Nekromanti Trauma när man förlorar kroppsdelar

Skrynkelberg

Veteran
Okej, jag är helt ny på det här forumet, så ni får ursäkta om det här har frågats femhundra biljoner gånger förut...

...men får man verkligen trauma när ens kroppsdelar kapas av? Jag får medge att jag inte riktigt har förstått vad trauma är, men så vitt jag vet borde man inte dö av att få en hand avkapad, om man inte får en chock (det är kanske det som är trauma?) eller blöder ihjäl efteråt. För man amputerar ju till exempel folks tår och liknande vid kallbrand, och så länge ingreppet utförs på rätt sätt (d.v.s. att såret inte infekteras och att man stoppar blodflödet snabbt) så bör man väl inte kunna dö av det?

Borde man förresten kunna dö av slag i kroppsdelar (förutom kanske av chocken och blodförlusten)? Om ett slag genomborrar magen kan man vara ganska säker på att dö inom kort på grund av att allehanda livsviktiga organ spräcks, men jag kan inte tänka mig att det finns något livsnödvändigt i en arm.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Jake Steele

Warrior
Trauma är väl vävnadsskada. Men det är helt rikigt att man kan få för mycket skada av att bli träffad i en arm eller ett ben. I N2 så ordnades det och jag skulle tro detsamma om Eon2.

Men om du kollar på nuffrorna så får man inte så mycket Trauma om en hand faller av. Om det är den enda skadan och blödningen stoppas kommer RPn nog överleva.

_öRn

Krille

Super Moderator
"För man amputerar ju till exempel folks tår och liknande vid kallbrand, och så länge ingreppet utförs på rätt sätt (d.v.s. att såret inte infekteras och att man stoppar blodflödet snabbt) så bör man väl inte kunna dö av det?"

Jag är inte utbildad kirurg, men en sak kan jag säga om amputationer: att kapa av tår genom att mosa foten med en stridsklubba är inte "rätt sätt" - det är ohygieniskt, blodigt, smärtsamt och snittytorna bara vrålar "kom och ge mig ärrbildning!" om de över huvud taget får chansen att läka ihop igen.

Vi talar pre-anestetik, pre-antibiotika, pre-autoklav och pre-ordentlig läkarutbildning här. Man kapar av en arm eller ett ben när man är desperat och det visat sig att böner och åderlåtning inte funkar. Verktygen som läkaren använder är marginellt mer skonsamma än de verktyg som orsakar orsaken till amputationen. Smärtstillande medel och desinfektionsmedel finns bara i formen alkohol (och jag undrar om en del av det inte hamnar i kirurgen också), och den praktiska användningen av antibiotika är än så länge begränsat till att göra grönmögelost. Jag skulle snarare bli positivt överraskad om någon överlevde en amputation med de förutsättningarna.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Jake Steele

Warrior
Fältskärers snitttid på amputation: 20 sek. men då följde ofta fingrarna på den som höll i benet också med.

När Armfelts karoliner kom ner från berget var det många som hade förfrusit lemmar, fältskären stod vid sågbocken och körde en löpande band princip.

Eftersom stugan var full så lade man de som blivit amputerade i det varma stallet. Tyvärr hade man ingen kunskap om bakterier eller att de frodas i varm gödselrik miljö såsom stall. Undrar hur många procent av de som blev amputerade som fick en sjujäklans infektion.

"För man amputerar ju till exempel folks tår och liknande vid kallbrand, och så länge ingreppet utförs på rätt sätt (d.v.s. att såret inte infekteras och att man stoppar blodflödet snabbt) så bör man väl inte kunna dö av det?"

Amputera tår går väl ann, jag skulle tro att de flesta kirurger, barberare i Mundana har måsta gjort det någon gång. Många som har diabetes måste amputera tår så...

Men för att undvika infektion så måste man vara väldigt ren under alla ingrepp varesig det är amputationer eller operera tarmar. Jag skulle säga att en "ren" (inte steril) operation ser ut ungefär så här:
Patientens kläder och rustning har flyttats från kroppsdelen och sårområdet tvättats, helst i sprit.
Instrumeneten badas i läkarsprit just före andvänding och förvaras i en sprittvättad behållare.
Operatörernas händer och underarmar är bara och tvättade inklusive smutsen under naglarna.
Operatörerna har rena förkläden, patienten ligger på ett rent lakan eller liknande. (Med rena menar jag nytvättat, aldrig använt eller likvärdigt)
Eventuella förband, handukar eller torklappar som används är rena.
Patienten återhämtar sig i en ren, lössfri säng.

Med de här åtgärderna kan man undvika de största riskerna gällande infektion. Det är bara cirefaliska läkare som har denna kunskap. Övriga har man tur om de rengör instrumenten före användning och att de har tvättat händerna.

_öRn

Skrynkelberg

Veteran
Men jag tycker ändå att det är alldeles för lätt att dö när man får slag i extremiteter (stavade jag det rätt nu?). Ett exempel: (Det här har faktiskt hänt)

På en bar någonstans i Consaber råkade en spelare (Thism-alv) i bråk med en illasinnad dvärg med en stor Krell-Kharz. Det blev en långvarig strid med hugg och parad, hugg och parad, tills tillslut en annan spelare, en liten missla till på köpet, gjorde slut på dvärgen. Genom att sticka en dolk i låret på honom. Han dog omedelbart (en jädra massa OB där).

Jag vet inte, men det verkar lite orimligt. Dessutom är det tråkigt när folk dör sådär med en gång. Visserligen kunde jag i egenskap av SL ha sagt "nej, han dör inte, för det vore alldeles för orimligt och dessutom tråkigt" men då skulle spelarna bara ha hoppat på mig och tjatat.

Är det ingenting man kan göra åt det här? Eller fixas det också i EON 2?