Nekromanti Trauma?

Kanturi

Swordsman
Jag undrar lite saker om dödsslagen(inte samma som den tidigare tråden av Sauron90):

Om en rp eller slp får typ 21 i Trauma(skadetålighet 7) så blir det ju ob2t6 mot chockvärde, när detta sedan sjunker till ob1t6, skall jag då slå ett till dödsslag för att se om denna dör sju timmar senare liksom? det är väl så på blödning iaf?

//Kanturi, vill veta utan några taskiga kommentarer...

Dracohoribilis

Warrior
jag brukar inte låta det behövas, klarar man skadan ska man ju inte behöva dö av läkningen...
min åsikt... men sen så vet man ju inte hur personen ligger till också, om man e super skadad och får en magisk läkning bör man ju inte dö för att man gick från 4t till 2 direkt, vore skumt... :gremsmirk:

Gastono

Hero
Håller med de andra, bara dödsslag vid försvårning eller ifall man har haft t.ex trauma väldigt länge (man kan bara ligga och stöna med en dolk i magen i flera dygn på TV :gremsmile:).

Hjalle

Swashbuckler
Jag brukade köra utan Dödsslag vid svårighetsminskning, men nu kom jag på att det var jävligt ballt. För då kan man dö efter några dagar, vilket är jättecoolt. :)

-Hjalle, har skådat ljuset.

Kanturi

Swordsman
men det är la så på blödning va? att man kan dö efter ett par timmar, vore ju nprmalt iaf..

Dracohoribilis

Warrior
njae, blödningen dör man av rätt omgående, du blöder ju varje runda, de e ju det du dör av, ligger du avtuppad med en låg blödning kan du dö, men eftersom den avtar smått så dör du inte så lätt utav den... typ

Hjalle

Swashbuckler
Jupp. :)

Sedan att man i regel inte missar ett Dödsslag på Ob1T6, inte måste slå dödsslag om det är i armar och ben och ofta har fått en ganska allvarlig skada om nivån ligger på Ob2T6 från början är förstås bara inom parentes.

Archelon

Veteran
Jag brukade köra utan Dödsslag vid svårighetsminskning, men nu kom jag på att det var jävligt ballt. För då kan man dö efter några dagar, vilket är jättecoolt. :)
Instämmer, det är rätt fräckt faktist. Hehe, stackars spelare som kommer dö några procent oftare nu.

Staffan

Myrmidon
Jag har inte böckerna här, men om jag minns rätt så slår man döds-/chockslag om man får nya kryss trauma, smärta, eller blodförlust. Eventuellt slår man bara för nya blodförlustkryss om man ökar svårigheten, jag minns inte riktigt.

Honken

Hero
Jag kan tycka...

Om en rp eller slp får typ 21 i Trauma(skadetålighet 7) så blir det ju ob2t6 mot chockvärde, när detta sedan sjunker till ob1t6, skall jag då slå ett till dödsslag för att se om denna dör sju timmar senare liksom? det är väl så på blödning iaf?

...att om spelaren börjar hela sina trauma och blodförlust ska de inte behöva slå några slag, såren anses stabiliserade. Om de inte de på något sätt börjar få skada igen, antingen genom infekterat sår, eller fumlat första hjälpen slag.

/Honken

Gastono

Hero
Hmm, nya funderingar...

Har ni övervägt att köra blödning eller kanske till och med fler (trauma och smärta också) utan OBT6 utan bara med T6'or.

Kanske lite löjligt om man skulle ha otur och dö efter ett pyttelitet sår på OB1T6 även om man är jättestor.

Dracohoribilis

Warrior
Re: Hmm, nya funderingar...

nej man får ju tänka på varför en skada av ob1t6 de e ju som om det vore ödet för rollpersonen att dö där, skadan var ju allvarligare än den såg ut... därför han dog

Gastono

Hero
Re: Hmm, nya funderingar...

Jo, det stämmer.
Men i alla fall, det kan ju vara något absurt litet som fick ganska stor skada men fortfarande långt ifrån livshotande.
SL för ju en bra beskrivning av hurdan skadan är från boken och förmedlar sedan spelarna vad de ser, hör och känner och det känns därför som att även SL kan bli lite "lurad" av det.
SL gör ju som SL vill så han kan ju säga "ähh du klarade dig precis" utan att spelaren vet att sin rp egentligen dog.

Utvägen för SL att säga "det blev många tärningar" försvinner men trots det så känns det som T6'or kanske ligger lite nära till hands.