Skymning
Nattens barn
- Joined
- 3 Feb 2020
- Messages
- 155
Det här är dels en krönika av ett egenkomponerat äventyr, dels ett sätt att försöka lära sig Mongoose Traveller 2nd Edition. Jag har varit sugen på att pröva Traveller så länge jag kan komma ihåg, och köpte Marc Miller's Traveller (T4) någon gång efter att det släpptes 1996.
Samtidigt som jag skriver om vad som händer i äventyret, kommer jag noggrant att beskriva reglerna och hur de påverkar karaktärerna. Särskilt noggrann kommer jag vara när någon ny regel dyker upp. Detta för att jag själv ska banka in dem i mitt huvud, men även för att ni ska kunna läsa hur spelet fungerar.
KARAKTÄR 1 OCH BAKGRUND: CORBEN MONROE
I Traveller skapas karaktärerna (och deras bakgrund) i ett slags mini-game där man vanligtvis startar när man är 18 år gammal och försöker klara sig genom sin utbildning och karriär genom olika svåra slag för sina grundfärdigheter (i 4-årsperioder). Du kan bestämma vem du är upp till dess att du fyllt 18 och du kan välja vilka yrken du vill pröva på, men därefter är det inte säkert att allt blir som du vill. Precis som i verkliga livet! Slag för hur bra du klarar dig och vad som händer under ditt liv kan tvinga din karaktär att ta helt nya vägar. Detta är ett ganska annorlunda sätt att skapa karaktär mot de flesta andra rollspel, men även fast karaktären inte alltid blir exakt det man hade planerat så är det ändå en lustfylld process.
CHARACTERISTICS
Characteristics slås med 2D6. Karaktärerna får använda ”Boon Dice Method” från Traveller Companion. Där slår man 3D istället för 2D på två av slagen för Characteristics. De ska även ta med ”Luck” som är ett alternativ från Traveller Companion.
Slag:
6, 1 = 7
3, 4 = 7
4, 2 = 6
6, 3 = 9
6, 6 = 12
5,2, 6 = 11
5,5, 6 = 11
Corben Monroe ska bli en Rouge (Pirat), så det är viktigt att satsa på Dexterity och Intellect. Han ska vara en naturlig ledartyp, en charmig lögnare och duktig gunslinger, så Corben sätter ut sina slag så här (inom parentes står vilka tärningsmodifikationer ”DM” som gäller och som i spel används som modifikationer för alla slag):
Strength: 6 (0)
Dexterity: 12 (+2)
Endurance: 9 (+1)
Intellect: 11 (+1)
Education: 7 (0)
Social: 11 (+1)
Luck: 7 (0)
BACKGROUND SKILLS
Med tanke på Corbens Social kommer han från en förmögen och inflytelserik familj. Han är född och uppväxt på planeten Tobia i Tobiasektorn i The Trojan Reach, en planet som är täckt av en enda stor, högteknologisk stad. Tobiasektorn styrs av en hertig som alla adelsfamiljer i sektorn är besläktade med, även så Corbens familj. Corben är dock det svarta fåret i familjen, och har slösat bort sin ungdom och utbildning på att roa sig.
Han får välja 3 background skills (Edu DM +3) som börjar på 0 (grundläggande kunskap). Corben väljer 3 skills som speglar hans bakgrund där han brytt sig om sitt utseende, festat och stulit svävare:
Athletics 0 (Athletics har tre underkategorier som är Dexterity, Endurance och Strength, och som också får 0 automatiskt.)
Carouse 0
Flyer 0
PRE-CAREER EDUCATION
Corbens far är missnöjd med hur Corben slösat bort sin utbildning och tvingar in honom på en militärskola vid 18-års ålder. För att skärpa till sin son ordentligt tvingar fadern honom att bli en Marine.
