Traveller MG2E - Trouble in the Trojan Reach

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
Det här är dels en krönika av ett egenkomponerat äventyr, dels ett sätt att försöka lära sig Mongoose Traveller 2nd Edition. Jag har varit sugen på att pröva Traveller så länge jag kan komma ihåg, och köpte Marc Miller's Traveller (T4) någon gång efter att det släpptes 1996.

Samtidigt som jag skriver om vad som händer i äventyret, kommer jag noggrant att beskriva reglerna och hur de påverkar karaktärerna. Särskilt noggrann kommer jag vara när någon ny regel dyker upp. Detta för att jag själv ska banka in dem i mitt huvud, men även för att ni ska kunna läsa hur spelet fungerar.


KARAKTÄR 1 OCH BAKGRUND: CORBEN MONROE

I Traveller skapas karaktärerna (och deras bakgrund) i ett slags mini-game där man vanligtvis startar när man är 18 år gammal och försöker klara sig genom sin utbildning och karriär genom olika svåra slag för sina grundfärdigheter (i 4-årsperioder). Du kan bestämma vem du är upp till dess att du fyllt 18 och du kan välja vilka yrken du vill pröva på, men därefter är det inte säkert att allt blir som du vill. Precis som i verkliga livet! Slag för hur bra du klarar dig och vad som händer under ditt liv kan tvinga din karaktär att ta helt nya vägar. Detta är ett ganska annorlunda sätt att skapa karaktär mot de flesta andra rollspel, men även fast karaktären inte alltid blir exakt det man hade planerat så är det ändå en lustfylld process.


CHARACTERISTICS

Characteristics slås med 2D6. Karaktärerna får använda ”Boon Dice Method” från Traveller Companion. Där slår man 3D istället för 2D på två av slagen för Characteristics. De ska även ta med ”Luck” som är ett alternativ från Traveller Companion.

Slag:
6, 1 = 7
3, 4 = 7
4, 2 = 6
6, 3 = 9
6, 6 = 12
5, 2, 6 = 11
5, 5, 6 = 11

Corben Monroe ska bli en Rouge (Pirat), så det är viktigt att satsa på Dexterity och Intellect. Han ska vara en naturlig ledartyp, en charmig lögnare och duktig gunslinger, så Corben sätter ut sina slag så här (inom parentes står vilka tärningsmodifikationer ”DM” som gäller och som i spel används som modifikationer för alla slag):

Strength: 6 (0)
Dexterity: 12 (+2)
Endurance: 9 (+1)
Intellect: 11 (+1)
Education: 7 (0)
Social: 11 (+1)
Luck: 7 (0)


BACKGROUND SKILLS

Med tanke på Corbens Social kommer han från en förmögen och inflytelserik familj. Han är född och uppväxt på planeten Tobia i Tobiasektorn i The Trojan Reach, en planet som är täckt av en enda stor, högteknologisk stad. Tobiasektorn styrs av en hertig som alla adelsfamiljer i sektorn är besläktade med, även så Corbens familj. Corben är dock det svarta fåret i familjen, och har slösat bort sin ungdom och utbildning på att roa sig.

Han får välja 3 background skills (Edu DM +3) som börjar på 0 (grundläggande kunskap). Corben väljer 3 skills som speglar hans bakgrund där han brytt sig om sitt utseende, festat och stulit svävare:

Athletics 0 (Athletics har tre underkategorier som är Dexterity, Endurance och Strength, och som också får 0 automatiskt.)
Carouse 0
Flyer 0


PRE-CAREER EDUCATION

Corbens far är missnöjd med hur Corben slösat bort sin utbildning och tvingar in honom på en militärskola vid 18-års ålder. För att skärpa till sin son ordentligt tvingar fadern honom att bli en Marine.

Entry: Entry är End 8+ och Corben slår 11 (6+4+1, 2D6 och DM som alltid skrivs ut sist) och kommer in. Han får alla Service skills under Marine på 0. Corben ser också till att sätta ut 0 på alla aktuella underkategorier.

Athletics 1 (Höjs till 1 eftersom Corben redan har 0. När man får en level i en färdighet som har underkategorier så måste man välja vilken specialitet man vill lägga den på. Corben väljer Dexterity.)
Vacc suit 0
Tactics 0
Heavy weapons 0
Gun combat 0
Stealth 0

Events during pre-career education: Corben slår 11 på tabellen för händelser. Krig bryter ut och Corben blir inkallad. Han är dock inte det minsta intresserad av att kriga för något han inte tror på och flyr utbildningen för att bli en Drifter i nästa steg.


CAREER, TERM 01

Basic training
: Corben är nu 22 år gammal. Han drar runt i rymden på flykt undan myndigheterna och försöker överleva så gott han kan genom att samla värdefullt skrot eller stjäla. När man väljer Drifter kommer man in automatiskt. Corben väljer ”Scavenger” som Assignment (de andra är Barbarian och Wanderer) och får som Basic training alla skills under Scavenger på 0 eftersom det är Corbens första termin i den karriären. De passar honom bra då han drömmer om att en gång kunna föra fram sitt eget skepp.

Pilot (small craft) 0
Mechanic 0
Astrogation 0
Vacc suit 0 (Ger inget extra eftersom Corben redan har Vacc suit 0.)
Profession 0 (Här kan man välja något att tjäna pengar på. Det kan vara vad som helst. Corben väljer ”Freeloader” från Traveller Companion.)
Gun combat 0 (Ger inget extra eftersom Corben redan har Gun combat 0.)

Regular training: Sedan är det dags för Regular training. Här kan man välja mellan olika tabeller att slå ett slag på (Personal development, Service skills eller Scavenger). Corben väljer Personal development. Han slår 2 och får End +1. Corben har nu End 10.

Survival: Nu ska Corben rulla för Survival som är Dex 7+ för Scavenger och slår 13 (5+6+2).

Event: Sedan är det dags för Event. Corben slår 7 och får slå igen på Life events. Corben slår 7 och får en Contact. Eftersom Corben vill bli pirat bestämmer jag att hans kontakt är piratkapten Ava Pheloxi, The Crimson Queen. Corben har under sin tid som Scavenger och Freeloader gjort några mindre uppdrag år Ava och hon ser potential i honom.

Advancement: Efter det slår man för Advancement. För Scavenger är det End 7+ och han slår 6 (2+3+2).

Benefits: Corben trivs inte som vanligt och tycker inte om att behöva slita för sina pengar. Han tänker inte fortsätta som Drifter och eftersom han lämnar en karriär slår han för Benefits på tabellen för Cash och får ihop 1000 krediter.


CAREER, TERM 02

Entry
: Corben är nu 26 år gammal. Han prövar sig på en karriär som Rogue och försöker bli besättningsmedlem i The Crimson Queens pirate crew. Han måste slå för Qualification Dex 6+ och slår 8 (4+2+2) och kvalificerar sig. Som Assignment väljer han ”Pirate” (de andra är Thief och Enforcer).

Basic training: Corben väljer Deception 0 från listan med Service skills (det är bara i sin första termin man får alla Service skills, sedan får man bara välja en).

Regular training: Här kan Corben välja mellan tabellerna Personal development, Service skills, eller Pirate. Corben väljer Pirate och slår 1. Det blir Pilot 1 (Spacecraft).

Survival: Dex 6+. Corben slår 8 (5+1+2).

Event: Corben slår 5. ”Ett av dina brott lönar sig. Få DM+2 till valfritt Benefit slag och få ditt offer som en fiende.”

