra systemkamera och en tagen med en telefon, tex vid en skarp kant i bilden. Titta vilken skillnad det är, systemkameran har mycket mer skärpa vid samma inzoomning, medan telefonens bild ser ut som ett könsorgan i en japansk porrfilm.

Överväg också att köpa en kamera som komplement. Även en billig kompaktkamera tar mycket bättre bilder än en telefon, och är inte större än att man kan förvara den i jackfickan. Vissa minnen vill man helt enkelt ha riktigt bra.