Entry: Entry är End 8+ och Corben slår 11 (6+4+1, 2D6 och DM som alltid skrivs ut sist) och kommer in. Han får alla Service skills under Marine på 0. Corben ser också till att sätta ut 0 på alla aktuella underkategorier.
Athletics 1 (Höjs till 1 eftersom Corben redan har 0. När man får en level i en färdighet som har underkategorier så måste man välja vilken specialitet man vill lägga den på. Corben väljer Dexterity.)
Vacc suit 0
Tactics 0
Heavy weapons 0
Gun combat 0
Stealth 0
Events during pre-career education: Corben slår 11 på tabellen för händelser. Krig bryter ut och Corben blir inkallad. Han är dock inte det minsta intresserad av att kriga för något han inte tror på och flyr utbildningen för att bli en Drifter i nästa steg.
CAREER, TERM 01
Basic training: Corben är nu 22 år gammal. Han drar runt i rymden på flykt undan myndigheterna och försöker överleva så gott han kan genom att samla värdefullt skrot eller stjäla. När man väljer Drifter kommer man in automatiskt. Corben väljer ”Scavenger” som Assignment (de andra är Barbarian och Wanderer) och får som Basic training alla skills under Scavenger på 0 eftersom det är Corbens första termin i den karriären. De passar honom bra då han drömmer om att en gång kunna föra fram sitt eget skepp.
Pilot (small craft) 0
Mechanic 0
Astrogation 0
Vacc suit 0 (Ger inget extra eftersom Corben redan har Vacc suit 0.)
Profession 0 (Här kan man välja något att tjäna pengar på. Det kan vara vad som helst. Corben väljer ”Freeloader” från Traveller Companion.)
Gun combat 0 (Ger inget extra eftersom Corben redan har Gun combat 0.)
Regular training: Sedan är det dags för Regular training. Här kan man välja mellan olika tabeller att slå ett slag på (Personal development, Service skills eller Scavenger). Corben väljer Personal development. Han slår 2 och får End +1. Corben har nu End 10.
Survival: Nu ska Corben rulla för Survival som är Dex 7+ för Scavenger och slår 13 (5+6+2).
Event: Sedan är det dags för Event. Corben slår 7 och får slå igen på Life events. Corben slår 7 och får en Contact. Eftersom Corben vill bli pirat bestämmer jag att hans kontakt är piratkapten Ava Pheloxi, The Crimson Queen. Corben har under sin tid som Scavenger och Freeloader gjort några mindre uppdrag år Ava och hon ser potential i honom.
Advancement: Efter det slår man för Advancement. För Scavenger är det End 7+ och han slår 6 (2+3+2).
Benefits: Corben trivs inte som vanligt och tycker inte om att behöva slita för sina pengar. Han tänker inte fortsätta som Drifter och eftersom han lämnar en karriär slår han för Benefits på tabellen för Cash och får ihop 1000 krediter.
CAREER, TERM 02
Entry: Corben är nu 26 år gammal. Han prövar sig på en karriär som Rogue och försöker bli besättningsmedlem i The Crimson Queens pirate crew. Han måste slå för Qualification Dex 6+ och slår 8 (4+2+2) och kvalificerar sig. Som Assignment väljer han ”Pirate” (de andra är Thief och Enforcer).
Basic training: Corben väljer Deception 0 från listan med Service skills (det är bara i sin första termin man får alla Service skills, sedan får man bara välja en).
Regular training: Här kan Corben välja mellan tabellerna Personal development, Service skills, eller Pirate. Corben väljer Pirate och slår 1. Det blir Pilot 1 (Spacecraft).
Survival: Dex 6+. Corben slår 8 (5+1+2).
Event: Corben slår 5. ”Ett av dina brott lönar sig. Få DM+2 till valfritt Benefit slag och få ditt offer som en fiende.”