Jag har tänkt att spelkaraktärerna ska få ett rymdskepp, så jag bestämmer att Corbens lyckade brott är att stjäla sin kusin Jon Monroes far trader. Kusinerna var en gång i tiden vänner, och Corben vet hur man kommer åt skeppet och kan alla koder. Corben döper sitt nya skepp till Ion Hawk. Jon kommer aldrig att släppa detta och från och med nu är kusinerna såta fiender. Ava ser fördelarna med ett nytt skepp i sin flotta och låter upprusta Corbens stöldgods med stealth-teknik, ett triple pop-up turret, en forced linkage apparatus och kraftfullare jump- och manoeuvre drive. Ion Hawk kan komma undan med att se ut som en vanlig far trader för kunna lura lagen, rymdhamnar och andra skepp. Skeppet har även fått en ny falsk identitet.

Advancement: Int 6+. Corben slår 7 (5+1+1). Äntligen är Corben intresserad av något och gör sitt bästa. Det lönar sig. Han stiger till Rank 1 (Henchman) och får välja mellan Pilot 1 och Gunner 1. Eftersom han redan har Pilot 1 tar han Gunner (Turret). Han får även slå för Regular training igen (eftersom han klarar sin advancement). Han väljer Personal development och får Gun combat 1 (Energy).


CAREER, TERM 03

Entry
: Corben är nu 30 år gammal. Han vill fortsätta sin karriär som pirat och behöver inte slå något slag för att komma in.

Basic training: Det här är Corbens andra termin inom samma karriär och han får därför ingen Basic training.

Regular training: Corben väljer Pirate och slår 1. Det blir Pilot 2 (Spacecraft).

Survival: Dex 6+. Corben slår 10 (4+4+2).

Event: Corben slår 8. ”Du tillbringar några månader i den farliga kriminella undre världen. Få en av Streetwise 1, Stealth 1, Melee 1 eller Gun Combat 1.” Han väljer Streetwise 1.

Advancement: Int 6+. Corben slår 11 (5+5+1). Han stiger till Rank 2 (Corporal). Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Astrogation 1.


CAREER, TERM 04

Regular training
: Corben är nu 34 år gammal. Han väljer Service skills och slår 2. Det blir Recon 1.

Survival: Dex 6+. Corben slår 9 (6+1+2).

Event: Corben slår 7 och får slå igen på Life events. Corben slår 10. ”Något bra händer dig. Få DM+2 till valfritt Benefit slag.”

Advancement: Int 6+. Corben slår 10 (6+3+1). Han stiger till Rank 3 (Seregant). Han får välja mellan Gun combat 1 och Melee 1. Han väljer Melee (Blade) eftersom han inte har det. Han slår för Regular training igen. Han väljer Service skills och får Stealth 1.

Ageing: Vid 34 års ålder måste man börja slå för åldrande. Man slår 2D - antalet terminer på åldrandetabellen. Corben slår 8 (6+6-4) och klarar sig.


CAREER, TERM 05

Regular training
: Corben är nu 38 år gammal. Han väljer Service skills och slår 5. Det blir Stealth 2.

Survival: Dex 6+. Corben slår 8 (4+2+2).

Event: Corben slår 4. ”Du är involverad i planeringen av ett imponerande rån.” Han får Electronics 1 eller Mechanic 1. Han väljer Electronics 1 (Comms).

Advancement: Int 6+. Corben slår 9 (5+3+1). Han stiger till Rank 4 (Lieutenant). Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Gunner 2 (Turret).

Ageing: Corben slår 1 (4+2-5) och klarar sig.


CAREER, TERM 06

Regular training
: Corben är nu 42 år gammal. Han väljer Service skills och slår 1. Det blir Deception 1.

Survival: Dex 6+. Corben slår 11 (5+4+2).

Event: Corben slår 4. Han är återigen involverad i planeringen av ett imponerande rån. Han får Electronics 1 eller Mechanic 1. Han väljer Mechanic.

Advancement: Int 6+. Corben slår 7 (3+3+1). Han stiger till Rank 5 (Leader) och får Leadership 1. Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Pilot 3 (Spacecraft).

Ageing: Corben slår 2 (6+2-6) och klarar sig.

Leaving career/Benefits: Corben har börjat bli äldre och har utvecklats till en duktig ledare och pilot under Ava Pheloxis ledning. Nu vill han slå sig fri för att börja arbeta som pirat med en egen crew. Som Rogue får man ingen pension, men man får benefits när man slutar en karriär. Man får ett slag för benefits för varje full termin man varit i karriären (5 st), och extra för Rank. Corben har Rank 5 och får 3 extra slag enligt tabellen. 8 allt som allt. Dessutom ger hans rank honom DM +1 på alla slagen. Det finns två tabeller att välja mellan där den ena är Cash och den andra är Other benefits. Man får högst slå tre gånger på tabellen för cash.

Corben väljer att slå de första tre slagen på Cash och lägga till +2 (som han fick från Events) på de första två slagen:

Slag 1: 5, Cr50000
Slag 2: 7, Cr100000
Slag 3: 6, Cr100000

Sedan slår Corben de resterande slagen på Other benefits:

Slag 4: 7, 7 (2D) Ship shares
Slag 5: 2 Weapon (Max Cr3000 och TL, Tech Level 12)
Slag 6: 4, 4 (1D) Ship shares
Slag 7: 3, Int +1 (Gör så att Corben får DM 2)
Slag 8: 5 Armour (Max Cr10000 and TL12)

Corben skaffar en laser pistol (TL11) och en vacc suit (TL10).

Shopping:

Laser sight med invisible UV laser dot, Cr200
Monoblade (Corben är ju en pirat och de ska ha ett svärd!), Cr2500
Stealth dagger, Cr175
3 frag grenades, Cr90
3 smoke grenades, Cr45
Laser rifle (TL11), Cr8000
Cloth trench coat, Cr500
Mobile Comm (TL10), Cr500
Commdot (TL10), Cr10

Utseende: Corben har ett charmigt leende, brunt, bångstyrigt hår och ett kort skägg. Hans pistol hänger ständigt från sitt hölster på låret och hans monoblade sitter i en hållare på ryggen över hans trenchcoat.
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
KARAKTÄR 2 OCH BAKGRUND: SERENITY ”LYRA” NOX


CHARACTERISTICS


Slag:
2, 5 = 7
6, 5 = 11
5, 6 = 11
3, 4 = 7
6, 2 = 8
5, 4, 1 = 9
6, 6, 4 = 12

Lyra är en darrian, ett släkte som utvecklats från människan och som påminner lite om vulcans från Star Trek. De kommer från en planet med lägre tyngdkraft och är därför lite längre och mer graciösa än människor, men de är också svagare och har lägre tålighet. Tyngdkraften har även gjort deras öron lätt spetsiga och de har skarpare sinnen än normalt. I deras kultur är konst, utbildning och vetenskap mycket viktigt och högaktat.

Modifieringar: Str -1, Dex +1, End -1, Int +1, Edu +1

Lyra vill börja spelet som ung så hon får börja sin utbildning vid 10 års ålder om hon sätter sin 12:a på Edu. Med modifieringen på +1 får hon 13, vilket är över det en människa kan ha från början och därför kan hon räknas som ett underbarn. Det innebär att hennes föräldrar sätter henne i skola tidigt och att hon är oerhört pressad hemifrån och inte får tid över till en normal barndom.

Alla darrians får tre namn; ett familjenamn, ett namn som modern bestämmer och ett namn de själva väljer vid 17 standardiserade Darrian år (eller 19,7 imperiska år). Då Lyra var ett lugnt spädbarn valde modern namnet Serenity, men det passar inte alls hennes personlighet och Serenity valde själv namnet Lyra. Lyra vill bli en Technician som ligger under Scholar i Aliens of Charted Space 3. Hon sätter ut sina slag så här:

Strength: 6 (0)
Dexterity: 12 (+2)
Endurance: 8 (0)
Intellect: 12 (+2)
Education: 13 (+2)
Social: 7 (0)
Luck: 7 (0)


BACKGROUND SKILLS

Lyra får välja 5 background skills (Edu DM +3) som börjar på 0, men får utöver det Science 0 på grund av att hon är en darrian. Hon väljer 5 skills som speglar hennes bakgrund där hon inte gjort annat än att studera för att nå familjens stränga mål.

