Nekromanti Trauma

Darkblazer

Veteran
Jag tänkte på en grej häromdagen:

Om en besvärjelse innehåller effekten "Trauma" men inte
"Smärta" så ger besvärjelsen alltså bara Trauma.
Men om det helt plötsligt öppnas ett sår på kroppen, gör det inte ont då? Det är ju klart att det gör ont men rent
rent statistiskt så märks ju inte det. Borde det inte istället för effekten "Trauma" finnas en effekt som heter "Skada"?

Flash Back

Warrior
Man kan ju se det som såhär: när man skadar någon med ett vapen är det ju skadan som gör ont utan själva hugget eller sticket. Om man kastar en besvärjelse så finns skadan bara där direkt, och då ger den inte upphov till samma smärta.

Eller så kan man se det som så att eftersom smärtan oftast försvinner tidigare än trauman så är det ju fullt möjligt med trauma utan smärta.

Det finns ju även vanliga extraskador som enbart ger Trauma: se Hjärna och Strupe.

Mina förklaringar är lite luddiga, jag är väldigt trött nu bara =).

Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>

Mederian

Warrior
Om en besvärjelse innehåller effekten "Trauma" men inte
"Smärta" så ger besvärjelsen alltså bara Trauma. Men om det helt plötsligt öppnas ett sår på kroppen, gör det inte ont då? Det är ju klart att det gör ont men rent rent statistiskt så märks ju inte det. Borde det inte istället för effekten "Trauma" finnas en effekt som heter "Skada"?

När du får ett hugg är det ju smärtan som gör ont, medan trauman representerar skadan på kroppen. Du kan därför inte dö av smärta (undantagsvis då hjärtat stannar vilket nog inte är inräknat i Eons regler), utan bara av trauma. Du kan alltså få en massa trauma som du inte märker förrän du svimmar eller dör.

Sen är jag inte helt övertygad om att det måste öppnas ett sår bara för att du slänger effekten trauma, varför inte se det som en inre blödning eller något liknande?

/Mederian

Ifall man gör en sådan besvärjelse så dör köttet. Alltså ser det väldigt äckligt ut men det känns inte. Snarare känner man inte den delen av kroppen alls. Ex kan du slå var du träffar för att se hur kroppen ser ut. Om du träffar ansiktet så sjunker kinderna in och om du träffar armen så blir den blek och skrumpig. Om du spelat chronopia någon gång så kan du tänka dig en tempelherre... En nekromantiker ser ibland ut som ett rutnande lik bara för att han okontrollerat dissiperat lite nekrotropi...

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Helmgast
Men det är ju som om den förruttnade kroppsdelen i fråga blir bedövad, och då känns det ju inte. Däremot så syns det. Dessutom låter effkten "skada" väldigt fjantigt och inte särskilt EON. Fast vill du att det ska göra ont med "trauma", så lägg till en poäng smärta per filament. Fast helst inte. Tänk på regel nr 1.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.