Jag har tänkt att spelkaraktärerna ska få ett rymdskepp, så jag bestämmer att Corbens lyckade brott är att stjäla sin kusin Jon Monroes far trader. Kusinerna var en gång i tiden vänner, och Corben vet hur man kommer åt skeppet och kan alla koder. Corben döper sitt nya skepp till Ion Hawk. Jon kommer aldrig att släppa detta och från och med nu är kusinerna såta fiender. Ava ser fördelarna med ett nytt skepp i sin flotta och låter upprusta Corbens stöldgods med stealth-teknik, ett triple pop-up turret, en forced linkage apparatus och kraftfullare jump- och manoeuvre drive. Ion Hawk kan komma undan med att se ut som en vanlig far trader för kunna lura lagen, rymdhamnar och andra skepp. Skeppet har även fått en ny falsk identitet.
Advancement: Int 6+. Corben slår 7 (5+1+1). Äntligen är Corben intresserad av något och gör sitt bästa. Det lönar sig. Han stiger till Rank 1 (Henchman) och får välja mellan Pilot 1 och Gunner 1. Eftersom han redan har Pilot 1 tar han Gunner (Turret). Han får även slå för Regular training igen (eftersom han klarar sin advancement). Han väljer Personal development och får Gun combat 1 (Energy).
CAREER, TERM 03
Entry: Corben är nu 30 år gammal. Han vill fortsätta sin karriär som pirat och behöver inte slå något slag för att komma in.
Basic training: Det här är Corbens andra termin inom samma karriär och han får därför ingen Basic training.
Regular training: Corben väljer Pirate och slår 1. Det blir Pilot 2 (Spacecraft).
Survival: Dex 6+. Corben slår 10 (4+4+2).
Event: Corben slår 8. ”Du tillbringar några månader i den farliga kriminella undre världen. Få en av Streetwise 1, Stealth 1, Melee 1 eller Gun Combat 1.” Han väljer Streetwise 1.
Advancement: Int 6+. Corben slår 11 (5+5+1). Han stiger till Rank 2 (Corporal). Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Astrogation 1.
CAREER, TERM 04
Regular training: Corben är nu 34 år gammal. Han väljer Service skills och slår 2. Det blir Recon 1.
Survival: Dex 6+. Corben slår 9 (6+1+2).
Event: Corben slår 7 och får slå igen på Life events. Corben slår 10. ”Något bra händer dig. Få DM+2 till valfritt Benefit slag.”
Advancement: Int 6+. Corben slår 10 (6+3+1). Han stiger till Rank 3 (Seregant). Han får välja mellan Gun combat 1 och Melee 1. Han väljer Melee (Blade) eftersom han inte har det. Han slår för Regular training igen. Han väljer Service skills och får Stealth 1.
Ageing: Vid 34 års ålder måste man börja slå för åldrande. Man slår 2D - antalet terminer på åldrandetabellen. Corben slår 8 (6+6-4) och klarar sig.
CAREER, TERM 05
Regular training: Corben är nu 38 år gammal. Han väljer Service skills och slår 5. Det blir Stealth 2.
Survival: Dex 6+. Corben slår 8 (4+2+2).
Event: Corben slår 4. ”Du är involverad i planeringen av ett imponerande rån.” Han får Electronics 1 eller Mechanic 1. Han väljer Electronics 1 (Comms).
Advancement: Int 6+. Corben slår 9 (5+3+1). Han stiger till Rank 4 (Lieutenant). Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Gunner 2 (Turret).
Ageing: Corben slår 1 (4+2-5) och klarar sig.
CAREER, TERM 06
Regular training: Corben är nu 42 år gammal. Han väljer Service skills och slår 1. Det blir Deception 1.
Survival: Dex 6+. Corben slår 11 (5+4+2).
Event: Corben slår 4. Han är återigen involverad i planeringen av ett imponerande rån. Han får Electronics 1 eller Mechanic 1. Han väljer Mechanic.
Advancement: Int 6+. Corben slår 7 (3+3+1). Han stiger till Rank 5 (Leader) och får Leadership 1. Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Pilot 3 (Spacecraft).