Art 0
Electronics 0
Language 0
Mechanic 0
Medic 0
Science 0


PRE-CAREER EDUCATION

Darrians måste välja pre-career education på grund av deras kultur, men Lyra blir tvingad att börja tidigt. Hon får inte välja själv och ska börja studera på en vetenskaplig skola (University).

Entry: Entry är Edu 6+ och Lyra slår 14 (6+6+2). Hon är extremt intelligent och slår alla med häpnad när hon som barn får alla rätt på inträdesproven.

Lyra får välja en level 0 och en level 1 skill från en lista. Hon väljer Engineer 0 och Electronics 1 (Computers). Hon får också höja sin Edu med +1 och får 14.

Events during pre-career education: Lyra slår 10 på tabellen för händelser. ”En handledare och du stöter ihop om en lösning på ett problem och du jobbar hårt för att överbevisa handledarens slutsatser. Rulla 9+ på en färdighet som du har lärt dig under den här terminen. Om du lyckas ger du ett elegant bevis på problemet som snart börjar accepteras som standardmetoden. Få en nivå i färdigheten du rullade på och handledaren som en rival.”

Lyra slår för Computer (som är det enda hon än så länge är duktig på) och får 9 (5+3+1). Hon får Computers 2. Hennes rival blir Professor Ryn Quasar, som har tagit ett hårt slag och blivit överbevisad och förnedrad av ett barn.

Graduation: Int 6+ (Om 10+ rullas så tar man examen med högsta betyg). Lyra fortsätter ha tur med tärningarna och slår 13 (6+5+2).

Graduation Benefits:

Öka båda de färdigheter som valdes tidigare med en nivå. Lyra får Engineer 1 (J-Drive) och Electronics 3 (Computers).

Öka Edu med ytterligare +1. Lyra får 15 (+3).


CAREER, TERM 01

Basic training
: Lyra är nu 14 år gammal och förväntas fortsätta sina studier. Hon väljer Scholar med inriktning Technician (Aliens of Charted Space 3). Hon måste slå för Qualification Edu 7+ och slår 9 (1+5+3) och kommer in. Eftersom det är Lyras första termin i en karriär får hon som Basic training alla skills under Service skills på 0 (flera av dem har Lyra redan och tas därför inte med i listan). Basträningen ger inte Lyra mycket och hon blir snabbt uttråkad.

Admin 0
Investigate 0

Regular training: Lyra väljer att slå på Technician. Hon slår 3 och får Mechanics 1.

Survival: Int 6+. Lyra slår 10 (5+3+2).

Event: Lyra slår 6. ”Universitetsrektorn eller institutionen beslutar att du ska få fortbildning i ett specialfält. Slå Edu 8+ för att få en valfri färdighet.” Lyra slår 8 (4+1+3). Då Lyra brinner för mechanics syns hennes engagemang. Hon får Mechanics 2.

Advancement: Edu 6+. Lyra slår 9 (5+1+3). Lyra väljer att slå på Technician. Hon slår 3 och får Electronic (Computers) 4. Hon stiger till Rank 1 (Scholar).

Mustering out benefits: Lyra väljer att fly från sin utbildning och jag bestämmer därför att hon inte får ta med sig några pengar eller andra fördelar.


CAREER, TERM 02

Basic training
: Lyra är nu 18 år gammal. Hennes liv består endast av studier och hon är hårt pressad från både föräldrar och skola. Hon väljer att fly från sin hemplanet Darrian genom att smyga sig på ett fraktskepp. Hon blir upptäckt, men lyckas prata sig till ett jobb som tekniker på skeppet tills de kommer fram till sitt mål. De följande fyra åren driver Lyra kring som en Drifter och tar ströjobb som mekaniker för att överleva. Det är ett farligt liv för en ung kvinna och Lyra får skinn på näsan.

Man kommer automatiskt in på karriären Drifter, och Lyra väljer Scavenger som inriktning. Hon får välja en färdighet från listan för Scavenger och väljer Pilot 0. För att kunna laga skepp ordentligt anser Lyra att man också måste kunna flyga dem.

Regular training: Lyra slår på listan för Scavenger igen och får Mechanic 3.

Survival: Dex 7+. Lyra slår 9 (6+1+2).

Event: Lyra slår 4. ”Du plockar upp lite användbara färdigheter här och där. Du får en level i Jack-of-all-Trades, Survival, Streetwise eller Melee.” Lyra väljer Melee 1 (Blade). Man måste kunna försvara sig när man lever ett farligt liv på egen hand.

Advancement: End 7+. Lyra slår 10 (5+5). Lyra slår 6 och får Gun combat 1 (Energy). Hon stiger till Rank 1 och får Vacc suit 1.

Leaving career/Benefits: Lyra är nu 22 år gammal och hennes föräldrar har skickat ut en privatdetektiv för att hitta henne och denne har fått upp ett spår. Lyra börjar få det hett om öronen och måste fly innan detektiven hittar henne.

Man får ett slag för Benefits för varje full termin man varit i karriären (1 st), och extra för Rank. Lyra har Rank 1 och får ett extra slag. Lyra har sparat sina pengar och slår båda sina slag på tabellen för Cash. Hon har tydligen gjort ett bra jobb för hon slår 6 och 6 och har tjänat ihop Cr8000. Lyra plockar ihop de få ägodelar hon har och smyger ombord på ett lämpligt skepp för att återigen fly…

Shopping:

Stunner (TL12), Cr1000 (Lyra vill inte skada någon på riktigt, men har köpt sig en stunner för självförsvar.)
Jack, Cr50
Mobile Comm (TL10), Cr500
Mechanical Toolkit (TL12), Cr3000
Portable Computer (TL13), Cr1500
Software: Security 1 (TL10), Cr200
Software: Intrusion 1 (TL10), Cr1000

Utseende: Lyra har färgat sitt raka hår mörkblått och har isblå ögon med mörka, markerade ögonbryn. Hon har oftast håret uppsatt i en enkel tofs, eller utsläppt med sidbena. Hon har spetsiga öron som alltid sticker ut genom håret på sidorna av hennes huvud. Lyra är klädd i arbetsoverall med flera bälten fulla med verktyg, och har ofta oljefläckar i sitt ansikte och på sina kläder.
 

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
KARAKTÄR 3 OCH BAKGRUND: NMD-33 CREW DROID ”NOMAD”

Nomad kommer bli en modifierad crew droid från Robot handbook. Crew droids är tillverkade som universalrobotar för rymdskepp och ska fungera som besättningsmedlemmar.

Brain: En crew droid har en ”advanced brain”, men eftersom Robot handbook rekommenderar en högre hjärnkapacitet för spelarkaraktärer låter jag Nomad höja sin hårdvara till en ”very advanced brain” (TL14). Nomad är kapabel till logiska resonemang och kan handla utanför sin programmering. Han är inte fullt medveten, men verkar vara det utåt och tror sig själv vara det. Han kan utveckla egna intressen och hobbys, och kan lära sig nya saker på egen hand. Den högsta svårighetgrad hans hjärna klarar av att hantera är 13.

Int och Edu bygger på hjärnans Int modifier och är 11 för en ”very advanced brain”. Hans baspaket för färdigheter som bygger på Int startar på 0 eller 1, men kan bli bättre genom erfarenhet.


CHARACTERISTICS

Strength: 9 (Baseras på robotens starkaste manipulator. En crew droid har samma styrka på all sina lemmar.)
Dexterity: 7 (Baseras på robotens smidigaste manipulator.)
Endurance: 9 (Baseras på det högsta av 6, robotens storlek eller om den har Athletics (Endurance). En crew droid har Athletics 1 (Endurance) inklusive Str DM, vilket ger 9 i End.)
Intellect: 11
Education: 11
Social: 11 eller 0 (0 i samhällsstrukturer där robotar anses vara egendom, men 11 när det används för färdigheter som spelledaren godkänner eller i sammanhang där en robotar har rang eller en plats i samhällsstrukturen.)
Luck: 6 (Baserat på 2D: 1+5.)


INITIAL SKILLS

En robot får inga bakgrundsfärdigheter som vanliga spelare, utan ett paket med programmerade färdigheter. En crew droid är förprogrammerad med följande:

Admin 1, Advocate 1, Athletics 0 (Endurance), Electronics 0 (All), Engineer 0 (All) , Mechanic 1, Medic 1, Recon 2 (från installerad Recon Sensor), Steward 1

Robot handbook säger dock att en crew droid är anpassningsbar och att man får byta ut Admin och Advocate mot t ex stridsfärdigheter. Nomad väljer Gun combat 1 (Energy) och Melee 1 (Unarmed). Han är programmerad för att kunna skydda sin kapten och besättning.

(I Robot handbook är DMs från characteristics inräknade men jag har sänkt dem här till originalet. Med ”all” menades då att alla underkategorier hade 1, så om Nomad höjer till 1 på just dessa kommer jag följa boken och ge honom 1 även på dessa underkategorier.)


CAREER, TERM 01

En robot får oftast ingen basic training utan placeras färdigprogrammerad i en karriär. Då robotar håller länge, begränsar jag Nomad till 6 terminer. Höjningar i characteristics och skills räknas som inlärning, uppgraderingar eller ny programvara. Han får slå för survival, events och advancements som andra karaktärer, men det kan hända att vissa alternativ inte passar en robot eller att samhället den lever i inte tillåter dem. Beroende på samhällsstruktur kan robotar även få benefits, men jag bestämmer att detta inte gäller Nomad. Tills han börjar spelet har han betraktats som en ägodel.

Nomad har agerat som besättningsmedlem och livvakt till sin ägare innan planeten där ägaren bor, drogs in i ett inbördeskrig. Soldater krävdes på båda sidorna, och då Nomad var programmerad för att använda vapen, tvångsrekvirerades han för att strida. Nomad börjar sin karriär som Army med inriktningen Infantry.

Entry: Nomad är inte mer än 2 år gammal när han börjar sin karriär. Hans chassi glänser, och är repfritt och polerat. Då han tvångsrekvireras in i armén behöver han inte slå för Qualification. Nomad är en förbrukningsvara.

Basic training: Nomad får 0 i följande färdigheter från listan på Service skills som han inte redan har:

Drive 0
Heavy weapons 0

Regular training: Här kan Nomad välja mellan tabellerna Personal development, Service skills, Advanced education (min. Edu 8) eller Infantry. Nomad väljer Personal development och slår 2. Det blir Dex +1. Armén bestämmer sig för att Nomad är för klumpig och uppdaterar hans manipulatorer.

Survival: Str 6+. Nomad slår 9 (5+3+1).

Event: Nomad slår 5. Han får +1 på ett benefit-slag, men eftersom jag bestämt att Nomad inte kan få några benefits får han slå om. Nomad slår 6. ”Du kastas in i ett brutalt markkrig. Slå Edu 8+ för att undvika skador. Om du lyckas får du en nivå i Gun combat eller Leadership”.

Nomad slår 13 (6+6+1). Han kastas omedelbart in i striderna och måste välja Gun combat 2 (Energy) då ingen här vill ha en robot som ledare.

Advancement: Edu 6+. Nomad kan inte få någon rank inom armén, men om han lyckas med sitt slag får han erfarenheten som krävs för ytterligare ett slag för regular training. Han slår 6 (1+4+1). Nomad slår för regular training på tabellen för Service skills och får Drive 1 (Wheeled).


CAREER, TERM 02

Regular training
: Nomad är nu 6 år gammal och har sett striden i vitögat. Han är repig och smutsig, och har blivit dekorerad med sin enhets emblem och målad med camouflagemönster. Inbördeskriget har slutat med Nomad på den vinnande sidan, men striderna är långt ifrån över. Soldater behövs alltid och Nomad skeppas i väg med närmaste trupptransport till en ny enhet och nya bataljer.

Nomad väljer Personal development och slår 2 igen. Det blir åter Dex +1. Armén bestämmer sig efter en förödande explosion att byta ut hans manipulatorer helt. Nomad har nu Dex 9 och får DM +1.

Survival: Str 6+. Nomad slår 7 (3+3+1).

Event: Nomad slår 8. ”Du ges fortbildning inom ett specialistområde. Slå Edu 8+ för att öka någon av dina färdigheter du redan har en nivå i.” Nomad slår 9 (6+2+1) och väljer Medic 2 då han inte vill förlora fler än de kamrater i truppen som redan har stupat.

Advancement: Edu 6+. Nomad slår 8 (6+2+1) och får Engineer 1 (All) på tabellen för Advanced education.


CAREER, TERM 03

Regular training
: Nomad är nu 10 år gammal. Han är bucklig, lappad med plåt och har fått flera komponenter utbytta mot delar från förstörda robotar av andra modeller. Kulhål pryder hans chassi tillsammans med målade emblem, slagord och inristade ”tatueringar”. Även om Nomad inte kan få någon rang är han en självklar del av sin trupp och börjar få goda vänner som han skyddar med sitt elektroniska liv.

Nomad väljer Personal development och slår 5. Han får Medic 3. Han börjar uppenbart inrikta sig på att bli en combat medic.

Survival: Str 6+. Nomad slår 5 (1+3+1) och misslyckas.

Mishap: Nomad slår 3. ”Du skickas till en mycket obehaglig region (djungel, träsk, öken, istäcke, stad) för att slåss mot gerillakämpar eller rebeller. Du skrivs ut på grund av stress, skada eller för att din regering vill begrava hela händelsen. Öka Recon eller Survival med en nivå men får även rebellerna som en fiende.”

Jag bestämmer att Nomad blir så skadad på en ökenplanet att hans trupp måste lämna honom bakom sig. Hans fiende blir rebellgruppen ”Aegis Vanguard”. Han betraktas som skrotad av sin armé, och det är för farligt att försöka hämta honom i det instabila området. Nomad väljer Recon 3.


CAREER, TERM 04

Entry
: Nomad är nu 14 år gammal. En trupp marines från en annan falang hittar honom och inser hans värde. De lagar Nomad och han får genomgå rigorösa tester för att se ifall han kan platsa i truppen. Qualification är End 6+ (-1 för varje tidigare karaktär). Nomad slår 7 (5+2+1-1) och blir godkänd. Hans nya trupp väljer att Nomad ska fungera som Support och det blir hans inriktning under Marine.

Basic training: Nomad väljer Stealth 0 från listan med Service skills.

Regular training: Nomad slår på tabellen för Support och får Gun combat 3 (Energy). Han hamnar genast i hårda strider igen.

Survival: End 5+. Nomad slår 7 (3+3+1).

Event: Nomad slår 5. ”Du ges fortbildning inom ett specialistområde. Slå Edu 8+ för att få en nivå i en färdighet du redan har.” Nomad slår 10 (6+3+1) och väljer Medic 4. Truppkaptenen ser Nomads potential som combat medic och uppdaterar hans programvara.

Advancement: Edu 6+. Nomad slår 12 (6+5+1) och får Drive 1 (Hovercraft) på tabellen för Support.


CAREER, TERM 05

Regular training
: Nomad är nu 18 år gammal. Han slår på tabellen för Personal development och får Melee 2 (Unarmed).

Survival: End 5+. Nomad slår 9 (2+6+1).

Event: Nomad slår 11. ”Ditt befäl är intresserad av din karriär. Få antingen Tactics 1 eller DM +4 på ditt nästa Advancementslag tack vare deras hjälp.” Nomad väljer Tactics 1 (Military). Han har blivit en självklar del i sin trupp och har flera gånger räddat deras liv med sina läkekunskaper. Befälet inser att Nomad skulle göra ett ännu bättre jobb om han förstod mer bakomliggande taktik när det gäller truppförflyttningar och liknande strategier.