Ageing: Corben slår 2 (6+2-6) och klarar sig.
Leaving career/Benefits: Corben har börjat bli äldre och har utvecklats till en duktig ledare och pilot under Ava Pheloxis ledning. Nu vill han slå sig fri för att börja arbeta som pirat med en egen crew. Som Rogue får man ingen pension, men man får benefits när man slutar en karriär. Man får ett slag för benefits för varje full termin man varit i karriären (5 st), och extra för Rank. Corben har Rank 5 och får 3 extra slag enligt tabellen. 8 allt som allt. Dessutom ger hans rank honom DM +1 på alla slagen. Det finns två tabeller att välja mellan där den ena är Cash och den andra är Other benefits. Man får högst slå tre gånger på tabellen för cash.
Corben väljer att slå de första tre slagen på Cash och lägga till +2 (som han fick från Events) på de första två slagen:
Slag 1: 5, Cr50000
Slag 2: 7, Cr100000
Slag 3: 6, Cr100000
Sedan slår Corben de resterande slagen på Other benefits:
Slag 4: 7, 7 (2D) Ship shares
Slag 5: 2 Weapon (Max Cr3000 och TL, Tech Level 12)
Slag 6: 4, 4 (1D) Ship shares
Slag 7: 3, Int +1 (Gör så att Corben får DM 2)
Slag 8: 5 Armour (Max Cr10000 and TL12)
Corben skaffar en laser pistol (TL11) och en vacc suit (TL10).
Shopping:
Laser sight med invisible UV laser dot, Cr200
Monoblade (Corben är ju en pirat och de ska ha ett svärd!), Cr2500
Stealth dagger, Cr175
3 frag grenades, Cr90
3 smoke grenades, Cr45
Laser rifle (TL11), Cr8000
Cloth trench coat, Cr500
Mobile Comm (TL10), Cr500
Commdot (TL10), Cr10
Utseende: Corben har ett charmigt leende, brunt, bångstyrigt hår och ett kort skägg. Hans pistol hänger ständigt från sitt hölster på låret och hans monoblade sitter i en hållare på ryggen över hans trenchcoat.
Samtidigt som jag skriver om vad som händer i äventyret, kommer jag noggrant att beskriva reglerna och hur de påverkar karaktärerna. Särskilt noggrann kommer jag vara när någon ny regel dyker upp. Detta för att jag själv ska banka in dem i mitt huvud, men även för att ni ska kunna läsa hur spelet fungerar.
KARAKTÄR 1 OCH BAKGRUND: CORBEN MONROE
I Traveller skapas karaktärerna (och deras bakgrund) i ett slags mini-game där man vanligtvis startar när man är 18 år gammal och försöker klara sig genom sin utbildning och karriär genom olika svåra slag för sina grundfärdigheter (i 4-årsperioder). Du kan bestämma vem du är upp till dess att du fyllt 18 och du kan välja vilka yrken du vill pröva på, men därefter är det inte säkert att allt blir som du vill. Precis som i verkliga livet! Slag för hur bra du klarar dig och vad som händer under ditt liv kan tvinga din karaktär att ta helt nya vägar. Detta är ett ganska annorlunda sätt att skapa karaktär mot de flesta andra rollspel, men även fast karaktären inte alltid blir exakt det man hade planerat så är det ändå en lustfylld process.
CHARACTERISTICS
Characteristics slås med 2D6. Karaktärerna får använda ”Boon Dice Method” från Traveller Companion. Där slår man 3D istället för 2D på två av slagen för Characteristics. De ska även ta med ”Luck” som är ett alternativ från Traveller Companion.