Advancement: Edu 6+. Nomad slår 7 (2+4+1) och får Melee 3 (Unarmed) på tabellen för Personal development.


CAREER, TERM 06

Regular training
: Nomad är nu 22 år gammal. Nomad slår på tabellen för Support och får Gun combat 4 (Energy). 4 är det högsta en karaktär får börja med. Striderna blir allt hårdare och för att truppens battle medic ska överleva uppdateras Nomads program för strid.

Survival: End 5+. Nomad slår 4 (1+2+1).

Mishap: Nomad slår 3. ”Ett uppdrag går fel och du blir strandsatt bakom fiendens linjer. Öka Stealth eller Survival med en nivå.” Nomad väljer Stealth 1. Jag bestämmer att rymdskeppet som Nomad befinner sig på blir anfallet av fiender. När de attackerar exploderar skeppet och alla dör förutom Nomad som oskadd flyger ut i den tomma och kalla rymden…

Leaving career/Benefits: Nomad är nu 26 år gammal. Jag bestämde att han inte kunde få några benefits eller pengar, men som armérobot tycker jag det åtminstone är troligt att han har fått något slags extra skydd installerat och att han får med sig sina tjänstevapen. Då han agerat combat medic har även hans medkit blivit uppdaterat från enhanced till advanced.

Nomads grundskydd är 4, och jag ger honom en uppdatering på 10 vilket ger 14 som är det ungefärliga värdet för ett combat armour av lägsta tech level och pris. Han lyckas även få med sig sitt trogna laser rifle (TL11) och en laser pistol (TL11) som ligger gömd i hans storage compartment.

Utseende: Nomad är en sliten, humanoid robot som ser ut att ha gått igenom både det ena och det andra. Hans huvud liknar en rektangulär låda som smalnar av längst fram där tydlig optik sitter. En större lins längst upp fungerar som Nomads främsta öga, och under sitter flera mindre linser och sensorer. Allt ligger nedsänkt i metallen för att skyddas så mycket som möjligt från yttre åverkan. Hans chassi består av matt, grå plåt som på flera ställen är målad med ett grått kamouflagemönster. Olika beteckningar, märken och inristningar pryder hans kropp, och han är full av repor och hack. På flera ställen har han blivit lappad. Hans armar påminner om en människas, och hans händer har fem fingrar, men hans ben är ledade bakåt istället för framåt och hans fötter är utrustade med gecko grippers.


SKILL PACKAGE

Som avslutning får karaktärerna ett Skill package för att de ska få tillgång till alla de färdigheter som krävs i den typen av kampanj de ska spela. I det här fallet får de Criminal skill package. Paketet innehåller färdigheter på nivå 1 som karaktärerna får fördela mellan sig.

Corben: Broker 1, Persuade 1, Medic 1
Lyra: Deception 1, Stealth 1, Streetwise 1
Nomad: Electronics 1 (All), Pilot 1 (Small craft)
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
ÄVENTYR: TROUBLE IN THE TROJAN REACH

BAKGRUND


Corben har fått höra av Ava Pheloxi att en Pirate Lord vid namn Hayden Jaeger söker en pilot med ett stealth-modifierat fraktskepp som obemärkt kan ta sig förbi kontroller och landa på rymdhamnar utan att någon anar oråd. Det behöver vara någon man kan lita på, och Ava föreslog genast sin tidigare högra hand Corben Monroe för Hayden. Under sina färder i jakt på rikedom för att skapa sig en egen piratflotta med, stötte Corben på Nomad, som övergiven i rymden sände ut en SOS-signal som Corbens sensorer snappade upp. Corben räddade Nomad och när spelet börjar har de tillsammans bildat en skeleton crew på Ion Hawk, gjort några mindre uppdrag och blivit goda vänner. Corben är den första som har behandlat Nomad som en riktig person och inte som en ägodel.
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
WONDAY 1107-044, 21.30, THE MARAUDER’S REST, THE SKULL HIGHPORT, THEEV, SINDAL SUBSECTOR

Ion Hawk står parkerad på landningsplats 8F i The Skulls största hangar. The Skull är en sliten highport liggandes i en urgröpt, mindre måne som kretsar kring den piratstyrda, marsliknande planeten Theev. Säkerheten är låg på stationen och både Corben och Nomad bär på synliga vapen.

Klockan 21.30 (Standard Imperial Time) möter Corben och Nomad upp med Hayden Jaeger på den sunkiga baren The Marauder’s Rest. Det är fullt med folk och det spelas hög musik. På vissa bord dansar holo-strippor, vid andra pågår olika slags hazardspel.

Det ingen av dem vet är att Lyra sitter med ryggen till i båset bredvid och hör allt vad de säger. För att kunna ligga lågt och inte bli funnen av sina föräldrars utsända privatdetektiv, har hon blivit tvingad att fly till Theev. Dock har hon insett att Theev inte är en plats för en ensam, ung kvinna…

”Det är en försändelse som ska plockas upp på planeten Noricum här i Sindalsektorn”, säger Hayden. Han är en väderbiten man i medelåldern med ett cybernetiskt öga och med högra benet och armen utbytta mot robotiska delar. ”Och sedan ska den levereras till planeten Tobia i Tobiasektorn. Du får mer information när du godkänner uppdraget.”

”Jag känner till Tobia väl”, säger Corben. ”Det är min hemplanet. Det är lång dit.”

”Det är därför vi behöver dig och ditt skepp”, säger Hayden. ”Du kommer att behöva landa flera gånger för att köpa bränsle, fylla på lagren och kanske för att laga skeppet. Frakten du bär måste hållas totalt hemlig. Till och med för dig och din besättning. Ava har sagt att du är diskret. Inga frågor.”

”Det är just det som är kruxet. Och det kommer att kosta…”

”Jag vet”, säger Hayden. ”Därför är min kontakt villig att betala en miljon. En tredjedel nu och resten vid leverans.”

Nomad visslar mekaniskt.

”Hälften nu”, köpslår Corben utan att visa att han blir imponerad av den höga summan.

// Alla tärningsslag framöver kommer att följa formeln: 1D6 + 1D6 + Characteristic + Skill (± Eventuella modifikationer).

Corben slår för Persuade. Han slår 2D6 +2 (för Int) och +1 (för Persuade) och får 6 (2+1+2+1). Han behöver komma över 8 (normal förutsättning) för att lyckas.//


”Det är tyvärr inte förhandlingsbart”, säger Hayden.

Corben trummar fundersamt med fingrarna mot bordskivan och tittar frågande mot Nomad.

”Det är du som står för alla utgifter”, säger Nomad. ”Jag är glad om jag får några extra komponenter och ett oljebad.”

Corben ler. ”Vi har bara en skeleton crew”, säger han till Hayden. ”Jag kommer förmodligen att behöva anställa några erfarna besättningsmedlemmar på vägen till Tobiasektorn. De ska ha lön allihopa, och så var det det där med bränslekostnaden. Det är långt till Tobia…”

//Jag bestämmer att Corben får en ny chans när han ändrar förutsättningarna. Han slår 12 (6+3+2+1).//

”Jag lägger till hundratusen ur egen ficka för oväntade utgifter.” Hayden räcker fram handen. ”Deal?”

”Jag som trodde att det inte var förhandlingsbart!” skrattar Corben och skakar Haydens hand. ”Deal!”