Slag:
6, 1 = 7
3, 4 = 7
4, 2 = 6
6, 3 = 9
6, 6 = 12
5,
5,
Corben Monroe ska bli en Rouge (Pirat), så det är viktigt att satsa på Dexterity och Intellect. Han ska vara en naturlig ledartyp, en charmig lögnare och duktig gunslinger, så Corben sätter ut sina slag så här (inom parentes står vilka tärningsmodifikationer ”DM” som gäller och som i spel används som modifikationer för alla slag):
Strength: 6 (0)
Dexterity: 12 (+2)
Endurance: 9 (+1)
Intellect: 11 (+1)
Education: 7 (0)
Social: 11 (+1)
Luck: 7 (0)
BACKGROUND SKILLS
Med tanke på Corbens Social kommer han från en förmögen och inflytelserik familj. Han är född och uppväxt på planeten Tobia i Tobiasektorn i The Trojan Reach, en planet som är täckt av en enda stor, högteknologisk stad. Tobiasektorn styrs av en hertig som alla adelsfamiljer i sektorn är besläktade med, även så Corbens familj. Corben är dock det svarta fåret i familjen, och har slösat bort sin ungdom och utbildning på att roa sig.
Han får välja 3 background skills (Edu DM +3) som börjar på 0 (grundläggande kunskap). Corben väljer 3 skills som speglar hans bakgrund där han brytt sig om sitt utseende, festat och stulit svävare:
Athletics 0 (Athletics har tre underkategorier som är Dexterity, Endurance och Strength, och som också får 0 automatiskt.)
Carouse 0
Flyer 0
PRE-CAREER EDUCATION
Corbens far är missnöjd med hur Corben slösat bort sin utbildning och tvingar in honom på en militärskola vid 18-års ålder. För att skärpa till sin son ordentligt tvingar fadern honom att bli en Marine.
Entry: Entry är End 8+ och Corben slår 11 (6+4+1, 2D6 och DM som alltid skrivs ut sist) och kommer in. Han får alla Service skills under Marine på 0. Corben ser också till att sätta ut 0 på alla aktuella underkategorier.
Athletics 1 (Höjs till 1 eftersom Corben redan har 0. När man får en level i en färdighet som har underkategorier så måste man välja vilken specialitet man vill lägga den på. Corben väljer Dexterity.)
Vacc suit 0
Tactics 0
Heavy weapons 0
Gun combat 0
Stealth 0
Events during pre-career education: Corben slår 11 på tabellen för händelser. Krig bryter ut och Corben blir inkallad. Han är dock inte det minsta intresserad av att kriga för något han inte tror på och flyr utbildningen för att bli en Drifter i nästa steg.
CAREER, TERM 01
Basic training: Corben är nu 22 år gammal. Han drar runt i rymden på flykt undan myndigheterna och försöker överleva så gott han kan genom att samla värdefullt skrot eller stjäla. När man väljer Drifter kommer man in automatiskt. Corben väljer ”Scavenger” som Assignment (de andra är Barbarian och Wanderer) och får som Basic training alla skills under Scavenger på 0 eftersom det är Corbens första termin i den karriären. De passar honom bra då han drömmer om att en gång kunna föra fram sitt eget skepp.
Pilot (small craft) 0
Mechanic 0
Astrogation 0
Vacc suit 0 (Ger inget extra eftersom Corben redan har Vacc suit 0.)
Profession 0 (Här kan man välja något att tjäna pengar på. Det kan vara vad som helst. Corben väljer ”Freeloader” från Traveller Companion.)
Gun combat 0 (Ger inget extra eftersom Corben redan har Gun combat 0.)
Regular training: Sedan är det dags för Regular training. Här kan man välja mellan olika tabeller att slå ett slag på (Personal development, Service skills eller Scavenger). Corben väljer Personal development. Han slår 2 och får End +1. Corben har nu End 10.
Survival: Nu ska Corben rulla för Survival som är Dex 7+ för Scavenger och slår 13 (5+6+2).