Medan Corben får alla detaljer smiter Lyra iväg mot hangaren. Tobia är en perfekt planet med hög teknologi där det finns miljontals rika personer med fordon och annat som behöver lagas. Där kan hon hitta teknologi långt över den nivå hon är van vid och lära sig massor av nytt. Dessutom ligger Tobia ännu längre bort från hennes hemplanet Darrian. En drömplats för en sådan som Lyra. Hon har inte råd att betala för den långa färden, men mannen i baren såg trevlig ut och sade att han behövde besättningsmedlemmar. Och inte kan han väl tacka nej till en otroligt skicklig mekaniker? I alla fall inte när hon redan är ombord och skeppet befinner sig i jumpspace…
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
WONDAY 1107-044, 21.50, STORA HANGAREN, THE SKULL HIGHPORT, THEEV, SINDAL SUBSECTOR

Då Lyra är klädd som en mekaniker traskar hon öppet fram till Ion Hawk med sina verktyg i högsta hugg. Hon hoppas att ingen ska ställa några frågor när hon låtsas undersöka skeppets landningsställ i närheten av skeppets främre ingång. Hangaren är full av skepp som lastas, tankas eller repareras. Fordon, robotar, passagerare och personal rör sig överallt. Ljudnivån är nästan öronbedövande. När Lyra tror att ingen ser plockar hon fram sin portabla dator och försöker hacka Ion Hawks nätverk för att komma åt öppningsmekanismen till skeppets dörr.

//Jag anser detta vara mycket svårt på Corbens skepp, så svårighetsgraden blir Formidable (14). Lyra har Electronics 4 (Computers) och Int +2. Dessutom har hon programmet Intrusion/1 som ger +1. Hon slår 18 (6+5+4+2+1).//

Låsen klickar mekaniskt till och dörren glider upp. Som om Lyra ägde skeppet, plockar hon kvickt ihop sina verktyg och slinker in i Ion Hawk. Då skeppet tidigare ägdes av Corbens mycket rika kusin, är designen och inredningen mer luxuös än i andra liknande skepp, och Corben har valt att spara så mycket som möjligt av originalutseendet för att lättare kunna lura inspektörer. Lyra visslar imponerat när hon rör sig genom skeppet. Det ser bättre ut än hon hade förväntat sig. Här gissar hon att hon kommer att stortrivas.

Lyra har arbetat med liknande skepp tidigare och hittar snabbt vägen till övervåningen där hon gömmer sig i en oanvänd hytt. Med tanke på det uppdrag som Corben skulle ta kommer han knappast plocka upp några passagerare, och någon besättning hade han inte. Hon borde vara säker här.
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
WONDAY 1107-044, 22.30, THE QUARK STAR HOTEL, THE SKULL HIGHPORT, THEEV, SINDAL SUBSECTOR

När Corben avslutat sitt möte med Hayden, har han fått summan han blivit utlovad och mer information om vilka han ska träffa och de koordinater han behöver för att hitta till rätt ställe på planeternas yta. Vid både Noricum och Tobia ska han undvika att landa på offentliga landningsplatser och i största möjliga mån hålla sig borta från kontroller och inspektioner. Det han ska leverera borde inte ge några utslag för droger eller strålning, men man bör alltid ta det säkra före det osäkra. Corben blir också varnad för att atmosfären på Noricum är mycket farlig, och att han ska ta alla säkerhetsåtgärder som det går för att skydda sig och sin besättning. Som täckmantel ska han resa som handelsman och planerar att leta reda på något han kan fylla sitt lager med för att det ska se trovärdigt ut. Det kan han dock inte göra förrän imorgon, och nu lockar sängen på The Quark Star Hotel.

Hotellet är minst lika slitet som baren, men har en skön, nybäddad säng och en trevlig minibar. Corben tar en whiskey medan han och Nomad diskuterar det kommande uppdraget. Båda inser att det som ska levereras måste vara oerhört illegalt i bästa fall, och rentutav livsfarligt i det värsta. Dock lockar betalningen som Nomad skulle kunna använda till att uppgradera sig själv, och Corben till sitt skepp och som ett startskott till en piratbesättning. De bestämmer sig också för att måla om Nomad då de börjar närma sig mer civiliserade planeter, för att han mer ska se ut den reguljära crew droid han en gång var.

Vid halvtolvtiden går Corben och lägger sig medan Nomad sätter sig på en stol, kopplar in sig till elnätet för att ladda och går ner i viloläge. En stund senare smyger sig tre IR-kamouflerade personer fram mot deras hotelldörr i korridoren.

//Både Corben och Nomad får slå ett motståndsslag för Recon mot fiendens Stealth. Corben har en Bane (slå 3D istället för 2D och välj de två sämsta) eftersom han sover. Nomad är inte fullt avstängd och får ett vanligt slag, men motståndarna har IR-kamouflage som kommer att ge dem +4 mot hans PRIS-sensor. Fienden slår Dex + Stealth mot RPs (Rollpersonernas) Int + Recon.

Fienden är tre inhyrda legosoldater:

Str 8, Dex 7, End 8, Int 5, Edu 6, Soc 4
Gun Combat (slug) 1, Melee (unarmed) 2, Recon 2, Stealth 1
Mesh Armour (+2), Autorifle (3D, Auto 2)

Fienden slår (jag döper dem A, B och C):

A) 12 (6+5+0+1) eller 16 inkl. IR-kamouflage

B) 10 (5+4+0+1) eller 14 inkl. IR-kamouflage

C) 9 (3+5+0+1) eller 13 inkl. IR-kamouflage

Corben slår: 6 (5+2+1+2+1)


Nomad slår: 13 (5+4+1+3) eller 9 när man tar bort IR-kamouflaget//

Nomad tycker sig höra något ljud utanför dörren, men när han går ut ur viloläge och scannar av korridoren med sin PRIS-sensor kan han inte upptäcka någon rörelse. Sekunden senare glider dörren upp, då de tre legosoldaterna som står utanför har använt en nyckelbricka som kan förbigå hotellets säkerhetssystem. Bara en av dem får plats i dörröppningen och de två andra väntar utanför medan den första kliver in. Corben vaknar med ett ryck. Legosoldaterna har masker som döljer deras ansikten och är täckta i mörk rustning av plastic mesh. In händerna håller soldaterna autorifles, men bara den första av dem har klar sikt mot RP.

”Inga plötsliga rörelser”, varnar han medan han riktar sitt vapen mot Corben. Hans röst sänds skrovligt ut genom en högtalare i masken. ”Vi vill bara ha svar på några frågor. Ingen behöver bli skadad.”

Corben sticker genast in sin hand under kudden, där hans pistol ligger, och försöker sedan kasta sig i skydd bakom sängen.

//INITIATIV

För att slå initiativ använder man antingen Dex eller Int. RP blir överraskade och därför får fienden +6 på sitt slag (men det gäller bara den första rundan).

Fienden slår:

A) 7 (6+1+0) eller 13 (för överraskning)

B) 8 (2+6+0) eller 14 (för överraskning)

C) 4 (3+1+0) eller 10 (för överraskning)

Corben slår: 9 (6+1+2)


Nomad slår: 7 (1+5+1)

RUNDA 1

I en runda får man göra en Significant Action och en Minor Action, eller upp till tre Minor Actions (och hur många Reactions man vill). Om man vill kan man skjuta fram sina handlingar till senare i rundan. En runda är 6 sekunder och de flesta humanoider kan förflytta sig 6 meter/Minor Action.

B) Har initiativet men väntar med sina handlingar tills A har flyttat sig från dörren.

A) Tar några steg in i rummet för att lämna plats och skjuter mot Corben. En avståndsattack slås med Dex + Gun combat. På det här avståndet (Short Range) kommer alla att få +1 på sina slag.

Corben använder en Reaction. Han använder Diving for cover, som ger alla fiender -2 på att träffa. En Reaction ger vanligtvis -1 på vidare handlingar i rundan, men just Diving for cover tar upp så mycket tid att Corben inte kommer hinna göra något annat. Dock ger sängen +4 Protection.

A väljer att inte använda autofire eftersom legosoldaternas mål är att få svar. Inte att döda. Han slår: 6 (4+2+0+1-2+1). Det behövs minst 8 för att träffa.

B) Ställer sig bakom dörrkarmen för att ta skydd och skjuter mot Corben: 7 (5+2+0+1-2+1)

C) Tar skydd bakom dörrkarmen på andra sidan och skjuter mot Corben: 5 (4+1+0+1-2+1)

Nomad använder sin Minor Action till att rycka till sig sitt lasergevär och sin Significant Action till att skjuta mot A: 12 (4+2+1+4+1). Skadan är 5D+3 och på det läggs effekten från förra slaget till (12-8=4). Nomad slår: 17 (2+1+5+1+1+3+4).


A har rustning som drar av 2 på skadan som då blir 15. Skadan dras först av från End och sedan från antingen Str eller Dex. End går ner till 0 och den resterande skadan väljer jag att dra av ifrån Str som då går ner till 1. Går antingen Str eller Dex ner till 0 blir man medvetslös.//

Medan den förste legosoldaten börjar skjuta av Corbens plötsliga rörelse, glider Corben smidigt ner bakom bädden. De bakre legosoldaterna tar skydd på sidorna av dörren och avlossar även de sina gevär. Det smäller högt. Kula efter kula sliter sönder sängen, men Corben hinner undan i sista stund.

”Är ni helt sjuka i huvudet?” vrålar han då han inser att legosoldaterna använder hård ammunition. Ett fönster leder ut till rymden från den bortre sidan av rummet. ”Försöker ni ha död på oss alla?”

Samtidigt sträcker sig Nomad efter sitt lasergevär och lyckas få in en förödande träff i den första legosoldatens lår. Lasern går igenom hans pansar och lämnar ett glödande hål efter sig. Mannen skriker av smärta inuti masken och svajar till, men lyckas ändå hålla sig på benen.

//RUNDA 2

Den gamla initiativordningen upphör då överraskningsmomentet är över, och legosoldaterna har inte längre +6.

Corben har nu det första initiativet och skjuter under sängen mot den skadade legosoldatens högra ben. Att försöka träffa en kroppsdel ger -2. Däremot får han +1 för Short Range och han har ett lasersikte som ger +1 om han spenderar en Minor Action till att sikta. Det gör han och för det få han ytterligare +1 på slaget.

Han slår: 9 (1+4+2+1-2+1+1+1). Hans laserpistol gör 3D+3 i skada + en effekt på 1 - legosoldatens pansar på 2. Han slår 12 (4+3+6+1-2). A har 8 poäng kvar på Str och Dex tillsammans så alla går ner till 0. När End, Str och Dex har gått ner till 0 så dör man.

B) Jag slår en morale check för B men hon fortsätter att kämpa trots att legosoldaternas ledare just har dött. Den här gången skjuter hon mot Nomad med Auto 2 vilket ger henne 2 skott.

Skott 1: 7 (4+1+0+1+1)

Skott 2: 9 (2+5+0+1+1)

Hennes vapen gör 3D i skada + 1 i effekt - Nomads skyddande plåt på 14. Hon slår: 8 (5+2+1) och kulan studsar.

Nomad skjuter mot B. B står bakom Cover vilket ger -2. Nomad slår 12 (6+2+1+4+1-2). Skadan är 5D+3 och på det läggs effekten från förra slaget till (12-8=4). Nomad slår: 28 (6+6+3+3+3+3+4). Rustningen drar ner skadan till 26. Nomad träffar kvinnan i bröstet och dödar henne omedelbart.


C) Morale check misslyckas. C flyr.//

Sekunden senare lägger sig Corben raklång mot golvet och siktar mot legosoldatens redan skadade ben. Han träffar och soldaten faller till synes oskadliggjord ner på marken.

”Ni dödade Jayden!” vrålar en kvinnlig röst och sedan börjar hon paniskt att skjuta mot Nomad från sitt skydd bakom dörrkarmen.

Den första kulan missar Nomad helt, och träffar väggen obehagligt nära fönstret, medan den andra studsar mot robotens militärinstallerade skyddsplåt. Det är uppenbart att legosoldaterna har mött hårdare motstånd än de var beredda på. Nomad besvarar elden och när hans laserskott träffar kvinnan i bröstet faller hon död ner bakom dörrkarmen.

”Helvete!” skriker den tredje legosoldaten och börjar fly bortåt i korridoren. ”Inga jävla credits är värda det här!” Hans steg försvinner snabbt iväg.

”Dra in kvinnan i rummet snabbt”, säger Corben. ”Innan någon nyfiken granne hinner se henne.” Och medan Nomad gör som han säger, drar Corben snabbt på sig kläderna och börjar packa ihop de få ägodelar han har tagit med sig till hotellet. ”Jag vill inte vara kvar här om The widows kommer hit för att undersöka vad som hänt.”

The widows är de som uppehåller lagen i Theev. Ingen är säker på hur många det finns av de svartklädda, huvtäckta figurerna, men det ryktas att änkorna är genetiskt förstärkta lönnmördare. Alla är länkade av cybernetiska implantat. Vanligtvis griper de inte in när det gäller normal brottslighet, det mesta få gå under radarn, men när de väl väljer att ta sig an något skjuter de först och frågar sedan.

Medan Corben och Nomad skyndar sig mot den The Skulls stora hangar kontaktar Corben Hayden.

”Vi har fått ett litet problem”, säger Corben och förklarar.

”Jag skickar dit någon för att städa upp efter er”, svarar Hayden över en skrapig linje. ”Vad ville de?”

”Ha svar på några frågor”, säger Corben. ”Jag kände inte för att ge dem några. De såg ut att vara inhyrda muskler. Något du känner till?”

”Nej”, svarar Hayden. ”Men ert uppdrag är känsligt, och jag gissar på att någon vill lägga sig i våra affärer. Kanske till och med någon annan Pirate Lord. Jag hoppas att de bara är nyfikna, men det kan vara värre än så. Jag ska undersöka saken. Vad gör ni nu?”

”Sticker”, säger Corben. ”Tänker inte stanna här och vänta på The widows. Jag hade tänkt att fylla lastutrymmet så det ser ut som att jag hade något att sälja, men jag hinner inte nu. Får fixa det någon annan stans.”

”Gott”, säger Hayden. ”Jag ser till att ni får starttillstånd så att ni kan lyfta direkt.”
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
TUDAY 1107-045, 00.10, STORA HANGAREN, THE SKULL HIGHPORT, THEEV, SINDAL SUBSECTOR

Medan Corben och Nomad rusar mot hangaren, hör Lyra ett mekaniskt ljud och metalliska smällar. Hela rymdskeppet vibrerar och skakar till. När hon rusar fram till närmaste viewport ser hon hur några arbetare i orangea overaller lämnar skeppet i en arbetstruck.

”Vad är det som händer?” undrar hon för sig själv.

Några minuter senare kommer Corben och Nomad springande mot landningsplats 8F bara för att upptäcka att ett stort mekaniskt lås har satts fast runt ett av Ion Hawks landningsställ och borrats ner i marken för att hålla skeppet på plats.

”Ni har fått tillstånd att lyfta”, berättar kvinnan i kontrollrummet när Corben hör av sig från rymdskeppets cockpit.

”Varför sitter det då ett lås på vårat landningsställ?”

”Jag kan försäkra er om att vi inte har något med saken att göra”, säger kvinnan. ”Ge mig ett ögonblick så ska jag undersöka saken.”

”Det är legosoldaten som kom undan”, kommenterar Nomad med sin mekaniska röst. ”Han har kontaktat sin arbetsgivare. De kommer göra ett nytt försök att få oss att tala. Säkert med en större styrka den här gången.”

”Helvete!” vrålar Corben. ”Hur fan ska vi ta oss ur det här utan att starta ett blodbad?”

”Jag kanske kan hjälpa till”, säger en röst bakom dem.