Event: Sedan är det dags för Event. Corben slår 7 och får slå igen på Life events. Corben slår 7 och får en Contact. Eftersom Corben vill bli pirat bestämmer jag att hans kontakt är piratkapten Ava Pheloxi, The Crimson Queen. Corben har under sin tid som Scavenger och Freeloader gjort några mindre uppdrag år Ava och hon ser potential i honom.
Advancement: Efter det slår man för Advancement. För Scavenger är det End 7+ och han slår 6 (2+3+2).
Benefits: Corben trivs inte som vanligt och tycker inte om att behöva slita för sina pengar. Han tänker inte fortsätta som Drifter och eftersom han lämnar en karriär slår han för Benefits på tabellen för Cash och får ihop 1000 krediter.
CAREER, TERM 02
Entry: Corben är nu 26 år gammal. Han prövar sig på en karriär som Rogue och försöker bli besättningsmedlem i The Crimson Queens pirate crew. Han måste slå för Qualification Dex 6+ och slår 8 (4+2+2) och kvalificerar sig. Som Assignment väljer han ”Pirate” (de andra är Thief och Enforcer).
Basic training: Corben väljer Deception 0 från listan med Service skills (det är bara i sin första termin man får alla Service skills, sedan får man bara välja en).
Regular training: Här kan Corben välja mellan tabellerna Personal development, Service skills, eller Pirate. Corben väljer Pirate och slår 1. Det blir Pilot 1 (Spacecraft).
Survival: Dex 6+. Corben slår 8 (5+1+2).
Event: Corben slår 5. ”Ett av dina brott lönar sig. Få DM+2 till valfritt Benefit slag och få ditt offer som en fiende.”
Jag har tänkt att spelkaraktärerna ska få ett rymdskepp, så jag bestämmer att Corbens lyckade brott är att stjäla sin kusin Jon Monroes far trader. Kusinerna var en gång i tiden vänner, och Corben vet hur man kommer åt skeppet och kan alla koder. Corben döper sitt nya skepp till Ion Hawk. Jon kommer aldrig att släppa detta och från och med nu är kusinerna såta fiender. Ava ser fördelarna med ett nytt skepp i sin flotta och låter upprusta Corbens stöldgods med stealth-teknik, ett triple pop-up turret, en forced linkage apparatus och kraftfullare jump- och manoeuvre drive. Ion Hawk kan komma undan med att se ut som en vanlig far trader för kunna lura lagen, rymdhamnar och andra skepp. Skeppet har även fått en ny falsk identitet.
Advancement: Int 6+. Corben slår 7 (5+1+1). Äntligen är Corben intresserad av något och gör sitt bästa. Det lönar sig. Han stiger till Rank 1 (Henchman) och får välja mellan Pilot 1 och Gunner 1. Eftersom han redan har Pilot 1 tar han Gunner (Turret). Han får även slå för Regular training igen (eftersom han klarar sin advancement). Han väljer Personal development och får Gun combat 1 (Energy).
CAREER, TERM 03
Entry: Corben är nu 30 år gammal. Han vill fortsätta sin karriär som pirat och behöver inte slå något slag för att komma in.
Basic training: Det här är Corbens andra termin inom samma karriär och han får därför ingen Basic training.
Regular training: Corben väljer Pirate och slår 1. Det blir Pilot 2 (Spacecraft).
Survival: Dex 6+. Corben slår 10 (4+4+2).
Event: Corben slår 8. ”Du tillbringar några månader i den farliga kriminella undre världen. Få en av Streetwise 1, Stealth 1, Melee 1 eller Gun Combat 1.” Han väljer Streetwise 1.
Advancement: Int 6+. Corben slår 11 (5+5+1). Han stiger till Rank 2 (Corporal). Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Astrogation 1.
CAREER, TERM 04
Regular training: Corben är nu 34 år gammal. Han väljer Service skills och slår 2. Det blir Recon 1.
Survival: Dex 6+. Corben slår 9 (6+1+2).
Event: Corben slår 7 och får slå igen på Life events. Corben slår 10. ”Något bra händer dig. Få DM+2 till valfritt Benefit slag.”