Corben drar sin pistol och flyger runt. I dörren står Lyra och håller upp sina tomma händer för att visa att hon inte utgör något hot.

”Vem fan är du? Och hur kom du ombord på mitt skepp?”

Lyra förklarar snabbt att hon hade tänkt att gömma sig på Ion Hawk som en fripassagerare tills skeppet befann sig i jumpspace och då erbjuda sina tjänster som mekaniker och datorexpert som betalning för resan. När Corben undrar varför hon inte bara kunde söka en tjänst på skeppet, förklarar Lyra att hon gissade att Corben inte skulle ge henne en chans, utan vilja ha en mycket äldre och mer erfaren person. Corben får erkänna att hon nog hade rätt.

”Jag tror jag har kunskaperna och verktygen som krävs för att kunna skära bort det mekaniska låset”, säger Lyra.

”Okej”, säger Corben. ”Vad väntar du på? Vi får besök när som helst!”

”Jag väntar på att du ska säga att jag får följa med”, säger Lyra sturskt och sätter sina händer på höfterna.

Corben tittar frågande mot Nomad som ger honom en godkännande nick. ”Okej”, säger Corben. ”Men jag gillar inte att bli utpressad.”

”Tack!” säger Lyra med ett kaxigt leende och springer mot utgången. ”Starta skeppet och se till att det bara är att fara så fort jag är klar”, skriker hon på vägen.

”Följ med flickan och skydda henne”, säger Corben till Nomad. ”Jag gissar att hon snart kommer få det hett om öronen…”

Medan Corben startar skeppets nödvändiga system, plockar Lyra fram sina verktyg, fäller ner sina skyddsglasögon och sätter sig på knä bredvid landningsstället. Hangaren är hyfsat tom vid den här tiden och inga widows syns till. Nomad ställer sig framför henne med lasergeväret redo och sin Auditory Sensor uppskruvad till max.

”Jag hör springande steg på väg hit”, säger han. ”En trupp soldater. Vi har bråttom!”

”Stör mig aldrig när jag arbetar”, säger Lyra och sätter igång. Hennes laserskärare ryker och fräser när den biter sig in i låsmekanismens bultar.

//Jag sätter svårighetsgraden till Difficult (10) och tidsåtgången till 1D minuter. I Traveller kan man öka tidsåtgången för att få ett lättare slag eller tvärt om. Lyra väljer att försöka göra detta på 1D x 10 sekunder istället och får därför svårighetsgraden Very Difficult (12).

Jag bestämmer att hon måste slå för Dex + Mechanic. Hon slår 12 (6+1+2+3) och tidsåtgången blir 10 sekunder (1 x 10).//


”De är här när som helst!” säger Nomad.

”Stör mig aldrig när jag arbetar, sa jag”, fräser Lyra.

Längre bort från en korridor ser Nomad sex beväpnade legosoldater komma springande, men Lyra lyckas just då skära av den sista bulten och de börjar springa mot skeppets ingång medan skott kommer flygande i luften.

”Lyft! Lyft!” skriker Lyra medan hon och Nomad stänger dörren bakom sig och rusar mot cockpit. Kulor studsar mot skeppets utsida.

Någon minut senare befinner sig Ion Hawk långt utom skotthåll, och susar bort från planeten Theevs orangespruckna yta och den lilla månen som The Skull ligger i.

”Nomad starta upp alla sensorer och sök av området”, säger Corben. ”Jag hoppas på att de som försöker få tag i oss inte är tillräckligt nyfikna för att skicka ut några skepp. Men med tanke på att de försökte hindra oss från att komma iväg, så kan man aldrig veta. Under tiden börjar jag att kalkylera vårat hopp genom hyperspace till planeten Noricum.”

//Att göra en detaljerad sensorskanning har svårighetsgrad Routine (6) för Int + Electronics (Sensors) och tar 1D x 10 minuter. Nomad slår 6 (3+1+1+1) och det tar 50 (5 x 10) minuter.//

Nomad söker av området utan att finna några förföljare medan Ion Hawk flyger på autopilot tillräckligt långt bort från Theevs omkrets av gravitation för att kunna hoppa.

//Ett rymdskepp kan bara hoppa säkert när det är fler än 100 diametrars avstånd från alla föremål som är större än skeppet. Säkerhetsavståndet för ett hopp är därför 100 gånger planetens diameter, och i Theevs fall är detta 640 000 km (6 400 km x 100). Med Ion Hawks fart på Thrust 2 tar detta grovt räknat kring tre timmar.

Corben påbörjar sina uträkningar. Att hoppa till hyperspace är alltid en Task chain. I Traveller är en Task chain är ett antal länkade färdighetsslag som påverkar varandra. Varje slag ger det nästföljande en positiv eller negativ modifikation beroende på hur bra slaget går.

Corben börjar med att slå för Astrogation. Svårighetsgraden är Easy (4) och slås med Edu + Astrogation (modifierat av hoppavståndet) och tar 1D x 10 minuter. Hoppavståndet är 3 parsecs vilket ger -3 på slaget och är det längsta Ion Hawk kan hoppa med sin jump drive. Eftersom det ändå kommer att ta tre timmar innan hoppet kan utföras, väljer Corben att ta längre tid på sig för en lättare svårighetsnivå. Svårighetsgraden blir då istället Simple (2) och tidsåtgången 1D timmar.

Corben slår 2 (3+1+0+1-3) och tiden blir 3 timmar. En effekt (det antal steg man kommer över eller under svårighetsgraden) på 0 ger enligt tabellen i reglerna +1 på nästa slag som kommer att vara för själva hoppet.

Nomad slår för hoppet som har svårighetsgraden Easy (4) och som utförs med Edu + Engineer (J-Drive) +1 för Corbens slag och tar 1D x 10 minuter. Han slår 7 (1+3+1+1+1) och tiden blir 20 minuter.


Varje hopp tar ungefär en vecka (148 + 6D timmar) oavsett hur många parsecs det är, och använder bränsle lika med 10 % av skrovets antal ton för varje parsec. Ion Hawk är ett skepp på 200 ton och använder då 60 ton bränsle (10% av 200 är 20 x 3 parsecs). Detta behöver dock oftast inte räknas ut, då det står vid skeppen hur många hopp ett skepp kan göra och hur många veckor utöver det som skeppet har tillräckligt med bränsle för att användas (Ion Hawk har J-3 x 2, 4 weeks operation). Tiden blir 6,8 dagar (148+3+1+3+1+3+4).

Nomad använder Ion Hawks stealth jump drive som minimerar den spårbara strålningen från hoppet, men det ingen av RP vet är att deras fiender har satt en spårsändare på skeppet (som dock inte kan sända signaler mellan planeter).//

Cirka tre timmar senare är alla uträkningar klara och Nomad aktiverar skeppets jump drive utan att något går snett. Ion Hawk skakar kraftigt och det suger i magen på passagerarna när en bubbla av hyperspace blidas av exotiska partiklar som med hög energi injiceras i en artificiell singularitet. Ett bländande sken strålar genom Ion Hawks viewports när singulariteten drivs ut ur vårt universum och skapar ett parallellt kring skeppet som sedan blåses upp som en ballong då väte injiceras i det. När Ion Hawk äntligen slutar att skaka avtar det starka ljuset och farten planar ut. Vackra färger blixtrar kring skeppet likt ett prisma, och våra hjältar susar fram mot sitt nästa mål genom hyperrymden…
 
Last edited:

Skymning

Nattens barn
Joined
3 Feb 2020
Messages
155
Sindal Subsector 01.jpg

Här kommer en karta över Sindal Subsector. Jag kommer att fylla i fler planeter när karaktärerna rör sig genom rymden. Varje hex är 1 parsec.

MAP KEY
Green border: Welcoming
Yellow border: Caution
Red border: Danger
Drop icon: Gas gigant in system, Refuelling available
 
Top