Advancement: Int 6+. Corben slår 10 (6+3+1). Han stiger till Rank 3 (Seregant). Han får välja mellan Gun combat 1 och Melee 1. Han väljer Melee (Blade) eftersom han inte har det. Han slår för Regular training igen. Han väljer Service skills och får Stealth 1.
Ageing: Vid 34 års ålder måste man börja slå för åldrande. Man slår 2D - antalet terminer på åldrandetabellen. Corben slår 8 (6+6-4) och klarar sig.
CAREER, TERM 05
Regular training: Corben är nu 38 år gammal. Han väljer Service skills och slår 5. Det blir Stealth 2.
Survival: Dex 6+. Corben slår 8 (4+2+2).
Event: Corben slår 4. ”Du är involverad i planeringen av ett imponerande rån.” Han får Electronics 1 eller Mechanic 1. Han väljer Electronics 1 (Comms).
Advancement: Int 6+. Corben slår 9 (5+3+1). Han stiger till Rank 4 (Lieutenant). Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Gunner 2 (Turret).
Ageing: Corben slår 1 (4+2-5) och klarar sig.
CAREER, TERM 06
Regular training: Corben är nu 42 år gammal. Han väljer Service skills och slår 1. Det blir Deception 1.
Survival: Dex 6+. Corben slår 11 (5+4+2).
Event: Corben slår 4. Han är återigen involverad i planeringen av ett imponerande rån. Han får Electronics 1 eller Mechanic 1. Han väljer Mechanic.
Advancement: Int 6+. Corben slår 7 (3+3+1). Han stiger till Rank 5 (Leader) och får Leadership 1. Han slår för Regular training igen. Han väljer Pirate och får Pilot 3 (Spacecraft).
Ageing: Corben slår 2 (6+2-6) och klarar sig.
Leaving career/Benefits: Corben har börjat bli äldre och har utvecklats till en duktig ledare och pilot under Ava Pheloxis ledning. Nu vill han slå sig fri för att börja arbeta som pirat med en egen crew. Som Rogue får man ingen pension, men man får benefits när man slutar en karriär. Man får ett slag för benefits för varje full termin man varit i karriären (5 st), och extra för Rank. Corben har Rank 5 och får 3 extra slag enligt tabellen. 8 allt som allt. Dessutom ger hans rank honom DM +1 på alla slagen. Det finns två tabeller att välja mellan där den ena är Cash och den andra är Other benefits. Man får högst slå tre gånger på tabellen för cash.
Corben väljer att slå de första tre slagen på Cash och lägga till +2 (som han fick från Events) på de första två slagen:
Slag 1: 5, Cr50000
Slag 2: 7, Cr100000
Slag 3: 6, Cr100000
Sedan slår Corben de resterande slagen på Other benefits:
Slag 4: 7, 7 (2D) Ship shares
Slag 5: 2 Weapon (Max Cr3000 och TL, Tech Level 12)
Slag 6: 4, 4 (1D) Ship shares
Slag 7: 3, Int +1 (Gör så att Corben får DM 2)
Slag 8: 5 Armour (Max Cr10000 and TL12)
Corben skaffar en laser pistol (TL11) och en vacc suit (TL10).
Shopping:
Laser sight med invisible UV laser dot, Cr200
Monoblade (Corben är ju en pirat och de ska ha ett svärd!), Cr2500
Stealth dagger, Cr175
3 frag grenades, Cr90
3 smoke grenades, Cr45
Laser rifle (TL11), Cr8000
Cloth trench coat, Cr500
Mobile Comm (TL10), Cr500
Commdot (TL10), Cr10
Utseende: Corben har ett charmigt leende, brunt, bångstyrigt hår och ett kort skägg. Hans pistol hänger ständigt från sitt hölster på låret och hans monoblade sitter i en hållare på ryggen över hans trenchcoat.